Themakamers worden een trend

11 september 1996 | Redactie

Een hotel kan zich op verschillende manieren profileren. Speciale arrangementen, verwen-weekeinden, een fraaie ligging, stuntprijzen et cetera. Wie echter meer wil dan een reguliere hotelkamer moest tot voor kort goed zoeken. Maar daar komt geleidelijk verandering in. Steeds meer hotels geven hun interieur een opkikker.

Na de slechte start in het begin van de jaren negentig mag de hotelbranche zich weer verheugen op betere tijden. Dit heeft tot gevolg dat er meer wordt geïnvesteerd, waaronder in het interieur. Een nieuw interieur geeft ook de gelegenheid om het imago van het hotel bij te stellen. Immers, goed (her)positioneren kan aantrekkingskracht uitoefenen op nieuwe groepen consumenten. Steeds meer hotels geven hun kamers daarom een uniek karakter. Kamers waar er geen tweede van is. Hospitality Management nam een kijkje in drie hotels die recentelijk dergelijke themakamers hebben ingericht.

Hotel Winston

Het opschrift op de deur luidt: 'Chambre Durex'. Verder verwijst helemaal niets naar de sponsor van deze kamer. We zijn bij het tweesterren Hotel Winston in Amsterdam. In januari was de kamer af. De Franse kunstenaar François Gervais kreeg carte blanche om de filosofie van Durex te vertalen naar een hotelkamerinterieur. Je vindt de kamer mooi of niet, er is geen tussenweg. En dit is nog maar het begin. In de toekomst moeten alle 67 kamers van het hotel kunstwerkjes worden. Aan sponsors geen gebrek, aldus Bert Wils, PR manager van Winston. Zo gaan Heineken en Chesterfield ook een kamer sponsoren. Wie niet in de gelegenheid is Winston te bezoeken kan ook terecht op internet. De kamers zijn te bezichtigen op de site van Hotel Winston. www.lostcity.nl/winston

Best Western Eden Hotel

Het Best Western Eden Hotel in Amsterdam zocht het ook in de kunstzinnige hoek. De kunstenaars waren geen arrivées maar studenten van de Rietveld Academie. Zij mochten het gerenoveerde hotel luister bijzetten. Zo is kamer 560 voorzien van glazen huisjes. Van gasten wordt normaliter niet verwacht dat ze iets meenemen uit een kamer. Hier is dat anders. De bedoeling van de glazen huisjes is, dat gasten er iets uit meenemen en er ook weer iets voor in de plaats leggen. Het hierdoor steeds veranderende kunstwerk zal maandelijks op foto worden vastgelegd en worden gebundeld in een boekje, dat ter inzage op de kamer wordt gelegd. Verder is er ook een kamer met een 'schaapjes' Nachtwacht die bij het tellen moet helpen alsmede een kamer vol persoonlijke eigendommen van ene Joost. Hij  verzoekt gasten per memo op zijn spullen te passen en de planten water te geven.

Hotel restaurant Sterrenberg

Ook hotelier Hans Bom van hotel restaurant Sterrenberg in Otterlo heeft zijn hotel een facelift gegeven. 'We kwamen op het idee toen we met een van onze gasten daarover spraken,' aldus Bom. 'In Otterlo zijn nog vier hotels, dus moeten we ons onderscheiden.' In de nieuwe atelierkamers - op het noorden met schuine glazen wanden - hebben de thema's betrekking op de vier landschappen in Otterlo: zandverstuiving, bos, heide en weide. De kamers kenmerken zich door het kleurgebruik. In de Heidekamer (foto) zijn paars, blauw en groen nadrukkelijk aanwezig. De kleuren zijn ook terug te vinden in de stoelen, gordijnen, kasten en spreien. Ook de twee schilderijen op de kamer zijn thematisch. Eén schilderij met heide en een abstract gouache schilderij in heidekleuren. Door de hoge waardering van de gasten zijn er al plannen om meer kamers een thema te geven.

Auteur: Gerard Nijhof

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
Jan Luyken Hotel geopend

Vandaag opent Jan Luyken Hotel, een eigenzinnig viersterren boutique hotel in een aantal oude herenhuizen in het hart van het Museumkwartier. Gelegen op steenworpafstand van de P.C.Hooftstraat, het Museumplein, het Concertgebouw en het Vondelpark is Jan Luyken een fijne uitvalsbasis voor gasten die ...

Hotel & Recht
De rol van knowhow in een franchiseketen wordt bedreigd

De licentie van intellectuele eigendomsrechten, waaronder de formule, en de overdracht van knowhow vormt een belangrijk element van een franchiseovereenkomst naast uniformiteit, kwaliteit en controle daarvan door de franchisegever. De franchisegever verstrekt doorgaans operationele, commerciële ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Corona
Officieel: terrassen niet open op 21 april

De terrassen gaan niet open op 21 april. Dat maakte demissionair minister Hugo de Jonge van Volksgezondheid zojuist bekend tijdens de persconferentie. Het nieuws lekte afgelopen week al naar buiten. Het kabinet gaat per week bekijken of en hoe de samenleving weer open kan. Op z'n vroegst kunnen ...

Interview Ewout Hoogendoorn
De visie van John Fentener van Vlissingen

Met een omzet van 27,5 miljard dollar - inclusief 10,9 miljard dollar partneromzet in 2019 - is BCD Travel een van de grootste zakenreisorganisaties ter wereld. Oprichter John Fentener van Vlissingen loodst zijn multinational door de storm van de coronacrisis heen. In gesprek met Ewout Hoogendoorn d ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: