Themakamers worden een trend

11 september 1996 | Redactie

Een hotel kan zich op verschillende manieren profileren. Speciale arrangementen, verwen-weekeinden, een fraaie ligging, stuntprijzen et cetera. Wie echter meer wil dan een reguliere hotelkamer moest tot voor kort goed zoeken. Maar daar komt geleidelijk verandering in. Steeds meer hotels geven hun interieur een opkikker.

Na de slechte start in het begin van de jaren negentig mag de hotelbranche zich weer verheugen op betere tijden. Dit heeft tot gevolg dat er meer wordt geïnvesteerd, waaronder in het interieur. Een nieuw interieur geeft ook de gelegenheid om het imago van het hotel bij te stellen. Immers, goed (her)positioneren kan aantrekkingskracht uitoefenen op nieuwe groepen consumenten. Steeds meer hotels geven hun kamers daarom een uniek karakter. Kamers waar er geen tweede van is. Hospitality Management nam een kijkje in drie hotels die recentelijk dergelijke themakamers hebben ingericht.

Hotel Winston

Het opschrift op de deur luidt: 'Chambre Durex'. Verder verwijst helemaal niets naar de sponsor van deze kamer. We zijn bij het tweesterren Hotel Winston in Amsterdam. In januari was de kamer af. De Franse kunstenaar François Gervais kreeg carte blanche om de filosofie van Durex te vertalen naar een hotelkamerinterieur. Je vindt de kamer mooi of niet, er is geen tussenweg. En dit is nog maar het begin. In de toekomst moeten alle 67 kamers van het hotel kunstwerkjes worden. Aan sponsors geen gebrek, aldus Bert Wils, PR manager van Winston. Zo gaan Heineken en Chesterfield ook een kamer sponsoren. Wie niet in de gelegenheid is Winston te bezoeken kan ook terecht op internet. De kamers zijn te bezichtigen op de site van Hotel Winston. www.lostcity.nl/winston

Best Western Eden Hotel

Het Best Western Eden Hotel in Amsterdam zocht het ook in de kunstzinnige hoek. De kunstenaars waren geen arrivées maar studenten van de Rietveld Academie. Zij mochten het gerenoveerde hotel luister bijzetten. Zo is kamer 560 voorzien van glazen huisjes. Van gasten wordt normaliter niet verwacht dat ze iets meenemen uit een kamer. Hier is dat anders. De bedoeling van de glazen huisjes is, dat gasten er iets uit meenemen en er ook weer iets voor in de plaats leggen. Het hierdoor steeds veranderende kunstwerk zal maandelijks op foto worden vastgelegd en worden gebundeld in een boekje, dat ter inzage op de kamer wordt gelegd. Verder is er ook een kamer met een 'schaapjes' Nachtwacht die bij het tellen moet helpen alsmede een kamer vol persoonlijke eigendommen van ene Joost. Hij  verzoekt gasten per memo op zijn spullen te passen en de planten water te geven.

Hotel restaurant Sterrenberg

Ook hotelier Hans Bom van hotel restaurant Sterrenberg in Otterlo heeft zijn hotel een facelift gegeven. 'We kwamen op het idee toen we met een van onze gasten daarover spraken,' aldus Bom. 'In Otterlo zijn nog vier hotels, dus moeten we ons onderscheiden.' In de nieuwe atelierkamers - op het noorden met schuine glazen wanden - hebben de thema's betrekking op de vier landschappen in Otterlo: zandverstuiving, bos, heide en weide. De kamers kenmerken zich door het kleurgebruik. In de Heidekamer (foto) zijn paars, blauw en groen nadrukkelijk aanwezig. De kleuren zijn ook terug te vinden in de stoelen, gordijnen, kasten en spreien. Ook de twee schilderijen op de kamer zijn thematisch. Eén schilderij met heide en een abstract gouache schilderij in heidekleuren. Door de hoge waardering van de gasten zijn er al plannen om meer kamers een thema te geven.

Auteur: Gerard Nijhof

HM30JAAR HM301996

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Las Hotellas: "Kwaliteit zal nu boven komen drijven"

Githa van Vilsteren Githa van Vilsteren is sinds 2011 directeur van Landgoed De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Ze werkte voor haar carrière als hotelier onder andere als Manager Relatiebeheer voor War Child.  ...

Columns Longread
Etiquette-expert Anne-Marie van Leggelo over gastvrijheid in coronatijd

Als horecaondernemer verkoop je gastvrijheid, maar juist het bieden van gastvrijheid stelt de branche voor grote uitdagingen vanwege de regels met betrekking tot het coronavirus. Anne-Marie van Leggelo, etiquette- en imago-expert, ziet dat ook: “Er heerst verdeeldheid in het land over hoe erme...

Interview Branded Content
''We kunnen linnen gegarandeerd virusvrij maken''

Ook in wasserijen wordt er volledig volgens de richtlijnen gewerkt. Niets wordt aan het toeval overgelaten om zodoende het linnen volledig coronavrij in uw hotel te krijgen. Kimman is Director Corporate Accounts bij Blycolin, en als geen ander op de hoogte van de hoge eisen die hotels stellen aan li...

Amsterdam Opening
Pulitzer en Restaurant Jansz. weer open

Pulitzer Amsterdam heropent haar deuren. Vanaf 15 juli opent het Amsterdamse hotel aan de grachten weer voor hotelgasten en kan iedereen genieten van de verborgen binnentuin tijdens een staycation. Nu is de kans om het nog rustige Amsterdam te herontdekken. Pulitzer Amsterdam biedt een speciale p...

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: