Toeristenbelasting in 174 plaatsen omhoog

9 mei 2011 |
Toeristenbelasting in 174 plaatsen omhoog<

Alle Nederlandse gemeentes hebben hun begroting voor 2011 bekendgemaakt. In totaal drijven 174 gemeentes de prijs van de toeristenbelasting op. Dat zijn er vijf meer dan in 2010, terwijl het aantal Nederlandse gemeentes afneemt van 431 naar 418. Elf gemeentes introduceren dit jaar de toeristenbelasting, alleen de gemeente Hoorn schaft deze vorm van belasting af.

Lingewaal grootste stijger
De grootste stijging staat op naam van de gemeente Lingewaal. Deze Gelderse gemeente vordert 1,50 euro per persoon per nacht in 2011, een procentuele stijging van maar liefst 200% ten opzichte van vorig jaar (0,50 euro). De cijfers komen uit een onderzoek dat hotelvergelijkingswebsite LookingforBooking.com uitvoerde.

Markante bepaling Rotterdam
Het meest opvallende beleid komt dit jaar van de gemeente Rotterdam. Om meer toeristen naar de stad te trekken vraagt deze Zuid-Hollandse gemeente sinds 2005 geen toeristenbelasting. In de zomer van 2010 kwam er echter een einde aan deze koers: Rotterdam stelde in juli 2010 een percentage in van 5,5% over het totale overnachtingsbedrag. Dit kwam de gemeente op veel kritiek te staan vanuit de lokale hotellerie. Hierop is in 2011 het tarief verlaagd naar 4,5%.

Rotterdam is een van de vijf gemeentes die de tarieven voor 2011 verlaagt. Verder laten in totaal 117 gemeentes de hoogte van de verordening onaangetast.

Prijzige binnenkomer
’s-Hertogenbosch komt met stip binnen in de top-5 van hoogste toeristenbelastingtarieven. Het tarief naar sterrenclassificatie gooit deze gemeente per 2011 overboord ten faveure van een vast bedrag per persoon per nacht, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen een hotel en een bed & breakfast. De gast betaalt in 2011 3 euro per overnachting in een driesterrenhotel, een stijging van niet minder dan 194,12% ten opzichte van 2010, toen de hotelgast nog 1,02 euro betaalde.

Schiphol ontstijgt de rest
Hoewel het tarief van 6% ongewijzigd is, heft de gemeente Haarlemmermeer, waartoe ook alle hotels op Schiphol behoren, ook in 2011 het hoogste percentage voor een hotelovernachting in een driesterrenhotel. Uit het onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld twee overnachtingen in het Hotel Dorint Amsterdam Airport kunnen neerkomen op meer dan 15 euro aan toeristenbelasting bovenop de kamerprijs.

Frank Lindner

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Interview
Camille Oostwegel: "We gaan van beleving naar betekenis"

Jong, energiek en ambitieus, zo ontmoeten wij Camille Oostwegel onder het schip van de voormalige kerk waar sinds 2005 het Kruisherenhotel is gevestigd. Onderwerpen als herformuleren van de hotelfunctie, openstaan voor de nieuwe werkethiek van co-working, anticiperen op nieuwe verwachtingen van gast...

Achtergronden
In memoriam: Michel Geurts

Het droevige bericht van het overlijden van Michel Geurts (1944) heeft de Nederlandse hotellerie geschokt. De hotelier legde in 1982 in Zutphen de basis voor Inntel Hotels. In 1986 werd het tweede hotel geopend in Zaandam: Inntel Hotels Amsterdam Zaandam. Het hotel kent sinds de verbouwing in 2010 e...

Hotelketens Internationaal
Scandic lanceert nieuw hotelmerk 

Scandic GO is een nieuw hotelmerk dat een speelser en slanker concept biedt binnen het groeiende economische hotelsegment. Met Scandic GO streeft het bedrijf naar een sterke aanwezigheid in de stad op alle Scandinavische markten. Scandic zal in eerste instantie vijf hotels lanceren onder het nieuwe ...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: