Twitter: join the conversation! (4/6)

9 januari 2012 |
Twitter: join the conversation! (4/6)<

In zes artikelen staan Edith Scholte en Menno Beker van Socialmediaworkshops.nl stil bij de kansen van Social Media voor de horeca. Deze keer belichten de Social Media-watchers de mogelijkheden van microblog Twitter. Een verhaal met succesvolle
voorbeelden en met bijzondere marketingacties, maar vooral een verhaal over vindbaarheid, over bereiken en bereikt worden en over het actief deelnemen aan de conversatie.

Guerrillamarketing
September 2010. Het CDA domineert de hele maand de krantenkoppen, de actualiteitenrubrieken en de nieuwssites met de formatie van het huidige kabinet. De ‘deur’ heeft iconische proporties aangenomen. Zo erg dat het CDA-bestuur besluit de fractievergaderingen op een geheime locatie voort te zetten. Nu zijn politici niet bepaald het voorbeeld van adequate schatbewaarders en dus verzamelt het ganse Haagse journaille zich binnen no-time voor het recentelijk geopende Haagse Hilton. Twitter speelde hierbij uiteraard een belangrijke rol. Maar het microblog bewijst pas echt zijn waarde voor de vaderlandse pers als het naburige Carlton Hotel gratis koffie belooft. Zou op dat moment Verhagen zijn aftreden aankondigen, niemand had het ooit geweten. Het journaille zit aan de gratis koffie, en beloont het Carlton en passant met gratis publiciteit ter waarde van vele tienduizenden euro’s. “Een sterk staaltje guerrillamarketing”, roemt Scholte de actie van Carlton.

Glimlach in plaats van smiley
“Een ander mooi voorbeeld van de mogelijkheden van Twitter laten ze bij de KLM zien”, zegt Beker. Hij doelt daarbij op de actie KLM Surprise, waarbij medewerkers van onze nationale vliegtuigmaatschappij het microblog afspeuren naar reizigers die met de KLM vliegen. Om ze vervolgens te verrassen met een klein cadeautje dat aansluit bij hun reisdoel. Resultaat: meer dan een miljoen tweets en een goed bekeken YouTube-film met echte glimlachen in plaats van smileys.

Twitter + Wine + Diner = Twiner
Een van Nederlands meest opvallende en succesvolle nieuwe hypes op het gebied van Twitter is echter Twiner, een concept waarbij Scholte zelf nauw betrokken is geweest. Twiner – een samentrekking van Twitter, Wine en Diner – brengt letterlijk Twitterprofielen bij elkaar aan tafel. Met succes, want waar Twiner eind vorig jaar in Zwolle zijn vuurdoop beleefde, zijn er tegenwoordig al tientallen plaatsen in Nederland waar Twitteraars elkaar ‘In Real Life’ aan de dinertafel kunnen ontmoeten. “En daar zullen er nog vele bijkomen”, verwacht Scholte.

Je doelgroep loopt op Twitter
Op Twitter hoeft het allemaal niet pers e groot te zijn, er hoeft niet direct een uitgekiende marketingstrategie achter te zitten en om succesvol te Twitteren hoef je je buurman niet continu te slim af te zijn. De echte sleutel van het succes achter Twitter is vindbaarheid, net als bij alle andere Social Media. “Als ik op Twitter vraag waar ik in bijvoorbeeld Eindhoven lekker kan eten, is het toch prettig wanneer een van mijn contacten jouw restaurant aanprijst”, zegt Scholte. “Of misschien zie je als restauranthouder mijn vraag zelf wel voorbijkomen en trek je me over de streep met een lekker aperitief”, valt Beker zijn collega lachend bij. “Hoe je het doet, doe je het”, neemt Scholte het stokje weer over, “als je je maar realiseert dat op Twitter een deel van je doelgroep loopt. Bereik die doelgroep, maar zorg dat men jou ook kan bereiken. Join the conversation!”

Tips
• Gewoon mee beginnen
• Zorg voor goede bio en foto
• Geef zonder er iets voor terug te verwachten
• Pak je #podiumplek
• Volg relaties

Auteurs: Menno Beker en Edith Scholte Socialmediaworkshops.nl
Dit was het vierde artikel uit een wekelijkse reeks van zes artikelen over Social Media in de horeca. Vanaf maandag 16 januari is het vijfde artikel online te lezen. Alle artikelen zullen tevens in een dossier verschijnen en zullen uiteindelijk als één white paper zijn te downloaden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Economie Coronacrisis
Steunpakket met drie maanden verlengd: 13 miljard euro aan kosten

De komende drie maanden trekt het kabinet nog eens 13 miljard uit voor steun aan ondernemers die vanwege de coronacrisis in financiële problemen komen. Het bestaande noodpakket loopt af op 1 juni, maar wordt dus met nog eens drie maanden verlengd. Zorgelijke ontwikkeling Premier Rutte spr...

Coronacrisis
Postillion organiseert het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland

Postillion Hotels organiseert op dinsdag 2 juni het eerste anderhalve-meter-congres van Nederland: 'NXTMICE - State of the Industry'. Experts uit de hospitality-, congres- en eventbranche delen in Postillion Hotel Amsterdam hun visie op thema's die de komende maanden centraal staan bij h...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: