Vakantie-onderzoek: Nederlanders gek op festivals en Airbnb

4 juli 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders reserveren in de zomermaanden 38 procent van hun besteedbaar inkomen voor de zomeruitgaven. Dit is relatief weinig in vergelijking tot andere Europeanen, zoals de Bulgaren en Estlanders die 72 procent verwachten uit te geven. Nederlanders besteden in de zomerperiode hun geld het liefst aan festivals en recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Op vakantie huren ze graag accommodaties via Airbnb, bij voorkeur voor minder dan 100 euro per nacht.

Zomerbudget

Als het gaat om het budget voor de zomer, dan horen de Nederlanders bij de zuinigste inwoners van Europa. Zij verwachten gemiddeld 38 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden tijdens de zomermaanden. Nederlanders budgetteren daarmee 34 procent minder dan respondenten afkomstig uit Bulgarije en Estland, die bovenaan staan. Alleen de Finnen en Britten verwachten nog minder uit te geven, met respectievelijk 35 en 34 procent.

Nederlanders en Noren geven het meeste geld uit aan festivals

Nederlanders en Noren verwachten relatief het meeste aan festivals te besteden van alle onderzochte Europese landen. De inwoners van de twee landen reserveren 16 procent van hun besteedbaar inkomen voor festivals, wat maar liefst twee keer zoveel is als het Europese gemiddelde van 8 procent. Daarnaast reserveren Nederlanders relatief drie keer zoveel voor recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Gemiddeld reserveren Europeanen hiervoor 5 procent van hun besteedbaar inkomen, terwijl Nederlanders er 16 procent voor incalculeren.

Airbnb is populair, budget per overnachting verschilt

Airbnb is onder Nederlandse consumenten een populair medium. Maar liefst 41 procent is van plan om deze zomer een verblijfplaats te boeken via deze website. Daarmee staan ze op de derde plek, na Bulgarije (56 procent) en Zweden (53 procent). Het bedrag dat Europese consumenten willen reserveren voor een overnachting loopt erg uiteen. Van de Finnen is 83 procent bereid om 100 euro per nacht te betalen voor een hotel. In Roemenië en Bulgarije is dat slechts 1 procent. Nederlanders eindigen hierbij met 38 procent in de middenmoot.

Over het onderzoek


De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 10.000 huishoudens in 16 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: