Vakantie-onderzoek: Nederlanders gek op festivals en Airbnb

4 juli 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders reserveren in de zomermaanden 38 procent van hun besteedbaar inkomen voor de zomeruitgaven. Dit is relatief weinig in vergelijking tot andere Europeanen, zoals de Bulgaren en Estlanders die 72 procent verwachten uit te geven. Nederlanders besteden in de zomerperiode hun geld het liefst aan festivals en recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Op vakantie huren ze graag accommodaties via Airbnb, bij voorkeur voor minder dan 100 euro per nacht.

Zomerbudget

Als het gaat om het budget voor de zomer, dan horen de Nederlanders bij de zuinigste inwoners van Europa. Zij verwachten gemiddeld 38 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden tijdens de zomermaanden. Nederlanders budgetteren daarmee 34 procent minder dan respondenten afkomstig uit Bulgarije en Estland, die bovenaan staan. Alleen de Finnen en Britten verwachten nog minder uit te geven, met respectievelijk 35 en 34 procent.

Nederlanders en Noren geven het meeste geld uit aan festivals

Nederlanders en Noren verwachten relatief het meeste aan festivals te besteden van alle onderzochte Europese landen. De inwoners van de twee landen reserveren 16 procent van hun besteedbaar inkomen voor festivals, wat maar liefst twee keer zoveel is als het Europese gemiddelde van 8 procent. Daarnaast reserveren Nederlanders relatief drie keer zoveel voor recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Gemiddeld reserveren Europeanen hiervoor 5 procent van hun besteedbaar inkomen, terwijl Nederlanders er 16 procent voor incalculeren.

Airbnb is populair, budget per overnachting verschilt

Airbnb is onder Nederlandse consumenten een populair medium. Maar liefst 41 procent is van plan om deze zomer een verblijfplaats te boeken via deze website. Daarmee staan ze op de derde plek, na Bulgarije (56 procent) en Zweden (53 procent). Het bedrag dat Europese consumenten willen reserveren voor een overnachting loopt erg uiteen. Van de Finnen is 83 procent bereid om 100 euro per nacht te betalen voor een hotel. In Roemenië en Bulgarije is dat slechts 1 procent. Nederlanders eindigen hierbij met 38 procent in de middenmoot.

Over het onderzoek


De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 10.000 huishoudens in 16 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Internationaal
Coronavirus laat diepe wonden achter bij hotels in Hongkong

Hoteliers in Hongkong voelen zich in de steek gelaten door hun overheid. De recente uitbraak van het coronavirus heeft de hotellerie in de stad diep getroffen: terwijl er vorig jaar in februari 90.000 nachtelijke bezoekers werden geregistreerd, is dat aantal nu gedaald naar 3.000. De overheid heeft ...

Achtergronden Tech
Reissector: Google wordt nu echt een maatje te groot

Ruim dertig bedrijven uit de reissector dienen een klacht tegen Google in bij de Europese Commissie. Google geeft namelijk de resultaten uit de eigen zoekmachine voorrang op het aanbod van reisbedrijven, zo meldt de Financial Times. Met andere woorden: als je googelt naar een hotel in Praag, dan zie...

Interview
"Een ode aan de natuur waarin concept, interieurontwerp en gastbeleving tot één uniek verhaal samensmelten"

Ontwerpen vanuit een hospitality perspectief met de natuur als leidraad Interview met Ruud Belmans van WeWantMore en Steven Verrept van Château de Vignée over de transformatie van een 400 jaar oud kasteel naar een unieke gastbeleving in het topsegment van de Belgische Ardennen. Het k...

Personalia Internationaal
Stefan Dubbeling nieuwe directeur België en Nederland van de BWH Hotel Group

Stefan Dubbeling (48) start per 1 maart aanstaande als Regional Director België & Nederland voor de BWH Hotel Group. Hij volgt daarmee Wytze van den Berg op die, na ruim 14 jaar, aan de slag gaat als Managing Director EMEA voor WorldHotels Collections. In de rol van Regional Director wo...

Interview Longread
Rick Claus: ''Er is te veel hotelaanbod''

In deze editie van Hospitality Management mogen we best weer eens verzuchten: Wat vliegt de tijd! Het is immers december. Zoals de oude Romeinen zeiden: Nullum est jam dictum, quod non sit dictum prius. (Niets kan gezegd worden dat al niet eerder gezegd is.) Waaronder: Tempus fugit. (De tijd snelt v...

Amsterdam Achtergronden
MEININGER Hotels lanceert hyperlokale service met Local Event Display

Krijtborden bieden nog dagelijkse inspiratie voor lokale evenementen – deze nieuwe service is nu ook aanwezig in het MEININGER Hotel Amsterdam City West en het MEININGER Hotel Amsterdam Amstel. De MEININGER Hotels staan binnen de hotelindustrie bekend voor hun unieke hybride accommodatiecon...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: