Vakantie-onderzoek: Nederlanders gek op festivals en Airbnb

4 juli 2017 | Thijs Jacobs

Nederlanders reserveren in de zomermaanden 38 procent van hun besteedbaar inkomen voor de zomeruitgaven. Dit is relatief weinig in vergelijking tot andere Europeanen, zoals de Bulgaren en Estlanders die 72 procent verwachten uit te geven. Nederlanders besteden in de zomerperiode hun geld het liefst aan festivals en recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Op vakantie huren ze graag accommodaties via Airbnb, bij voorkeur voor minder dan 100 euro per nacht.

Zomerbudget

Als het gaat om het budget voor de zomer, dan horen de Nederlanders bij de zuinigste inwoners van Europa. Zij verwachten gemiddeld 38 procent van hun besteedbaar inkomen te besteden tijdens de zomermaanden. Nederlanders budgetteren daarmee 34 procent minder dan respondenten afkomstig uit Bulgarije en Estland, die bovenaan staan. Alleen de Finnen en Britten verwachten nog minder uit te geven, met respectievelijk 35 en 34 procent.

Nederlanders en Noren geven het meeste geld uit aan festivals

Nederlanders en Noren verwachten relatief het meeste aan festivals te besteden van alle onderzochte Europese landen. De inwoners van de twee landen reserveren 16 procent van hun besteedbaar inkomen voor festivals, wat maar liefst twee keer zoveel is als het Europese gemiddelde van 8 procent. Daarnaast reserveren Nederlanders relatief drie keer zoveel voor recreatieve aankopen zoals een motor, caravan of sportartikelen. Gemiddeld reserveren Europeanen hiervoor 5 procent van hun besteedbaar inkomen, terwijl Nederlanders er 16 procent voor incalculeren.

Airbnb is populair, budget per overnachting verschilt

Airbnb is onder Nederlandse consumenten een populair medium. Maar liefst 41 procent is van plan om deze zomer een verblijfplaats te boeken via deze website. Daarmee staan ze op de derde plek, na Bulgarije (56 procent) en Zweden (53 procent). Het bedrag dat Europese consumenten willen reserveren voor een overnachting loopt erg uiteen. Van de Finnen is 83 procent bereid om 100 euro per nacht te betalen voor een hotel. In Roemenië en Bulgarije is dat slechts 1 procent. Nederlanders eindigen hierbij met 38 procent in de middenmoot.

Over het onderzoek


De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 10.000 huishoudens in 16 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Branded Content
Hotelgasten in 2021 willen gemak en ultiem relaxen 

In veel branches laat de huidige pandemie zijn sporen achter: ‘het oude normaal, het nieuwe normaal’… Eén ding is zeker: de veranderingen en verschuivingen zijn nog iedere dag voelbaar. Zo ook in de wereld van de hotelier. Voorheen was een hotelbezoek veelal verbonden aan h ...

Achtergronden
Jonge Honden: Mark Welbers kijkt vooruit met Banks Mansion Amsterdam

Op jonge leeftijd een hotelonderneming runnen, het is niet veel mensen gegeven. Ondernemen is vallen en opstaan, fouten maken en groeien. In de serie Jonge Honden portretteert Hospitality Management jonge hoteliers. Dit keer Mark Welbers (34) general manager van het Banks Mansion in Amsterdam. Een m ...

Jantiene Berg
Column Jantiene Berg: Een leven lang leren

Sinds ik zes maanden geleden het decor van de hotellerie verruild heb voor het podium van het mbo-onderwijs is ‘een leven lang leren’ mijn nieuwe mantra. In mijn vroegere rol als gastvrouw en eigenaresse van een urban boutique hotel wist ik exact welke beleving ik onze gasten mee wilde g ...

Achtergronden
Stelling van de maand april: de uitslag

De hele maand april stond de stelling van de maand op de website van Hospitality Management. De stelling luidde: 2022 wordt noguitdagender dan 2021. Daar was 69,9 procent het mee eens. 31,1 procent gaf aan het niet eens te zijn met de stelling De nieuwe stelling van de maand luidt: De overheid lo ...

Hotel Exploitatiemodellen uitgelegd

Rob van Ginneken (Breda University of applied sciences) verzorgde een update van zijn in 2018 door Hospitality Management gepubliceerde Whitepaper ‘Hotel Exploitatiemodellen’. De belangrijkste ontwikkeling sindsdien: niet alleen hotelconcepten, maar steeds vaker ook de achterliggende exp ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, Eindhoven

De Nederlandse hotel- en congresketen Postillion Hotels, ontwikkelaar Lingotto en initiatiefnemer The Mountains Corporation werken samen aan de realisatie van een Hotel & Convention Center in The Dutch Mountains, dat eind 2025 opent in Eindhoven. The Dutch Mountains wordt een prestigieus en duur ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: