Van der Grinten blogt over BTW verhoging

3 februari 2012 |
Van der Grinten blogt over BTW verhoging<

"Hogere BTW op restauratieve diensten: niet doen!" Dit schrijft Lodewijk van der Grinten, directeur van KHN, op zijn weblog. De directeur schrijft op zijn blog wat de verhoging van de BTW voor invloed
heeft op de ondernemers in de horeca, de consument en het vertrouwen in de rekensommen van dit Kabinet. Naast de gevolgen, komt KHN ook met een oplossing. "Alle BTW voor alles en iedereen gewoon via een gemiddeld tarief van 16 procent belasten, met uitzondering van sport en zorg", aldus Van der Grinten op zijn blog.

De werkelijkheid
"De consument zal niet snel meer geld aan horeca, kunnen, uitgeven. Zo'n belastingverhoging levert dus feitelijk €1,3 miljard minder omzet op voor al die restauratieve diensten, die vooral verspreid zijn over de horeca, vrijetijdssector en institutionele catering. De horecabranche krijgt de schuld van hogere prijzen. Er wordt vervolgens minder volume omgezet aan deze diensten, want het besteedbare inkomen van consumenten neemt niet toe."

Bizar scheve concurrentie
"KHN ziet de horecaverkoopprijzen inclusief BTW omhoog gaan, want die moeten inclusief BTW op de menukaart staan. De consument moet meer betalen voor hetzelfde. De consument heeft niet meer geld en koopt dus minder restauratieve diensten. Dat betekent bij gelijke consumptieve bestedingen, en daar ziet het de komende jaren wel naar uit, €800 miljoen minder effectieve omzet bij gelijke restauratieve bestedingen. Ofwel minder omzetvolume. Deze restauratieve ondernemingen moeten hun kosten en verplichtingen daarop aanpassen."

Alternatief
"KHN ziet maar één oplossing. Alle BTW voor alles en iedereen gewoon via een gemiddeld tarief van 16 procent belasten, met uitzondering van sport en zorg. Zo'n tarief kan ook wat hoger, mits de belasting op arbeid dan tegelijkertijd fors omlaag gaat, zodat consumenten meer bestedingsgevoel hebben. Dat is eerlijker. Het behoudt groeipotentie. Bestedingen blijven gestimuleerd. Dat leidt tot consumeren, investeren en werkgelegenheid", aldus Van der Grinten in zijn blog.

Lees de hele blog op de website van "KHN.":http://www.khn.nl/blog-reacties/-/blogs/hogere-btw-op-restauratieve-diensten%3A-niet-doen!/maximized?_33_redirect=http%3A%2F%2Fwww.khn.nl%2Fhome%3Fp_p_id%3D115%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_pos%3D4%26p_p_col_count%3D6

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: