Van vreemde smetten vrij

17 september 2003 | Redactie

Van alle waarschuwingen die hotelbezoekers geven aan potentiële nieuwe gasten, is liefst 49 procent op het conto van de hotelkamer te schrijven. Dit blijkt uit de door het bureau Market Vision uitgevoerde studie ‘Het volgende verblijf’ naar mond-op-mondreclame in de hotellerie. Een groot deel van die waarschuwingen heeft betrekking op de badkamer.

Een niet goed bevonden badkamer is goed voor 14 procent van de negatieve p.r. die betrekking heeft op de hotelkamer. Alleen dingen die niet werken (21 procent) en geluidsoverlast (15 procent) scoren hoger. Omgekeerd is moeilijk aan te geven in hoeverre een badkamer voor de hotelgast reden is om de hotelkamer aan te bevelen aan anderen. Waar de grootte van de hotelkamer (21 procent), de inrichting, ambiance en het onderhoud (15 procent) specifiek worden genoemd, valt de badkamer onder de noemer ‘algemeen’. Dat ‘algemeen’ is weliswaar goed voor 34 procent van de aanbevelingen, maar in welke mate de badkamer daarvoor verantwoordelijk is, valt niet te zeggen. Sowieso is de kamer voor het hotelmanagement niet het meest gemakkelijke bedrijfsonderdeel om aanbevelingen te genereren. Waar een als niet-prettig ervaren hotelkamer goed is voor 49 procent van de waarschuwingen, is de erkende kwaliteit voor maar 7 procent een reden om een hotel aan te bevelen aan vrienden, familie of collegae.

Housekeeping

Hygiëne wordt dusdanig vanzelfsprekend gevonden dat housekeeping veel meer opvalt als minpunt (14 procent) dan als pluspunt (7 procent). Van alle aanbevelingen gebaseerd op housekeeping, heeft 72 procent betrekking op de hygiëne in het hotel en 28 procent op de hygiëne op de hotelkamer. Daartegenover staat, dat de hygiëne van de badkamer binnen housekeeping liefst 32 procent van de negatieve p.r. voor zijn rekening neemt; meer nog dan de 25 procent die betrekking heeft op de algehele hygiëne binnen het hotel. Samengevat is het voor de hôtelier dus niet zo eenvoudig om met de badkamer echt te scoren bij de hotelbezoeker. Maar wanneer er wat aan de badkamer mankeert, is het voor gasten wel een belangrijke reden om derden af te raden het hotel te bezoeken.

Schoon toilet

Een niet schoon achtergelaten badkamer; het is een klacht die in de Market Vision-studie expliciet genoemd staat. Sanitairspecialist Grohe hield een eigen onderzoek binnen de horeca. Eigenaren en bezoekers van horecagelegenheden (waaronder 11 eigenaren van een hotel restaurant, 50 van een restaurant en 515 bezoekers van één van beide bedrijven) werden ondervraagd over de ‘sanitairbeleving’. Het mag geen verrassing zijn dat een schoon toilet heel belangrijk gevonden wordt. Maar liefst 75 procent van de ondervraagde hotel/restaurantbezoekers zegt niet terug te keren naar een gelegenheid waar het toilet niet schoon is. Aan de andere kant blijken de gasten ook voor veel onvrede te zorgen bij horecamensen. De vier meest genoemde ergernissen voor schoonmakers van ‘heren’-toiletten zijn: het naast de pot mikken, sigarettenpeuken op de vloer, braaksel in het fonteintje en wc-rollen over de vloer. De ‘dames’ bezondigen zich aan: tampons naast de afvalemmer, wc-rollen over de vloer, een verstopt toilet en toch ook braaksel in het fonteintje.

HM302003

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: