Verslag AF&BM: binden en verbinden

14 september 2015 |
Verslag AF&BM: binden en verbinden

Wat gebeurt er momenteel precies op de arbeidsmarkt? En welke factoren hebben daar eigenlijk invloed op? De markt verandert in
rap tempo. De vergrijzing is ingezet en er komen steeds weer nieuwe generaties bij. Generaties die ieder hun eigen leiderschapsstijl met zich meedragen. Enerzijds door de technologische ontwikkelingen, en anderzijds door de economische veranderingen. En omdat de arbeidsmarkt uiteindelijk één grote vijver is waar we met z’n allen in vissen, vond de bijeenkomst (voorzien van interactieve inspiratie én educatie in samenwerking met Attend en Martijn Hemminga) plaats bij The Harbour Club in Amsterdam-Oost.

Baan voor het leven
Waar je vroeger een baan ‘voor het leven’ koos, ligt dat tegenwoordig vaak toch anders. Met de komst van nieuwe generaties wordt er meer ‘flex’ gewerkt en soms lijkt alles voor deze groep maakbaar. En dit brengt weer uitdagingen met zich mee, ook in de horeca. Of moet ik zeggen juíst in de horeca? In geen enkele branche is er zoveel contact met de eindgebruikers van de dienst of het product als in de horeca. Concreter betekent dit dat alle medewerkers in de horeca bijdragen aan zowel een stijgend als dalend rendement. En een positief rendement voor een werkgever is ook positief voor de medewerkers en andersom. Het goede nieuws aan dit verhaal is dus; ‘Jij maakt verschil.’
En juist dat verschil geeft medewerkers kracht, of zou hen de kracht moeten geven om te groeien en steeds een hoger rendement te behalen, op welke manier dan ook.

Verbinding
Eigenlijk draait alles om verbinding. Voel jij je eigenlijk wel voldoende verbonden met jouw werkgever? Verbinding tussen jou en je werkgever zorgt er bijvoorbeeld voor dat je trotser wordt op jouw organisatie en dat de gasten deze trots merken. De gasttevredenheid kan hier mogelijk zelfs door toenemen, de productiviteit kan stijgen én ook niet onbelangrijk is dat je mogelijk minder wervingskosten hoeft te investeren in nieuwe medewerkers aangezien trotse medewerkers langer blijven.

En laten we eerlijk zijn. Het werven van nieuwe medewerkers is een tijdrovende en dure klus en juist in de horeca is het wel fijn als de gast een blijk van herkenning krijgt van ‘vaste’ trotse medewerkers. Dus een hoger rendement en een betere gasttevredenheid gaat gepaard met een team dat zich verbonden voelt met de werkgever. Maar hoe kom je dan aan de ‘perfect match’ voor jouw bedrijf? Hospitality agency ‘Attend’ weet hier wel raad mee. Opgedeeld in groepen nemen wij de werkwijze, die voor hen al jaren succesvol werkt, onder de loep.

Wie is die persoon?
Het advies luidt: ’Visualiseer een persona.’ Probeer echt voor je te zien wie je ideale kandidaat is. Wie is die persoon? Heeft hij of zij hobby’s? Hoe kunnen we deze persoon bereiken? En kunnen we iemand visualiseren met een beschrijving en een naam? Van ‘sprankelende Sophie’, ‘wereldse Willem’ en ‘stijlvolle Stijn’, de persona’s worden stuk voor stuk tijdens de workshop geboren. En met het creëren van wervelende vacatureteksten leert Attend de groepjes relevant te communiceren richting ‘stijlvolle Stijn’, die bij jouw organisatie helemaal op zijn plek zit.

Eigenlijk is verbinding tussen werknemer en werkgever vanaf de kennismaking al essentieel. Hoe kun je dat organiseren? Stel duidelijk organisatiedoelen, geef mensen meer verantwoordelijkheden en zorg voor goede doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, zegt arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga. Hoe jong of oud je ook bent, uiteindelijk wil iedereen oprechte aandacht en bijvoorbeeld regelmatig een borrel met elkaar drinken om nader tot elkaar te komen. Begin klein, dat heeft vaak een groot effect!

Auteur: Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: