Verslag AF&BM: binden en verbinden

14 september 2015 |
Verslag AF&BM: binden en verbinden<

Wat gebeurt er momenteel precies op de arbeidsmarkt? En welke factoren hebben daar eigenlijk invloed op? De markt verandert in
rap tempo. De vergrijzing is ingezet en er komen steeds weer nieuwe generaties bij. Generaties die ieder hun eigen leiderschapsstijl met zich meedragen. Enerzijds door de technologische ontwikkelingen, en anderzijds door de economische veranderingen. En omdat de arbeidsmarkt uiteindelijk één grote vijver is waar we met z’n allen in vissen, vond de bijeenkomst (voorzien van interactieve inspiratie én educatie in samenwerking met Attend en Martijn Hemminga) plaats bij The Harbour Club in Amsterdam-Oost.

Baan voor het leven
Waar je vroeger een baan ‘voor het leven’ koos, ligt dat tegenwoordig vaak toch anders. Met de komst van nieuwe generaties wordt er meer ‘flex’ gewerkt en soms lijkt alles voor deze groep maakbaar. En dit brengt weer uitdagingen met zich mee, ook in de horeca. Of moet ik zeggen juíst in de horeca? In geen enkele branche is er zoveel contact met de eindgebruikers van de dienst of het product als in de horeca. Concreter betekent dit dat alle medewerkers in de horeca bijdragen aan zowel een stijgend als dalend rendement. En een positief rendement voor een werkgever is ook positief voor de medewerkers en andersom. Het goede nieuws aan dit verhaal is dus; ‘Jij maakt verschil.’
En juist dat verschil geeft medewerkers kracht, of zou hen de kracht moeten geven om te groeien en steeds een hoger rendement te behalen, op welke manier dan ook.

Verbinding
Eigenlijk draait alles om verbinding. Voel jij je eigenlijk wel voldoende verbonden met jouw werkgever? Verbinding tussen jou en je werkgever zorgt er bijvoorbeeld voor dat je trotser wordt op jouw organisatie en dat de gasten deze trots merken. De gasttevredenheid kan hier mogelijk zelfs door toenemen, de productiviteit kan stijgen én ook niet onbelangrijk is dat je mogelijk minder wervingskosten hoeft te investeren in nieuwe medewerkers aangezien trotse medewerkers langer blijven.

En laten we eerlijk zijn. Het werven van nieuwe medewerkers is een tijdrovende en dure klus en juist in de horeca is het wel fijn als de gast een blijk van herkenning krijgt van ‘vaste’ trotse medewerkers. Dus een hoger rendement en een betere gasttevredenheid gaat gepaard met een team dat zich verbonden voelt met de werkgever. Maar hoe kom je dan aan de ‘perfect match’ voor jouw bedrijf? Hospitality agency ‘Attend’ weet hier wel raad mee. Opgedeeld in groepen nemen wij de werkwijze, die voor hen al jaren succesvol werkt, onder de loep.

Wie is die persoon?
Het advies luidt: ’Visualiseer een persona.’ Probeer echt voor je te zien wie je ideale kandidaat is. Wie is die persoon? Heeft hij of zij hobby’s? Hoe kunnen we deze persoon bereiken? En kunnen we iemand visualiseren met een beschrijving en een naam? Van ‘sprankelende Sophie’, ‘wereldse Willem’ en ‘stijlvolle Stijn’, de persona’s worden stuk voor stuk tijdens de workshop geboren. En met het creëren van wervelende vacatureteksten leert Attend de groepjes relevant te communiceren richting ‘stijlvolle Stijn’, die bij jouw organisatie helemaal op zijn plek zit.

Eigenlijk is verbinding tussen werknemer en werkgever vanaf de kennismaking al essentieel. Hoe kun je dat organiseren? Stel duidelijk organisatiedoelen, geef mensen meer verantwoordelijkheden en zorg voor goede doorgroei- en ontwikkelingsmogelijkheden, zegt arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga. Hoe jong of oud je ook bent, uiteindelijk wil iedereen oprechte aandacht en bijvoorbeeld regelmatig een borrel met elkaar drinken om nader tot elkaar te komen. Begin klein, dat heeft vaak een groot effect!

Auteur: Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: