Verwen het personeel

12 december 1999 | Redactie

De krapte op de arbeidsmarkt treft ook de horeca. Arbeid louter zien als een kostenpost is helemaal uit. Het besef is doorgedrongen dat medewerkers een toegevoegde waarde zijn die het rendement flink kunnen verhogen. Tijdens de Horecava 2000 organiseert SVH Onderwijscentrum diverse manifestaties waarin het werven en het behouden van personeel centraal staat.

Dat het goed gaat met de BV Nederland merkt ook de horeca. De ontwikkelingen en trends - vorige maand gepresenteerd op de persconferentie voor de Horecava 2000 - tonen bijna alleen maar plussen. De knelpunten liggen vooral op het gebied van de arbeidsmarkt. Er is niet alleen een krapte op die arbeidsmarkt, ook de concurrentiepositie van de horeca als werkgever is niet optimaal. Andere branches bieden vaak betere salarissen en betere carrièrekansen.

Tegelijkertijd stelt de consument hogere eisen die zich weer vertalen in een hogere werkdruk voor horecapersoneel. Een ‘vaste baan' is dan niet meer voldoende om medewerkers te binden. ‘Investeren in de opleidings- en groeimogelijkheden van de medewerkers' (waardoor ze op meerdere plekken inzetbaar zijn én een loopbaanperspectief krijgen) is dan ook het credo voor het komende millennium. Jan Sjoukens, personeelsmanager Golden Tulip Hotels, noemt het in de Trend Special van Kompas voor Beleid het 'pamperen' van de medewerkers. Goede begeleiding dus, en interne cursussen en trainingen. ‘Je pampert ze van voor tot achteren. Dat is nodig, omdat zij de gasten ook moeten verwennen.’

Instroom verdubbelt

Het ROA, een onderzoeksinstituut van de Universiteit van Maastricht, berekende onlangs dat er een tekort is van ruim 20.000 geschoolde krachten. ‘De huidige krapte op de arbeidsmarkt is eigenlijk een luxeprobleem,’ stelt Ben Rijgersberg, directeur van het SVH Onderwijscentrum. ‘De branche is in het laatste decennium enorm gegroeid. De instroom van nieuwe medewerkers groeit ook, maar niet in gelijke mate. Als ik bijvoorbeeld kijk naar het aantal geschoolde koks, dan is de instroom daarvan verdrievoudigd van 800 naar 2400. En nog is dat te weinig. De krapte manifesteert zich met name bij het middenkader en net daaronder. We staan daar niet alleen in. Het is een internationaal probleem.’

Ook over populariteit onder jongeren heeft de horecabranche niet te klagen. ‘Er zijn op dit moment zo’n 50.000 jongeren, veelal middelbare scholieren, die als hulpkracht of oproepkracht werkzaam zijn in de horeca. Zijzelf vinden het een leuke branche om in te werken, maar de uitstroom is toch groot in die groep, want veel ouders zien weinig loopbaanperspectief voor hun kinderen binnen de horeca. Dat ligt anders bij mensen die via de beroepsopleidingen een baan vinden in de horeca. Mede door de professionalisering van het onderwijs - waardoor er nog beter geselecteerd en begeleid wordt - is de uitstroom onder die medewerkers slechts twee procent.’

Nieuwe impulsen

Scholingsmogelijkheden bieden is een mogelijkheid om medewerkers te behouden. SVH Onderwijscentrum ontwikkelt volgend jaar twee nieuwe initiatieven op dat gebied. Allereerst wordt een erkenningsregeling geherintroduceerd. Daardoor komt er duidelijkheid welke opleidingen wat bieden, waardoor doublures voorkomen worden. Opleidingen en cursussen sluiten daardoor onderling beter aan. Daarnaast introduceert SVH Onderwijscentrum volgend jaar de zogenoemde Erkenning Verworven Competenties. ‘We noemen veel mensen ongeschoold die dat in wezen niet zijn,’ stelt Rijgersberg. ‘Ze hebben hun scholing in feite op de werkplek opgedaan. Door gebruik te maken van een Europese methode kunnen we objectief meten wat deze mensen weten en kunnen. Daardoor kunnen ze makkelijker aansluiting vinden bij vervolgopleidingen als ze zich verder willen scholen en hun carrièrekansen willen vergroten.

 

Tijdens de Horecava 2000 stelt SVH Onderwijscentrum het personeel op een aantal manieren centraal. De themadag 'Klaar Voor De Start' (13 januari) richt zich op mensen die zich willen oriënteren op de mogelijkheden binnen de horecabranche. Ook middels inlooplezingen en de informatiemarkt worden toekomstige medewerkers geïnformeerd. Voor werkgevers is er op 11 januari de praktijkgerichte forumdiscussie 'Personeel Krijgen, Personeel Houden'. Deze discussie staat in het teken van de professionalisering van het personeelsbeleid. Beide kanten van de arbeidsmarkt kunnen elkaar gedurende de hele Horecava 2000 ook ontmoeten in het Paviljoen Employability op het SVH Plaza.

Auteur: Guido Willemsen

HM30JAAR HM301999

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Beste hotelier, vergeet wat er was en focus op wat er komen kan

Lang geleden stond er een hotel ergens in een binnenstad. De markante gevel pronkte trots naar de voorbijgangers. Het hotel stond er statig bij, en een tikkeltje chique zelfs, uitnodigend naar iedereen die er langsliep. Wie het hotel zag wilde naar binnen. Die gedachte gaf je kriebels in je buik, ni...

KHN Coronacrisis
Horeca eerder dicht? ''Buitenproportioneel!''

Koninklijke Horeca Nederland vindt het voornemen van het kabinet om horeca in de Randstad (in zes veiligheidsregio's waar het aantal besmettingen met het coronavirus snel stijgt) waardeloos. Dirk Beljaarts, directeur van KHN noemt het in het NOS Radio 1 Journaal 'buitenproportioneel' en ...

Interview Longread
Gasthoofdredacteur Roberto Payer interviewt Pieter Elbers

Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam, tevens gasthoofdredacteur van de septemberuitgave van Hospitality Management) en Pieter Elbers (CEO KLM) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Middenin die crisis, begin augustus, ontmoeten ze elkaar in het Waldorf Astoria in de hoofdstad...

Hotel & Recht
Rechten en plichten ten tijde van corona

Corona heeft een grote impact op het aantal gasten in hotels en de manier waarop in de hotels moet worden gewerkt. Thuiswerken is meestal geen mogelijkheid en daarom is een veilige werkplek extra belangrijk. Deze nieuwe situatie roept veel vragen op over de rechten van werkgevers maar ook van werkne...

KHN Coronacrisis
KHN vreest extra coronamaatregelen in grote steden

Gisterenavond bereikte Koninklijke Horeca Nederland (KHN) het signaal dat er in enkele Nederlandse regio’s extra coronamaatregelen worden ingevoerd, die mogelijk ook voor de horeca zullen gelden. Via verschillende bronnen heeft KHN vernomen dat een verplichte horecasluiting om 24:00 voor een a...

Tech Branded Content
''Veel hotels kennen hun echte foodcost niet''

Nu de inkomsten onzeker blijven, is controle van de kosten belangrijker dan ooit. “Naar foodcost wordt echter weinig gekeken", merkt Carl Jacobs CEO van Apicbase op. “Terwijl het toch over 30 procent van je business gaat. Vaak zelfs meer, dat is problematisch.” Hotelketens en ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: