verwennen als proeftuin

Auteur: Redactie
22 december 1998
verwennen als proeftuin

Een volledig uitgerust hotel health center vergt een behoorlijke investering. Er zijn echter manieren om met bestaande faciliteiten of bestaande arrangementen een deel van de fitnessgroeimarkt mee te pakken. Meestal is niet meer dan een kleine toevoeging noodzakelijk. Op die manier kan zonder al te hoge investeringen de markt afgetast worden op het potentieel voor een hotel health center.

De overeenkomsten tussen de gastvrijheidsbranche en de fitnessbranche zijn groter dan velen denken. Beiden bieden bijvoorbeeld ruimtes en faciliteiten om de gasten (bij het fitnesscentrum de leden) te ontvangen. Beiden zijn er bij gebaat dat die bezoekers terug komen, hoewel bij het fitnesscentrum die terugkeerfrequentie natuurlijk veel hoger ligt. Beiden bieden allerlei diensten waardoor de bezoeker zich op z’n gemak voelt. Het fitnesscentrum biedt apparatuur waarop de bezoeker zich fysiek kan inspannen en heeft de mogelijkheid om onder begeleiding van een instructeur groepsgewijs een workout te doen. Het hotel biedt de bezoeker allerlei mogelijkheden om te ontspannen.

Inspannen én ontspannen

De laatste jaren ontdekt de fitnessbranche dat de productgerichte benadering niet meer voldoende aansloot bij de eisen die de consument stelde. Deze productoriëntatie, waarbij de aangeboden trainingsprogramma’s fysiologisch verantwoord moeten zijn, wordt aangevuld met een meer marktgerichte benadering. Leden van een fitnesscentrum willen weliswaar verantwoord sporten, maar ze willen ook kunnen ontspannen en op niveau behandeld worden. De gastvrijheidsprincipes die in de gastvrijheidsbranche gebruikelijk zijn, vinden langzaam ingang in de fitnessbranche.

De combinatie inspannen-ontspannen, gekoppeld aan de combinatie fysieke verbetering-geestelijke verbetering staat bekend als ‘Mind-Body Fitness’ of de ‘Wellness beweging’. Wie kijkt naar de expertise van het hotel ziet dat er raakvlakken zitten. Het hotel legt echter de nadruk op ontspannen. Veel faciliteiten in het hotel zijn daarop ingericht. Door die ontspanningsmogelijkheden als uitgangspunt te nemen en daar inspanningsprogramma’s aan te koppelen kan men relatief goedkoop het marktpotentieel voor een volledig uitgerust hotel health center verkennen. Met een beetje creatief nadenken zijn er tal van ‘get fit, get relaxed’ arrangementen te bedenken.

Het natte segment als uitgangspunt

Veel hotels beschikken over zwemfaciliteiten. Ook saunafaciliteiten zijn niet ongebruikelijk. Een grote zaal voor conferenties is er meestal ook wel. Voor stadshotels is het wat lastiger, maar de meeste hotels zijn in of nabij een stuk natuur gevestigd.

Met deze bestaande mogelijkheden als uitgangspunt is het bijvoorbeeld mogelijk aquarobicsarrangementen aan te bieden. Aquarobics is een vorm van sporten onder begeleiding op muziek in het water. Het is als workout sterk in opkomst. Dat heeft een aantal redenen. Het is een erg efficiënte workout. Met een gewone wandeling bijvoorbeeld verbrandt men ongeveer 240 calorieën per uur. Met aquajoggen, wandelen in het water, verbrandt men ruim vijfhonderd calorieën per uur. Het is bovendien een erg veilige workout. Spieren, pezen, gewrichtsbanden en botten worden nauwelijks belast, zodat de blessurekans minimaal is. Met een geringe investering in attributen als enkelgewichtjes, zwemhandschoenen of drijfvesten en de loonkosten voor een freelance instructor kan men de hotelgast een aquarobicsworkout bieden. Gekoppeld aan bijvoorbeeld het gebruik van de sauna, een massage en gezond, verantwoord eten levert dat een aantrekkelijk ‘get fit, get relaxed’ arrangement op.

De vloeren van de vergaderzalen zijn niet gebouwd op het gebruik voor aerobics. Toch leveren die vloeren ook weer niet echt een gevaar op. De jaarlijkse IDEA Conventie in Amerika, waar duizenden fitness professionals uit de hele wereld bijeen komen, vindt gewoon plaats in de zalen van hotels. Low impact aerobics in een arrangement vergt alleen loonkosten voor een freelance instructor. Wat in een dergelijke ruimte ook goed kan is BodyPump, een non impact workout in een groep, waarbij men gebruik maakt van barbells. BodyPump is als franchise pakket te koop en meteen operationeel. Ook hier weer komen er alleen nog de kosten voor de professionele begeleider bij.

Buiten bewegen is de meest goedkope manier om in een ‘get fit, get relaxed’ arrangement te stoppen. Power walken bijvoorbeeld, een manier van lopen die tussen wandelen en hardlopen in zit, garandeert een aangename moeheid die verdreven kan worden door een saunabezoek of kruidenbaden. De ontstane trek wordt dan verdreven met een gezonde maaltijd. Ook hier weer is er alleen de professionele begeleider die kosten met zich meebrengt.

Het aanbieden van yoga of andere meditatieve technieken, zoals bij Mind-Body Fitness, spreekt een steeds groep mensen aan. Voor veel fitnesscentra is dat een goede reden om dit in hun aanbod te integreren. Voor veel hotels is het een makkelijke, bijna kostenloze manier om onder die mind-body doelgroep gasten te werven. Ook hier kan men weer een eenvoudige beweegcomponent en een verwenelement toevoegen om een compleet arrangement te bieden. Op deze wijze wordt met geringe kosten snel duidelijk of er een markt is voor een hotel health center of niet.

HM30JAAR HM301998

Overig nieuws