‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

12 maart 2018 | redactie

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

Vier miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.


Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotelbranche gevoelig voor dit soort zoektrends. Reisaanbieders die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichterbij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun gebruikers. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Auteur: Stef Driessen, ABN AMRO

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: