‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

12 maart 2018 | redactie

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

Vier miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.


Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotelbranche gevoelig voor dit soort zoektrends. Reisaanbieders die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichterbij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun gebruikers. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Auteur: Stef Driessen, ABN AMRO

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: