‘Voice’ zet de toon bij hotelovernachtingen

12 maart 2018 | redactie

‘SIRI, kun jij voor morgen een hotel in New York boeken?’ De mogelijkheden om apparaten gesproken opdrachten te geven, of vragen te stellen, groeien snel. ’Voice’ maakt de interactie tussen mens en ‘computer’  eenvoudiger en intuïtiever. En hoteliers die daar nu niet over nadenken, staan straks met een mond vol tanden. 

De ‘voice’-markt zit stevig in de lift. Vorig jaar verviervoudigde het aantal Britse stemgestuurde zoekopdrachten via Microsoft’s Cortana. Volgens Google komt een kwart van alle Amerikaanse zoekopdrachten nu al gesproken binnen.

Vier miljard butlers

Marktonderzoeker comScore verwacht dat de helft van alle zoekopdrachten in 2020 zullen worden ingesproken. De groei wordt gestimuleerd door digitale assistenten als OK Google, Apple’s Siri en Alexa van Amazon. Marktonderzoeker Juniper voorspelt dat er in 2021 ruim 4 miljard van dit soort ‘digitale butlers’ in gebruik zijn genomen.


Cruciale uitdaging

Die groei van voice heeft enorme consequenties voor de online vindbaarheid van merken, diensten en producten. Door grote afhankelijkheid van zoekmachines is de hotelbranche gevoelig voor dit soort zoektrends. Reisaanbieders die via gesproken zoekopdrachten gevonden willen worden, zullen hun websites en SEO-strategie hieraan moeten aanpassen.

Daarbij wordt ook de context steeds belangrijker. Een bankier die in maart een hotelkamer in Berlijn zoekt, wil in de buurt van het te bezoeken congres verblijven. Terwijl diezelfde bankier liever in het historische centrum zit, tijdens een weekendje weg met zijn vrouw. Het snel en overzichtelijk presenteren van een relevant antwoord op een gesproken zoekvraag wordt zo een cruciale uitdaging.

Schermloze toekomst

De schermloze toekomst is veel dichterbij dan we denken. Dat verwacht ook technologieonderzoeker Gartner. De nieuwe wereld draait om krachtige kunstmatige intelligentie, die in staat is de behoeftes van gebruikers nauwkeurig te voorspellen op basis van koopgedrag, zoekgeschiedenis, locatie en de agenda van uw hotelgast.

Zoals ook de Digital Concierge-dienst die Panasonic en IBM momenteel ontwikkelen. Via IBM’s supercomputer Watson kunnen hotels, musea en vliegvelden hun bezoekers nauwkeurig informeren over de beste route naar hun bestemming. Maar ook over de mogelijkheden om te winkelen, attracties te bezoeken of een restaurant te reserveren in de directe omgeving.

Nieuwe dimensie

Het initiatief ligt nu nog bij uw hotelgast. Maar in de toekomst zetten ook de digitale butlers de eerste stap. Dat betekent dat ze anticiperen op naderende mogelijkheden en behoeftes van hun gebruikers. Het verkopen van uw hotelkamer belandt daarmee in een geheel nieuwe dimensie. Hoteliers die niet achter willen blijven, denken daarom nu al na wat zij hun gasten straks te vertellen hebben.

Auteur: Stef Driessen, ABN AMRO

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: