Vrije tijd mag wat kosten

Auteur: Redactie
11 april 2004
Vrije tijd mag wat kosten

Fitnessruimte, zwembad en schoonheidssalon. Voor veel hotels zijn ze tegenwoordig van primair belang. ‘Wellness’ is hot. Afgezet tegen bijvoorbeeld de kamerverhuur en het restaurant, lijkt het kuren veel minder last te hebben van een laagconjunctuur. Op gezondheid wordt over het algemeen niet bezuinigd.

Sales en marketingmanager Sharon Boersma laat er geen twijfel over bestaan: de naam De Holtweijde is bijna een synoniem voor wellness. Het in het rustieke Twentse landschap gelegen hotel beschikt onder meer over: een zwembad met masserende stralen, bruisfonteinen, verwarmde ligstoelen en een zonneterras; een Turks stoombad en Finse sauna; tennisbanen en cardiofitnessapparatuur. Bovendien heeft De Holtweijde een ‘vitaalinstituut’ waar men van een keur aan kuurbehandelingen kan genieten: van ontslakking tot anti-stress.

Boersma: ‘We hebben meerdaagse sap-vastenkuren, in combinatie met Thalassotherapie. Dit houdt in dat het lichaam gereinigd en gezuiverd wordt door het gebruik van ingrediënten uit zee. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd, waardoor nieuwe energie kan toestromen. Door een speciaal samengesteld dieet te volgen, wordt de effectiviteit van de behandelingen geoptimaliseerd.’

Preventief

Het succes van wellness laat zich volgens Boersma makkelijk verklaren. ‘We leven in een hectische samenleving; daarom zoeken we naar wegen die naar meer rust leiden. Als de wereld om je heen snel verandert, is het verstandig om lichaam en geest in balans te houden. Dat is preventieve gezondheidszorg.’

Hoewel ook de overnachting in een hotel en het bezoeken van een restaurant onder de ontspannende bezigheden geschaard kunnen worden, willen mensen op dit soort activiteiten nog wel eens bezuinigen. Voor wellness geldt dat in veel mindere mate. Boersma: ‘Je kunt niet meer thuiskomen met de mededeling: “Ik heb lekker drie weken in Spanje op het strand gelegen; kijk eens hoe bruin ik ben.” Mensen willen met een verhaal thuiskomen en het gevoel hebben dat ze aan hun welzijn hebben gewerkt. Daar komt bij dat tweeverdieners over het algemeen harder werken, meer verdienen en minder vrije tijd ter beschikking hebben. Deze relatief rijke bevolkingsgroep heeft in minder tijd dus meer geld te besteden. Aan wellness bijvoorbeeld.’

Veel mensen kiezen voor een dagje schoonheidsbehandelingen en laten het hotel verder links liggen. Door middel van arrangementen hopen hotels twee vliegen in één klap te slaan. ‘Voor de particuliere markt hebben we arrangementen ontwikkeld als “Wellness in de weilanden”, waarin een bezoek aan De Holtweijde gecombineerd wordt met een verblijf in het Vitaalinstituut,’ vertelt Boersma. ‘Maar ook voor de zakelijke markt hebben we deze combinatie doorgevoerd. Een goed voorbeeld is het “In between/after meetings-arrangement” van een uur, tijdens of na de bijeenkomst. Ook zijn er hotelgasten die als supplement een behandeling boeken. Het komt steeds vaker voor dat gasten alleen willen boeken als er plaats is in het Vitaalinstituut.’

Etmaal in drie kwartier

Ook in viersterrenhotel Scandic Sanadome (Nijmegen) neemt wellness een prominente plaats in. Zo beschikt het hotel over het Thermenlanschap, dat onder meer bestaat uit een groot thermaal binnen- en buitenbad, een zoutwaterbad, diverse bubbelbaden, warmwaterbaden, een stoomkamer en een kuurtuin met zonneweide. Het buitenbad heeft net als het binnenbad een constante temperatuur van 33 °C en is het hele jaar door geopend. Sanadome wordt voorzien van mineraalrijk thermaalwater uit eigen bronnen, gelegen op zeventig en op zevenhonderd meter diepte. Er worden diverse groepsontspanningsoefeningen aangeboden, zoals aquagym.

Daarnaast biedt het hotel diverse gezondheids- en schoonheidsbehandelingen. Uniek voor Nederland zijn bijvoorbeeld de Kraxenofen- en Sabbia Med-behandelingen. De eerstgenoemde is een stoombehandeling van twintig minuten die lichaam en geest ontspant. In het Sabbia Med-vertrek beleeft de gast, liggend op Afrikaans woestijnzand, een etmaal in drie kwartier; compleet met zonsopkomst en zonsondergang. Daarnaast trekt Sanadome haar wellnessvisie door in de hotelkamers en in het f&b-aanbod. Een ecologisch ontbijt is daar een treffend voorbeeld van.

General manager Joost den Bieman: ‘Op eigentijdse wijze spelen we in op de behoeftes van mensen die leven in een 24-uurseconomie. Een economie waarbij we meer hollen dan stilstaan. De gezondheid staat onder druk. Scandic Sanadome speelt hier direct op in door ontspanning flexibel en dicht bij de werksituatie te leveren.’

Wellness is een groeimarkt, weet Den Bieman. Zo wordt het publiek steeds jonger en wagen ook mannen zich vaker aan een schoonheidsbehandeling. Hij schat de verhouding momenteel op dertig procent man en zeventig procent vrouw. ‘Cosmeticaproducenten komen momentaal allemaal met een mannenlijn uit. De aandacht voor lichaam en geest is groeiende en wellness wordt steeds minder gezien als een luxe product.’

De anti-verouderingsproducten en -behandelingen vinden grif aftrek. Daarnaast constateert Den Bierman een ontwikkeling richting producten op het paramedische vlak. Te denken valt aan zuurstofbehandelingen en cosmetische ingrepen, zoals het witten van de tanden.

Nieuw beauty center De Bovenste Molen

Na een ingrijpende verbouwing heropende Bilderberg Hotel De Bovenste Molen (Venlo) vorig jaar de deuren van het uitgebreide Health & Beauty Center. Met de verbouwing was een bedrag van circa vijfhonderdduizend euro gemoeid. Het centrum werd uitgebreid met vijf behandelruimtes, een lunchruimte en een zonneterras. Aan de standaardbehandelingen werden toegevoegd: ayurvedische massage, een massage-stoel, body-scrub en scheren voor heren. Tevens ontstond de mogelijkheid voor compleet verzorgde dagprogramma's en all-in arrangementen voor meerdere dagen.

Volgens stagiaire sales Maartje Rongen vervult het Health & Beauty Center meer dan ooit een cruciale rol binnen de bedrijfsvoering. ‘Onze hotelafdeling en f&b-activiteiten blijven in een gekrompen economie achter op het budget. Wellness - en dan met name beautysalons - presteren op het moment sterk boven het budget. De gasten die gebruik maken van de wellnessfaciliteiten wonen binnen een straal van honderd kilometer. Uiteraard gebruiken de hotelgasten deze faciliteiten ook, maar dat is beslist een minderheid.’

Bijkleuren

Zonnen is populair. Niet vreemd, want een gebruinde huid wordt geassocieerd met gezondheid. Bovendien heeft zonnen positieve effecten. Zo zorgt de UV-B-straling in zonlicht voor de aanmaak van vitamine D3, wat gunstig is voor de botstofwisseling.

De zonnebank is een prima alternatief voor de zon, maar er moet rekening worden gehouden met risico’s; net als bij natuurlijk zonnen. Regelmatige blootstelling aan de zon veroudert de huid en vergroot het risico op huidaandoeningen.

Hoteliers moeten dus een verantwoorde zonnefaciliteit aanbieden. Dit betekent onder meer een optimale ventilatie (zuurstofaanvoer), een goed aanbod aan zonnefilters, een klimaatcontroler en een goede begeleiding. Aangezien het ene huidtype niet het andere is, zijn huidtype- en handleidingposters geen overbodige luxe.

HM302004

Overig nieuws