Vrouwelijke zakenreizigers milieubewuster dan mannelijke zakenreizigers

11 januari 2019 | Thijs Jacobs

Enquête geeft genderverschillen tussen zakenreizigers aan; brede zorg voor de impact op het milieu. Deze enquête, uitgevoerd door COMATCH, een van de leidende online marktplaatsen voor onafhankelijke managementconsultants en branchedeskundigen in Europa, heeft aangetoond dat milieubewustzijn hoog is bij zakenreizigers.

Waar het ging om het handelen naar dit bewustzijn, waren er significante verschillen in de keuzes die mannen en vrouwen maken. Meer dan 81% van de vrouwen kiest ervoor om, indien mogelijk, met de trein te gaan in plaats van met het vliegtuig. Dit in verband met het bewustzijn van de impact op het milieu. Het cijfer voor mannen is hier 52%.

60% van de vrouwelijke zakenreizigers geeft ook de voorkeur aan de trein als vervoermiddel in het algemeen, vergeleken met slechts 43% van de mannen. Niettemin zeiden de vrouwelijke respondenten dat ze twee keer zoveel moesten vliegen dan ze zouden willen.

Op één punt scoren de beide geslachten gelijk: de droompersoonlijkheid om naast te zitten voor een zakelijk gesprek op een lange afstandsvlucht is Barack Obama.

Tjeerd Wijffels, directeur bij COMATCH voor de Benelux, legt uit: "De consultants in ons netwerk reizen veel en zijn daar ‘experts’ in. De meerderheid maakt zich zorgen over hun carbon footprint. Ze willen deze graag beperken maar dit is afhankelijk van de afstand, tijd en kosten. "

Jongeren meer bewust van milieuproblematiek

43% van de zakenreizigers is bezorgder dan vijf jaar geleden. De jongere leeftijdsgroepen maken zich meer zorgen dan de oudere leeftijdsgroepen, en vrouwen maken zich meer zorgen dan mannen. 20% van de respondenten maakt zich helemaal geen zorgen.

Vrouwen zijn meer milieubewust dan mannen

81% van de vrouwelijke zakenreizigers zegt dat ze de trein kiezen in plaats van het vliegtuig ten behoeve van het milieu, vergeleken met 52% van de mannen. 70% van de vrouwen is ook bereid om hotelhanddoeken en lakens te hergebruiken, tegenover 58% van de mannen.

60% van de vrouwen heeft voorkeur voor de trein

Vliegen is de meest gebruikte vorm van transport, maar de trein is het meest populair. 60% van de vrouwen gaat liever met de trein dan bij 43% van de mannen. 25% van de vrouwen geeft de voorkeur aan het vliegtuig, vergeleken met 39% van de mannen. Vrouwelijke zakenreizigers zeggen dat ze twee keer zoveel vliegen als ze zouden willen en half zo veel met de trein gaan als ze zouden willen.

Een gezonde levensstijl onderhouden is op reis een uitdaging

De respondenten hebben over het algemeen plezier in het zakelijk reizen: 49% zegt dat ze het meestal leuk vinden om op zakenreis te gaan, vooral in de leeftijd van 50-59. Mannen genieten er meer van dan vrouwen, wat ook overeenkomt met de totale lengte van reizen; de meeste vrouwen reizen gedurende een kortere tijd vergeleken met mannen. De grootste zorg van de vrouwen tijdens hun trips is om het gezin te managen (31%) en gestrest te zijn of vermoeid aan te komen (45%). De cijfers onder mannen zijn respectievelijk 21% en 38%. 30% van de vrouwen vindt het moeilijk om een gezonde levensstijl te onderhouden terwijl ze onderweg zijn - na ‘wachttijd’ is dit waar ze de meeste hekel aan hebben.

Accommodatie: hotels meest populair vanwege de service

Hotels zijn het populairst. Zelfs terwijl particuliere opties zoals Airbnb in het algemeen toenemen, lijkt het serviceaspect in hotels erg relevant voor zakenreizen, ondanks dat het duurder is. Een centrale locatie is het meest relevant, gevolgd door snel internet, terwijl zakelijke faciliteiten minder relevant zijn. Fitness is ook een belangrijk aspect, vooral voor vrouwen.

Dit komt ook overeen met de bevindingen dat vrouwen het een grotere uitdaging vinden om een gezonde levensstijl te behouden tijdens het reizen, vergeleken met mannen. De relevantie van fitnessfaciliteiten neemt af met de leeftijd.

Over de enquête

De enquête werd uitgevoerd onder de onafhankelijke consultants die bij COMATCH waren geregistreerd met ten minste 2 jaar ervaring in gerenommeerde adviesbureaus en branche-experts met minstens 10 jaar ervaring in een bepaalde sector. Het onderzoek werd verstuurd naar 4.046 ontvangers. 382 mensen reageerden, 80 vrouwen en 301 mannen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: