Wachten op de geur-pc

23 december 2002 | Redactie

Het wereldnieuws volgend, ontwikkelingen analyserend, boeken en tijdschriften verslindend... raak ik in de war door twee ontwikkelingen. 1. Volgens vrijetijdsdeskundigen en trendwatchers bevinden wij ons in de startfase van de zogenaamde ‘belevingseconomie’. (De consument wil iets beleven in zijn vrije tijd, maar - naar ik heb gelezen - ook tijdens zijn werk.) 2. De nieuwe economie is al goed en wel gestorven voordat deze echt ging leven; althans, als je de berichten mag geloven.

Vergist u zich echter niet. Juist nu begint de digitale revolutie zich langzaam maar zeker te voltrekken. In een rustig doch gestaag tempo zien wij het internetgebruik stijgen in Europa. Ook in 2002 neemt het internetgebruik verder toe. Landen die sterk achterliepen bij het gebruik van internet laten sterke groeicijfers zien. Ook in Oost Europa zien wij dat internet langzaam oprukt. Naast het zogenaamde ‘surfen en chatten’ zien wij ook steeds meer dat consumenten gaan kopen via internet. Zeker voor wat betreft het vinden van hotels, restaurants, vakantiehuizen en veel ander facetten van reizen, wordt internet steeds meer gebruikt. Ook voor het reserveren.

Moderne mensen willen dus veel beleven en het belang van het internet is aan het toenemen. Dan zou ik dat toch moeten kunnen waarnemen op de sites van de gastvrijheidindustrie? Want als er een medium is dat ‘sfeer en beleving’ kan vertalen naar een potentiële klant, dan is het volgens mij het internet. Toch kom ik nauwelijks spannende, beleving oproepende sites tegen. Over het algemeen zijn het ‘platte’ sites, waar middels wat foto’s een sfeerimpressie wordt gegeven. Zoiets als een full colour advertentie in een glossy-magazine.

Maar juist op internet wil ik iets anders zien. Een virtuele rondwandeling door uw bedrijf... Bij een bezoek aan het restaurant hoor ik de geluiden van etende en converserende gasten; in de tuin hoor ik het grindpad knerpen en misschien zelfs een vogel fluiten. In mijn hotelkamer hoor ik de branding van de zee en in het zwembad hoor ik het geluid van kabbelend water. Dan beleef ik iets. Helaas kunnen we nog geen geuren via internet overbrengen, dus moet ik nog even op wachten op de geur van versgebakken brood of de geur van de sauna en het zwembad. Maar het zal niet lang meer duren of de geur-pc zal op de markt komen.

Wanneer kunnen we op internet echt wegdromen tijdens een bezoekje aan uw site? Juist nu de wereld veel kleiner wordt, dankzij internet, biedt dit een ongelooflijke kans.

HM302002

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens
Palace Hotel neemt afscheid van de Radisson Hotel Group

Per 1 januari 2021 maakt het Palace Hotel uit Noordwijk aan Zee geen deel meer uit van de Radisson Hotel Group. Sinds 2014 was het hotel op basis van een franschisecontract aangesloten bij het merk Radisson Blu. Afgelopen zomer is de keuze gemaakt om als zelfstandig hotel verder te gaan. Andr&eac ...

Longread
De GM-AM-relatie in brand-managed hotels

Het afgelopen jaar werden op de Hoge Hotelschool in Breda twee scripties geschreven, vanuit verschillend perspectief, maar over hetzelfde onderwerp: wat zijn ‘best practices’ voor het creëren en in stand houden van een vruchtbare werkrelatie tussen asset managers (verder: AM’s ...

Hotelketens
Van der Valk Hotel Amersfoort start ‘restaurant take over’

Nu restaurants gesloten zijn, maar hotels wel nog open mogen, is Van der Valk Hotel Amersfoort-A1 een samenwerking gestart met lokale restaurants in Amersfoort. Een zogenoemde restaurant take over. Zo krijgen de koks van bekende restaurants in Amersfoort de mogelijkheid om hun gerechten klaar te mak ...

Personalia
QL Hotels presenteert nieuwe Managing Director

Het team van QL Hotels & Restaurants wordt per 1 december versterkt met Mathilde van der Weerd die in de rol van Managing Director de uitrol van een ambitieuze nieuwe strategie gaat aansturen. Mathilde van der Weerd maakte eerder carrière bij onder meer Postillion Hotels en is actief als ...

Personalia Personeel
Nieuwe gezichten bij Carlton Hotel Collection

Bij Carlton Hotel Collection staan de ontwikkelingen niet stil, ook niet in deze roerige tijden. Ondernemerschap en innovatie zijn al jaren centrale pijlers binnen de groep en juist nu zetten de hotels hier vol op in. Met vier prachtkansen in de vorm van vier nieuw vervulde posities geeft Carlton Ho ...

Columns
Column Jantiene Berg: #OpenToWork

Het is inmiddels bijna zes maanden geleden dat ik samen met mijn compagnon de deur van ons urban boutique hotel moest sluiten. Het uitspreken van het faillissement ging in een recordtijd van twee minuten via de telefoon. Een ultrasnelle flitsscheiding. De start van een nieuw begin? In eerste instant ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: