Warme ecologische oplossingen

Auteur: Redactie
23 februari 2011
Warme ecologische oplossingen

Niemand heeft het graag te warm, laat staan te koud. Klimaatbeheersing is dan ook een belangrijk thema in de hotellerie. Maar wat te doen met overtollige warme en koude lucht? Richard Waal van LG geeft advies over klimaatbeheersing in hotels.

'De juiste voorlichting tijdens het klimaatontwerp, in samenwerking met technische adviesbureaus, is erg belangrijk bij de klimaatbeheersing van een hotel. Het verschilt of het om een nieuw hotel of een renovatie gaat. Bij renovatie kan vervanging  van de bestaande CV-installatie rendabel zijn. De totaaloplossing op het gebied van klimaatbeheersing is echter VRF. Het systeem waar LG mee werkt, is Multi V,' legt Richard de Waal van LG uit. Hij vervolgt: ‘Via dit systeem wordt warmte hergebruikt. Met overtollige warmte uit kamers wordt bijvoorbeeld het sanitaire water verwarmd. Wij kijken hoe we die warme en koude stromen het meest optimaal kunnen laten verlopen. Bij klimaatbeheersing in hotels gaat het grotendeels om koelen in plaats van verwarmen. Het doel is om zo veel mogelijk energie uit te wisselen.  Daarbij kijken we of de kamers noordzijds of zuidzijds liggen; we ontwerpen een klimaatsysteem op maat. Bijvoorbeeld door warmte te onttrekken aan kamers waarbij veel interne warmtelast is door de zon. Vergelijk het met een koelkast. Binnen wordt alles koel gehouden en de warmte wordt achter de koelkast afgevoerd. Vrijgekomen warmte uit de kamers  wordt echter door het LG systeem gebruikt en getransporteerd naar andere kamers, vloerverwarmingssystemen of tapwatervoorzieningen waar warmte gevraagd wordt.’

Subsidies voor duurzame oplossingen

Er zijn meer fabrikanten met dergelijke groene systemen waar een subsidieregeling aan verbonden is. Vaak hangt de keuze voor een bepaald systeem samen met het ontwerp. 'Zo hebben wij het klimaatsysteem voor het nieuw te openen Canal House geleverd. Er waren zowel technisch als visueel  specifieke wensen en wij waren één van de weinige leveranciers die daaraan konden voldoen,' vertelt De Waal. Ook De Burcht in Wedde, een hotel voor kinderen die aan de andere kant van het geluk geboren zijn, heeft bewust voor het LG-systeem gekozen. Leo Janson, directeur van De Burcht: ‘We hebben de firma Event ingehuurd. Zij zijn gespecialiseerd in concepten als klimaatbeheersing. Met hen hebben we een aantal concepten bekeken, waaronder het hotel van Jonnie Boer. Zij hebben hetzelfde klimaatsysteem, een gecombineerd warmte terugwinsysteem. De warmte uit vertrekken die aan de zonzijde liggen brengen we terug naar andere zijdes van De Burcht. Een aardwarmtesysteem lukte helaas niet in het historische pand. Voor ons was ook de akoestiek erg belangrijk. Daarin kwam LG het best naar voren. We hebben met Event afgesproken dat ze ons op de hoogte houden van nieuwe duurzame zaken. Hoewel het niet de mooiste oplossing is, prijken op het dak nu ook zonnecollectoren. Wij hebben MVO hoog in het vaandel staan en willen als zakelijke onderneming graag subsidies ontvangen voor duurzame oplossingen. Het bouwteam is aan het afronden, vanaf 1 april wordt het klimaatsysteem in gebruik genomen.'

Goed onderhoud garandeert comfort

LG Klimaat wil meerwaarde leveren. De installateurs en adviseurs doen hun kennis en kunde op in het opleidingscentrum en tevens de showroom van LG in Amstelveen. Daar worden gedurende het hele jaar één a twee keer per week cursussen gegeven aan verschillende groepen. De Waal: ‘We bereiken ook facilitair en F&B managers. We leggen aan hen uit wat de aandachtspunten zijn en hoe de centrale bediening bij de receptie werkt. Zo hebben ook de mensen in het hotel zelf de knowhow die ze nodig hebben.’
Ook al zijn het compacte machines en zeer geluidsarm, de gast hoeft er visueel niet van te genieten. De klimaat VRF-systemen bevinden zich meestal op het dak of in de kelder van het hotel. De Waal adviseert de hotelier om goed onderhoud aan de installatie te plegen. ‘Dat is echt  belangrijk, het garandeert het comfort en voorkomt onnodige energie kosten.’

Centrale bediening

Er zijn veel koppelingen tussen Multi V (het klimaatbeheersingssysteem van LG) en aanverwante regelsystemen. De Waal: “Soms signaleren we dat er bij de ontwerpfase van het klimaatsysteem geen rekening is gehouden met onnodige draai-uren. Door het klimaatsysteem zo in te stellen dat de koeling uit gaat wanneer de gast zijn kaartje uit de kaarthouder haalt en de kamer verlaat, is dit probleem ondervangen. Wanneer het Fidelo systeem aan het klimaatbeheersingssysteem wordt gekoppeld, kan de verwarming zo worden ingesteld dat de kamer verwarmd is exact twee uur voordat de gast arriveert.' Volgens De Waal kan de hotelier niet met alle wensen van gasten meegaan. Als gasten de temperatuur van een kamer 18 graden willen hebben, terwijl het buiten 28 graden is, dan gaat dat niet. 'Aziatische mensen houden er juist van als een kamer lekker warm is, een graadje of 25. Eenvoudig in te stellen basisfuncties kan de gast zelf regelen, als extra service zijn er additionele instellingen, maar die worden centraal geregeld vanaf de receptie. Er zijn zelfs hotels die gevraagd hebben of we geen graden meer op de displays willen vertonen. Amerikaanse gasten bijvoorbeeld, willen alles helemaal "volgens het boekje" hebben; als zij denken dat de kamer niet het aantal graden heeft dat op de display staat, stappen ze onmiddellijk naar het personeel. Wij passen dan de software aan, zodat er nog maar drie standen te zien zijn, bijvoorbeeld -1, 0 en 1.

Voorspoedige toekomstgeluiden

Het systeem waarbij warmte-uitwisseling optimaal gebruikt wordt, kan gekoppeld worden aan de vloerverwarming in de entree. Entreeruimtes zijn vaak moeilijk te verwarmen omdat ze een hoog plafond bevatten. Door vloerverwarming te koppelen aan het klimaatsysteem, kan dit ondervangen worden. Er zijn al veel hotels die gebruik maken van dit systeem. Alle Bastion hotels, maar ook een aantal NH hotels, Golden Tullip Hotels, het historische pand De Burcht in Wedde en een hostel met kubuswoningen in Rotterdam maken gebruik van het systeem van LG. In de toekomst voorziet De Waal meer koppelingen tussen nevensystemen. ‘Wij zijn nu al volop bezig met het introduceren van LED-verlichting en bijvoorbeeld PV-zonnepanelen, in combinatie met het  Multi V systeem. Dan kan alles via één totaaloplossing geïmplementeerd worden.’ De toekomstgeluiden klinken goed: duurzaamheid, comfortverhogend en besparing op de energiekosten.

Akoestische sandwich met rendiermos

Tijdens de opening van de Horecava werd het Bureau voor Akoestische Zaken vereerd met de Innovation Award 2011 voor haar product Greenwall, met écht rendiermos. Jeroen Besteman, 'mister Akoestiek' van Bureau van Akoestische Zaken, verklaart het succes: 'De kracht van de Greenwall is de ecologisch simpele oplossing. Mensen die bijvoorbeeld een schuifwand willen, piekeren vaak heel lang over welke foto of welk plaatje ze daarop willen plaatsen. Maar ik ken eigenlijk heel weinig mensen die een hekel hebben aan de natuur.' Hoe het begon: ‘Er kwam iemand langs met een doos mos; hij wist niet wat hij ermee moest doen. Wij gingen ermee aan de slag. Het bleek heel geluidwerend materiaal te zijn. Als ondergrond gebruiken we een MDF-plaat met daarop een akoestische deken; daar nieten we vervolgens het mos op. Dat gaat stekje voor stekje, uiteindelijk wordt het een soort sandwich dus. De Greenwalls gaan echt jaren mee, mits mensen er niet aan gaan voelen. Dat kun je bij gewone planten natuurlijk ook beter niet doen.’

Zeker voor hotels die 'op een andere leest' ondernemen, is de groene wand een uitkomst. Hotels kunnen hun uitstraling liëren aan dit product. ‘De wand kan ook aan het plafond, dat staat geweldig leuk als je vanuit je hotelbed omhoog kijkt. De Greenwall, die ook als kamerscherm verkrijgbaar is, past perfect in ontvangstruimtes of zalen van hotels, waar de akoestiek volgens Besteman vaak dramatisch is. ‘Een schuifwand van duurzaam materiaal is dan een goede oplossing voor de gast en het personeel. Wij hebben meegewerkt aan het totaal interieur concept van Inntel Hotels Rotterdam Centre.’

Het Bureau heeft meer geluidwerende oplossingen. Zo zijn er akoestische lampen, wandpanelen, sokkels, kunst (doeken van geluidwerend materiaal), vazen van 1.60 en plantenbakken. Onlangs is ook de serie Soundless geïntroduceerd. Dat zijn viltpanelen van speciaal ecologisch afbreekbaar MDF. Besteman: ‘Een andere oplossing is akoestisch foam in de vorm van een soort boter kaas en eieren tekens. Het ziet er echt tof uit. Mensen krijgen een glimlach op hun gezicht als ze het zien. Het materiaal is gemaakt van gerecyclede petflessen; dat kleuren we wit en zwart en het materiaal stansen we in een vorm. Er zijn twee mogelijkheden bij ons: of we laten de akoestische oplossing zien, of juist niet.’

Volgens Besteman is akoestiek een onderdeel van hospitality. Binnen tien à vijftien jaar zullen veel mensen om ons heen stokdoof zijn. Veel jonge mensen hebben nu al een slecht gehoor. Juist mensen die toch al niet goed horen, hebben last van een slechte akoestiek. Hoteliers en restauranthouders die denken dat het in hun restaurant alleen maar om het eten gaat, snijden zichzelf in de vingers, volgens Besteman. 'Akoestiek hoort bij het horecaconcept. Het Bureau is volop bezig met innoveren. Wij hebben dit jaar 1.200 uur aan research en ontwikkeling besteed. Binnenkort gaat de akoestische tiplijn van start. Mensen kunnen bij ons melding maken van bedrijven waar de akoestiek slecht is geregeld. Elk kwartaal verloten we een grote prijs onder deze mensen.

Wij benaderen die organisatie en leggen uit wat onze akoestische mogelijkheden zijn. Stel dat het om een restaurant gaat, dan kan het de restauranthouder alleen maar positieve zaken opleveren. Hij hoort waar gasten zich aan storen en krijgt meteen een oplossing van ons.’ Breng een bezoekje aan de nieuwe site www.akoestischezaken.nl voor meer geluidwerende tips, bekijk de filmpjes met akoestische consults van mister Akoestiek of bereken uw akoestische oplossing. Dat klinkt als muziek in de oren.
HM302011

Overig nieuws