Wat betekent de AVG voor hotels?

9 februari 2018 | David Bakker

Vanaf 25 mei 2018 moet elke hotelier voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Deze nieuwe privacywet verplicht u o.a. om een legitieme reden te hebben voor het verwerken van persoonsgegevens.

In uw hotel worden persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld van uw gasten en uw personeelsleden. Er gaan veel strengere regels gelden voor het verwerken van die (sensitieve) persoonsgegevens.

Voorbeelden

NAW-gegevens van een gast of personeelslid mag u bijvoorbeeld alleen opslaan wanneer er een overeenkomst is gesloten. Persoonsgegevens van “oude” gasten en personeelsleden mogen niet meer onbeperkt bewaard en/of gebruikt worden. Voor het vastleggen van een e-mailadres is expliciete toestemming nodig. Er gelden strengere regels voor het bewaren van kopieën van paspoorten of creditcards. Heeft u al een duidelijk en helder privacy beleid? Bespreekt u dit vooraf met uw gasten en personeelsleden? Een paar simpele maar zeer belangrijke zaken waar binnenkort nieuwe en/of strengere regels aan verbonden zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens is de controlerende instantie en heeft aangekondigd hoge boetes op te leggen als de AVG niet goed wordt gehanteerd.

De Autoriteit Persoonsgegevens verplicht u om een Register bij te houden van uw verwerkingsactiviteiten, een Gegevensbeschermingsbeleid te hebben en uw (digitale) beveiliging goed op orde te hebben.

INZIGT

De impact van de AVG is groot. INZIGT kan voor u een diepgaande onafhankelijke Privacy Scan uitvoeren om uw dataverwerkingsbeleid te toetsen aan de normen van de AVG. INZIGT maakt een uitgebreide analyse van uw (bedrijfs-) processen en stelt een rapport op, waarin duidelijk potentiële maatregelen staan vermeld. Onze aanpak is pragmatisch, duidelijk en snel! We komen graag bij u langs voor een vrijblijvende introductie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Economie Coronacrisis
Horeca al in eerste kwartaal zeer zwaar getroffen door de crisis

De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. De omzet nam in het eerste kwartaal van 2020 met 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. Het volume, de voor...

Faillissement Coronacrisis
Hotel Stroom Rotterdam failliet

Hotel Stroom in Rotterdam is failliet ten gevolge van de coronacrisis. De hoge vaste lasten en het wegvallen van inkomsten hebben ertoe geleid dat het hotelbedrijf van Edwin van der Meijde en Jantiene Berg een faillissement heeft moeten aanvragen. Van der Meijde is eveneens eigenaar van het Rotte...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Verzekeraar moet coronaschade Frans restaurant vergoeden

Over het algemeen wordt schade als gevolg van de coronamaatregelen niet gedekt door verzekeraars, maar een Franse rechter heeft bepaald dat een restaurateur recht heeft op compensatie door verzekeraar Axa. Stéphane Manigold heeft in de regio Parijs vier restaurants, waar 52 werknemers in d...

Blog Coronacrisis
"Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: