Wat betekent de AVG voor hotels?

9 februari 2018 | David Bakker

Vanaf 25 mei 2018 moet elke hotelier voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Deze nieuwe privacywet verplicht u o.a. om een legitieme reden te hebben voor het verwerken van persoonsgegevens.

In uw hotel worden persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld van uw gasten en uw personeelsleden. Er gaan veel strengere regels gelden voor het verwerken van die (sensitieve) persoonsgegevens.

Voorbeelden

NAW-gegevens van een gast of personeelslid mag u bijvoorbeeld alleen opslaan wanneer er een overeenkomst is gesloten. Persoonsgegevens van “oude” gasten en personeelsleden mogen niet meer onbeperkt bewaard en/of gebruikt worden. Voor het vastleggen van een e-mailadres is expliciete toestemming nodig. Er gelden strengere regels voor het bewaren van kopieën van paspoorten of creditcards. Heeft u al een duidelijk en helder privacy beleid? Bespreekt u dit vooraf met uw gasten en personeelsleden? Een paar simpele maar zeer belangrijke zaken waar binnenkort nieuwe en/of strengere regels aan verbonden zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens is de controlerende instantie en heeft aangekondigd hoge boetes op te leggen als de AVG niet goed wordt gehanteerd.

De Autoriteit Persoonsgegevens verplicht u om een Register bij te houden van uw verwerkingsactiviteiten, een Gegevensbeschermingsbeleid te hebben en uw (digitale) beveiliging goed op orde te hebben.

INZIGT

De impact van de AVG is groot. INZIGT kan voor u een diepgaande onafhankelijke Privacy Scan uitvoeren om uw dataverwerkingsbeleid te toetsen aan de normen van de AVG. INZIGT maakt een uitgebreide analyse van uw (bedrijfs-) processen en stelt een rapport op, waarin duidelijk potentiële maatregelen staan vermeld. Onze aanpak is pragmatisch, duidelijk en snel! We komen graag bij u langs voor een vrijblijvende introductie.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personalia
Niels Hoek nieuwe sales manager U Parkhotel

Niels Hoek is per 1 december 2018 begonnen als Sales Manager bij het nieuw te openen U Parkhotel in Enschede. Na bijna twee jaar keert Niels weer terug naar de hotel- en congresbranche. Met meer dan acht jaar ervaring brengt Niels veel kennis mee naar het nieuwe U Parkhotel op de campus van de Unive...

NH Hotels Interview Longread
Interview: vierde nhow geopend in Marseille

nhow, het nieuwste merk van de Spaanse hotelketen NH, begint serieuze vormen aan te nemen. Na Rotterdam, Berlijn en Milaan, opende afgelopen september nhow Marseille. Hospitality Management was erbij en aanschouwde de ambitieuze toekomstplannen van een merk dat zich liever niet laat bundelen. &ldquo...

OTA's Airbnb
Gemeente Amsterdam staakt onderhandelingen met Airbnb en OTA's

De onderhandelingen tussen de gemeente Amsterdam en de grote vakantieverhuursites Airbnb, Booking.com en Expedia zijn gestaakt. Dit komt omdat de platforms meer duidelijkheid willen hebben van de gemeente omtrent de gemeentelijke regelgeving voordat ze verder willen onderhandelen. 1 januari Op...

Tech Advertorial
Generation-Z hotelslot opent de deur naar de techniek van de toekomst

Begin dit jaar lanceerde Hotek het eerste model van de nieuwe generatie hotelsloten, Hotek Cloud Low Energy, het systeem dat werkt met mobile key via de cloud. Ondertussen is de productontwikkeling in sneltreinvaart verdergegaan, en werd precies op tijd voor Equip’Hotel in Parijs de nieuwste l...

Interieur Advertorial
Interieurarchitect Arnie van Dun maakt statement met Grand Hotel Valies

Op het moment van schrijven van deze bijdrage zet interieurarchitect Arnie van Dun de laatste 'puntjes op de i' van de inrichting van Grand Hotel Valies in Roermond. De inspiratiebron voor de inrichting van dit hotel vindt hij in de Amerikaanse Art Deco stijl uit de jaren ’30. We sprek...

Advertorial
All-in-One oplossingen: een zegen voor de moderne hotelier

De moderne hotelier heeft de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in informatietechnologie. De groeiende afhankelijkheid van OTA’s als Booking.com en Expedia, de prijsdruk van privé-verhuurders en de veeleisendheid van klanten vragen om een efficiënte en kostenbesparende operati...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: