Wat betekent de AVG voor hotels?

9 februari 2018 | David Bakker

Vanaf 25 mei 2018 moet elke hotelier voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG). Deze nieuwe privacywet verplicht u o.a. om een legitieme reden te hebben voor het verwerken van persoonsgegevens.

In uw hotel worden persoonsgegevens verwerkt, bijvoorbeeld van uw gasten en uw personeelsleden. Er gaan veel strengere regels gelden voor het verwerken van die (sensitieve) persoonsgegevens.

Voorbeelden

NAW-gegevens van een gast of personeelslid mag u bijvoorbeeld alleen opslaan wanneer er een overeenkomst is gesloten. Persoonsgegevens van “oude” gasten en personeelsleden mogen niet meer onbeperkt bewaard en/of gebruikt worden. Voor het vastleggen van een e-mailadres is expliciete toestemming nodig. Er gelden strengere regels voor het bewaren van kopieën van paspoorten of creditcards. Heeft u al een duidelijk en helder privacy beleid? Bespreekt u dit vooraf met uw gasten en personeelsleden? Een paar simpele maar zeer belangrijke zaken waar binnenkort nieuwe en/of strengere regels aan verbonden zijn. De Autoriteit Persoonsgegevens is de controlerende instantie en heeft aangekondigd hoge boetes op te leggen als de AVG niet goed wordt gehanteerd.

De Autoriteit Persoonsgegevens verplicht u om een Register bij te houden van uw verwerkingsactiviteiten, een Gegevensbeschermingsbeleid te hebben en uw (digitale) beveiliging goed op orde te hebben.

INZIGT

De impact van de AVG is groot. INZIGT kan voor u een diepgaande onafhankelijke Privacy Scan uitvoeren om uw dataverwerkingsbeleid te toetsen aan de normen van de AVG. INZIGT maakt een uitgebreide analyse van uw (bedrijfs-) processen en stelt een rapport op, waarin duidelijk potentiële maatregelen staan vermeld. Onze aanpak is pragmatisch, duidelijk en snel! We komen graag bij u langs voor een vrijblijvende introductie.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Corona
Verspreiding Britse coronamutatie slecht nieuws voor de horeca?

Het Outbreak Management Team (OMT) laat weten zich zorgen te maken over de verspreiding van de Britse coronamutatie in ons land. In meest recente advies worden deze zorgen gedeeld. Ook worden strengere maatregelen niet uitgesloten. Welke dat zijn, is nog niet bekend, alhoewel de avondklok al besprok ...

Economie Corona
Hotelovernachtingen volgend jaar weer terug op niveau 2019

Na de grootste dip uit de historie van de hotelsector is herstel in zicht. In 2022 komt het aantal hotelovernachtingen in Nederland weer uit op het niveau van piekjaar 2019 met bijna 55 miljoen. In Amsterdam duurt het een jaar langer voordat de schade is ingelopen, omdat de stad erg afhankelijk is v ...

Achtergronden Ondernemen
Max Brown Hotels winnaar 'Hotel Website of the Year 2021'

Zojuist is tijdens een digitale ceremonie bekend gemaakt dat Max Brown Hotels winnaar is geworden van de Hotel Website of the Year verkiezing 2021. De hotelketen mag deze titel een jaar lang voeren en heeft een bokaal en een cheque ter waarde van € 1.000 ontvangen. Communicatieboodschap door ...

Personeel Achtergronden
Bekende gezichten van Château Neercanne nemen afscheid

Château Neercanne kondigt aan dat twee bekende gezichten van Château Neercanne per 1 maart aanstaande afscheid gaan nemen vanwege een volgende stap in hun carrière. Maître d’Hotel Dennis Lemmens maakt promotie binnen Oostwegel Collection en wordt Food & Beverage Ma ...

Hans van Spronsen
Column Hans van Spronsen: 2020; Het jaar van personeelstekort tot gastentekort

Begin 2020 was onze zorg en grootste uitdaging voor het jaar: het personeelstekort. In maart werden we ruw geconfronteerd met een nieuwe werkelijkheid. Corona sneed ons de pas af. Dit met ongelofelijke gevolgen voor onze sector. Al snel moesten we leven met de verplichte sluiting en vervolgens met d ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: