WAT NOU WINTERSLAAP ?

Auteur: Redactie
Columns Hans van Spronsen 13 februari 1997
WAT NOU WINTERSLAAP ?

Toiletpapier op. Kent u dat? Smerige toiletpot; stoffige hotelkamers. Kent u dat? Of dekens die na het seizoen pas weer worden gestoomd. Weet u nog? Te zacht bed; lampje kapot op de kamer; tikkende verwarming. Klinkt het bekend? Nare luchtjes op de kamer, of een TV met een 'onbegrijpelijk' bedieningsvoorschrift. Kent u dat?

O ja, ... Weer zo'n kritische gast, natuurlijk. Zo iemand die alleen maar commentaar levert op de sector. Daar schieten wij wat mee op, hoor ik u denken! Makkelijk hoor, om van de zijlijn commentaar te leveren. Ja, dat is inderdaad makkelijk, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat uw gast tevreden is, nadat hij uw bedrijf bezocht heeft. Het gaat erom dat u de winterperiode - voor de meeste bedrijven de rustige periode van het jaar - goed gebruikt. Allereerst om een beetje uit te rusten, uiteraard, en vervolgens om een goede mise en place te maken voor de gastvrijheid in uw bedrijf, gedurende de rest van het jaar.

Dat betekent dat u, als ondernemer/manager, in deze periode daadwerkelijk met alle klachten en onvolkomenheden van het afgelopen jaar aan de gang moet gaan. Eigenlijk is de winter de drukste periode van het jaar.

Aan het werk dus met al die zaken die normaal blijven liggen. Hoe vaak op een dag worden de publieke toiletten in uw bedrijf gereinigd, en hoe vaak controleert uw personeel of alles nog aanwezig is? Hoe vaak zou het eigenlijk moeten? Voor het nieuwe seizoen misschien een punt van aandacht? Moet het schoonmaakplan sowieso niet eens aangepast worden? Zijn de kamers echt schoon? Ook als je wat anders in bed gaat liggen? Is er een goed logboek van de controle van de kamers? Kan er niet een 'persoonlijk tintje' aan de kamerschoonmaak gegeven worden? Zoals een briefje met een aantal kleine vragen, ondertekend door het kamermeisje? Hoe kan het beter in 1997?

En hoe gaat u het dit jaar doen met het ontbijt in de gastvrijheidsindustrie? Blijft u volharden in uw mening dat ontbijten tot 10.30 uur wel uiterst gastvrij is, of verplaatst u zich dit jaar in de gedachtenwereld van de gast. Hoeveel ouders van jonge kinderen - die eindelijk eens rust hebben - kunnen wel in uw hotel uitslapen, maar niet ontbijten? Nederlanders vinden dat vreselijk! Je hebt er toch voor betaald?! Laat ze dit jaar eens kiezen: een ontbijt, of een bon voor een uitsmijter of zo.

Het is niet onmogelijk dat u er meer omzet mee boekt. Het is in elk geval zeker dat de gast positieve herinneringen aan uw bedrijf zal bewaren.

U heeft nu de tijd om het goed te gaan regelen. Doe het, want de concurrentie wordt elke dag groter. In de eerste maanden van dit jaar vlieg je voor het bescheiden bedrag van fl 500,- naar New York. En zo wordt een hotel daar opeens uw concurrent. Kwaliteit is dus het antwoord! En als uw hotel in het Noorden van het land staat, informeer dan eens naar het Kwaliteitsverbeteringsproject voor logiesverstrekkende bedrijven. Of start in het voorjaar met een Horecagasten enquête. Laat uw gast echt meespreken in het bedrijf dit jaar, en kom zo tot betere resultaten.

HM30JAAR HM301997

Overig nieuws