WAT NOU WINTERSLAAP ?

13 februari 1997 | Redactie

 

Toiletpapier op. Kent u dat? Smerige toiletpot; stoffige hotelkamers. Kent u dat? Of dekens die na het seizoen pas weer worden gestoomd. Weet u nog? Te zacht bed; lampje kapot op de kamer; tikkende verwarming. Klinkt het bekend? Nare luchtjes op de kamer, of een TV met een 'onbegrijpelijk' bedieningsvoorschrift. Kent u dat?

O ja, ... Weer zo'n kritische gast, natuurlijk. Zo iemand die alleen maar commentaar levert op de sector. Daar schieten wij wat mee op, hoor ik u denken! Makkelijk hoor, om van de zijlijn commentaar te leveren. Ja, dat is inderdaad makkelijk, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat erom dat uw gast tevreden is, nadat hij uw bedrijf bezocht heeft. Het gaat erom dat u de winterperiode - voor de meeste bedrijven de rustige periode van het jaar - goed gebruikt. Allereerst om een beetje uit te rusten, uiteraard, en vervolgens om een goede mise en place te maken voor de gastvrijheid in uw bedrijf, gedurende de rest van het jaar.

Dat betekent dat u, als ondernemer/manager, in deze periode daadwerkelijk met alle klachten en onvolkomenheden van het afgelopen jaar aan de gang moet gaan. Eigenlijk is de winter de drukste periode van het jaar.

Aan het werk dus met al die zaken die normaal blijven liggen. Hoe vaak op een dag worden de publieke toiletten in uw bedrijf gereinigd, en hoe vaak controleert uw personeel of alles nog aanwezig is? Hoe vaak zou het eigenlijk moeten? Voor het nieuwe seizoen misschien een punt van aandacht? Moet het schoonmaakplan sowieso niet eens aangepast worden? Zijn de kamers echt schoon? Ook als je wat anders in bed gaat liggen? Is er een goed logboek van de controle van de kamers? Kan er niet een 'persoonlijk tintje' aan de kamerschoonmaak gegeven worden? Zoals een briefje met een aantal kleine vragen, ondertekend door het kamermeisje? Hoe kan het beter in 1997?

En hoe gaat u het dit jaar doen met het ontbijt in de gastvrijheidsindustrie? Blijft u volharden in uw mening dat ontbijten tot 10.30 uur wel uiterst gastvrij is, of verplaatst u zich dit jaar in de gedachtenwereld van de gast. Hoeveel ouders van jonge kinderen - die eindelijk eens rust hebben - kunnen wel in uw hotel uitslapen, maar niet ontbijten? Nederlanders vinden dat vreselijk! Je hebt er toch voor betaald?! Laat ze dit jaar eens kiezen: een ontbijt, of een bon voor een uitsmijter of zo.

Het is niet onmogelijk dat u er meer omzet mee boekt. Het is in elk geval zeker dat de gast positieve herinneringen aan uw bedrijf zal bewaren.

U heeft nu de tijd om het goed te gaan regelen. Doe het, want de concurrentie wordt elke dag groter. In de eerste maanden van dit jaar vlieg je voor het bescheiden bedrag van fl 500,- naar New York. En zo wordt een hotel daar opeens uw concurrent. Kwaliteit is dus het antwoord! En als uw hotel in het Noorden van het land staat, informeer dan eens naar het Kwaliteitsverbeteringsproject voor logiesverstrekkende bedrijven. Of start in het voorjaar met een Horecagasten enquête. Laat uw gast echt meespreken in het bedrijf dit jaar, en kom zo tot betere resultaten.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301997

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening Utrecht
Nieuwste horecalocatie van Utrecht geopend

Drukke dagen in de keuken, nieuwe soepproevers en een volgeboekt hotel: de opening van Utrechts eerste soepbar Soep-er, én van de negen sfeervolle kamers van het bovengelegen logement Petit Beijers is een feit. Op zondag 12 juli openden horecaondernemers Janine en Tom hun deuren aan Vismarkt ...

Personalia
Hotelier Martin Lindelauf gaat met pensioen

Na ruim vierendertig jaar gaat Martin Lindelauf met pensioen. Een pensioen dat welverdiend is, maar velen vinden het toch jammer om hem te zien gaan. Collega, zakenpartner, leermeester of hoe je hem ook zou willen noemen, de man met het jaloersmakende cv gaat er definitief mee stoppen. Martin&rs...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Contactgegevens van horecagasten moeten na 14 dagen verwijderd worden

De contactgegevens van gasten, waar horecabedrijven sinds maandag verplicht om moeten vragen, moeten na veertien dagen vernietigd worden. Dat stelt brancheverenging Koninklijke Horeca Nederland (KHN). Dit lazen we in een artikel op NU.nl. Het telefoonnummer en e-mailadres van alle gasten moet op...

Amsterdam Opening
Joris Bijdendijk en Renaissance Koepelkerk openen tijdelijk restaurant

De Amsterdamse chef Joris Bijdendijk gaat ‘on tour’ met het keukenteam van RIJKS® en serveert een 5-gangen menu in de historische kerk. Tijdens de eerste editie van Koepelkerk X RIJKS®, op 15 augustus, wordt de kerk van het Renaissance Amsterdam Hotel getransformeerd tot restaura...

Internationaal Coronacrisis
a&o Hostels benoemt social distancing experts

Europa’s grootste budget hostelketen, a&o Hostels, heeft een initiatief gelanceerd waarbij in alle Europese vestigingen 'social distancing experts' zijn aangesteld. Deze specialisten zorgen ervoor dat de gasten veilig en met een gerust gevoel de omgeving kunnen verkennen. Bovendien...

Economie Hotelbouwplannen
Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht en wordt gesloopt

Hotel-restaurant Waanders in Staphorst is verkocht. De nieuwe eigenaar is Jan Mulder van Jan Mulder Vastgoed uit Punthorst, zo lezen we in De Stentor. Op deze plek wil hij 96 appartementen realiseren, maar ook een grand café. Het welbekende pand van Waanders moet tegen de vlakte om plaats te ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: