Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?

23 oktober 2019 | David Bakker
Wat zoekt de gast in het hotelontbijt?

Het hotelontbijt is in beweging. En hoe. Waar voorheen hotels bijna zonder uitzondering kozen voor het traditionele buffet, zijn veel hoteleigenaren tegenwoordig genoodzaakt verder te kijken. “Zelfs de AH To Go is een concurrent.”

Rino Soeters is eigenaar van LBG Hotels. Een hotelgroep van zeven hotels: vijf in Maastricht, een in Amsterdam en een hotel in Eindhoven. Hij heeft het hotelontbijt de afgelopen jaren zien veranderen. “Er zijn ontzettend veel concurrenten bijgekomen. Alle quick-and-dirty-locaties bieden voor een paar euro een croissant, verse koffie en een stuk fruit aan. Qua prijs kan je daar als hotel niet mee concurreren. De bereidheid om een fors bedrag voor het ontbijtbuffet te betalen, is er niet meer bij de gast. We ‘veramerikaniseren’ en nemen onderweg snel een kop koffie en een croissant als ontbijt.”

Soeters probeert door personeelstaken te combineren, het aanbod aan te passen én het ontbijtmoment als marketingtool te gebruiken, het ontbijt een andere dimensie te geven. “Het ontbijt is een van de laatste contactmomenten met de gast. Je moet je niet opdringen, maar je kan best in gesprek met de gast vragen of we na het verblijf contact op mogen nemen en hoe hij of zij het verblijf heeft ervaren, op een informele manier. Op die manier proberen we input van de gast te genereren.”

De consument ‘veganiseerst’ en de hotellerie moet mee, vindt Soeters. “Volle schalen met royale plakken vleesbeleg is iets dat niet meer kan. Vega, lokaal en bio is wat de mensen willen. Het component gezond wordt steeds belangrijker in het hotelontbijt. Daarbij is een mix van aandacht en rust belangrijk. Wij serveren in ieder hotel een buffet, maar lopen ook rond met verse smoothies en poffertjes met aardbeien om toch die vorm van luxe aan te kunnen bieden.”

Om kosten te besparen kiest Soeters ervoor om het nachtpersoneel mee te laten doen in het ontbijt. “Het is erg moeilijk om medewerkers voor het ontbijt te vinden, vooral jongeren zijn niet meer te porren om vroeg op te staan. De nachtportier en de nachtreceptie draaien daarom gewoon mee in het ontbijtshift.”

Vooral de zakelijke gast slaat het ontbijt in het hotel vaak over, ervaart Soeters. Om de zakelijke gast alsnog te bedienen, heeft hij het ontbijt to-go toegevoegd aan zijn F&B-aanbod. “Leisuregasten zijn meer geneigd om de tijd te nemen voor een uitgebreid ontbijt. Zakelijke gasten hebben vaak haast en zijn eerder geneigd om een ontbijtje buiten de deur te pakken. Qua prijs concurreren met de quick-and-dirty concepten heeft volgens Soeters niet zoveel zin. “Voor die prijzen is het als hotel onmogelijk om rendabel te zijn. Ik heb geprobeerd om een aantal euro’s in prijs te zakken met het ontbijt, maar ik kon in de cijfers niet terugzien dat het vaker werd geboekt. Pas bij de prijzen die de quick-and-dirty-concepten hanteren, zou een hotelontbijt de voorkeur hebben. Maar dat is simpelweg te duur.”

Soeters kijkt breder dan de ontbijtwensen van zijn (potentiële) gasten. Daarbij heeft hij een verklaring voor de moeilijke positie waar het hotelontbijt in verkeert. “Ik denk dat op lange termijn de middelmaat gaat verdwijnen. Mensen sparen een mooi bedrag bij elkaar om zich volledig in luxe te laten verwennen, met de mooiste kamer en het meest uitgebreide diner en ontbijt, of ze gaan voor een goede degelijke, schone kamer waar ze alleen slapen en de rest van hun verblijf de stad of de omgeving verkennen. Alles wat daartussen ligt gaat het denk ik moeilijk krijgen. Dat zie je ook terug in het ontbijt. Gasten willen de full-experience binnen het hotel en zijn bereid daarvoor te betalen, of gaan voor een koffie to-go met een croissant.”

 

Zo serveert Librije’s Hotel het ontbijt

Het beste restaurant van Nederland streeft ook naar het beste ontbijt van Nederland. Daarin maakt De Librije geen onderscheid. “Alles moet van dezelfde kwaliteit zijn. Ontbijt of diner, alles krijgt bij ons dezelfde aandacht”, verzekert chef-kok Nelson Tanate ons.

Uiteraard. Geen boterkuipje, kaiserbrood en voorgesneden plakjes kaas, maar een taartje van aardbei en vlierbloesem, versgemaakt watermeloensap, Hollandse coppa, variant van ei en de wereldberoemde banaan royale met chocosaus als dessert, dat serveert Librije’s Hotel als ontbijt. Geen à la carte. Een vast menu en rekening houdend met de wensen van de gasten. De eerste koks staan om kwart voor zeven in de ochtend klaar om vanaf acht uur het ontbijt aan de gasten te kunnen serveren.

De ontbijtsalon biedt plaats aan veertig couverts. “Wij vinden het belangrijk dat de aandacht binnen De Librije persoonlijk is. Bij ontvangst in Librije’s Hotel wordt er besproken of gasten gebruik willen maken van het ontbijt als zij enkel voor een overnachting hebben gekozen. Gasten willen bij ons toch vaak de hele ervaring, daar maakt het ontbijt ook onderdeel van uit. We streven ernaar om degene die de ontvangst verzorgt, ook bij het ontbijt de ontvangst te laten doen. Dat zorgt voor een stuk herkenbaarheid bij de gasten. Op die manier hebben ze één aanspreekpunt”, besluit Tanate.

Foto: Laurens Bouvrie

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Stand van zaken: hoteliers uiten hun zorgen

Na een bewogen en bevlogen zomer is de angst voor een tweede golf werkelijkheid. Tafelheer Sander Allegro (QL Hotels) bespreekt de stand van zaken binnen de hotellerie met Marijke Schreiner (Stayokay) Marco Lemmers (Conscious Hotels), Bastiaan Klomp (Thermae 2000) en Erwin Rozendal (Villa Beukenhof) ...

Booking.com OTA's Internationaal
Booking.com vreest 'monopolielijstje' Brussel

Glenn Fogel, CEO van Booking.com, vreest dat zijn bedrijf op een speciaal 'monopolielijstje' van de Europese Commissie komt te staan. Ambtenaren in Brussel werken aan de criteria om tot die lijst te komen. Brussel wil de twintig grootste techbedrijven ter wereld op de lijst hebben. De Europe ...

Personeel
FNV Horeca: afbouw steunmaatregelen leidt tot vertrek vakkrachten uit horecasector

De gisteren verstuurde Kamerbrief over de aanvullingen op het steun- en herstelpakket, alsmede het persmoment van het Kabinet van gisteravond zorgen voor grote onrust in de horecasector. FNV Horeca vindt het onvoorstelbaar dat het Kabinet gisteravond aangeeft dat er nog te weinig resultaten zijn om ...

Branded Content
Auping presenteert nieuw bed: Auping Noa

Auping lanceerde op 1 oktober 2020 Auping Noa, een nieuw bed ontworpen door de Deense designer en architect Eva Harlou. Met dit bed voegt Auping een nieuw ontwerp toe aan een lange rij van iconische ontwerpen. Geheel volgens de Scandinavische ontwerptraditie heeft Eva Harlou met Auping Noa een bed o ...

Coronacrisis
Horeca blijft zeker nog dicht tot december

Waar iedereen al wel rekening mee hield, is gisterenavond bevestigd door minister De Jonge: de gedeeltelijke lockdown duurt in ieder geval nog tot december en 'wellicht tot in het nieuwe jaar'. Dit houdt in dat de horeca tot december de deuren gesloten moet houden. Er wordt op dit moment nog ...

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: