Wie mag er in jouw bubbelbad?

18 september 2019 | redactie

Een hotel is allang niet meer alleen maar een plek om te slapen. Om ervoor te zorgen dat de gasten een aangenaam verblijf hebben, beschikken hotels tegenwoordig over hippe skybars, sterrenrestaurants, fitnessruimten met personal trainers en wellnescenters met masseurs en schoonheidsspecialisten.

Dit is geweldig voor de hotelgasten maar vaak ook voor derden die uitsluitend afkomen op de extra faciliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld in het Hilton hotel in Amsterdam een fitnessabonnement afsluiten, bij het Conservatorium hotel een sauna- en wellnessabonnement  nemen, een drankje gaan drinken bij Juniper en Kin (QO hotel) of de hele nacht stappen in de Shelter van de A’damtoren.

Uitlatingen op je website

In een aantal gemeenten wordt dit gebruik van hotelfaciliteiten door derden (daggasten) aan banden gelegd. Die gemeenten leggen beperkingen op aan het gebruik door derden en bepalen in vergunningen en bestemmingsplannen dat de faciliteiten uitsluitend mogen worden gebruikt door hotelgasten. Hoewel je je kunt afvragen hoe goed dit verbod kan worden gehandhaafd, legt dit uiteraard wel een beperking op in de uitlatingen die je op de website kunt doen over het gebruikmaken van de betreffende faciliteiten.

Een gemeente moet dat verbod op het gebruik door derden wel expliciet maken omdat het anders geen werking heeft. Daarnaast mogen aan zo’n verbod uitsluitend ruimtelijke argumenten ten grondslag liggen en niet ook economische argumenten. Dit blijkt uit uitspraken van de hoogste bestuursrechter. 

Duidelijk verbod

In de eerste uitspraak was in een bestemmingsplan aan een perceel de bestemming horeca (hotel) met ‘bij een hotel horende voorzieningen’ gegeven. Volgens de rechtbank betekende dit dat de bijbehorende voorzieningen, in dit geval de wellnessfaciliteiten, uitsluitend mochten worden gebruikt door hotelgasten. De hoogste bestuursrechter oordeelde echter dat hieraan niet die betekenis moest worden gegeven. De term ‘bij een hotel behorende voorzieningen’ betekent uitsluitend dat de faciliteiten niet los van het hotel door een derde partij mogen worden geëxploiteerd. Het betekent niet dat anderen dan hotelgasten daar geen gebruik van mogen maken.

Mocht dus in het bestemmingsplan of in de vergunning staan dat het perceel bestemd is voor het hotel en de bijbehorende voorzieningen dan geldt dus geen verbod voor het gebruik door derden en kun  je je faciliteiten gewoon openstellen voor dag gasten.

Ruimtelijke argumenten

Als in een bestemmingsplan of in een vergunning wel expliciet staat dat de hotelfaciliteiten alleen ter beschikking mogen staan aan hotelgasten dan mogen daar uitsluitend ruimtelijke argumenten aan ten grondslag worden gelegd. Economische argumenten zijn niet toegestaan. Argumenten dat anders andere horeca te weinig gasten zullen krijgen of dat een nabijgelegen wellnesscenter anders onvoldoende bezoekers trekt, zijn niet valide. Argumenten die wel zijn toegestaan zijn bijvoorbeeld de verkeersaantrekkende werking van deze extra gasten waar de wegen ongeschikt voor zijn, of waarvoor te weinig parkeerruimte beschikbaar is, of waardoor de luchtkwaliteit in het gedrang komt. Ook het argument dat ten gevolge van het gebruik door daggasten elders in de stad onaanvaardbare leegstand/ verpaupering ontstaat is een valide ruimtelijk argument.  Deze argumenten moeten natuurlijk wel goed worden onderbouwd met onderzoek.

Conclusie

Let dus goed op of in de voorschriften van de vergunning of het bestemmingsplan het gebruik van derden wel echt beperkt wordt. Mocht expliciet worden bepaald dat de extra faciliteiten niet door derden mogen worden gebruikt, check dan goed of de argumenten wel deugen. Want het liefst willen we natuurlijk allemaal in het bubbelbad.

Auteur: Anita Nijboer, partner Omgevingsrecht Kennedy Van der Laan

Op de foto, v.l.n.r.: Mariëlle Sterk, Loes ter Meer, Nico Jacobs, Anita Nijboer, Martine de Koning, Lieke Feenstra en Joost Schmaal

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Van der Valk
Van der Valk gaat hotelgasten helpen om te stoppen met roken

Waar Van der Valk Hotels de afgelopen jaren met haar Vitaal-concept al grote stappen zette in de gezondheidsmarkt, gaat ze nu ook haar gasten helpen met het stoppen met roken. In een 5-daags intern programma wordt er middels zowel groeps- als individuele coaching een extra stimulans gecreëerd o...

Achtergronden
Hoe likable is jouw hotel?

We willen allemaal leuk gevonden worden. Niets menselijks is ons vreemd. Voor ondernemingen geldt hetzelfde. Sterker nog, als consumenten jouw bedrijf leuk vinden, betaalt zich dat altijd terug. Maar hoe pak je dat aan? Hoe zet je dat in gang? En wat betekent dat voor je kernwaarden? Likability. ...

Hotel Den Haag
Kennisnetwerk Destinatie Nederland zet in op gastvrijheidsbeleving door samenwerking met Hotelschool The Hague

Hoe kun je als destinatiemanagement organisatie (DMO) een bijdrage leveren aan de gastvrijheidsbeleving van jouw stad of streek? Dat is de vraag die regelmatig gesteld wordt binnen Kennisnetwerk Destinatie Nederland. Gastvrijheid is één van de pijlers binnen Perspectief2030, de visie o...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: