Wie mag er in jouw bubbelbad?

18 september 2019 | redactie

Een hotel is allang niet meer alleen maar een plek om te slapen. Om ervoor te zorgen dat de gasten een aangenaam verblijf hebben, beschikken hotels tegenwoordig over hippe skybars, sterrenrestaurants, fitnessruimten met personal trainers en wellnescenters met masseurs en schoonheidsspecialisten.

Dit is geweldig voor de hotelgasten maar vaak ook voor derden die uitsluitend afkomen op de extra faciliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld in het Hilton hotel in Amsterdam een fitnessabonnement afsluiten, bij het Conservatorium hotel een sauna- en wellnessabonnement  nemen, een drankje gaan drinken bij Juniper en Kin (QO hotel) of de hele nacht stappen in de Shelter van de A’damtoren.

Uitlatingen op je website

In een aantal gemeenten wordt dit gebruik van hotelfaciliteiten door derden (daggasten) aan banden gelegd. Die gemeenten leggen beperkingen op aan het gebruik door derden en bepalen in vergunningen en bestemmingsplannen dat de faciliteiten uitsluitend mogen worden gebruikt door hotelgasten. Hoewel je je kunt afvragen hoe goed dit verbod kan worden gehandhaafd, legt dit uiteraard wel een beperking op in de uitlatingen die je op de website kunt doen over het gebruikmaken van de betreffende faciliteiten.

Een gemeente moet dat verbod op het gebruik door derden wel expliciet maken omdat het anders geen werking heeft. Daarnaast mogen aan zo’n verbod uitsluitend ruimtelijke argumenten ten grondslag liggen en niet ook economische argumenten. Dit blijkt uit uitspraken van de hoogste bestuursrechter. 

Duidelijk verbod

In de eerste uitspraak was in een bestemmingsplan aan een perceel de bestemming horeca (hotel) met ‘bij een hotel horende voorzieningen’ gegeven. Volgens de rechtbank betekende dit dat de bijbehorende voorzieningen, in dit geval de wellnessfaciliteiten, uitsluitend mochten worden gebruikt door hotelgasten. De hoogste bestuursrechter oordeelde echter dat hieraan niet die betekenis moest worden gegeven. De term ‘bij een hotel behorende voorzieningen’ betekent uitsluitend dat de faciliteiten niet los van het hotel door een derde partij mogen worden geëxploiteerd. Het betekent niet dat anderen dan hotelgasten daar geen gebruik van mogen maken.

Mocht dus in het bestemmingsplan of in de vergunning staan dat het perceel bestemd is voor het hotel en de bijbehorende voorzieningen dan geldt dus geen verbod voor het gebruik door derden en kun  je je faciliteiten gewoon openstellen voor dag gasten.

Ruimtelijke argumenten

Als in een bestemmingsplan of in een vergunning wel expliciet staat dat de hotelfaciliteiten alleen ter beschikking mogen staan aan hotelgasten dan mogen daar uitsluitend ruimtelijke argumenten aan ten grondslag worden gelegd. Economische argumenten zijn niet toegestaan. Argumenten dat anders andere horeca te weinig gasten zullen krijgen of dat een nabijgelegen wellnesscenter anders onvoldoende bezoekers trekt, zijn niet valide. Argumenten die wel zijn toegestaan zijn bijvoorbeeld de verkeersaantrekkende werking van deze extra gasten waar de wegen ongeschikt voor zijn, of waarvoor te weinig parkeerruimte beschikbaar is, of waardoor de luchtkwaliteit in het gedrang komt. Ook het argument dat ten gevolge van het gebruik door daggasten elders in de stad onaanvaardbare leegstand/ verpaupering ontstaat is een valide ruimtelijk argument.  Deze argumenten moeten natuurlijk wel goed worden onderbouwd met onderzoek.

Conclusie

Let dus goed op of in de voorschriften van de vergunning of het bestemmingsplan het gebruik van derden wel echt beperkt wordt. Mocht expliciet worden bepaald dat de extra faciliteiten niet door derden mogen worden gebruikt, check dan goed of de argumenten wel deugen. Want het liefst willen we natuurlijk allemaal in het bubbelbad.

Auteur: Anita Nijboer, partner Omgevingsrecht Kennedy Van der Laan

Op de foto, v.l.n.r.: Mariëlle Sterk, Loes ter Meer, Nico Jacobs, Anita Nijboer, Martine de Koning, Lieke Feenstra en Joost Schmaal

Deze artikelenreeks wordt verzorgd door het Hospitality Team van Kennedy Van der Laan. Voor vragen kunt u contact opnemen met Nico Jacobs (Tel: 06-53999404; e-mail nico.jacobs@kvdl.com).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Amsterdam Interview
Hoe komt Amsterdam uit de crisis? Reinier van Dantzig (D66) zoekt kwaliteitstoerist

Het contrast kán niet groter. Van een overvolle stad in 2019 naar een angstvallig stil Amsterdam in de zomer van 2020. Het massatoerisme verdween en de hotels in de hoofdstad blijven leeg. Terwijl het COVID-19 virus de hotellerie in zijn greep houdt, worden er plannen gesmeed om Amsterdam in ...

Economie Interview
Barbara Baarsma: "Amsterdamse hotels moeten serieus nadenken over transformatie"

Barbara Baarsma is econome en directievoorzitter van Rabobank Amsterdam. Bovendien is zij hoogleraar economie aan de Universiteit van Amsterdam. Naast haar werk bij de Rabobank is Barbara Baarsma hoogleraar toegepaste economie aan de Universiteit van Amsterdam. Ook is zij voorzitter van de Bankraad ...

Achtergronden
TheaterHotel De Oranjerie start met Dinner Theater Shows

Velen hebben het theater al te lange tijd moeten missen, maar daar komt verandering in! De Oranjerie gaat vanaf 2 oktober elk weekend een Dinner Theater Show organiseren. In een intieme setting op de bühne van de theaterzaal zorgt De Oranjerie voor een uniek en avondvullend programma. Terwij...

Interview Longread
Interview Pieter Elbers (KLM): "De fase direct na het vaccin is cruciaal"

Captain of industry Pieter Elbers (CEO KLM) en éminence grise Roberto Payer (Waldorf Astoria en Hilton Amsterdam) strijden tegen de gevolgen van de coronacrisis. Midden in die crisis ontmoeten ze elkaar in Amsterdam. De luchtvaart en de hotellerie wordt hard geraakt door de wereldwijde pandem...

Amsterdam Culinair
Taiko, in het Conservatorium Hotel, heropent en serveert Hiramasa Kingfish

Taiko, het bekroonde restaurant van Executive Chef Schilo van Coevorden, heropent op 30 september haar deuren voor hotelgasten en bezoekers. Na het succes van de Red King Crab, Wagyu, Wasabi en Soja menu’s, heeft het veelgeprezen modern-Aziatische restaurant van het Conservatorium hotel in Ams...

Internationaal Coronacrisis
Coronacrisis: 5 grootste hotelketens ter wereld verloren 25 miljard aan waarde

De uitbraak van het coronavirus heeft elke sector over de hele wereld getroffen, maar de hotelindustrie behoort tot de zwaarst getroffen sectoren. Hoewel de hotels verhoogde veiligheids- en hygiënemaatregelen hebben genomen, en voorzichtig zijn heropend voor het zomerse reisseizoen, kan het her...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: