Wie mag er in jouw bubbelbad?

18 september 2019 | redactie

Een hotel is allang niet meer alleen maar een plek om te slapen. Om ervoor te zorgen dat de gasten een aangenaam verblijf hebben, beschikken hotels tegenwoordig over hippe skybars, sterrenrestaurants, fitnessruimten met personal trainers en wellnescenters met masseurs en schoonheidsspecialisten.

Dit is geweldig voor de hotelgasten maar vaak ook voor derden die uitsluitend afkomen op de extra faciliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld in het Hilton hotel in Amsterdam een fitnessabonnement afsluiten, bij het Conservatorium hotel een sauna- en wellnessabonnement  nemen, een drankje gaan drinken bij Juniper en Kin (QO hotel) of de hele nacht stappen in de Shelter van de A’damtoren.

Uitlatingen op je website

In een aantal gemeenten wordt dit gebruik van hotelfaciliteiten door derden (daggasten) aan banden gelegd. Die gemeenten leggen beperkingen op aan het gebruik door derden en bepalen in vergunningen en bestemmingsplannen dat de faciliteiten uitsluitend mogen worden gebruikt door hotelgasten. Hoewel je je kunt afvragen hoe goed dit verbod kan worden gehandhaafd, legt dit uiteraard wel een beperking op in de uitlatingen die je op de website kunt doen over het gebruikmaken van de betreffende faciliteiten.

Een gemeente moet dat verbod op het gebruik door derden wel expliciet maken omdat het anders geen werking heeft. Daarnaast mogen aan zo’n verbod uitsluitend ruimtelijke argumenten ten grondslag liggen en niet ook economische argumenten. Dit blijkt uit uitspraken van de hoogste bestuursrechter. 

Duidelijk verbod

In de eerste uitspraak was in een bestemmingsplan aan een perceel de bestemming horeca (hotel) met ‘bij een hotel horende voorzieningen’ gegeven. Volgens de rechtbank betekende dit dat de bijbehorende voorzieningen, in dit geval de wellnessfaciliteiten, uitsluitend mochten worden gebruikt door hotelgasten. De hoogste bestuursrechter oordeelde echter dat hieraan niet die betekenis moest worden gegeven. De term ‘bij een hotel behorende voorzieningen’ betekent uitsluitend dat de faciliteiten niet los van het hotel door een derde partij mogen worden geëxploiteerd. Het betekent niet dat anderen dan hotelgasten daar geen gebruik van mogen maken.

Mocht dus in het bestemmingsplan of in de vergunning staan dat het perceel bestemd is voor het hotel en de bijbehorende voorzieningen dan geldt dus geen verbod voor het gebruik door derden en kun  je je faciliteiten gewoon openstellen voor dag gasten.

Ruimtelijke argumenten

Als in een bestemmingsplan of in een vergunning wel expliciet staat dat de hotelfaciliteiten alleen ter beschikking mogen staan aan hotelgasten dan mogen daar uitsluitend ruimtelijke argumenten aan ten grondslag worden gelegd. Economische argumenten zijn niet toegestaan. Argumenten dat anders andere horeca te weinig gasten zullen krijgen of dat een nabijgelegen wellnesscenter anders onvoldoende bezoekers trekt, zijn niet valide. Argumenten die wel zijn toegestaan zijn bijvoorbeeld de verkeersaantrekkende werking van deze extra gasten waar de wegen ongeschikt voor zijn, of waarvoor te weinig parkeerruimte beschikbaar is, of waardoor de luchtkwaliteit in het gedrang komt. Ook het argument dat ten gevolge van het gebruik door daggasten elders in de stad onaanvaardbare leegstand/ verpaupering ontstaat is een valide ruimtelijk argument.  Deze argumenten moeten natuurlijk wel goed worden onderbouwd met onderzoek.

Conclusie

Let dus goed op of in de voorschriften van de vergunning of het bestemmingsplan het gebruik van derden wel echt beperkt wordt. Mocht expliciet worden bepaald dat de extra faciliteiten niet door derden mogen worden gebruikt, check dan goed of de argumenten wel deugen. Want het liefst willen we natuurlijk allemaal in het bubbelbad.

Auteur: Anita Nijboer, partner Omgevingsrecht Kennedy Van der Laan

Op de foto, v.l.n.r.: Mariëlle Sterk, Loes ter Meer, Nico Jacobs, Anita Nijboer, Martine de Koning, Lieke Feenstra en Joost Schmaal

Deze artikelenreeks wordt verzorgd door het Hospitality Team van Kennedy Van der Laan. Voor vragen kunt u contact opnemen met Nico Jacobs (Tel: 06-53999404; e-mail nico.jacobs@kvdl.com).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
Faena en Accor gaan wereldwijde samenwerking aan

Faena, een van 's werelds meest invloedrijke merken in de luxe levensstijl en horeca-industrie, en Accor, een toonaangevende hospitalitygroep met een uitgebreide merkenportefeuille en meer dan 5.000 accommodaties in 110 landen, zijn een samenwerking aangegaan om het Faena merk uit te breiden naa ...

Economie Corona
Swissôtel op Damrak dwingt huurkorting af

Het Swissôtel op het Amsterdamse Damrak dwingt bij rechter 50 procent huurkorting af, zo lezen we op de website van het Parool. Het hotel telt 114 kamers en een restaurant. De huur bedraagt jaarlijks ruim één miljoen euro. Het hotel stelt dat het hard wordt getroffen door de coro ...

Corona
Hier te downloaden: werkgeversverklaring avondklok

In heel Nederland geldt vanaf zaterdag 23 januari een avondklok. Dat betekent dat iedereen tussen 21.00 uur ’s avonds en 04.30 uur ’s ochtends binnen blijft. Hotels mogen gasten blijven ontvangen, maar ook gasten moeten zich aan de avondklok houden. Van en naar het werk reizen is wel ...

10 jaar geleden in Hospitality Management: Digitaal betalen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. In de herfst van 2011 publiceerde de redactie van Hospitality Management een artikel voer de toe ...

Wet- en regelgeving Corona
Kabinet breidt steun- en herstelpakketten uit

Door het verlengen van de lockdown en de invoering van de avondklok heeft het demissionair kabinet besloten de steun- en herstelpakketten uit te breiden. Met deze uitbreiding van het pakket is een totaalbedrag gemoeid van 7,6 miljard euro. De verruimingen gelden voor het eerste en tweede kwartaal va ...

OTA's Achtergronden
Personeel belangrijkste aspect bij beoordeling accommodaties

Op 19 januari reikte Booking.com 10.408 Traveller Review Awards voor 2021 in Nederland uit, die op basis van miljoenen klantrecensies zijn toegekend. Met de Awards zet Booking.com partners uit 220 landen en gebieden wereldwijd in het zonnetje, die de reiservaring van reizigers meer gedenkwaardig maa ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: