Wie mag er in jouw bubbelbad?

18 september 2019 | redactie

Een hotel is allang niet meer alleen maar een plek om te slapen. Om ervoor te zorgen dat de gasten een aangenaam verblijf hebben, beschikken hotels tegenwoordig over hippe skybars, sterrenrestaurants, fitnessruimten met personal trainers en wellnescenters met masseurs en schoonheidsspecialisten.

Dit is geweldig voor de hotelgasten maar vaak ook voor derden die uitsluitend afkomen op de extra faciliteiten. Zo kun je bijvoorbeeld in het Hilton hotel in Amsterdam een fitnessabonnement afsluiten, bij het Conservatorium hotel een sauna- en wellnessabonnement  nemen, een drankje gaan drinken bij Juniper en Kin (QO hotel) of de hele nacht stappen in de Shelter van de A’damtoren.

Uitlatingen op je website

In een aantal gemeenten wordt dit gebruik van hotelfaciliteiten door derden (daggasten) aan banden gelegd. Die gemeenten leggen beperkingen op aan het gebruik door derden en bepalen in vergunningen en bestemmingsplannen dat de faciliteiten uitsluitend mogen worden gebruikt door hotelgasten. Hoewel je je kunt afvragen hoe goed dit verbod kan worden gehandhaafd, legt dit uiteraard wel een beperking op in de uitlatingen die je op de website kunt doen over het gebruikmaken van de betreffende faciliteiten.

Een gemeente moet dat verbod op het gebruik door derden wel expliciet maken omdat het anders geen werking heeft. Daarnaast mogen aan zo’n verbod uitsluitend ruimtelijke argumenten ten grondslag liggen en niet ook economische argumenten. Dit blijkt uit uitspraken van de hoogste bestuursrechter. 

Duidelijk verbod

In de eerste uitspraak was in een bestemmingsplan aan een perceel de bestemming horeca (hotel) met ‘bij een hotel horende voorzieningen’ gegeven. Volgens de rechtbank betekende dit dat de bijbehorende voorzieningen, in dit geval de wellnessfaciliteiten, uitsluitend mochten worden gebruikt door hotelgasten. De hoogste bestuursrechter oordeelde echter dat hieraan niet die betekenis moest worden gegeven. De term ‘bij een hotel behorende voorzieningen’ betekent uitsluitend dat de faciliteiten niet los van het hotel door een derde partij mogen worden geëxploiteerd. Het betekent niet dat anderen dan hotelgasten daar geen gebruik van mogen maken.

Mocht dus in het bestemmingsplan of in de vergunning staan dat het perceel bestemd is voor het hotel en de bijbehorende voorzieningen dan geldt dus geen verbod voor het gebruik door derden en kun  je je faciliteiten gewoon openstellen voor dag gasten.

Ruimtelijke argumenten

Als in een bestemmingsplan of in een vergunning wel expliciet staat dat de hotelfaciliteiten alleen ter beschikking mogen staan aan hotelgasten dan mogen daar uitsluitend ruimtelijke argumenten aan ten grondslag worden gelegd. Economische argumenten zijn niet toegestaan. Argumenten dat anders andere horeca te weinig gasten zullen krijgen of dat een nabijgelegen wellnesscenter anders onvoldoende bezoekers trekt, zijn niet valide. Argumenten die wel zijn toegestaan zijn bijvoorbeeld de verkeersaantrekkende werking van deze extra gasten waar de wegen ongeschikt voor zijn, of waarvoor te weinig parkeerruimte beschikbaar is, of waardoor de luchtkwaliteit in het gedrang komt. Ook het argument dat ten gevolge van het gebruik door daggasten elders in de stad onaanvaardbare leegstand/ verpaupering ontstaat is een valide ruimtelijk argument.  Deze argumenten moeten natuurlijk wel goed worden onderbouwd met onderzoek.

Conclusie

Let dus goed op of in de voorschriften van de vergunning of het bestemmingsplan het gebruik van derden wel echt beperkt wordt. Mocht expliciet worden bepaald dat de extra faciliteiten niet door derden mogen worden gebruikt, check dan goed of de argumenten wel deugen. Want het liefst willen we natuurlijk allemaal in het bubbelbad.

Auteur: Anita Nijboer, partner Omgevingsrecht Kennedy Van der Laan

Op de foto, v.l.n.r.: Mariëlle Sterk, Loes ter Meer, Nico Jacobs, Anita Nijboer, Martine de Koning, Lieke Feenstra en Joost Schmaal

Deze artikelenreeks wordt verzorgd door het Hospitality Team van Kennedy Van der Laan. Voor vragen kunt u contact opnemen met Nico Jacobs (Tel: 06-53999404; e-mail nico.jacobs@kvdl.com).

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Longread
Wat te doen als jouw locatie kampt met ruimtegebrek

Het woord ‘anderhalvemetersamenleving’ gaat ongetwijfeld de Van Dale halen. Sterker nog, het zou zomaar eens het woord van 2020 kunnen worden. Gevoed door experts en de overheid realiseren we ons inmiddels dat onze maatschappij (voorlopig althans) ingericht moet worden als een anderhalve...

Accor Internationaal
Komen zakenreizen binnen 6 maanden weer op gang?

Uit nieuw onderzoek van Accor blijkt dat een derde van de zakenreismanagers in Noord-Europa van mening is dat hun zakenreisprogramma's binnen zes maanden zullen herstellen. Voornamelijk als gevolg van binnenlandse reizen. Internationale reizen zullen naar verwachting iets langer op zich wachten....

KHN Coronacrisis
KHN wil de Nederlandse Staat dagvaarden vanwege coronaregelgeving

KHN wil dat de Staat wordt veroordeeld om zo snel mogelijk versoepelingen van de coronamaatregelen door te voeren voor de Nederlandse horeca, zo lezen we op de website van de werkgeversorganisatie. In het bijzonder als het gaat om het aantal mensen dat binnen anderhalve meter van elkaar aan een tafe...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: