Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

27 april 2013
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde
naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde de illegale hotels eruit te kunnen pikken. Is het probleem daarmee verleden tijd, of moeten we eerst even uitzoeken of er überhaupt een probleem bestond?

De organisatie van Airbnb geeft aan dat uit eigen onderzoek is gebleken (in San Francisco en Tel Aviv) dat de komst van Airbnb’s meer toeristen naar de stad trekt, zonder dat het aantal hotelboekingen daalt. Althans, zo was het in de twee genoemde steden.

Veel ernstiger concurrentie is te verwachten van de 'organisatiegraad' achter deze platformen. Zij begrijpen de jonge consument. De websites spelen volledig in op de trends van dit moment: transparantie, peer-to-peer vertrouwen, beleven/ervaren en SoLoMo (Social Local Mobile).
Bij Airbnb is het verdienmodel volledig transparant voor boeker en gastheer: de boeker betaalt 10 procent servicefee aan Airbnb en de gastheer betaalt 3 procent van het boekingsbedrag. Dat is natuurlijk een stuk beter dan wat u als hotelier aan de OTA’s betaalt... Daarnaast willen de meeste jonge mensen relatief goedkoop reizen, en de meeste Airbnb’s zijn goedkoper. De jongelui willen gelijkgestemde mensen ontmoeten, en door de uitgebreide profielen van de eigenaren en de reizigers kunnen ze dat behoorlijk goed inschatten. Ze willen tips uit eerste hand en niet uit een boekje of gidsje. Het SoLoMo-deel van Airbnb behoort, door de strakke organisatie achter de website, tot het DNA.

Interessant natuurlijk, maar wat kunt u hier mee als hotelier? Ga er ten eerste niet vanuit dat de overheid hoteldebotel is geworden, door dit te accepteren. Er zullen in de loop van de tijd zeker strengere richtlijnen komen, maar ook deze ontwikkeling is niet meer te stuiten. Ga eens kijken wat u kunt leren van deze organisatie.

De veranderende consumenten weten zij te betrekken bij het perfectioneren en beoordelen van alle accommodaties. Zelfs de drukke moderne jonge zakenman/vrouw boekt steeds regelmatiger bij een Airbnb. Laat u zich door deze ontwikkeling de kaas van de boterham eten? Of gaat u zich verdiepen in de nieuwe generatie hotelgasten? In het strijdperk geldt: Ken uw vijand. In de hotellerie: Ken uw gasten.

~Hans van Spronsen~

Overig nieuws