Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

27 april 2013 |
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?<

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde
naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde de illegale hotels eruit te kunnen pikken. Is het probleem daarmee verleden tijd, of moeten we eerst even uitzoeken of er überhaupt een probleem bestond?

De organisatie van Airbnb geeft aan dat uit eigen onderzoek is gebleken (in San Francisco en Tel Aviv) dat de komst van Airbnb’s meer toeristen naar de stad trekt, zonder dat het aantal hotelboekingen daalt. Althans, zo was het in de twee genoemde steden.

Veel ernstiger concurrentie is te verwachten van de 'organisatiegraad' achter deze platformen. Zij begrijpen de jonge consument. De websites spelen volledig in op de trends van dit moment: transparantie, peer-to-peer vertrouwen, beleven/ervaren en SoLoMo (Social Local Mobile).
Bij Airbnb is het verdienmodel volledig transparant voor boeker en gastheer: de boeker betaalt 10 procent servicefee aan Airbnb en de gastheer betaalt 3 procent van het boekingsbedrag. Dat is natuurlijk een stuk beter dan wat u als hotelier aan de OTA’s betaalt... Daarnaast willen de meeste jonge mensen relatief goedkoop reizen, en de meeste Airbnb’s zijn goedkoper. De jongelui willen gelijkgestemde mensen ontmoeten, en door de uitgebreide profielen van de eigenaren en de reizigers kunnen ze dat behoorlijk goed inschatten. Ze willen tips uit eerste hand en niet uit een boekje of gidsje. Het SoLoMo-deel van Airbnb behoort, door de strakke organisatie achter de website, tot het DNA.

Interessant natuurlijk, maar wat kunt u hier mee als hotelier? Ga er ten eerste niet vanuit dat de overheid hoteldebotel is geworden, door dit te accepteren. Er zullen in de loop van de tijd zeker strengere richtlijnen komen, maar ook deze ontwikkeling is niet meer te stuiten. Ga eens kijken wat u kunt leren van deze organisatie.

De veranderende consumenten weten zij te betrekken bij het perfectioneren en beoordelen van alle accommodaties. Zelfs de drukke moderne jonge zakenman/vrouw boekt steeds regelmatiger bij een Airbnb. Laat u zich door deze ontwikkeling de kaas van de boterham eten? Of gaat u zich verdiepen in de nieuwe generatie hotelgasten? In het strijdperk geldt: Ken uw vijand. In de hotellerie: Ken uw gasten.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: