Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

27 april 2013 |
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?<

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde
naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde de illegale hotels eruit te kunnen pikken. Is het probleem daarmee verleden tijd, of moeten we eerst even uitzoeken of er überhaupt een probleem bestond?

De organisatie van Airbnb geeft aan dat uit eigen onderzoek is gebleken (in San Francisco en Tel Aviv) dat de komst van Airbnb’s meer toeristen naar de stad trekt, zonder dat het aantal hotelboekingen daalt. Althans, zo was het in de twee genoemde steden.

Veel ernstiger concurrentie is te verwachten van de 'organisatiegraad' achter deze platformen. Zij begrijpen de jonge consument. De websites spelen volledig in op de trends van dit moment: transparantie, peer-to-peer vertrouwen, beleven/ervaren en SoLoMo (Social Local Mobile).
Bij Airbnb is het verdienmodel volledig transparant voor boeker en gastheer: de boeker betaalt 10 procent servicefee aan Airbnb en de gastheer betaalt 3 procent van het boekingsbedrag. Dat is natuurlijk een stuk beter dan wat u als hotelier aan de OTA’s betaalt... Daarnaast willen de meeste jonge mensen relatief goedkoop reizen, en de meeste Airbnb’s zijn goedkoper. De jongelui willen gelijkgestemde mensen ontmoeten, en door de uitgebreide profielen van de eigenaren en de reizigers kunnen ze dat behoorlijk goed inschatten. Ze willen tips uit eerste hand en niet uit een boekje of gidsje. Het SoLoMo-deel van Airbnb behoort, door de strakke organisatie achter de website, tot het DNA.

Interessant natuurlijk, maar wat kunt u hier mee als hotelier? Ga er ten eerste niet vanuit dat de overheid hoteldebotel is geworden, door dit te accepteren. Er zullen in de loop van de tijd zeker strengere richtlijnen komen, maar ook deze ontwikkeling is niet meer te stuiten. Ga eens kijken wat u kunt leren van deze organisatie.

De veranderende consumenten weten zij te betrekken bij het perfectioneren en beoordelen van alle accommodaties. Zelfs de drukke moderne jonge zakenman/vrouw boekt steeds regelmatiger bij een Airbnb. Laat u zich door deze ontwikkeling de kaas van de boterham eten? Of gaat u zich verdiepen in de nieuwe generatie hotelgasten? In het strijdperk geldt: Ken uw vijand. In de hotellerie: Ken uw gasten.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Leo Hollman: ''Al die nieuwe hotelkamers zijn funest voor de bezettingsgraad''

Grand Hotel Karel V is het meest iconische hotel van Utrecht, alhoewel pas in 1992 werd begonnen aan de grondige renovatie van het Rijksmonument dat daarvoor nog een in verval geraakt - en gekraakt - complex was. Hoe anders is het nu: alle 121 kamers worden dadelijk grondig gerenoveerd en qua statuu...

Personalia
Eric van der Heijden nieuwe General Manager resort Hof van Saksen

Bij resort Hof van Saksen in Drenthe, onderdeel van Landal GreenParks, is Eric van der Heijden benoemd tot General Manager. Hij volgt Roland Rozenbroek op, die zich per 1 mei a.s. gaat richten op hospitality-ondersteuning van nieuwe projecten en op uitbreiding van Hof van Saksen. Eric van der Hei...

Hotelbouwplannen
Nieuwbouw van hotel met 349 kamers in Hoofddorp

Voor een locatie op bedrijventerrein De President te Hoofddorp is door Trae Architect een duurzaam hotel ontworpen. Naast 349 kamers van wisselende grootte omvat het complex onder andere een receptie met lobby, ontbijtzaal, restaurant, bar, keukens, vergaderruimten, fitnessruimte en amusementsruimte...

Bezorgen Achtergronden
Open brief TheFork naar aanleiding van ophef uitzending Rambam

Naar aanleiding van de Rambam-uitzending van januari wil TheFork reageren op beschuldigingen die tijdens de uitzending werden geuit. Hierbij delen we deze brief van TheFork, waarin ook de werkwijze van KHN richting de media wordt bekritiseerd. Om een gedetailleerd en volledig beeld te kunnen sch...

Food Advertorial
Food Waste Challenge: Best Practice

Nederlandse restaurants en hotels kunnen gezamenlijk jaarlijks 61 miljoen kilo voedselverspilling vermijden en daarmee 582 miljoen euro besparen. Dit is maandag 13 januari bekend gemaakt tijdens de slotdag van de Food Waste Challenge op de Horecava. De Food Waste Challenge is een door Rabobank georg...

Hilton Hotelketens
Hilton lanceert nieuw merk: Tempo

Hilton heeft met Tempo een nieuw merk in de markt gezet. De Amerikaanse keten meldt echter nog niet wanneer het eerste Tempo-hotel zal openen. Inmiddels telt Hilton achttien merken, waaronder DoubleTree en Waldorf Astoria, zo lezen we op zakenreis.nl. Verenigde Staten Tempo richt zich op de jo...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: