Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?

27 april 2013 |
Zijn ze nou helemaal hoteldebotel?<

In februari van dit jaar hebben we weer heel wat ophef gehad over het wel of niet verbieden van het verhuren van appartementen of kamers, via platformen als Airbnb en Couchsurfing. Amsterdam neigde
naar een verbod, maar uiteindelijk besloten de gemeente en Airbnb om te gaan samenwerken, teneinde de illegale hotels eruit te kunnen pikken. Is het probleem daarmee verleden tijd, of moeten we eerst even uitzoeken of er überhaupt een probleem bestond?

De organisatie van Airbnb geeft aan dat uit eigen onderzoek is gebleken (in San Francisco en Tel Aviv) dat de komst van Airbnb’s meer toeristen naar de stad trekt, zonder dat het aantal hotelboekingen daalt. Althans, zo was het in de twee genoemde steden.

Veel ernstiger concurrentie is te verwachten van de 'organisatiegraad' achter deze platformen. Zij begrijpen de jonge consument. De websites spelen volledig in op de trends van dit moment: transparantie, peer-to-peer vertrouwen, beleven/ervaren en SoLoMo (Social Local Mobile).
Bij Airbnb is het verdienmodel volledig transparant voor boeker en gastheer: de boeker betaalt 10 procent servicefee aan Airbnb en de gastheer betaalt 3 procent van het boekingsbedrag. Dat is natuurlijk een stuk beter dan wat u als hotelier aan de OTA’s betaalt... Daarnaast willen de meeste jonge mensen relatief goedkoop reizen, en de meeste Airbnb’s zijn goedkoper. De jongelui willen gelijkgestemde mensen ontmoeten, en door de uitgebreide profielen van de eigenaren en de reizigers kunnen ze dat behoorlijk goed inschatten. Ze willen tips uit eerste hand en niet uit een boekje of gidsje. Het SoLoMo-deel van Airbnb behoort, door de strakke organisatie achter de website, tot het DNA.

Interessant natuurlijk, maar wat kunt u hier mee als hotelier? Ga er ten eerste niet vanuit dat de overheid hoteldebotel is geworden, door dit te accepteren. Er zullen in de loop van de tijd zeker strengere richtlijnen komen, maar ook deze ontwikkeling is niet meer te stuiten. Ga eens kijken wat u kunt leren van deze organisatie.

De veranderende consumenten weten zij te betrekken bij het perfectioneren en beoordelen van alle accommodaties. Zelfs de drukke moderne jonge zakenman/vrouw boekt steeds regelmatiger bij een Airbnb. Laat u zich door deze ontwikkeling de kaas van de boterham eten? Of gaat u zich verdiepen in de nieuwe generatie hotelgasten? In het strijdperk geldt: Ken uw vijand. In de hotellerie: Ken uw gasten.

Hans van Spronsen

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: