Zoeken naar de best passende review

27 oktober 2014 |
Zoeken naar de best passende review<

Bij het zoeken naar een hotel of restaurant wordt vaak naar reviews gekeken. Men wil dan wél de mening zien van mensen die dezelfde smaak delen. Maar
hoe filter je de meningen van gelijkgestemden nu uit de talloze reviews op sites zoals TripAdvisor, Yelp en Hotels.com?

Zoek naar een site die bij u past
Het zoeken naar reviews van mensen die dezelfde achtergrond of dezelfde smaak hebben, verschilt nogal van het zoeken naar faciliteiten, zoals een zwembad of het aantal sterren. Er is geen site die per definitie beter is dan de ander. Er zijn enkel sites die beter zijn voor u.

Fake!
Veel reviews zijn 'fake' en de sites proberen dit te voorkomen. Wat veel bezoekers van deze websites zich niet realiseren is dat zelfs verwijderde reviews de ratings beïnvloeden of dat gedaan hebben. Online reviewers zijn immers gevoelig voor vooroordelen, de zogenaamde 'sociale invloed vooringenomenheid'.

Online beter dan in het echt
Het zien van positieve beoordelingen van anderen doet de reviewer besluiten om een positievere review te schrijven. Ook negatieve recenties kunnen een effect hebben, maar in veel mindere mate. Zo blijkt uit onderzoek van Sinan Aral, professor in management en information technology/marketing aan de Massachusetts Institute of Technology’s Sloan School of Management. Hotels en restaurants zien er online dus veel beter uit dan in het echt, zelfs wanneer ze zijn beoordeeld door echte reizigers.

Vooral hoogopgeleide vrouwen
De meeste reviewers zijn jong, vrouwelijk en hoogopgeleid. Het zijn bovendien technologisch onderlegde, actieve reizigers; vaak foodies en trendsetters. Geen doorsnee dus. Yelp trekt bijvoorbeeld meer bezoekers die $ 60.000 tot $ 100.000 of meer per jaar verdienen. Deze cijfers zijn afkomstig van Alexa, het analytics-bedrijf in handen van Amazon.com. Dat zijn dus overduidelijk goedverdienende en geschoolde reviewers.

TripAdvisor
TripAdvisor verzamelt meer dan 90 reviews per minuut. Het filteren op voorzieningen doen veel bezoekers van de websites, maar de gezochte voorzieningen zijn tegenwoordig vrijwel overal aanwezig. Zodoende worden de nuances en de sfeer niet goed in kaart gebracht. Op TripAdvisor kun je vervolgens kiezen om de reviews te lezen van gezinnen, koppels, individuele reizigers of zakelijke gasten. Wanneer je kiest voor 'solo', zie je enkel de beoordelingen van individuele reizigers.

Online reisbureaus
Veel boekingssites, inclusief Orbitz en Expedia, hebben een vergelijkbare demografie ten opzichte van de algemene bevolking van het internet. Ze trekken meer vrouwen en gebruikers in de leeftijdsgroepen van 45-54 en 65 en ouder, volgens Alexa. Enkel mensen die verbleven in een geboekt hotel kunnen een review achterlaten. Dat maakt het wel betrouwbaarder. Deze websites zijn visueel wel minder aantrekkelijk, dus ook wat minder populair bij reviewers.

Professional review websites
Vertrouwt u de 'medereizigers' niet? Dan kunt u controleren of een reviewsite zijn eigen critici zet. Oyster.com, dat vorig jaar door TripAdvisor is overgenomen, is er een van. TripExpert is een tweede en beoordeelt hotels met scores van 60-100 op basis van expert reviews in uitgaven zoals reisgidsen, tijdschriften en kranten. De score neemt ookt travel-industriële prijzen mee die het hotel kan hebben gewonnen. Hotels op de site verschijnen alleen als ze door meerdere 'experts' zijn goedgekeurd.

Onkruid
Kortom: reviewsites kenmerken zich door veel onkruid. Een reden waarom professional review websites belangrijker zullen worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
''Afwaardering en leegstand op komst in hotelsector''

De hotelmarkt verkeert in zwaar weer door de coronacrisis. De bezettingsgraden lagen in april en mei onder de 10% en verschillende hotels zijn al failliet gegaan. Nu het toerisme weer op gang komt, lijkt het weer de goede kant op te gaan. Dat idee is echter onterecht, omdat het zakelijk bezoek voorl...

Wellness Coronacrisis
Wellness van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer open

Per 1 juli is het wellness complex van Amrâth Hotel & Thermen Born-Sittard weer geopend. Na de verplichte sluiting van ruim 3 maanden zijn management en medewerkers blij om weer gasten te mogen ontvangen. General Manager Yvanka Vos is enthousiast dat ze na lang wachten haar gasten weer ...

Branded Content
Vrouwelijke ondernemers en managers gaan post-lockdown ‘unwinden’ op de Veluwe

Vrouwelijke ondernemers en managers in onze branche hebben het de afgelopen maanden extra zwaar gehad. Ze moesten in de lockdown vaak meerdere ballen in de lucht houden. Via zoom-meetings moesten ze hun teams blijven aansturen en motiveren. Ondertussen drukte ook de continue aandacht voor kinderen ...

Koffie & thee Longread
Koffiekennis: alles over koffievarianten

Specialty coffee is in de afgelopen jaren steeds populairder geworden in Nederland. In de horeca is koffie essentieel, net als in B&B en dan zeker bij het ontbijt. Omdat specialty coffees steeds gangbaarder zijn, is het verstandig om eens in deze donkerbruine materie te duiken. Want wat is speci...

BUAS Coronacrisis
Hotelpersoneel onder het vergrootglas tijdens de coronapandemie

De uitbraak van het SARS-CoV-2 virus (coronavirus) in het eerste kwartaal van 2020 bood een unieke kans voor onderzoek: welke impact heeft een dergelijke pandemie op de tevredenheid van hotelgasten? Karlien Stokman schreef voor haar opleiding aan de BUAS haar scriptie over dit onderwerp. De belangri...

Toerisme Den Haag
Den Haag is een perfecte Staycation bestemming

In maart en april vlogen de annuleringen binnen bij de hotels. Het leek een dramatisch jaar te worden. Ondertussen zitten hotels aan de kust weer helemaal vol en profiteren ze van het feit dat veel Nederlanders dit jaar voor een vakantie in eigen land gaan. – Aankomend weekend nog last minu...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: