Zoeken naar de best passende review

27 oktober 2014 |
Zoeken naar de best passende review<

Bij het zoeken naar een hotel of restaurant wordt vaak naar reviews gekeken. Men wil dan wél de mening zien van mensen die dezelfde smaak delen. Maar
hoe filter je de meningen van gelijkgestemden nu uit de talloze reviews op sites zoals TripAdvisor, Yelp en Hotels.com?

Zoek naar een site die bij u past
Het zoeken naar reviews van mensen die dezelfde achtergrond of dezelfde smaak hebben, verschilt nogal van het zoeken naar faciliteiten, zoals een zwembad of het aantal sterren. Er is geen site die per definitie beter is dan de ander. Er zijn enkel sites die beter zijn voor u.

Fake!
Veel reviews zijn 'fake' en de sites proberen dit te voorkomen. Wat veel bezoekers van deze websites zich niet realiseren is dat zelfs verwijderde reviews de ratings beïnvloeden of dat gedaan hebben. Online reviewers zijn immers gevoelig voor vooroordelen, de zogenaamde 'sociale invloed vooringenomenheid'.

Online beter dan in het echt
Het zien van positieve beoordelingen van anderen doet de reviewer besluiten om een positievere review te schrijven. Ook negatieve recenties kunnen een effect hebben, maar in veel mindere mate. Zo blijkt uit onderzoek van Sinan Aral, professor in management en information technology/marketing aan de Massachusetts Institute of Technology’s Sloan School of Management. Hotels en restaurants zien er online dus veel beter uit dan in het echt, zelfs wanneer ze zijn beoordeeld door echte reizigers.

Vooral hoogopgeleide vrouwen
De meeste reviewers zijn jong, vrouwelijk en hoogopgeleid. Het zijn bovendien technologisch onderlegde, actieve reizigers; vaak foodies en trendsetters. Geen doorsnee dus. Yelp trekt bijvoorbeeld meer bezoekers die $ 60.000 tot $ 100.000 of meer per jaar verdienen. Deze cijfers zijn afkomstig van Alexa, het analytics-bedrijf in handen van Amazon.com. Dat zijn dus overduidelijk goedverdienende en geschoolde reviewers.

TripAdvisor
TripAdvisor verzamelt meer dan 90 reviews per minuut. Het filteren op voorzieningen doen veel bezoekers van de websites, maar de gezochte voorzieningen zijn tegenwoordig vrijwel overal aanwezig. Zodoende worden de nuances en de sfeer niet goed in kaart gebracht. Op TripAdvisor kun je vervolgens kiezen om de reviews te lezen van gezinnen, koppels, individuele reizigers of zakelijke gasten. Wanneer je kiest voor 'solo', zie je enkel de beoordelingen van individuele reizigers.

Online reisbureaus
Veel boekingssites, inclusief Orbitz en Expedia, hebben een vergelijkbare demografie ten opzichte van de algemene bevolking van het internet. Ze trekken meer vrouwen en gebruikers in de leeftijdsgroepen van 45-54 en 65 en ouder, volgens Alexa. Enkel mensen die verbleven in een geboekt hotel kunnen een review achterlaten. Dat maakt het wel betrouwbaarder. Deze websites zijn visueel wel minder aantrekkelijk, dus ook wat minder populair bij reviewers.

Professional review websites
Vertrouwt u de 'medereizigers' niet? Dan kunt u controleren of een reviewsite zijn eigen critici zet. Oyster.com, dat vorig jaar door TripAdvisor is overgenomen, is er een van. TripExpert is een tweede en beoordeelt hotels met scores van 60-100 op basis van expert reviews in uitgaven zoals reisgidsen, tijdschriften en kranten. De score neemt ookt travel-industriële prijzen mee die het hotel kan hebben gewonnen. Hotels op de site verschijnen alleen als ze door meerdere 'experts' zijn goedgekeurd.

Onkruid
Kortom: reviewsites kenmerken zich door veel onkruid. Een reden waarom professional review websites belangrijker zullen worden.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview: Martin Hendricks, Black Label Hotels

Martin Hendricks, een ‘Sittardenaar’ in hart en nieren, ging in 2018 zijn eigen weg, nadat hij brak met zijn zakenpartner Danny Keppels, met wie hij onder de vlag van Estate Management Group een aantal zeer aantrekkelijke hotel- en evenementenlocaties in de portefeuille had. Het gaat goe...

Tech Advertorial
''Doe je gast een aanbieding tijdens het openen van de hoteldeur''

Dolf Mulder, de onbetwiste slotenkoning van Nederland, steekt zijn nek uit. Waar zijn bedrijf Hotek Hospitality Group bij vrijwel iedere hotelier bekend is vanwege de kwalitatief hoogstaande hotelsloten, doet hij tegenwoordig meer. Veel meer... De vriendelijke innovator vertelt over de nieuwe mogeli...

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: