Zomeractiviteiten kinderen in top vijf Nederlandse zomeruitgaven

18 juni 2018 | Thijs Jacobs

De categorieën binnenlandse reizen (11,3%), kleding en mode (10,7%) en sociale activiteiten (10%) zullen internationaal in 2018 het grootste deel van de zomeruitgaven opsouperen, zo blijkt uit de Ferratum Zomerbarometer 2018. In de Nederlandse top drie zijn dezelfde categorieën vertegenwoordigd, maar in andere volgorde.

Nederlanders geven de meeste voorkeur aan sociale activiteiten (17,4%), boven kleding (13%) en binnenlandse reizen (12,8%). Meteen daarachter staat op vier met 11,9% het financieren van zomeractiviteiten van kinderen. Dit is een nieuwe binnenkomer in de Nederlandse top vijf. Internationaal gezien staat deze categorie op de achtste plaats met 6,7%. In totaal deden zo’n 22.000 respondenten in 18 landen mee aan deze achtste editie van Ferratum’s halfjaarlijkse uitgavenbarometer.

Nederlanders spenderen meer in 2018; internationaal nog steeds in achterhoede

De Ferratum Zomerbarometer houdt al sinds 2014 elk half jaar de vinger aan de pols wat betreft uitgaven in de vakantieperiode in veel Europese landen. De resultaten weerspiegelen ook deze zomer weer het voortdurend veranderende uitgavegedrag en –sentiment. Waar Nederlanders vorig jaar nog aangaven gemiddeld 38% van hun besteedbaar inkomen te spenderen tijdens de zomermaanden, ligt dat percentage met 47% dit jaar een stuk hoger. Nederlanders liggen daarmee overigens in vergelijking tot de andere landen gezien op de twaalfde plek en blijven dus nog steeds in de achterhoede. Respondenten in koplopers Noorwegen (68,5%) en Letland (67%) zijn van plan tijdens de zomervakantie aanzienlijk meer van het inkomen uit te geven. Gevraagd naar waar het vakantiebudget vandaan komt, geeft 57% van de Nederlanders aan dat het volledig uit spaargeld bestaat, 43% verwacht een deel te moeten lenen. Hiermee scoort Nederland net iets hoger dan het internationaal gemiddelde. Daar verwacht 54,3% met spaargeld uit te komen.

Uitgaven voor kinderen lopen op, festivals en Airbnb vallen terug

Ook op een aantal andere punten zijn de verwachtingen van Nederlandse respondenten flink gewijzigd in vergelijking tot vorig jaar. In de top vijf voor Nederland heeft alleen de categorie binnenlandse reizen zich gehandhaafd. Waar festivals vorig jaar nog bovenaan het lijstje stonden, is de categorie dit jaar volledig uit de top vijf verdwenen. Dit geldt eveneens voor buitenlandse reizen, vorig jaar nog goed voor een vijfde plaats met 10%. Nederlanders geven blijkbaar dit jaar de voorkeur aan vakantie in eigen land. Het percentage Nederlandse respondenten dat verwacht gebruik te maken van Airbnb is gekelderd van 41% vorig jaar, naar slechts 17,4% in 2018. Het relatief hogere zomerbudget betekent trouwens niet dat Nederlanders sneller bereid zijn om meer dan 100 euro uit te geven voor een hotelkamer: Slechts 15,4% accepteert een dergelijke prijs. Dit is een flinke daling vergeleken met de 38% van vorig jaar, een trend die de meeste landen laten zien. Enige uitzondering is daarbij Noorwegen, waar 99,4% van de respondenten aangeeft geen probleem te hebben met een hotelkamerprijs van boven de 100 euro.

Over het onderzoek

De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 22.000 deelnemers in 18 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Internationaal
Accor opent 3000ste hotel in Europa

Accor opent haar 3.000ste hotel in Europa met de komst van twee ‘Mondrian’ hotels in Frankrijk. Met meer dan 340.000 kamers in 39 landen is Accor Europees markleider. De komst van Mondrian naar Europa, Accor’s 26e merk, onderstreept Accor’s ambitie in het premium en lifestyle...

Interview Longread
''In mijn hotel werken alleen 50-plussers''

Op een steenworp afstand van het beroemde Maastrichtse Vrijthof vind je Hotel Botticelli, een prachtig klassiek hotel in Venetiaanse sferen. De eigenaar Charles Steffens leidt ons rond in zijn hotel dat herinneringen oproept aan een roemrijk verleden, maar tegelijkertijd toekomstbestendig is, aangez...

Hotelbouwplannen Hilton
Hilton Royal Parc Soestduinen heropend na renovatie

Na 16 maanden waarin Hilton Royal Parc Soestduinen volledig gerenoveerd is, is het hotel er nu klaar voor om als DoubleTree by Hilton haar deuren te heropenen. Samen met de eigenaren, Netjes Beheer B.V., is er bewust voor gekozen om onder een ander Hilton-brand verder te gaan. Voortaan een Double...

Awards Culinair
Booking.com lanceert nieuwe pilot-app 'CityBook'

Door het gebruik van machine learning krijgen reizigers aanbevelingen die het makkelijker maken om de steden te verkennen. Met als missie het voor iedereen makkelijker te maken om de wereld te beleven, kondigt Booking.com een nieuwe pilot aan: CityBook. Deze digitale stedengids brengt inspiratie, pl...

Wet- en regelgeving Airbnb
KHN: Snel ingrijpen op platformen zoals Airbnb noodzakelijk

De Tweede Kamer spreekt donderdag 16 januari in een schriftelijk verslag over nieuwe wetgeving voor huizenverhuurplatformen, zoals Airbnb. In aanloop naar deze kamerbehandeling pleit Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voor verplichte medewerking van deze platformen als het gaat om toezicht op verhuu...

Personalia Mensen
RAI Amsterdam benoemt Luuk Scholte tot Domain & Partnership Manager

Na zeven edities leiding te hebben gegeven aan Horecava is Luuk Scholte door RAI Amsterdam benoemd tot Domain & Partnership Manager. Carlijn Groen, huidig Exhibition Manager van Horecava, neemt het stokje van Luuk Scholte over. Luuk Scholte is in zijn nieuwe rol verantwoordelijk voor het rea...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: