Zomeractiviteiten kinderen in top vijf Nederlandse zomeruitgaven

18 juni 2018 | Thijs Jacobs

De categorieën binnenlandse reizen (11,3%), kleding en mode (10,7%) en sociale activiteiten (10%) zullen internationaal in 2018 het grootste deel van de zomeruitgaven opsouperen, zo blijkt uit de Ferratum Zomerbarometer 2018. In de Nederlandse top drie zijn dezelfde categorieën vertegenwoordigd, maar in andere volgorde.

Nederlanders geven de meeste voorkeur aan sociale activiteiten (17,4%), boven kleding (13%) en binnenlandse reizen (12,8%). Meteen daarachter staat op vier met 11,9% het financieren van zomeractiviteiten van kinderen. Dit is een nieuwe binnenkomer in de Nederlandse top vijf. Internationaal gezien staat deze categorie op de achtste plaats met 6,7%. In totaal deden zo’n 22.000 respondenten in 18 landen mee aan deze achtste editie van Ferratum’s halfjaarlijkse uitgavenbarometer.

Nederlanders spenderen meer in 2018; internationaal nog steeds in achterhoede

De Ferratum Zomerbarometer houdt al sinds 2014 elk half jaar de vinger aan de pols wat betreft uitgaven in de vakantieperiode in veel Europese landen. De resultaten weerspiegelen ook deze zomer weer het voortdurend veranderende uitgavegedrag en –sentiment. Waar Nederlanders vorig jaar nog aangaven gemiddeld 38% van hun besteedbaar inkomen te spenderen tijdens de zomermaanden, ligt dat percentage met 47% dit jaar een stuk hoger. Nederlanders liggen daarmee overigens in vergelijking tot de andere landen gezien op de twaalfde plek en blijven dus nog steeds in de achterhoede. Respondenten in koplopers Noorwegen (68,5%) en Letland (67%) zijn van plan tijdens de zomervakantie aanzienlijk meer van het inkomen uit te geven. Gevraagd naar waar het vakantiebudget vandaan komt, geeft 57% van de Nederlanders aan dat het volledig uit spaargeld bestaat, 43% verwacht een deel te moeten lenen. Hiermee scoort Nederland net iets hoger dan het internationaal gemiddelde. Daar verwacht 54,3% met spaargeld uit te komen.

Uitgaven voor kinderen lopen op, festivals en Airbnb vallen terug

Ook op een aantal andere punten zijn de verwachtingen van Nederlandse respondenten flink gewijzigd in vergelijking tot vorig jaar. In de top vijf voor Nederland heeft alleen de categorie binnenlandse reizen zich gehandhaafd. Waar festivals vorig jaar nog bovenaan het lijstje stonden, is de categorie dit jaar volledig uit de top vijf verdwenen. Dit geldt eveneens voor buitenlandse reizen, vorig jaar nog goed voor een vijfde plaats met 10%. Nederlanders geven blijkbaar dit jaar de voorkeur aan vakantie in eigen land. Het percentage Nederlandse respondenten dat verwacht gebruik te maken van Airbnb is gekelderd van 41% vorig jaar, naar slechts 17,4% in 2018. Het relatief hogere zomerbudget betekent trouwens niet dat Nederlanders sneller bereid zijn om meer dan 100 euro uit te geven voor een hotelkamer: Slechts 15,4% accepteert een dergelijke prijs. Dit is een flinke daling vergeleken met de 38% van vorig jaar, een trend die de meeste landen laten zien. Enige uitzondering is daarbij Noorwegen, waar 99,4% van de respondenten aangeeft geen probleem te hebben met een hotelkamerprijs van boven de 100 euro.

Over het onderzoek

De Ferratum Zomer Barometer onderzoekt ieder jaar de uitgaven die mensen doen in de zomerperiode. Het is uitgevoerd onder meer dan 22.000 deelnemers in 18 landen van Europa en het Gemenebest. Er is gevraagd naar hun budget voor de vakantie en activiteiten in de zomer, waar zij verblijven en wat zij daarvoor willen betalen.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: 1,5 meter-economie in de horeca

Maandag 1 juni, tweede pinksterdag 2020, stroomde de terassen in Nederland weer vol. Na een verplichte sluiting van tien weken, slaakte de horeca een zucht van verlichting. 'We mogen weer', was de tendens in een zonovergoten Nederland. Blij ondernemers verwelkomden hun gasten met een bre...

Opening Coronacrisis
Grootste terras van Hoofddorp klaar voor heropening

Het grootste terras van Hoofddorp bij het Novotel Amsterdam Schiphol Airport opent op 1 juni weer haar deuren. General Manager Floris Licht hoopt vooral dat locals het terras vanaf deze dag weer weten te vinden. Novotel Amsterdam Schiphol Airport heeft een prachtig terras, waar tot wel zeventig m...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: