Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

Auteur: Redactie
Columns Sander Allegro 26 april 2017
Column Sander Allegro: De paardenmestcrisis van 1894

Een samenleving die dreigt te bezwijken onder een dikke laag paardenmest. Dat was de essentie van de paardenmestcrisis van 1894 die het belangrijke effect van disruptors illustreert. Door het gestaag groeiende paard- en koetsverkeer in Londen - er waren eind 19e eeuw zo’n tienduizend rijtuigen - nam het paardenmestprobleem hand over hand toe. 

DOWNLOAD HIER GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Bij elk rijtuig hoorden paarden die elk zo’n tien pond mest per dag produceerden, waardoor de straten elke dag 150.000 kilo verse mest  te verwerken kregen. Een geleerde berekende de trend waarmee het verkeer toenam. Hij stelde aan de hand daarvan vast dat bij ongewijzigd beleid, de straten van Londen rond 1950 bedekt zouden zijn met negen meter paardenpoep. Iets dat de autoriteiten grote zorgen baarde. De redding kwam echter uit onverwachte hoek: de eind 19e eeuw uitgevonden verbrandingsmotor bleek een groot succes en de daarmee aangedreven automobiel loste het paardenmestprobleem in één keer op.

De paardenmestcrisis laat zien dat het kijken naar trends weliswaar belangrijk is, maar dat het kijken naar trendbrekende disruptors nog veel belangrijker is. Vanuit deze overweging stond op het congres van European Hotel Management Association, dat begin maart plaatsvond in Grand Hotel Huis ter Duin in Noordwijk, het thema ‘disruptors in luxury hospitality’ centraal. Want er zijn nogal wat ‘marktverstoorders’ die de sector parten spelen. 

In het oog springend daarbij is uiteraard de komst van nieuwe toetreders als Airbnb en al haar collegabedrijven die onder het mom van de ‘sharing economy’ de regels van het spel aan hun laars lappen en nieuwe regels maken. Maar ook consumenten ‘verstoren’ de markt  met een groeiende vraag naar authenticiteit, connectie, kleinschaligheid en immateriële luxe; zo zijn er op dit moment safaritenten die een hogere ADR halen dan luxe hotelsuites in de traditionele vijfsterrenhotels. 

Maar de grootste disruptor is te verwachten uit technologische hoek. Big data en kunstmatige intelligentie zorgen voor nieuwe manieren om gastenwensen nauwkeurig te voorspellen en er op te anticiperen. Robotisering biedt op termijn een alternatief voor verschillende functies in een hotel die nu nog door mensen worden vervuld. De zelfrijdende auto wordt mogelijk concurrent van het hotel, want wie blijft overnachten na een feestje als je auto je veilig naar huis kan rijden? Tijd dus voor meer aandacht voor de disruptors, want trends zijn zo 2016…

Meer columns van Sander Allegro Lezen? Klik hier!

HM302017

Overig nieuws