Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

20 februari 2019 | Yonne van Geene

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. Doel van het onderzoek was om te kijken wat horecaondernemers al doen op het gebied van gezonde voeding en wat hun plannen voor de komende tijd zijn.

Meer dan 650 horecaondernemers vulden de enquête in en gaven aan welke specifieke acties zij op het gebied van gezonde voeding (willen) nemen. Hoe gaan we in de horeca om met (kleinere) porties? Welke aandacht is er voor zoutreductie en wat vinden ondernemers van het idee om de voedingswaarde van gerechten op de menukaart te vermelden? In de infographic hieronder staan alle resultaten van het onderzoek op een rij.

Gezondheid: belangrijk thema

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden de gezondheid van onze gasten een belangrijk onderwerp, want meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 20 jaar is te zwaar. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat ook. 55 procent van onze leden geeft dat als belangrijkste reden om zijn aanbod gezonder te maken. Daarnaast zegt 43 procent dat zij het aanbod gezonder maken omdat het een trend is. Er zijn er steeds meer mensen die op hun gezondheid letten, ook als ze uit eten gaan. En daar spelen we in de horeca op in, een goede zaak, vind ik!”

Calorieën op de kaart

Het vermelden van calorieën op de menukaart vindt 67 procent van de horecaondernemers geen goed idee. Het is administratief veel werk en omslachtig om alle calorieën bij te houden. Zeker als je werkt met een wisselend (dag)menu en de ingrediënten per gerecht niet iedere dag hetzelfde zijn.

Portiegrootte en bijgerechten

Van de horecaondernemers geeft 55 procent aan dat zij hun gasten een keuze biedt in portiegrootte. Zij doen dit onder andere door het aanbieden van hele en halve porties op de menukaart. Op dit moment geeft 27 procent van de ondernemers zijn gasten een keuze in de bijgerechten en 13 procent heeft bijgerechten los op de kaart staan. KHN stimuleert deze ontwikkeling om voedselverspilling tegen te gaan.

Bijdrage Preventieakkoord

Robèr Willemsen: “In het kader van een gezonder Nederland hebben we in het Preventieakkoord afgesproken om horecaondernemers te inspireren om (nog meer) werk te maken van een gezonder aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de horecaondernemers dat de komende 2 jaar ook wil doen. Onder andere door meer groente en minder vlees te serveren, het stimuleren van het drinken van water en suikervrije dranken en kleinere porties om mensen gezonder te laten eten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: