Gezondheid en horeca: kleinere porties en minder zout

20 februari 2019 | Yonne van Geene

73 procent van de horecaondernemers is volop bezig om zijn aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Dat doen ze door het gebruik van dagverse, lokale producten, vloeibare vetten, minder zout en door meer vegetarische gerechten op de menukaart aan te bieden. Dat blijkt uit onderzoek van KHN. Doel van het onderzoek was om te kijken wat horecaondernemers al doen op het gebied van gezonde voeding en wat hun plannen voor de komende tijd zijn.

Meer dan 650 horecaondernemers vulden de enquête in en gaven aan welke specifieke acties zij op het gebied van gezonde voeding (willen) nemen. Hoe gaan we in de horeca om met (kleinere) porties? Welke aandacht is er voor zoutreductie en wat vinden ondernemers van het idee om de voedingswaarde van gerechten op de menukaart te vermelden? In de infographic hieronder staan alle resultaten van het onderzoek op een rij.

Gezondheid: belangrijk thema

Robèr Willemsen, voorzitter KHN: “Wij vinden de gezondheid van onze gasten een belangrijk onderwerp, want meer dan de helft van alle Nederlanders boven de 20 jaar is te zwaar. Uit de resultaten van de enquête blijkt dat ook. 55 procent van onze leden geeft dat als belangrijkste reden om zijn aanbod gezonder te maken. Daarnaast zegt 43 procent dat zij het aanbod gezonder maken omdat het een trend is. Er zijn er steeds meer mensen die op hun gezondheid letten, ook als ze uit eten gaan. En daar spelen we in de horeca op in, een goede zaak, vind ik!”

Calorieën op de kaart

Het vermelden van calorieën op de menukaart vindt 67 procent van de horecaondernemers geen goed idee. Het is administratief veel werk en omslachtig om alle calorieën bij te houden. Zeker als je werkt met een wisselend (dag)menu en de ingrediënten per gerecht niet iedere dag hetzelfde zijn.

Portiegrootte en bijgerechten

Van de horecaondernemers geeft 55 procent aan dat zij hun gasten een keuze biedt in portiegrootte. Zij doen dit onder andere door het aanbieden van hele en halve porties op de menukaart. Op dit moment geeft 27 procent van de ondernemers zijn gasten een keuze in de bijgerechten en 13 procent heeft bijgerechten los op de kaart staan. KHN stimuleert deze ontwikkeling om voedselverspilling tegen te gaan.

Bijdrage Preventieakkoord

Robèr Willemsen: “In het kader van een gezonder Nederland hebben we in het Preventieakkoord afgesproken om horecaondernemers te inspireren om (nog meer) werk te maken van een gezonder aanbod. Uit het onderzoek blijkt dat 73 procent van de horecaondernemers dat de komende 2 jaar ook wil doen. Onder andere door meer groente en minder vlees te serveren, het stimuleren van het drinken van water en suikervrije dranken en kleinere porties om mensen gezonder te laten eten.”

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Weet jij alles over privacywetgeving binnen de hotellerie? Volg de training van de HM Academy

Het zorgvuldig omgaan met persoonlijke gegevens is tegenwoordig voor iedere branche van groot belang, ook voor de hotellerie. Specifiek voor de hotellerie draait veel om het bieden van een goede service aan je gasten, en hieronder valt ook het zorgvuldig omgaan met hun persoonlijke gegevens. Als ...

Hotel Opening
Fattal Hotel Group opent vier nieuwe hotels in Londen

Fattal Hotel Group heeft op 18 maart aangekondigd een huurovereenkomst voor langere tijd te hebben verkregen op vier Grange Hotels in Londen. Hierdoor treedt de groep toe tot de markt van centraal Londen. Het nieuws volgt na de recente acquisitie van het iconische Midland Hotel in Manchester; &eacut...

Achtergronden Internationaal
Hotelgasten werden in het geheim begluurd in dit hotel

Wel 1600 hotelgasten zijn begluurd door mensen die 45 dollar per maand betaalden om in realtime mee te kijken naar wat er op de bewuste hotelkamers van argeloze toeristen in Zuid-Korea gebeurde. In stopcontacten De camera's waren in het geheim geplaatst in de hotelkamers van het hotel. Ze ...

Interview Longread
Ilja Leonard Pfeijffer: "Airbnb moet verboden worden, in de hotellerie schuilt de oplossing"

Ilja Leonard Pfeijffer is de auteur van de besteller-roman ‘Grand Hotel Europa’. Begin deze week werd bekend dat de naam van de schrijver prijkt op de shortlist van de Libris Literatuur Prijs 2019. Dit is de meest belangrijke prijs voor een Nederlandse literaire roman en de winnaar ontva...

Chefs F&B
Roel Oostrum nieuwe executive chef van Blooming in Bergen

Het zaadje werd geplant toen hij als souschef de keuken van Blooming betrad. Nu, jaren later, bloeit er iets heel moois. Vanaf heden is Roel Oostrum de nieuwe executive chef van Blooming in Bergen. Blooming bestaat uit drie unieke locaties: Blooming hotel, Landgoed Het Hof en strandpaviljoen Bloomin...

Hotelbouwplannen
Nog nooit zoveel hotelkamers verbouwd of gebouwd

Nog nooit zijn er zoveel kamers gesignaleerd die verbouwd of gerealiseerd worden binnen de hotellerie. 2018 bijkt het jaar van de grote hotelbouwplannen, zo blijkt uit een inventarisatie van Hotelbouwplannen. In onderstaande afbeeldingen zie je de trends en statistieken. Hotelbouwplannen heeft al...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: