92% van de Chinese reizigers blijft uitgeven ondanks gematigde economische groei

6 september 2016 | Thijs Jacobs

De vijfde Chinese International Travel Monitor van Hotels.com™ laat zien dan 92% van de Chinese reizigers beoogt om in het aankomende jaar evenveel uit te geven aan reizen. Ondanks de gematigde economische groei van het land geeft een derde zelfs aan om meer gaan te spenderen aan reizen. Een onderzoek onder 3.000 Chinese reizigers, dat in mei is uitgevoerd door Ipsos, is aangevuld met een wereldwijd onderzoek onder 5.800 accommodatiepartners van Hotels.com.

Chinese International Travel Monitor van Hotels.com bevestigt aanhoudende groei van internationaal reizende Chinezen

Een derde van de reizigers geeft aan meer uit te geven aan reizen ondanks de gematigde economische groei

Chinese millenials spenderen meer dan een kwart van hun inkomen aan reizen, waarbij twee derde van de Chinese reizigers reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet

Vijf soorten Chinese reizigers kunnen geïdentificeerd worden om percepties van de hotelindustrie bij te stellen

Chinese reiziger biedt volop zakelijke kansen 
China is nog steeds de top spender wat betreft toeristische bestedingen en het groeipotentieel van de markt is enorm, gezien het feit dat slechts 5% van de bijna 1.4 miljard Chinezen een paspoort heeft. Ongeveer 120 miljoen Chinezen hebben in 2015 overzees gereisd, tegenover 117 miljoen in 2014, het jaar waarin voor het eerst de mijlpaal van 100 miljoen werd gepasseerd.

Het rapport van dit jaar laat zien dat twee derde van de internationaal reizende Chinezen reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet en tevens beoogt om ongeveer een kwart van hun inkomen hieraan te besteden, wat een behoorlijke groeikans voor touroperators vormt.

Verschuiving in reiswensen van de Chinese reiziger
Het rapport laat een grote verandering zien in het gedrag van Chinese reizigers sinds de Chinese International Travel Monitor vijf jaar geleden voor het eerst gepubliceerd werd. Volgens de hoteliers uit het onderzoek waren de voornaamste veranderingen de verbeterde Engelse taal van Chinese reizigers, hun zoektocht naar prijs kwaliteit verhouding, hogere verwachtingen en eisen hebben en een afname in uitgaven.

De perceptie dat Chinese reizigers alleen Chinees ontbijt willen is verouderd. Het onderzoek toont aan dat de industrie nieuwe producten en marketing strategieën moet ontwikkelen voor de hedendaagse, verfijnde Chinese reiziger.

Technologie als belangrijk focusgebied

Technologie blijkt een sleutelrol te spelen. Zo vinden Chinese reizigers gratis Wi-Fi het belangrijkst bij de keuze voor een hotel. Momenteel biedt 45% van de onderzochte hotels gratis Wi-Fi aan en is 46% van plan het als dienst aan te bieden. Wi-Fi geeft Chinese reizigers toegang tot social media, dat in toenemende mate (+6% ten opzichte van 2015) een bron van reisinformatie vormt. Volgens het onderzoek werd meer dan 62% van de boekingen gemaakt via een mobiel apparaat, 10% meer dan een jaar eerder. De mobiele trend heeft ook invloed op de keuze voor een touroperator; 74% van de Chinese reizigers schakelt een online reisbureau inschakelt tegenover 10% dat een conventioneel reisbureau benadert.

Vijf soorten Chinese reizigers
Om de industrie te helpen met deze onafhankelijke en diverse reiziger onderscheidt de Chinese International Travel Monitor 2016 vijf soorten Chinese reizigers.

  1. Gedetailleerde ontdekkers (25%): Geboren in de jaren 60 en 70, innovatief en optimistisch, houden van leren en ontdekken en plannen hun reisjes tot in detail.
  2. Voorzichtige connector (25%): Ook geboren in de jaren 60 en 70, komen uit kleinere steden en zijn verantwoordelijke familiemensen, reizen om een connectie te maken met geliefden en familie, voorkeur voor familievriendelijke hotels.
  3. Ervaringzoekers (17%): Voornamelijk geboren in de jaren 80 en 90 en komen uit grote steden, zijn onafhankelijke en ambitieus, reizen om hun ervaringen te verrijken, houden van stijlvolle hotels en professioneel advies over lokale culturele activiteiten.
  4. Verwenners (12%): Waarschijnlijk geboren in de jaren 80, reizen om zichzelf te verwennen en om hun macht te laten zien, gaan over het algemeen naar hotels met meerdere sterren en kiezen voor avontuurlijke lokale tours.
  5. Plezierzoekers (21%): Millennials geboren in de jaren 90 en in tegenstelling tot de andere soorten bestaat deze groep uit meer vrouwen dan mannen, nadruk op esthetiek, reizen voor plezier en zoeken waar voor hun geld als het op accommodatie aankomt.

Hoewel gedetailleerde ontdekkers en voorzichtige connectors de grootste segmenten zijn, is het belangrijk dat de hotel- en reisindustrie de focus legt op opkomende en snelgroeiende segmenten. Op basis van dit onderzoek De soort reiziger met de grootste groeipotentie het meeste potentie om te groeien de ervaring zoekers zijn.

Volgens het onderzoek spenderen Chinese millennials 27% van hun inkomen aan reizen, de grootste groep onder Chinese reizigers. Ook laten de onderzoeksgegevens zien dat het aantal Chinese millennials (onder de 35 jaar oud) met 12% is gegroeid, waarmee deze groei iets hoger ligt dan de gemiddelde groei van 11%.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: