92% van de Chinese reizigers blijft uitgeven ondanks gematigde economische groei

6 september 2016 | Thijs Jacobs

De vijfde Chinese International Travel Monitor van Hotels.com™ laat zien dan 92% van de Chinese reizigers beoogt om in het aankomende jaar evenveel uit te geven aan reizen. Ondanks de gematigde economische groei van het land geeft een derde zelfs aan om meer gaan te spenderen aan reizen. Een onderzoek onder 3.000 Chinese reizigers, dat in mei is uitgevoerd door Ipsos, is aangevuld met een wereldwijd onderzoek onder 5.800 accommodatiepartners van Hotels.com.

Chinese International Travel Monitor van Hotels.com bevestigt aanhoudende groei van internationaal reizende Chinezen

Een derde van de reizigers geeft aan meer uit te geven aan reizen ondanks de gematigde economische groei

Chinese millenials spenderen meer dan een kwart van hun inkomen aan reizen, waarbij twee derde van de Chinese reizigers reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet

Vijf soorten Chinese reizigers kunnen geïdentificeerd worden om percepties van de hotelindustrie bij te stellen

Chinese reiziger biedt volop zakelijke kansen 
China is nog steeds de top spender wat betreft toeristische bestedingen en het groeipotentieel van de markt is enorm, gezien het feit dat slechts 5% van de bijna 1.4 miljard Chinezen een paspoort heeft. Ongeveer 120 miljoen Chinezen hebben in 2015 overzees gereisd, tegenover 117 miljoen in 2014, het jaar waarin voor het eerst de mijlpaal van 100 miljoen werd gepasseerd.

Het rapport van dit jaar laat zien dat twee derde van de internationaal reizende Chinezen reizen als een essentieel onderdeel van hun leven ziet en tevens beoogt om ongeveer een kwart van hun inkomen hieraan te besteden, wat een behoorlijke groeikans voor touroperators vormt.

Verschuiving in reiswensen van de Chinese reiziger
Het rapport laat een grote verandering zien in het gedrag van Chinese reizigers sinds de Chinese International Travel Monitor vijf jaar geleden voor het eerst gepubliceerd werd. Volgens de hoteliers uit het onderzoek waren de voornaamste veranderingen de verbeterde Engelse taal van Chinese reizigers, hun zoektocht naar prijs kwaliteit verhouding, hogere verwachtingen en eisen hebben en een afname in uitgaven.

De perceptie dat Chinese reizigers alleen Chinees ontbijt willen is verouderd. Het onderzoek toont aan dat de industrie nieuwe producten en marketing strategieën moet ontwikkelen voor de hedendaagse, verfijnde Chinese reiziger.

Technologie als belangrijk focusgebied

Technologie blijkt een sleutelrol te spelen. Zo vinden Chinese reizigers gratis Wi-Fi het belangrijkst bij de keuze voor een hotel. Momenteel biedt 45% van de onderzochte hotels gratis Wi-Fi aan en is 46% van plan het als dienst aan te bieden. Wi-Fi geeft Chinese reizigers toegang tot social media, dat in toenemende mate (+6% ten opzichte van 2015) een bron van reisinformatie vormt. Volgens het onderzoek werd meer dan 62% van de boekingen gemaakt via een mobiel apparaat, 10% meer dan een jaar eerder. De mobiele trend heeft ook invloed op de keuze voor een touroperator; 74% van de Chinese reizigers schakelt een online reisbureau inschakelt tegenover 10% dat een conventioneel reisbureau benadert.

Vijf soorten Chinese reizigers
Om de industrie te helpen met deze onafhankelijke en diverse reiziger onderscheidt de Chinese International Travel Monitor 2016 vijf soorten Chinese reizigers.

  1. Gedetailleerde ontdekkers (25%): Geboren in de jaren 60 en 70, innovatief en optimistisch, houden van leren en ontdekken en plannen hun reisjes tot in detail.
  2. Voorzichtige connector (25%): Ook geboren in de jaren 60 en 70, komen uit kleinere steden en zijn verantwoordelijke familiemensen, reizen om een connectie te maken met geliefden en familie, voorkeur voor familievriendelijke hotels.
  3. Ervaringzoekers (17%): Voornamelijk geboren in de jaren 80 en 90 en komen uit grote steden, zijn onafhankelijke en ambitieus, reizen om hun ervaringen te verrijken, houden van stijlvolle hotels en professioneel advies over lokale culturele activiteiten.
  4. Verwenners (12%): Waarschijnlijk geboren in de jaren 80, reizen om zichzelf te verwennen en om hun macht te laten zien, gaan over het algemeen naar hotels met meerdere sterren en kiezen voor avontuurlijke lokale tours.
  5. Plezierzoekers (21%): Millennials geboren in de jaren 90 en in tegenstelling tot de andere soorten bestaat deze groep uit meer vrouwen dan mannen, nadruk op esthetiek, reizen voor plezier en zoeken waar voor hun geld als het op accommodatie aankomt.

Hoewel gedetailleerde ontdekkers en voorzichtige connectors de grootste segmenten zijn, is het belangrijk dat de hotel- en reisindustrie de focus legt op opkomende en snelgroeiende segmenten. Op basis van dit onderzoek De soort reiziger met de grootste groeipotentie het meeste potentie om te groeien de ervaring zoekers zijn.

Volgens het onderzoek spenderen Chinese millennials 27% van hun inkomen aan reizen, de grootste groep onder Chinese reizigers. Ook laten de onderzoeksgegevens zien dat het aantal Chinese millennials (onder de 35 jaar oud) met 12% is gegroeid, waarmee deze groei iets hoger ligt dan de gemiddelde groei van 11%.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden Duurzaamheid
Tips voor een duurzamer hotel

Ieder hotel wil besparen op de energiekosten. Het is niet alleen goed voor het milieu, maar het levert ook nog eens geld op. Ashwin Imambaks van het Spaanse gasbedrijf Gas Natural Fenosa geeft een aantal tips om energie te besparen in uw hotel en Wim van der Hulst van Honeywell vertelt over slimme t...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Nieuw hotel Vondel Hotels in Amsterdam

Vondel Hotels voegt opnieuw een uniek hotel toe aan haar collectie in Amsterdam. Het hotel op de Geldersekade vestigt zich middenin het bruisende Chinatown in een rijksmonument dat dienst heeft gedaan als Chinees pakhuis. Het hotel krijgt een Aziatisch thema en de sfeer zal het Shanghai van nu ademe...

Economie KHN
Verhoging lage btw-tarief desastreus voor horeca

KHN vindt het onacceptabel dat er plannen zijn om het lage btw-tarief te verhogen, zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met de negatieve gevolgen voor horecaondernemers. De VVD, D66, CDA en CU onderhandelen over een coalitieakkoord en er zijn plannen om het lage btw-tarief van 6 procent naar...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Aziatisch themahotel in Amsterdam mag er komen

AT5 meldt dat, na jaren van juridisch getouwtrek, het Aziatisch themahotel aan de Geldersekade in Amsterdam gebouwd mag worden. Er komen 83 kamers in het hotel. Met de komst van het hotel gaat de afgesloten Elleboogsteeg mogelijk weer open. Het oordeel van De Raad van State luidt dat de vergunnin...

Personalia
Doros Theodorou treedt toe tot het MEININGER bestuur als Chief Commercial Officer

Meininger Hotels is verheugd om de aanstelling van Doros Theodourou in de nieuwe functie van Chief Commercial Officer aan te kunnen kondigen. Doros heeft meer dan 17 jaar ervaring in strategische verkoop en marketing, en dit in combinatie met een grote t...

Achtergronden
Belgische chef beklaagt zich over onbeschofte gasten

Sam van Houcke, de chef van restaurant Onder de Toren in het Belgische Hansbeke, beklaagde zich op Facebook over enkele wel zeer onbeschofte gasten. Hij riep op om het bericht te delen. Op zijn Facebookpagina schreef hij het volgende: 'Beste dame die gisteren in ons restaurant kwam dineren. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: