Accor hotels stellen ruimte beschikbaar voor bijenkolonies

22 november 2017 | Roy Spijker

Erik Dolstra heeft al van kleins af aan een fascinatie voor bijen. Het gaat al lange tijd niet goed met de bij en om de bijenpopulatie een handje te helpen, stellen steeds meer Accor hotels een plekje beschikbaar voor bijenkasten. Zo ook Novotel Amsterdam Schiphol Airport. Door de grote vraag begint de hobby van Erik inmiddels serieuze vormen aan te nemen.

Waarom gaat het eigenlijk niet goed met de bij?
Het gaat niet goed met de bij en dit is grotendeels te wijten aan de varroamijt. Dit is een parasiet die je kunt vergelijken met een teek bij mensen. De mijt, die afkomstig is uit Azië, brengt ziektes over op bijen. Ze kwam halverwege de jaren ’80 naar Nederland en is verantwoordelijk geweest voor een zeer hoge wintersterfte. Om dit tij te keren, zien we sinds een jaar of vijf steeds meer organisaties een plekje beschikbaar stellen voor een eigen bijenvolk.

Imkers als Erik Dolstra bestrijden de mijt en dit is erg effectief gebleken. Samen hebben ze ervoor gezorgd dat de bijensterfte weer is teruggelopen naar een normale wintersterfte van onder de 15%. Toch kan de Varroamijt niet helemaal verdrongen worden. De bestrijdingen werken voor 99%. De ene procent die overblijft, zorgt het jaar erna helaas weer voor de sterfte van vele bijen. De diertjes blijken niet agressief genoeg om de mijt zelfstandig te kunnen bestrijden, waardoor de hulp van de imkers hard nodig is.

Een uit de hand gelopen hobby
Naast zijn kantoorbaan is Erik Dolstra al meer dan 20 jaar imker. Zijn interesse voor bijen begon toen hij een jaar of 10 was. Hij kwam in contact met een imker en dit fascineerde hem zozeer, dat hij al snel zijn eigen bijenvolk had. Nu heeft hij 65 bijenkasten en volgend jaar wordt dit aantal zelfs uitgebreid naar 100. Met ongeveer 50.000 bijen per kast tijdens de piek in de zomermaanden, is het aantal bijen dat Erik nu onder zijn hoede heeft enorm. Zijn hobby wordt steeds veelomvattender en deze groei stopt voorlopig nog niet.

Erik Dolstra: “Er komen steeds meer hotels bij die een bijenvolk in huis willen halen. Ik vind het leuk, maar verwacht wel dat de hotels zelf ook een bijdrage leveren. Voor het slagen van de projecten is het belangrijk dat de interesse in bijen en het verbeteren van de biodiversiteit van twee kanten komt. Het onderhouden van zoveel kasten kost veel tijd en gaat soms ten koste van de tijd die ik thuis kan besteden. Zolang het maar niet op werk gaat lijken, ben ik tevreden met hoe het nu gaat”.

Bijenkasten Novotel Amsterdam Schiphol Airport
Eén van de pijlers van Novotel is duurzaamheid. Het plaatsen van bijenkasten past naadloos in dit thema. Floris Licht, General Manager Novotel: “We konden ervoor kiezen om onze honing bij een leverancier te bestellen, welke vervolgens met een vrachtwagen hierheen gebracht zou moeten worden. Het is natuurlijk veel leuker en duurzamer om onze eigen bijenvolken, die ook nog eens een betere kwaliteit honing maken, in te zetten als leverancier van onze honing. De bijen hebben een prominente plek gekregen in de binnentuin en zijn inmiddels echt onderdeel geworden van ons verhaal”. Het hotel gebruikt de honing onder andere bij het ontbijt, maar ook bij de lunchgerechten, in cocktails en er is recentelijk een heerlijke honinglikeur ontwikkeld. De bijen zijn voor de gasten van het hotel live te volgen via een livestream op het scherm in de ontbijtzaal. Op deze manier worden de gasten echt betrokken bij het verhaal van de bij en dit is duidelijk zichtbaar in de hoeveelheid honingpotten uit eigen huis die het hotel iedere maand weer aan haar hotelgasten verkoopt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Kontakt der Kontinenten opent ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’ met hybride evenement

Conferentiehotel Kontakt der Kontinenten opent op vrijdag 4 september het gloednieuwe ‘KonneKt restaurant, bar en lounge’. Met de realisatie van KonneKt biedt het conferentiehotel niet alleen meer zitplaatsen in het restaurant én een verbeterde logistiek, maar genieten gasten voor...

Accor
Halfjaarcijfers Accor: 1,5 miljard verlies en 1000 banen weg

Accor draaide over het eerste halfjaar van 2020 een verlies van 1,5 miljard euro. Daarnaast vreest het Franse concern afscheid te moeten nemen van 1000 banen. Bij Accor werken ongeveer 18.000 mensen. De coronapandemie hakt er flink in bij het Franse bedrijf, waar hotelketens Novotel, Mercure en Ibis...

KHN
KHN reageert op maatregelen: "Te veel nadruk op horeca"

De Koninklijke Horeca Nederland begrijpt dat, als het aantal besmettingen toeneemt, de overheid maatregelen moet nemen om die groei een halt toe te roepen. Echter verbaast het de brancheorganisatie dat de horeca telkens het boetekleed aan moet trekken. Op de website reageert KHN op de genomen maatre...

Coronacrisis
Download: corona checklist

Horecagasten worden vanaf 10 augustus dringend verzocht hun contactgegevens achter te laten om bron- en contactonderzoek makkelijker te maken bij een eventuele uitbraak. Download hier de checklist om uit te printen. Horecaondernemers zijn verplicht contactgegevens aan hun gasten te vragen, gasten zi...

Column David Bakker
Column: Het onzichtbare leed

Er zijn weinig hoteliers die geen mening over Booking.com hebben. Aan het begin van deze coronacrisis verweet menig hotelier dat de boekingsgigant zich niet als partner van de hotellerie opstelde. Alle boekingen konden kosteloos worden geannuleerd, de hotels bleven leeg en van enige correspondentie ...

Achtergronden
Zo kom je de hitte in de horeca door

Op sommige plekken in Nederland zal het kwik deze week oplopen tot een kleine 36 graden. Horecaondernemers nemen massaal maatregelen om de week zo koel mogelijk door te komen. Met deze acht tips helpen we je een beetje op weg. 1. Cliché, maar misschien wel de belangrijkste: zorg dat j...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: