Accor hotels stellen ruimte beschikbaar voor bijenkolonies

22 november 2017 | Roy Spijker

Erik Dolstra heeft al van kleins af aan een fascinatie voor bijen. Het gaat al lange tijd niet goed met de bij en om de bijenpopulatie een handje te helpen, stellen steeds meer Accor hotels een plekje beschikbaar voor bijenkasten. Zo ook Novotel Amsterdam Schiphol Airport. Door de grote vraag begint de hobby van Erik inmiddels serieuze vormen aan te nemen.

Waarom gaat het eigenlijk niet goed met de bij?
Het gaat niet goed met de bij en dit is grotendeels te wijten aan de varroamijt. Dit is een parasiet die je kunt vergelijken met een teek bij mensen. De mijt, die afkomstig is uit Azië, brengt ziektes over op bijen. Ze kwam halverwege de jaren ’80 naar Nederland en is verantwoordelijk geweest voor een zeer hoge wintersterfte. Om dit tij te keren, zien we sinds een jaar of vijf steeds meer organisaties een plekje beschikbaar stellen voor een eigen bijenvolk.

Imkers als Erik Dolstra bestrijden de mijt en dit is erg effectief gebleken. Samen hebben ze ervoor gezorgd dat de bijensterfte weer is teruggelopen naar een normale wintersterfte van onder de 15%. Toch kan de Varroamijt niet helemaal verdrongen worden. De bestrijdingen werken voor 99%. De ene procent die overblijft, zorgt het jaar erna helaas weer voor de sterfte van vele bijen. De diertjes blijken niet agressief genoeg om de mijt zelfstandig te kunnen bestrijden, waardoor de hulp van de imkers hard nodig is.

Een uit de hand gelopen hobby
Naast zijn kantoorbaan is Erik Dolstra al meer dan 20 jaar imker. Zijn interesse voor bijen begon toen hij een jaar of 10 was. Hij kwam in contact met een imker en dit fascineerde hem zozeer, dat hij al snel zijn eigen bijenvolk had. Nu heeft hij 65 bijenkasten en volgend jaar wordt dit aantal zelfs uitgebreid naar 100. Met ongeveer 50.000 bijen per kast tijdens de piek in de zomermaanden, is het aantal bijen dat Erik nu onder zijn hoede heeft enorm. Zijn hobby wordt steeds veelomvattender en deze groei stopt voorlopig nog niet.

Erik Dolstra: “Er komen steeds meer hotels bij die een bijenvolk in huis willen halen. Ik vind het leuk, maar verwacht wel dat de hotels zelf ook een bijdrage leveren. Voor het slagen van de projecten is het belangrijk dat de interesse in bijen en het verbeteren van de biodiversiteit van twee kanten komt. Het onderhouden van zoveel kasten kost veel tijd en gaat soms ten koste van de tijd die ik thuis kan besteden. Zolang het maar niet op werk gaat lijken, ben ik tevreden met hoe het nu gaat”.

Bijenkasten Novotel Amsterdam Schiphol Airport
Eén van de pijlers van Novotel is duurzaamheid. Het plaatsen van bijenkasten past naadloos in dit thema. Floris Licht, General Manager Novotel: “We konden ervoor kiezen om onze honing bij een leverancier te bestellen, welke vervolgens met een vrachtwagen hierheen gebracht zou moeten worden. Het is natuurlijk veel leuker en duurzamer om onze eigen bijenvolken, die ook nog eens een betere kwaliteit honing maken, in te zetten als leverancier van onze honing. De bijen hebben een prominente plek gekregen in de binnentuin en zijn inmiddels echt onderdeel geworden van ons verhaal”. Het hotel gebruikt de honing onder andere bij het ontbijt, maar ook bij de lunchgerechten, in cocktails en er is recentelijk een heerlijke honinglikeur ontwikkeld. De bijen zijn voor de gasten van het hotel live te volgen via een livestream op het scherm in de ontbijtzaal. Op deze manier worden de gasten echt betrokken bij het verhaal van de bij en dit is duidelijk zichtbaar in de hoeveelheid honingpotten uit eigen huis die het hotel iedere maand weer aan haar hotelgasten verkoopt.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Coronacrisis
Laat ons jouw horecazaak zien: ben jij al 'coronaproof' ingericht?

Na een verplichte sluiting van 10 weken mag de horeca aanstaande maandag dan eindelijk weer open. Terrasstoelen worden uit het plastic gehaald, tapsystemen worden schoongemaakt en alle reserveringen worden keurig in tabellen opgenomen. De horeca is klaar voor een herstart. Hoewel de mogelijkheden...

Blog Coronacrisis
“Op een feestdag de horeca weer open, wie bedenkt zoiets?”

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Toerisme Coronacrisis
Boekingen in Nederland overtreffen het wereldgemiddelde

Nu overheden over de hele wereld hun beperkingen verder versoepelen, blijkt uit gegevens van SiteMinder, een platform voor het verwerven van gasten in de wereldwijde hotelindustrie, dat hoteliers niet langer hoeven te voorspellen hoe snel consumenten zullen handelen om te reizen na de COVID-19-pande...

Faillissement
Art Hotel Spaander Volendam failliet

Het Art Hotel Spaander in Volendam is failliet. Het bijna 140 jaar oude hotel hoorde vrijdag het faillissement uitgesproken worden door rechtbank Noord-Holland. Het hotel was in trek bij Aziatische toeristen, die vanwege de coronacrisis ons land niet meer bezoeken. Of er een doorstart mogelijk i...

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ziet af van extra overheidssteun

Booking.com gaat geen gebruik maken van het tweede steunpakket van de Nederlandse overheid, zo meldt het bedrijf. Via de NOW-regeling krijgt het bedrijf nu wel staatssteun, maar dat schoot velen in het verkeerde keelgat. Het bedrijf maakte immers jarenlang recordwinsten en wendde die aan om de aande...

Blog Coronacrisis
"Ook met de versoepeling van de maatregelen gaan veel hotels het niet redden"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: