AccorHotels tekent overeenkomst voor overname 21c Museum Hotels

3 augustus 2018 | Thijs Jacobs

AccorHotels ondertekende woensdag een overeenkomst voor de overname van 85% van 21c Museum Hotels. De aankoopprijs van het belang bedraagt 51 miljoen dollar, inclusief een earn out-regeling waarbij de koper een deel van de koopprijs pas verschuldigd is nadat bepaalde resultaten behaald zijn.

Bij de aankoop is geen onroerend goed inbegrepen. De transactie moet in het derde kwartaal van 2018 worden afgerond. 21c Museum Hotels combineert musea voor hedendaagse kunst met boetiekhotels en toprestaurants met een chef-kok en heeft 11 vestigingen in de Verenigde Staten.

Onderdeel van MGallery

21c Museum Hotels gaat deel uitmaken van MGallery, de collectie boetiekhotels van AccorHotels. Hiermee wordt het merk MGallery op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd. Elk hotel van MGallery heeft een eigen verhaal en design - van Hotel Molitor Parijs en INK Hotel Amsterdam tot Hotel Muse Bangkok Langsuan. De overname heeft voor 21c naar verwachting een positief effect op de omzet, marketing exposure, ontwikkelingsmogelijkheden en geeft toegang tot een van de grootste distributienetwerken in de sector. Wel behoudt 21c Museum Hotels een onafhankelijk karakter. Zo houden medeoprichters Laura Lee Brown en Steve Wilson een belang van 15% in het bedrijf en blijven ze creatieve begeleiding en ondersteuning bieden. De leiding van 21c blijft in handen van CEO Craig Greenberg. 21c houdt haar hoofdkantoor in Louisville, Kentucky. 

Kunst als stimulans voor stedelijke revitalisatie 

21c Museum Hotels werd in 2006 in Louisville opgericht door de moderne kunstverzamelaars Brown en Wilson. Het paar zag hoe landerijen ten prooi vielen aan projectontwikkelaars, terwijl historische gebouwen in het centrum van Louisville leegstonden. Geïnspireerd door de gedachte dat kunst een stimulans kan zijn voor stedelijke revitalisatie en een katalysator voor maatschappelijke binding, restaureerden zij in de kunstenaars- en theaterwijk van Louisville een reeks 19e-eeuwse pakhuizen om het eerste 21c Museum Hotel te openen. Inmiddels heeft 21c acht vestigingen in Bentonville, Cincinnati, Durham, Kansas City, Lexington, Louisville, Nashville en Oklahoma City en zijn er nog drie in ontwikkeling in Des Moines, Miami en Chicago. 21c is het grootste museum voor hedendaagse kunst in de Verenigde Staten en het enige verzamelende museum van Noord-Amerika dat zich uitsluitend op kunst uit de 21e eeuw richt.

Kevin Frid, COO van AccorHotels Noord- en Midden-Amerika: “We zijn verheugd 21c Museum Hotels te mogen verwelkomen als nieuw lid van de merkenfamilie van AccorHotels en daarmee de positie op de Noord-Amerikaanse markt te versterken. Samen hebben we een mooie kans om het merk 21c te laten groeien en MGallery op de Noord-Amerikaanse markt te introduceren. Deze strategische overname markeert een nieuwe stap in de strategie van AccorHotels om in Noord-Amerika marktleider te worden binnen het luxe- en lifestyle-segment."   

Steve Wilson, oprichter van 21c: "We zijn trots op onze toetreding tot de familie van AccorHotels, een van de toonaangevende hotelexploitanten wereldwijd. We zijn ervan overtuigd dat de unieke geest van 21c niet alleen zal blijven voortbestaan, maar zal floreren binnen de collectie boetiekhotels van MGallery. 21c blijft gasten verrijken met kunstwerken van de meest dynamische en boeiende hedendaagse kunstenaars van het moment. We zijn heel benieuwd wat de toekomst nog meer gaat brengen." 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: