AccorHotels tekent overeenkomst voor overname 21c Museum Hotels

3 augustus 2018 | Thijs Jacobs

AccorHotels ondertekende woensdag een overeenkomst voor de overname van 85% van 21c Museum Hotels. De aankoopprijs van het belang bedraagt 51 miljoen dollar, inclusief een earn out-regeling waarbij de koper een deel van de koopprijs pas verschuldigd is nadat bepaalde resultaten behaald zijn.

Bij de aankoop is geen onroerend goed inbegrepen. De transactie moet in het derde kwartaal van 2018 worden afgerond. 21c Museum Hotels combineert musea voor hedendaagse kunst met boetiekhotels en toprestaurants met een chef-kok en heeft 11 vestigingen in de Verenigde Staten.

Onderdeel van MGallery

21c Museum Hotels gaat deel uitmaken van MGallery, de collectie boetiekhotels van AccorHotels. Hiermee wordt het merk MGallery op de Noord-Amerikaanse markt geïntroduceerd. Elk hotel van MGallery heeft een eigen verhaal en design - van Hotel Molitor Parijs en INK Hotel Amsterdam tot Hotel Muse Bangkok Langsuan. De overname heeft voor 21c naar verwachting een positief effect op de omzet, marketing exposure, ontwikkelingsmogelijkheden en geeft toegang tot een van de grootste distributienetwerken in de sector. Wel behoudt 21c Museum Hotels een onafhankelijk karakter. Zo houden medeoprichters Laura Lee Brown en Steve Wilson een belang van 15% in het bedrijf en blijven ze creatieve begeleiding en ondersteuning bieden. De leiding van 21c blijft in handen van CEO Craig Greenberg. 21c houdt haar hoofdkantoor in Louisville, Kentucky. 

Kunst als stimulans voor stedelijke revitalisatie 

21c Museum Hotels werd in 2006 in Louisville opgericht door de moderne kunstverzamelaars Brown en Wilson. Het paar zag hoe landerijen ten prooi vielen aan projectontwikkelaars, terwijl historische gebouwen in het centrum van Louisville leegstonden. Geïnspireerd door de gedachte dat kunst een stimulans kan zijn voor stedelijke revitalisatie en een katalysator voor maatschappelijke binding, restaureerden zij in de kunstenaars- en theaterwijk van Louisville een reeks 19e-eeuwse pakhuizen om het eerste 21c Museum Hotel te openen. Inmiddels heeft 21c acht vestigingen in Bentonville, Cincinnati, Durham, Kansas City, Lexington, Louisville, Nashville en Oklahoma City en zijn er nog drie in ontwikkeling in Des Moines, Miami en Chicago. 21c is het grootste museum voor hedendaagse kunst in de Verenigde Staten en het enige verzamelende museum van Noord-Amerika dat zich uitsluitend op kunst uit de 21e eeuw richt.

Kevin Frid, COO van AccorHotels Noord- en Midden-Amerika: “We zijn verheugd 21c Museum Hotels te mogen verwelkomen als nieuw lid van de merkenfamilie van AccorHotels en daarmee de positie op de Noord-Amerikaanse markt te versterken. Samen hebben we een mooie kans om het merk 21c te laten groeien en MGallery op de Noord-Amerikaanse markt te introduceren. Deze strategische overname markeert een nieuwe stap in de strategie van AccorHotels om in Noord-Amerika marktleider te worden binnen het luxe- en lifestyle-segment."   

Steve Wilson, oprichter van 21c: "We zijn trots op onze toetreding tot de familie van AccorHotels, een van de toonaangevende hotelexploitanten wereldwijd. We zijn ervan overtuigd dat de unieke geest van 21c niet alleen zal blijven voortbestaan, maar zal floreren binnen de collectie boetiekhotels van MGallery. 21c blijft gasten verrijken met kunstwerken van de meest dynamische en boeiende hedendaagse kunstenaars van het moment. We zijn heel benieuwd wat de toekomst nog meer gaat brengen." 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: vijf keer raak

“De hotelindustrie verliest de controle over haar eigen kamervoorraad.” Dat was een van de belangrijkste – wat apocalyptisch aandoende - voorspellingen in de white paper van de International Hotel Association over de toekomst van de hotelsector. Het in 1996 gepubliceerde rapport me...

Economie Achtergronden
Stevige groei meetings- en eventsbranche verwacht in 2019

Een decennium na de wereldwijde economische recessie van 2008, is de meetings- en eventsbranche teruggeveerd. Voor het vierde achtereenvolgende jaar laat de sector een consistente groei van uitgaven en bezoekers zien. Deze gestage en stabiele groei is de nieuwe norm binnen de meetings- en eventsbran...

Drinks Longread
Achtergrond: alcoholarm bier in opkomst, alcoholvrije wijn nog niet populair

Overdag een ijskoud glas bier of een goed glas wijn. Hoewel in Nederland die cultuur niet heerst, verandert de behoefte van de consument. De mogelijkheid om een glas wijn of een biertje bij de lunch te bestellen groeit. Alcoholvrije wijnen zijn (nog) niet populair in de horeca, maar bieren die weini...

Personeel Achtergronden
Onderzoek personeel & horeca: 'De horecaondernemer heeft geen plan'

‘’Het moet een familie zijn’’, ‘’ludieke wervingsfilmpjes helpen’’ en ‘’duidelijke communicatie is alles’’. Bovenstaande uitspraken komen van horecamanagers en -ondernemers. Kortom: elke ondernemer of manager die ik spreek heeft...

Achtergronden
Top 10 brandoorzaken bij bedrijven

Menselijk handelen is de belangrijkste oorzaak van bedrijfsbranden in Nederland. En daarmee is het één van de grootse bedreiging van de bedrijfscontinuïteit in het midden- en kleinbedrijf. Dat constateert verzekeraar Reaal, na een analyse van brandoorzaken bij bedrijven. De verzek...

Hotel Achtergronden
Preston Palace heeft een eigen 'geluksmakelaar'

Ze is efficiënt, attent, ervaren, vriendelijk en ze weet álles over trouwen. Dat is Wendy, de Weddingplanner van Preston Palace. Ze doet alles voor de mooiste dag van haar gasten en werkt exclusief voor dit all-inclusive hotel. En dat doet ze goed. Geluksmakelaar "Ik geniet er...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: