Achterstallig onderhoud

11 februari 1998 | Redactie

Op tv maken schildersbedrijven er reclame voor. In moderne auto's gaat een lampje branden als ze naar de garage moeten. Veel gebouwen gaan er gebukt onder, en ook bedrijven kunnen er last van hebben: achterstallig onderhoud! Een serieus probleem. Heeft u er wel eens bij stilgestaan?

Ja, waarschijnlijk wel voor wat betreft uw auto, uw bedrijfspand en uw inventaris. Maar heeft u wel eens nagedacht over 'achterstallig onderhoud' van het belangrijkste bezit van uw bedrijf: u, uw partner en eventueel uw medewerkers? Wanneer bent u voor het laatst naar een training, cursus of seminar geweest? Ja, ja, daar heeft u geen tijd voor. Maar wees eens eerlijk en beantwoord de vraag nu eens. Een maand geleden, een jaar? Wat zegt u? Vijf tot tien jaar?

Alsof dat geen achterstallig onderhoud is! In deze snel veranderende samenleving zal iedere ondernemer zich periodiek moeten laten bijscholen en inspireren. Ga eens simpelweg een ander aanhoren; leg buiten het bedrijf uw oor te luisteren; ga mentale energie opdoen voor het nieuwe seizoen. Niet voor niets worden in dit land bij de CAO-besprekingen steeds meer opleidingsafspraken gemaakt. Doe dit voorjaar dus eens gek en ga op een cursus of training; of start een opleiding. Stimuleer uw medewerkers hetzelfde te doen.

Fit

Is uw organisatie in perfecte conditie? Wanneer heeft u voor het laatst een buitenstaander naar uw bedrijf laten kijken? Gewoon eens een kort onderzoekje. Laat uw bedrijf geen zaken liggen? Kan het na kleine ingrepen misschien veel beter? Is uw bedrijf wel zo gezond als u denkt? Misschien moet uw financiering wel worden aangepast; wellicht betaalt u veel te veel rente, of zijn er andere zaken die nodig een nieuw verfje nodig hebben. Hoe goed u er ook voor staat, het is voor elk bedrijf aan te raden om periodiek gewoon eens een 'conditietest' te laten afnemen. Misschien is dat iets voor u in deze winter, zodat u straks - als het er in het seizoen op aankomt - met een 'fitte organisatie' uw gasten optimaal kunt bedienen.

Ondernemen vraagt topprestaties. Topprestaties kunnen alleen worden geleverd wanneer u topfit bent. Volgens de Arbowet bent u in de toekomst verplicht om uw personeel periodiek te laten keuren. Wanneer bent uzelf voor het laatst medisch onderzocht? Heeft u weleens wat richtlijnen voor een iets gezonder leven meegekregen? Wanneer gaat u wat zorg aan uzelf besteden? Gewoon even doen deze winter.

Winterpremie

Ook uw gasten hebben dikwijls last van achterstallig onderhoud. Dat is een mooie reden om, samen met collegaondernemers, een leuk 'gezondheidsarrangement' op te stellen, of een lekker 'verwenarrangement'. U kunt dan net als de winterschilder een korting aanbieden.

'Granolarrangement', 'Gezonde Kleurarrangement', 'Afbeitsarrangement', ... Enfin, u bent zelf creatief genoeg. Ik zal er naar zoeken in de  kranten, de komende weken. Doe eens gek; dat is gezond.

Auteur: Hans van Spronsen

HM30JAAR HM301998

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies. Dit meldt de NOS op basis van verklaringen van Haagse ingewijden. De maatregel zal deel uitmaken van het derde st ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Interview Longread
Martin Lindelauf met pensioen: een interview in 41 vragen, deel 4

Na 41 dienstjaren houdt Martin Lindelauf (61) het voor gezien. Hij laat de hotellerie achter zich. In 41 vragen portretteert Hospitality Management de gedreven hotelier. Dit is deel 4 uit de reeks, die uit vier delen bestaat. Let je extra op de kwaliteit van de bouw van een hotel? ...

Columns
Column Ewout Hoogendoorn: Het nut van data is nul

‘72 procent van de grotere ondernemingen is er nog niet in geslaagd om een datagedreven cultuur te creëren. Dat getal zal onder MKB-bedrijven nog veel hoger uitvallen’. Veel bedrijven investeren erin, maar zijn dus niet niet in staat een cultuurverandering tot stand te brengen. Hoe ...

Opening Internationaal
Ruby Hotels: een derde hotel in Londen én uitbreiding in Wenen

Ruby Hotels heeft vertrouwen in de toekomst. Ondanks de huidige uitdagende tijd waarin ook deze hotelgroep hard geraakt wordt door de gevolgen van Covid-19, wordt er nog steeds uitgebreid. Zowel in het openen van nieuwe hotels als in het uitbreiden van bestaande. Meet Ruby Zoe! Na de succesvol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: