AF&BM: Interview met Suzanne de Zwaan

20 oktober 2015 |
AF&BM: Interview met Suzanne de Zwaan<

In oktober barst elk jaar de strijd om de felbegeerde titel ‘F&B Professional of the Year’ van de AF&BM weer los. De afgelopen jaren
zijn uiteenlopende winnaars de revue gepasseerd. Van de klassieke F&B manager tot aan de zelfstandige ondernemer, allemaal winnaars met een reden. Bent u benieuwd wat deze titel de winnaars heeft opgeleverd en hoe ze terugkijken op hun titel? Dat komt goed uit! De winnaars van de afgelopen vijf jaar worden namelijk speciaal voor u op deze site uitgelicht.

Foto: Suzanne de Zwaan werd in 2011 uitgeroepen tot 'F&B Professional of the Year'

Even voorstellen…
"Ik ben Suzanne de Zwaan (39), winnaar van de ‘F&B Professional of the Year 2011’. Toen ik won was ik F&B Manager van Hotel en Congres Centrum Papendal te Arnhem. Inmiddels ben ik doorgegroeid tot Hotel Manager van Park Hotel Amsterdam."

Waarom heb je meegedaan aan de wedstrijd?
"Als F&B Manager heb je vaak een belangrijke sleutelrol binnen een organisatie. In mijn geval speelde mijn rol zich voornamelijk op de achtergrond af. Mijn toenmalige directeur Stella van der Sluis heeft mij toen opgegeven via de AF&BM als kandidaat voor de titel van F&B Professional of the Year, omdat ze het tijd vond dat ik eens naar de voorgrond zou treden."

Wat maakte jou uniek ten opzichte van je medefinalisten?
"Ik heb tijdens het gehele proces geprobeerd zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Tijdens de finale heb ik gesproken vanuit mijn eigen ervaring en ben in mijn antwoorden zo puur mogelijk gebleven, zonder uit te wijken naar de wereldproblemen. Mijn focus lag daarnaast op het overbrengen van mijn visie op het geweldige F&B vak. Kennelijk is dat goed gelukt."

Waarom is de titel bijzonder voor je en wat heeft de titel voor je betekend?
"Kort nadat ik won, ben ik gevraagd voor het AF&BM bestuur. Dat is echt gekomen doordat ik mee heb gedaan. Het jaar daaropvolgend werd ik zelfs voorzitter van de vereniging. Op deze manier heb ik toegang gekregen tot een uitgebreid netwerk met vernieuwende mensen en ben ik op hele andere plekken gekomen dan de jaren ervoor. Ik heb daarnaast niet alleen veel mensen vaktechnisch beter leren kennen, ook zijn er hierdoor persoonlijke vriendschappen ontstaan. Voordat ik meedeed werkte ik ruim tien jaar in het buitenland. Hierdoor moest ik, toen ik terugkwam, wat betreft het opbouwen van contacten weer van vooraf aan beginnen. Ik durf wel te zeggen dat ik vooral dankzij mijn rol bij de AF&BM een mooi netwerk heb gekregen in de horecawereld."

Hoe heeft de titel je tot nu toe geholpen in je carrière?
"Mijn huidige leidinggevende heb ik ontmoet tijdens een van de bijeenkomsten van de AF&BM. Hij sprak toen over het thema ‘concepten’ en door mijn rol als bestuurslid was ik de contactpersoon voor hem. Ik ontmoette hem en voelde direct een klik. Hij had mij blijkbaar ook onthouden en belde mij niet lang na de bijeenkomst op met de vraag of ik interesse had in een nieuwe uitdaging in het Park Hotel."

Als je andere vakgenoten zou moeten enthousiasmeren om mee te doen, wat zou je dan zeggen?
"Om eerlijk te zijn zou ik, als ik niet was opgegeven door mijn directeur, nooit zelf gedurfd hebben om mee te doen aan deze wedstrijd. Ik had echt dat zetje in de rug nodig van hem. Er zijn nog steeds hotelmanagers die netwerkbijeenkomsten zonde van hun tijd vinden. Aan hen zou ik willen zeggen dat het echt belangrijk is dat jong talent binnen de organisatie een platform krijgt. In mijn geval heeft het managementteam van Papendal zich enorm ingespannen om mij te helpen met mijn pitch voor de finale. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn onzekerheid tijdens dat proces werd weggenomen. Talentvolle medewerkers die meedoen krijgen op deze manier ook een breder beeld van wat er gebeurt in de hotellerie. En last but not least is het niet alleen goed voor de genomineerde medewerker om mee te doen aan deze wedstrijd, maar krijgt het bedrijf waar hij of zij werkzaam is ook nog eens een behoorlijke spin-off."

Wilt u een inspirerende collega of iemand uit het dynamische F&B vak opgeven voor de titel van ‘F&B Professional of the Year’? Geef dan via "info@afbm.nl"
Voor meer informatie over de AF&BM F&B professional of the Year award 2016 kunt u kijken op de site.
Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Utrecht Longread
Interview: BUNK Hotels geeft het Nederlandse hotellandschap extra glans

Robin Hagedoorn (links op de openingsfoto) en Joachim de Looij stralen van oor tot oor. Hun BUNK Hotel in Utrecht opent op 20 juni de deuren voor de allereerste gasten en wij mochten alvast een kijkje nemen in de Westerkerk die omgetoverd wordt tot hotel. Eenmaal binnen, blijken de bouwvakkers nog d...

Achtergronden
Op deze manier houd je je aan de privacyregels in je hotel

Ben jij bang om ongastvrij te zijn als je je aan privacyregels houdt? Denk jij dat het een enorme rompslomp is om de privacy in je hotel op orde te krijgen? Heb je geen idee waar en hoe je moet beginnen? Lees dan vooral even verder, want we hebben een aantal bruikbare tips voor je. Het zorgvuldi...

Hotel
Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam lanceren We are Amsterdam

Gelegen aan de Prins Hendrikkade, direct tegenover het Centraal Station, is een uniek aanbod van twee fantastische hotels: Park Plaza Victoria Amsterdam en art'otel amsterdam, die samen alle voordelen van een complete ervaring bieden. Een schat aan verbonden faciliteiten op één loc...

Advertorial
Walk-In met accessoires: een design met veel toegevoegde waarde

De veelzijdige accessoires van HÜPPE Select+ vullen nu elke moderne Walk-In douche perfect aan. Één design met veel toegevoegde waarde, esthetisch, tijdloos mooi en functioneel. De veelzijdige accessoires zijn niet alleen nuttig voor uw gasten, ze zorgen ook voor veel extra comfor...

Economie Internationaal
Goldman Sachs richt pijlen op overname B&B Hotels

Er zijn exclusieve gesprekken gaande tussen de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs en investeerder PAI. De gesprekken gaan in dit geval over de overname van B&B Hotels. B&B Hotels telt 476 vestigingen en de zakenbank is bereid 1,9 miljard euro neer te tellen voor de overname, zo lezen we in...

Economie Toerisme
Buitenlands toerisme groeit vooral buiten grote steden

Door de welvaartsgroei en de grotere bereikbaarheid van bestemmingen blijft het toerisme ook in de komende jaren stijgen. ABN AMRO geeft wel aan dat het tempo hiervan enigszins afneemt door de economische groeivertraging in herkomstlanden van toeristen. Hierdoor vertraagt bijvoorbeeld ook de groei v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: