AF&BM: Interview met Suzanne de Zwaan

20 oktober 2015 |
AF&BM: Interview met Suzanne de Zwaan<

In oktober barst elk jaar de strijd om de felbegeerde titel ‘F&B Professional of the Year’ van de AF&BM weer los. De afgelopen jaren
zijn uiteenlopende winnaars de revue gepasseerd. Van de klassieke F&B manager tot aan de zelfstandige ondernemer, allemaal winnaars met een reden. Bent u benieuwd wat deze titel de winnaars heeft opgeleverd en hoe ze terugkijken op hun titel? Dat komt goed uit! De winnaars van de afgelopen vijf jaar worden namelijk speciaal voor u op deze site uitgelicht.

Foto: Suzanne de Zwaan werd in 2011 uitgeroepen tot 'F&B Professional of the Year'

Even voorstellen…
"Ik ben Suzanne de Zwaan (39), winnaar van de ‘F&B Professional of the Year 2011’. Toen ik won was ik F&B Manager van Hotel en Congres Centrum Papendal te Arnhem. Inmiddels ben ik doorgegroeid tot Hotel Manager van Park Hotel Amsterdam."

Waarom heb je meegedaan aan de wedstrijd?
"Als F&B Manager heb je vaak een belangrijke sleutelrol binnen een organisatie. In mijn geval speelde mijn rol zich voornamelijk op de achtergrond af. Mijn toenmalige directeur Stella van der Sluis heeft mij toen opgegeven via de AF&BM als kandidaat voor de titel van F&B Professional of the Year, omdat ze het tijd vond dat ik eens naar de voorgrond zou treden."

Wat maakte jou uniek ten opzichte van je medefinalisten?
"Ik heb tijdens het gehele proces geprobeerd zo dicht mogelijk bij mezelf te blijven. Tijdens de finale heb ik gesproken vanuit mijn eigen ervaring en ben in mijn antwoorden zo puur mogelijk gebleven, zonder uit te wijken naar de wereldproblemen. Mijn focus lag daarnaast op het overbrengen van mijn visie op het geweldige F&B vak. Kennelijk is dat goed gelukt."

Waarom is de titel bijzonder voor je en wat heeft de titel voor je betekend?
"Kort nadat ik won, ben ik gevraagd voor het AF&BM bestuur. Dat is echt gekomen doordat ik mee heb gedaan. Het jaar daaropvolgend werd ik zelfs voorzitter van de vereniging. Op deze manier heb ik toegang gekregen tot een uitgebreid netwerk met vernieuwende mensen en ben ik op hele andere plekken gekomen dan de jaren ervoor. Ik heb daarnaast niet alleen veel mensen vaktechnisch beter leren kennen, ook zijn er hierdoor persoonlijke vriendschappen ontstaan. Voordat ik meedeed werkte ik ruim tien jaar in het buitenland. Hierdoor moest ik, toen ik terugkwam, wat betreft het opbouwen van contacten weer van vooraf aan beginnen. Ik durf wel te zeggen dat ik vooral dankzij mijn rol bij de AF&BM een mooi netwerk heb gekregen in de horecawereld."

Hoe heeft de titel je tot nu toe geholpen in je carrière?
"Mijn huidige leidinggevende heb ik ontmoet tijdens een van de bijeenkomsten van de AF&BM. Hij sprak toen over het thema ‘concepten’ en door mijn rol als bestuurslid was ik de contactpersoon voor hem. Ik ontmoette hem en voelde direct een klik. Hij had mij blijkbaar ook onthouden en belde mij niet lang na de bijeenkomst op met de vraag of ik interesse had in een nieuwe uitdaging in het Park Hotel."

Als je andere vakgenoten zou moeten enthousiasmeren om mee te doen, wat zou je dan zeggen?
"Om eerlijk te zijn zou ik, als ik niet was opgegeven door mijn directeur, nooit zelf gedurfd hebben om mee te doen aan deze wedstrijd. Ik had echt dat zetje in de rug nodig van hem. Er zijn nog steeds hotelmanagers die netwerkbijeenkomsten zonde van hun tijd vinden. Aan hen zou ik willen zeggen dat het echt belangrijk is dat jong talent binnen de organisatie een platform krijgt. In mijn geval heeft het managementteam van Papendal zich enorm ingespannen om mij te helpen met mijn pitch voor de finale. Dit heeft ervoor gezorgd dat mijn onzekerheid tijdens dat proces werd weggenomen. Talentvolle medewerkers die meedoen krijgen op deze manier ook een breder beeld van wat er gebeurt in de hotellerie. En last but not least is het niet alleen goed voor de genomineerde medewerker om mee te doen aan deze wedstrijd, maar krijgt het bedrijf waar hij of zij werkzaam is ook nog eens een behoorlijke spin-off."

Wilt u een inspirerende collega of iemand uit het dynamische F&B vak opgeven voor de titel van ‘F&B Professional of the Year’? Geef dan via "info@afbm.nl"
Voor meer informatie over de AF&BM F&B professional of the Year award 2016 kunt u kijken op de site.
Julia Bos

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Mensen
Radisson Blu Palace Hotel vraagt hotelgasten te gaan strandjutten

In de strandhoogseizoen maanden in Noordwijk aan Zee heeft het Radisson Blu Palace Hotel een actie bedacht om hotelgasten te vragen om te helpen bij het schoonhouden van het strand. Het hotel vraagt gasten, wanneer ze een strandwandeling gaan maken, om een papierentasje mee te nemen en onderweg a...

Opening
Hotel Beijer: het eerste boutique antique hotel

In het geweld van de openingen van nieuwe hotels van grote ketens die hun weg naar Utrecht hebben gevonden, is de opening van Hotel Beijers bijzonder te noemen. Door de combinatie van boutique met antique is Hotel Beijers uniek voor Utrecht en misschien zelfs wel voor heel Nederland. Bij Hotel Beije...

Personalia
Jolijn Zeeuwen nieuwe General Manager Hilton Rotterdam

Hilton Rotterdam heeft Jolijn Zeeuwen aangesteld als de nieuwe General Manager. Ze neemt de functie over van Karin van den Berg, die naar Duitsland verhuisde om de rol van Area General Manager West & Zuid Duitsland te vervullen. Jolijn studeerde aan de Hotelschool in Den Haag en begon haar Hilto...

Opening Hotelketens
Accor herpositioneert zich in Noord-Europa, 2000 kamers erbij

Accor’s groei in Noord-Europa wordt bevestigd met de aankondiging van 15 nieuwe contracten in de eerste helft van 2019; waarvan zeven in het Verenigd Koninkrijk, vijf in België, twee in Denemarken en één in Nederland. De nieuwe overeenkomsten voegen zo meer dan 2000 kamers a...

Wet- en regelgeving Longread
Outsourcing (deel 2): Juridische aandachtspunten bij uitbesteding

Uitbesteding (of outsourcing) heeft geen eenduidige definitie in de markt, maar je zou het in algemene termen kunnen omschrijven als een transactie waarbij een leverancier functies gaat vervullen die een bedrijf eerder intern vervulde. Met andere woorden, bij een uitbesteding belegt de uitbestedende...

Opening Hotelketens
Carlton Hotel Collection opent zijn twaalfde hotel in de Schotse hoofdstad

Carlton Hotel Collection heeft er een mooie aanwinst bij; Market Street hotel opende onlangs in het centrum van Edinburgh. Op deze Unesco World Heritage locatie, ‘the Old Town’ van Edinburgh, gaat het hotel op in de historische skyline van de stad en is de inspiratie van de omgeving voel...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: