Alleen top-hotellerie India ziet lonen stijgen

9 april 2010 |
Alleen top-hotellerie India ziet lonen stijgen<

In India zijn de afgelopen twee jaar de salarissen bij de topbedrijven in de hospitality-branche gemiddeld met 4-7% gestegen, ondanks de wereldwijde economische recessie. De recessie kwam echter hard aan voor werknemers bij de lager geclassificeerde bedrijven in deze sector. Dit blijkt uit onderzoek van consultancyfirma HVS naar beloningen en salarissen in de Indiase hotelsector. Salarissen werden gekort op alle niveaus nadat de gastenaantalen en de kamerprijzen een verpletterend dieptepunt bereikten. De grootste klappen vielen echter onder de resident managers. Hun salaris werd tot 46% gekort en veel hotels hieven deze positie zelfs op.

Onderzoek
Het onderzoek van HVS spitste zich toe op 200 hotels, verspreid over 52 markten. De onderzoekers concludeerden dat er een promotietrend was onder de resident managers bij hotels, waarbij er vervolgens niet meer voor een vervanger werd gezorgd. Ook andere belangrijke functies binnen de hotels bleven niet buiten schot , zoals financial controllers, executive chefs, sales and marketing en general managers. Deze posities zagen een salarisdaling van 4 tot 12%. Deze daling werd versneld door de opkomst van budget- en ecomony hotels die lagere salarissen hanteren en promotiekansen voor hun personeel uit de weg gaan.

Loonsverhoging
De enige categorie├źn die wel een loonsverhogingen zagen van 4-7% waren de functies front office, human resources, housekeeping, F&B en hoofd ingenieurs, aangezien hotelketens menen dat deze professionals gestimuleerd mogen worden omdat op deze vlakken de omzet wordt gerealiseerd. Een senior leidinggevende bij HVS voegde hier aan toe dat de loonsverhoging in het F&B domein vooral plaatsvinden doordat restaurants en -ketens professionals uit de hotellerie proberen te werven door middel van aantrekkelijke salarispakketten.

Op de terugweg
Als de economie zich hersteld keren de toeristen terug en gaan bezettingscijfers weer omhoog. Kamerprijzen moeten het recordniveau van 2007 nog maar zien te bereiken, veel middenklasse en vijfsterrenhotels kondigen al weer grootse uitbreidingsplannen aan in belangrijke urbane gebieden, aldus Patu Keswani, managing director van Lemon Hotels.



Nienke van Haasteren

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: