Alles wat de hotelgast nodig heeft in één device

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Handy is in 2014 in Hongkong gelanceerd door Terence Kwok. Deze 26-jarige ondernemer is de stuwende kracht achter de wereldwijde groei van handy. Handy is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten. Technisch gezien lijkt handy alles te kunnen wat de hedendaagse gast nodig heeft tijdens het verblijf, zoals gepersonaliseerde informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en talloze applicaties die een unieke verblijfservaring mogelijk moeten maken. Handy heeft daarmee een sterke win-winstrategie: gasten verrassen en ondersteunen met innovatieve diensten en hoteliers ondersteunen met meer omzet en een hogere gastloyaliteit.

Vliegende start

Handy is ondertussen te vinden in meer 700.000 hotelkamers wereldwijd. Een jaar geleden werd handy geïntroduceerd op de Nederlandse hotelmarkt door Martine Vissers, Sales Director Benelux. "Wat een enerverende en bijzondere afgelopen 12 maanden waren het. Een jaar geleden vertelde ik hoteliers voor het eerst over handy en inmiddels is handy uitgegroeid tot een nieuwe amenity voor de Nederlandse hotelkamer. De eerste maanden liep het zelfs zo storm dat we een tekort aan toestellen hadden", aldus Martine Vissers. "Toen ik vorig jaar startte was ik benieuwd welke hotels geïnteresseerd zouden zijn. Een jaar later is het fantastisch om te zien hoe ieder individueel hotel er zijn eigen voordeel mee doet. Van drie tot vijf sterren, het maakt niet uit. Binnenkort voorzien we zelfs voor het eerst in Nederland een hostel van handy’s."

Upselling en bereiken van alle doelgroepen

Bij het Conservatorium Hotel staat handy sinds april op de kamers. "Gasten reageren erg verrast en noemen handy in hun reviews. Vooral de push message optie van handy is erg goed", aldus Reinier Bunnik, Director of Rooms van het Conservatorium hotel.  "Gasten uit bijvoorbeeld Rusland of Azië die via de traditionele kanalen lastiger te bereiken zijn, reageren graag op promoties of serviceberichten via handy. Zo hebben we een aanbieding voor onze Spa gedaan waar 12 procent van de ontvangers gebruik van maakte. De portal van handy zorgt ervoor dat we exact kunnen zien welke berichten of artikelen populair zijn. We krijgen veel extra data over gastgedrag door handy. We zijn nog maar net gestart maar zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die handy ons biedt."

Omzet omhoog – kosten omlaag

Veel mogelijkheden van handy blijken voort te komen uit ideeën die hoteliers zelf aandragen. Sommige hotels zien kans haar diensten meer te promoten, anderen waarderen handy met name vanwege de kostenbesparingen. Een voorbeeld van kostenbesparing en efficiëntieverhoging is de vervanging van guest directories door handy. Hiermee kan bespaard worden op printkosten en met één druk op de knop kunnen aanpassingen en actualiteiten in alle directories worden doorgevoerd.

Vervanging traditionele telefoon

Veel hotels halen de vaste telefoons van de kamer wanneer ze overgaan op handy. "De vaste telefoons worden enkel gebruikt om naar de receptie te bellen of om van kamer naar kamer te bellen. Dat kan met handy ook, én dat niet alleen, handy staat mooi op de kamer en past beter in het huidige tijdsbeeld", aldus Marcel Romein, General Manager van Hotel Amsterdam De Roode Leeuw die hierbij vaart op de feedback van zijn gasten.

Snelle ontwikkelingen en next steps

Als innovatieve start-up is handy continu in ontwikkeling. "Toen we op de markt kwamen kende niemand ons, maar inmiddels worden we actief benaderd door verschillende partijen met het verzoek tot samenwerking. Integreren met diverse PMS-systemen, maar ook Keycard, In Room Control, dit is allemaal mogelijk. Mooi om te zien hoe snel dit gaat en dat dit direct volop gebeurt", aldus Kim Lukassen, Accountmanager voor handy in de Benelux.

Gastbehoeften en technische mogelijkheden worden hiermee gecombineerd tot unieke nieuwe diensten. Zo blijkt dat gasten steeds vaker op zoek gaan naar hotels die handy aanbieden op de kamer. Daaruit volgde een logische stap: het kunnen maken van een boeking bij het hotel. Deze zomer zal een boekingssite gelanceerd worden met daarop enkel hotels voorzien van handy. Hotels profiteren daarmee van alle voordelen die handy biedt én van lagere commissies.

Het laatste nieuws is dat handy in samenwerking met partners in Hollywood een revolutionaire digitale conciërgefunctie aan het ontwikkelen is, ondersteund door Virtual Reality-technieken. Wie weet duurt het niet lang meer of iedere handy gebruiker heeft zijn eigen Tom Cruise als personal assistent binnen hand(y)bereik…

Op de foto: een enthousiast team van Het Conservatorium Hotel na de training in april jl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Toerisme Coronacrisis
Nederlanders willen weer op reis volgens verzekeraars

De Nederlandse reislust komt weer terug. Na de uitbraak van corona liep het aantal afgesloten reisverzekeringen fors terug. Maar juni liet een ommekeer zien. Uit een analyse van Independer blijkt dat er in juni driemaal meer reisverzekeringen werden afgesloten dan in mei. Maar mensen lijken het wel ...

NH Hotels
Sporten in stijl in nhow Amsterdam RAI en nhow Rotterdam

De Nederlandse nhow hotels, onderdeel van het lifestylemerk vanNH Hotel Group, zijn een samenwerking gestart met sportplatform OneFit. Vanaf 7 juli kunnen er in nhow Rotterdam door OneFit members diverse sportlessen gevolgd worden, waaronder yoga en Pilates lessen. Bij nhow Amsterdam RAI zullen de l...

Columns
Column Tanja Seegers: Het C-woord

Obeying the rules… Zo ben ik grootgebracht. En dat ging me de eerste zes weken van de quarantaine erg goed af. Na de persconferentie van 15 maart waarin de ‘slimme lockdown’ van Nederland werd aangekondigd, heb ik me - zij het eerst nog beduusd - volledig geschaard achter de besli...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: