Alles wat de hotelgast nodig heeft in één device

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Handy is in 2014 in Hongkong gelanceerd door Terence Kwok. Deze 26-jarige ondernemer is de stuwende kracht achter de wereldwijde groei van handy. Handy is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten. Technisch gezien lijkt handy alles te kunnen wat de hedendaagse gast nodig heeft tijdens het verblijf, zoals gepersonaliseerde informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en talloze applicaties die een unieke verblijfservaring mogelijk moeten maken. Handy heeft daarmee een sterke win-winstrategie: gasten verrassen en ondersteunen met innovatieve diensten en hoteliers ondersteunen met meer omzet en een hogere gastloyaliteit.

Vliegende start

Handy is ondertussen te vinden in meer 700.000 hotelkamers wereldwijd. Een jaar geleden werd handy geïntroduceerd op de Nederlandse hotelmarkt door Martine Vissers, Sales Director Benelux. "Wat een enerverende en bijzondere afgelopen 12 maanden waren het. Een jaar geleden vertelde ik hoteliers voor het eerst over handy en inmiddels is handy uitgegroeid tot een nieuwe amenity voor de Nederlandse hotelkamer. De eerste maanden liep het zelfs zo storm dat we een tekort aan toestellen hadden", aldus Martine Vissers. "Toen ik vorig jaar startte was ik benieuwd welke hotels geïnteresseerd zouden zijn. Een jaar later is het fantastisch om te zien hoe ieder individueel hotel er zijn eigen voordeel mee doet. Van drie tot vijf sterren, het maakt niet uit. Binnenkort voorzien we zelfs voor het eerst in Nederland een hostel van handy’s."

Upselling en bereiken van alle doelgroepen

Bij het Conservatorium Hotel staat handy sinds april op de kamers. "Gasten reageren erg verrast en noemen handy in hun reviews. Vooral de push message optie van handy is erg goed", aldus Reinier Bunnik, Director of Rooms van het Conservatorium hotel.  "Gasten uit bijvoorbeeld Rusland of Azië die via de traditionele kanalen lastiger te bereiken zijn, reageren graag op promoties of serviceberichten via handy. Zo hebben we een aanbieding voor onze Spa gedaan waar 12 procent van de ontvangers gebruik van maakte. De portal van handy zorgt ervoor dat we exact kunnen zien welke berichten of artikelen populair zijn. We krijgen veel extra data over gastgedrag door handy. We zijn nog maar net gestart maar zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die handy ons biedt."

Omzet omhoog – kosten omlaag

Veel mogelijkheden van handy blijken voort te komen uit ideeën die hoteliers zelf aandragen. Sommige hotels zien kans haar diensten meer te promoten, anderen waarderen handy met name vanwege de kostenbesparingen. Een voorbeeld van kostenbesparing en efficiëntieverhoging is de vervanging van guest directories door handy. Hiermee kan bespaard worden op printkosten en met één druk op de knop kunnen aanpassingen en actualiteiten in alle directories worden doorgevoerd.

Vervanging traditionele telefoon

Veel hotels halen de vaste telefoons van de kamer wanneer ze overgaan op handy. "De vaste telefoons worden enkel gebruikt om naar de receptie te bellen of om van kamer naar kamer te bellen. Dat kan met handy ook, én dat niet alleen, handy staat mooi op de kamer en past beter in het huidige tijdsbeeld", aldus Marcel Romein, General Manager van Hotel Amsterdam De Roode Leeuw die hierbij vaart op de feedback van zijn gasten.

Snelle ontwikkelingen en next steps

Als innovatieve start-up is handy continu in ontwikkeling. "Toen we op de markt kwamen kende niemand ons, maar inmiddels worden we actief benaderd door verschillende partijen met het verzoek tot samenwerking. Integreren met diverse PMS-systemen, maar ook Keycard, In Room Control, dit is allemaal mogelijk. Mooi om te zien hoe snel dit gaat en dat dit direct volop gebeurt", aldus Kim Lukassen, Accountmanager voor handy in de Benelux.

Gastbehoeften en technische mogelijkheden worden hiermee gecombineerd tot unieke nieuwe diensten. Zo blijkt dat gasten steeds vaker op zoek gaan naar hotels die handy aanbieden op de kamer. Daaruit volgde een logische stap: het kunnen maken van een boeking bij het hotel. Deze zomer zal een boekingssite gelanceerd worden met daarop enkel hotels voorzien van handy. Hotels profiteren daarmee van alle voordelen die handy biedt én van lagere commissies.

Het laatste nieuws is dat handy in samenwerking met partners in Hollywood een revolutionaire digitale conciërgefunctie aan het ontwikkelen is, ondersteund door Virtual Reality-technieken. Wie weet duurt het niet lang meer of iedere handy gebruiker heeft zijn eigen Tom Cruise als personal assistent binnen hand(y)bereik…

Op de foto: een enthousiast team van Het Conservatorium Hotel na de training in april jl.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelbouwplannen Opening
Vondel Hotels opent Hotel van de Vijsel op de Overtoom in Amsterdam

Vondel Hotels opent vandaag officieel de deuren van Hotel van de Vijsel en Café Woodz op de Overtoom 13-17 in Amsterdam. Het hotel, gevestigd in voormalig houthandel Van de Vijsel, telt 82 kamers in het viersterrensegment. Na een intensieve verbouwing van meer dan 2 jaar, waarbij de originele...

Accor Personalia
Remco Groenhuijzen zet carrière binnen AccorHotels voort

Vanaf 1 januari 2019 is Remco Groenhuijzen de nieuwe Regional Vice President Mövenpick Nederland. De huidige General Manager van Sofitel Legend The Grand Amsterdam zet daarmee de volgende stap in zijn carrière binnen moederbedrijf AccorHotels. Mövenpick Hotels Nederland is een van d...

Personalia Marriott
Marriott International benoemt Liam Brown tot President en Managing Director Europa

Marriott International, Inc. (NASDAQ: MAR) heeft vandaag aangekondigd dat Liam Brown, President, Select Brands en Owner en Franchise Services, Noord-Amerika, de rol van President en Managing Director van Europa op zich zal nemen, een divisie binnen Marriott International die het Verenigd Koninkrijk,...

Achtergronden
Dirk Kuijt ontsteekt verlichting kerstboom Grand Hotel Huis ter Duin

Dirk Kuijt heeft dit jaar de kerstperiode ingeluid met de ontsteking van de verlichting van een van de meest iconische kerstbomen van Nederland voor Grand Hotel Huis ter Duin. De boom heeft een hoogte van ruim 17 meter en kan zich daarmee de hoogste boom binnen de hotellerie in de Benelux noemen. Vi...

Opening Internationaal
Radisson Blu Hotel Brugge officieel geopend

Op 15 november 2018 werd op feestelijke wijze de Grand Opening van het Radisson Blu Hotel, Brugge gevierd. Dit gloednieuwe hotel, dat deel uitmaakt van de site in volle ontwikkeling ‘Nieuw Brugge’, is voorzien van 109 kamers evenals 6 vergaderzalen. Het hotel ligt op wandelafstand van h...

Interview Longread
Rondetafelgesprek: Maakt een merk een hotel meer waard?

To brand or not to brand? Dat is de vraag voor veel hoteliers. Investeerders zien graag een herkenbaar merk op de gevel, maar de gast kent soms meer waarde toe aan een foto op Instagram. Wat betekent een alom gerespecteerde merknaam nog voor de waarde van een hotel? Vier hoteliers delen hun uiteenlo...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: