Alles wat de hotelgast nodig heeft in één device

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Handy is in 2014 in Hongkong gelanceerd door Terence Kwok. Deze 26-jarige ondernemer is de stuwende kracht achter de wereldwijde groei van handy. Handy is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten. Technisch gezien lijkt handy alles te kunnen wat de hedendaagse gast nodig heeft tijdens het verblijf, zoals gepersonaliseerde informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en talloze applicaties die een unieke verblijfservaring mogelijk moeten maken. Handy heeft daarmee een sterke win-winstrategie: gasten verrassen en ondersteunen met innovatieve diensten en hoteliers ondersteunen met meer omzet en een hogere gastloyaliteit.

Vliegende start

Handy is ondertussen te vinden in meer 700.000 hotelkamers wereldwijd. Een jaar geleden werd handy geïntroduceerd op de Nederlandse hotelmarkt door Martine Vissers, Sales Director Benelux. "Wat een enerverende en bijzondere afgelopen 12 maanden waren het. Een jaar geleden vertelde ik hoteliers voor het eerst over handy en inmiddels is handy uitgegroeid tot een nieuwe amenity voor de Nederlandse hotelkamer. De eerste maanden liep het zelfs zo storm dat we een tekort aan toestellen hadden", aldus Martine Vissers. "Toen ik vorig jaar startte was ik benieuwd welke hotels geïnteresseerd zouden zijn. Een jaar later is het fantastisch om te zien hoe ieder individueel hotel er zijn eigen voordeel mee doet. Van drie tot vijf sterren, het maakt niet uit. Binnenkort voorzien we zelfs voor het eerst in Nederland een hostel van handy’s."

Upselling en bereiken van alle doelgroepen

Bij het Conservatorium Hotel staat handy sinds april op de kamers. "Gasten reageren erg verrast en noemen handy in hun reviews. Vooral de push message optie van handy is erg goed", aldus Reinier Bunnik, Director of Rooms van het Conservatorium hotel.  "Gasten uit bijvoorbeeld Rusland of Azië die via de traditionele kanalen lastiger te bereiken zijn, reageren graag op promoties of serviceberichten via handy. Zo hebben we een aanbieding voor onze Spa gedaan waar 12 procent van de ontvangers gebruik van maakte. De portal van handy zorgt ervoor dat we exact kunnen zien welke berichten of artikelen populair zijn. We krijgen veel extra data over gastgedrag door handy. We zijn nog maar net gestart maar zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die handy ons biedt."

Omzet omhoog – kosten omlaag

Veel mogelijkheden van handy blijken voort te komen uit ideeën die hoteliers zelf aandragen. Sommige hotels zien kans haar diensten meer te promoten, anderen waarderen handy met name vanwege de kostenbesparingen. Een voorbeeld van kostenbesparing en efficiëntieverhoging is de vervanging van guest directories door handy. Hiermee kan bespaard worden op printkosten en met één druk op de knop kunnen aanpassingen en actualiteiten in alle directories worden doorgevoerd.

Vervanging traditionele telefoon

Veel hotels halen de vaste telefoons van de kamer wanneer ze overgaan op handy. "De vaste telefoons worden enkel gebruikt om naar de receptie te bellen of om van kamer naar kamer te bellen. Dat kan met handy ook, én dat niet alleen, handy staat mooi op de kamer en past beter in het huidige tijdsbeeld", aldus Marcel Romein, General Manager van Hotel Amsterdam De Roode Leeuw die hierbij vaart op de feedback van zijn gasten.

Snelle ontwikkelingen en next steps

Als innovatieve start-up is handy continu in ontwikkeling. "Toen we op de markt kwamen kende niemand ons, maar inmiddels worden we actief benaderd door verschillende partijen met het verzoek tot samenwerking. Integreren met diverse PMS-systemen, maar ook Keycard, In Room Control, dit is allemaal mogelijk. Mooi om te zien hoe snel dit gaat en dat dit direct volop gebeurt", aldus Kim Lukassen, Accountmanager voor handy in de Benelux.

Gastbehoeften en technische mogelijkheden worden hiermee gecombineerd tot unieke nieuwe diensten. Zo blijkt dat gasten steeds vaker op zoek gaan naar hotels die handy aanbieden op de kamer. Daaruit volgde een logische stap: het kunnen maken van een boeking bij het hotel. Deze zomer zal een boekingssite gelanceerd worden met daarop enkel hotels voorzien van handy. Hotels profiteren daarmee van alle voordelen die handy biedt én van lagere commissies.

Het laatste nieuws is dat handy in samenwerking met partners in Hollywood een revolutionaire digitale conciërgefunctie aan het ontwikkelen is, ondersteund door Virtual Reality-technieken. Wie weet duurt het niet lang meer of iedere handy gebruiker heeft zijn eigen Tom Cruise als personal assistent binnen hand(y)bereik…

Op de foto: een enthousiast team van Het Conservatorium Hotel na de training in april jl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Opening Hotelketens
The niu Fender hard-hat-tour: nieuw hotel opent in het najaar in Amsterdam [foto’s]

The niu Fender Amsterdam aan de Entrepothaven in het Oostelijk Havengebeid opent op 1 november officieel haar deuren. General Manager Alexander Peulen is zichtbaar trots op het verrezen hotel. “Ik heb er ontzettend veel zin in.” Het twaalf verdieping tellende hotel heeft 246 kamers,...

Booking.com Internationaal
Booking.com creëert de Avo-Condo, ‘s werelds eerste avocado-vormige accommodatie

Als jij ook in de ban van avocado’s bent, kun je je klaarmaken voor de ervaring van je leven. In het kader van de Nationale Avocado Dag (31 juli) heeft Booking.com ‘s werelds eerste Avo-Condo, een avocado-vormige camper, gecreëerd in Australië. Naast de buitenkant is ook het in...

Hotelketens Internationaal
Deze Indiase hotelketen verovert de wereld

De Indiase hotelketen Oyo groeit explosief. Oyo bestaat inmiddels zes jaar en is in die periode uitgegroeid tot een van de grootste hotelketens ter wereld, uitgedrukt in aantallen kamers en omzet, zo lezen we op zakenreis.nl. Okee, Oyo bezit geen eigen vestigingen, maar is een samenwerkingsverban...

Hotelketens Achtergronden
Novotel Amsterdam Schiphol Airport één van de preferred suppliers van Danone

Tijdens een ‘exclusief client' event begin juli, is de samenwerking tussen Novotel Amsterdam Schiphol Airport en Danone gelanceerd. Danone verwacht op jaarbasis zo’n 2500 kamers te boeken en daarnaast zullen meeting en events deels bij Novotel Amsterdam Schiphol Airport georganiseerd...

Hotelketens Internationaal
Charme Hotels breidt uit met Kasteel Solhof en Hotel Ter Elst in België

Charme Hotels heeft het hotel Ter Elst te Edegem en het kasteel Solhof te Aartselaar aan haar collectie mogen toevoegen. Hotel Ter Elst is gelegen aan de rand van de stad Antwerpen, heeft 53 ruime kamers, voorzien van gratis koffie en thee, airconditioning en wifi. ’s Ochtends kan de gast geni...

Hotelketens Achtergronden
Pulitzer maakt customer journey compleet met webshop

De Pulitzer ervaring maar dan thuis. Het is vanaf nu mogelijk met de lancering van de nieuwe Pulitzer Home collection van Pulitzer Amsterdam. Het populaire vijfsterrenhotel lanceert deze week een eigen online shop waarin typische Pulitzer producten worden verkocht. Online Shop Het idee van de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: