Alles wat de hotelgast nodig heeft in één device

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Handy is in 2014 in Hongkong gelanceerd door Terence Kwok. Deze 26-jarige ondernemer is de stuwende kracht achter de wereldwijde groei van handy. Handy is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten. Technisch gezien lijkt handy alles te kunnen wat de hedendaagse gast nodig heeft tijdens het verblijf, zoals gepersonaliseerde informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en talloze applicaties die een unieke verblijfservaring mogelijk moeten maken. Handy heeft daarmee een sterke win-winstrategie: gasten verrassen en ondersteunen met innovatieve diensten en hoteliers ondersteunen met meer omzet en een hogere gastloyaliteit.

Vliegende start

Handy is ondertussen te vinden in meer 700.000 hotelkamers wereldwijd. Een jaar geleden werd handy geïntroduceerd op de Nederlandse hotelmarkt door Martine Vissers, Sales Director Benelux. "Wat een enerverende en bijzondere afgelopen 12 maanden waren het. Een jaar geleden vertelde ik hoteliers voor het eerst over handy en inmiddels is handy uitgegroeid tot een nieuwe amenity voor de Nederlandse hotelkamer. De eerste maanden liep het zelfs zo storm dat we een tekort aan toestellen hadden", aldus Martine Vissers. "Toen ik vorig jaar startte was ik benieuwd welke hotels geïnteresseerd zouden zijn. Een jaar later is het fantastisch om te zien hoe ieder individueel hotel er zijn eigen voordeel mee doet. Van drie tot vijf sterren, het maakt niet uit. Binnenkort voorzien we zelfs voor het eerst in Nederland een hostel van handy’s."

Upselling en bereiken van alle doelgroepen

Bij het Conservatorium Hotel staat handy sinds april op de kamers. "Gasten reageren erg verrast en noemen handy in hun reviews. Vooral de push message optie van handy is erg goed", aldus Reinier Bunnik, Director of Rooms van het Conservatorium hotel.  "Gasten uit bijvoorbeeld Rusland of Azië die via de traditionele kanalen lastiger te bereiken zijn, reageren graag op promoties of serviceberichten via handy. Zo hebben we een aanbieding voor onze Spa gedaan waar 12 procent van de ontvangers gebruik van maakte. De portal van handy zorgt ervoor dat we exact kunnen zien welke berichten of artikelen populair zijn. We krijgen veel extra data over gastgedrag door handy. We zijn nog maar net gestart maar zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die handy ons biedt."

Omzet omhoog – kosten omlaag

Veel mogelijkheden van handy blijken voort te komen uit ideeën die hoteliers zelf aandragen. Sommige hotels zien kans haar diensten meer te promoten, anderen waarderen handy met name vanwege de kostenbesparingen. Een voorbeeld van kostenbesparing en efficiëntieverhoging is de vervanging van guest directories door handy. Hiermee kan bespaard worden op printkosten en met één druk op de knop kunnen aanpassingen en actualiteiten in alle directories worden doorgevoerd.

Vervanging traditionele telefoon

Veel hotels halen de vaste telefoons van de kamer wanneer ze overgaan op handy. "De vaste telefoons worden enkel gebruikt om naar de receptie te bellen of om van kamer naar kamer te bellen. Dat kan met handy ook, én dat niet alleen, handy staat mooi op de kamer en past beter in het huidige tijdsbeeld", aldus Marcel Romein, General Manager van Hotel Amsterdam De Roode Leeuw die hierbij vaart op de feedback van zijn gasten.

Snelle ontwikkelingen en next steps

Als innovatieve start-up is handy continu in ontwikkeling. "Toen we op de markt kwamen kende niemand ons, maar inmiddels worden we actief benaderd door verschillende partijen met het verzoek tot samenwerking. Integreren met diverse PMS-systemen, maar ook Keycard, In Room Control, dit is allemaal mogelijk. Mooi om te zien hoe snel dit gaat en dat dit direct volop gebeurt", aldus Kim Lukassen, Accountmanager voor handy in de Benelux.

Gastbehoeften en technische mogelijkheden worden hiermee gecombineerd tot unieke nieuwe diensten. Zo blijkt dat gasten steeds vaker op zoek gaan naar hotels die handy aanbieden op de kamer. Daaruit volgde een logische stap: het kunnen maken van een boeking bij het hotel. Deze zomer zal een boekingssite gelanceerd worden met daarop enkel hotels voorzien van handy. Hotels profiteren daarmee van alle voordelen die handy biedt én van lagere commissies.

Het laatste nieuws is dat handy in samenwerking met partners in Hollywood een revolutionaire digitale conciërgefunctie aan het ontwikkelen is, ondersteund door Virtual Reality-technieken. Wie weet duurt het niet lang meer of iedere handy gebruiker heeft zijn eigen Tom Cruise als personal assistent binnen hand(y)bereik…

Op de foto: een enthousiast team van Het Conservatorium Hotel na de training in april jl.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: