Alles wat de hotelgast nodig heeft in één device

5 juli 2018 | Thijs Jacobs

Handy is in 2014 in Hongkong gelanceerd door Terence Kwok. Deze 26-jarige ondernemer is de stuwende kracht achter de wereldwijde groei van handy. Handy is een smartphone die door het hotel gratis wordt aangeboden aan haar gasten. Technisch gezien lijkt handy alles te kunnen wat de hedendaagse gast nodig heeft tijdens het verblijf, zoals gepersonaliseerde informatie over het hotel en de stad, gratis wereldwijd bellen, onbeperkt data en talloze applicaties die een unieke verblijfservaring mogelijk moeten maken. Handy heeft daarmee een sterke win-winstrategie: gasten verrassen en ondersteunen met innovatieve diensten en hoteliers ondersteunen met meer omzet en een hogere gastloyaliteit.

Vliegende start

Handy is ondertussen te vinden in meer 700.000 hotelkamers wereldwijd. Een jaar geleden werd handy geïntroduceerd op de Nederlandse hotelmarkt door Martine Vissers, Sales Director Benelux. "Wat een enerverende en bijzondere afgelopen 12 maanden waren het. Een jaar geleden vertelde ik hoteliers voor het eerst over handy en inmiddels is handy uitgegroeid tot een nieuwe amenity voor de Nederlandse hotelkamer. De eerste maanden liep het zelfs zo storm dat we een tekort aan toestellen hadden", aldus Martine Vissers. "Toen ik vorig jaar startte was ik benieuwd welke hotels geïnteresseerd zouden zijn. Een jaar later is het fantastisch om te zien hoe ieder individueel hotel er zijn eigen voordeel mee doet. Van drie tot vijf sterren, het maakt niet uit. Binnenkort voorzien we zelfs voor het eerst in Nederland een hostel van handy’s."

Upselling en bereiken van alle doelgroepen

Bij het Conservatorium Hotel staat handy sinds april op de kamers. "Gasten reageren erg verrast en noemen handy in hun reviews. Vooral de push message optie van handy is erg goed", aldus Reinier Bunnik, Director of Rooms van het Conservatorium hotel.  "Gasten uit bijvoorbeeld Rusland of Azië die via de traditionele kanalen lastiger te bereiken zijn, reageren graag op promoties of serviceberichten via handy. Zo hebben we een aanbieding voor onze Spa gedaan waar 12 procent van de ontvangers gebruik van maakte. De portal van handy zorgt ervoor dat we exact kunnen zien welke berichten of artikelen populair zijn. We krijgen veel extra data over gastgedrag door handy. We zijn nog maar net gestart maar zijn erg enthousiast over de nieuwe mogelijkheden die handy ons biedt."

Omzet omhoog – kosten omlaag

Veel mogelijkheden van handy blijken voort te komen uit ideeën die hoteliers zelf aandragen. Sommige hotels zien kans haar diensten meer te promoten, anderen waarderen handy met name vanwege de kostenbesparingen. Een voorbeeld van kostenbesparing en efficiëntieverhoging is de vervanging van guest directories door handy. Hiermee kan bespaard worden op printkosten en met één druk op de knop kunnen aanpassingen en actualiteiten in alle directories worden doorgevoerd.

Vervanging traditionele telefoon

Veel hotels halen de vaste telefoons van de kamer wanneer ze overgaan op handy. "De vaste telefoons worden enkel gebruikt om naar de receptie te bellen of om van kamer naar kamer te bellen. Dat kan met handy ook, én dat niet alleen, handy staat mooi op de kamer en past beter in het huidige tijdsbeeld", aldus Marcel Romein, General Manager van Hotel Amsterdam De Roode Leeuw die hierbij vaart op de feedback van zijn gasten.

Snelle ontwikkelingen en next steps

Als innovatieve start-up is handy continu in ontwikkeling. "Toen we op de markt kwamen kende niemand ons, maar inmiddels worden we actief benaderd door verschillende partijen met het verzoek tot samenwerking. Integreren met diverse PMS-systemen, maar ook Keycard, In Room Control, dit is allemaal mogelijk. Mooi om te zien hoe snel dit gaat en dat dit direct volop gebeurt", aldus Kim Lukassen, Accountmanager voor handy in de Benelux.

Gastbehoeften en technische mogelijkheden worden hiermee gecombineerd tot unieke nieuwe diensten. Zo blijkt dat gasten steeds vaker op zoek gaan naar hotels die handy aanbieden op de kamer. Daaruit volgde een logische stap: het kunnen maken van een boeking bij het hotel. Deze zomer zal een boekingssite gelanceerd worden met daarop enkel hotels voorzien van handy. Hotels profiteren daarmee van alle voordelen die handy biedt én van lagere commissies.

Het laatste nieuws is dat handy in samenwerking met partners in Hollywood een revolutionaire digitale conciërgefunctie aan het ontwikkelen is, ondersteund door Virtual Reality-technieken. Wie weet duurt het niet lang meer of iedere handy gebruiker heeft zijn eigen Tom Cruise als personal assistent binnen hand(y)bereik…

Op de foto: een enthousiast team van Het Conservatorium Hotel na de training in april jl.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com OTA's
Booking.com: iedere seconde checken er gemiddeld 7 gasten in bij een verblijf

Tijdens de internationale Vacation Rental Management Association (VRMA) conferentie in New Orleans (VS) maakt Booking.com bekend dat er per seconde gemiddeld 7 gasten inchecken bij een woning, appartement of ander uniek verblijf. De mededeling komt op hetzelfde moment als de introductie van nieuwe t...

Hilton Culinair
Napolitaanse pizza verovert (Hilton) Amsterdam

Hilton Amsterdam introduceert exclusieve Napolitaanse pizza, in combinatie met champagne. In de Half Moon Lounge wordt de klassieker onder de pizza’s op de kaart gezet. De eigentijdse combinatie met bubbels verleent het oorspronkelijke simpele streetfood uit Napels een gastronomisch tintje. Sp...

Columns
Column Hans van Spronsen: Hallo, Alexa

Wordt onze stem wel genoeg gehoord in de hotellerie? Natuurlijk houdt het moderne hotel tal van zaken met betrekking tot het gastgedrag bij. Vervolgens zet men deze informatie om in toekomstig beleid. Vandaag de dag zal deze informatievergaring zich concentreren op ons boekingsgedrag en nog weinig o...

Personalia Internationaal
The Ritz-Carlton, Abama krijgt Belgische general manager 

In The Ritz-Carlton, Abama op de Canarische eilanden is de Belg Gregory de Clerck sinds begin 2019 aan de slag als nieuwe General Manager. De Clerck, die geboren en getogen is in Kortrijk, houdt toezicht op de strategische leiding en de dagelijkse activiteiten van het resort, dat 459 kamers en suite...

Internationaal Longread
PREM Hospitality heeft ruim 1000 kamers in Benelux en groeit explosief door

Ierse specialist in Hospitality Management ziet België en Nederland als strategische draaischijf voor zijn uitbreiding van 'short en long-stay' locaties over Continentaal Europa en verwacht met een stevige pipeline van 8 hotels een sterke groei in de komende jaren. Sinds september 2...

Achtergronden
Hotelkamers Assen 'op slot' tijdens Formule 1-periode

In Assen zijn alle (of in ieder geval heel veel) hotelkamers in de periode van donderdag 30 april tot en met zondag 3 mei vastgezet en kunnen dus niet meer online geboekt worden. Opvallend, want deze periode is precies de periode waarin het Formule 1-circus neerstrijkt in Zandvoort. Social zou so...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: