Betalingsverkeer

14 februari 2002 | Redactie

Een aandachtpunt waar Koninklijk Horeca Nederland continu mee bezig is, is het betalingsverkeer. Op de één of andere manier komen er op dit gebied altijd weer konijnen uit de hoge hoed. U herinnert zich ongetwijfeld de ‘millenniumhype’, toen op stel en sprong de pinapparatuur moest worden aangepast. De onderhoudstechnici waren de deur nog niet uit of de volgende brief was al binnen: de euro komt, dus uw apparatuur moet worden aangepast. Na veel inspanningen onzerzijds en vooral veel kosten uwerzijds is ook deze drempel genomen.

Een andere ‘hindernis’ is de creditcardprovisie en het bedrijf dat het elektronische betalingsverkeer in Nederland regelt: Interpay. In deze tijd van marktwerking blijft het vreemd dat iedereen verplicht wordt via slechts één aanbieder alle transacties te verwerken. We hebben inmiddels een aantal gesprekken gevoerd met buitenlandse bedrijven. In het grote Europa waarin we steeds meer integreren, moet het transactieverkeer geopend worden voor nieuwe partijen.

Het kan heel efficiënt zijn dat in Nederland slecht één partij het dataverkeer rond de elektronische betalingen regelt, maar toezicht is wenselijk. Want antwoorden op de volgende vragen kennen we niet: is het tarief van de betaalmiddelen waarmee we pinnen wel reëel? En de creditcard? Als vergelijking kunnen we de OPTA noemen die in de telecommunicatie voor meer concurrentie heeft gezorgd. Uiteraard moet er betaald worden voor betaalmiddelen, maar dan wel conform een gecontroleerde kostprijs plus berekening.

Transparantie

Op het moment van schrijven van dit artikel heeft de Superunie een kort geding aangespannen tegen de verwerker van pintransacties. De Superunie is van mening dat zij wordt achtergesteld op het gebied van provisie ten opzichte van andere grote supermarktketens.

Wat Koninklijk Horeca Nederland betreft, is geld een publieke zaak, net zoals nutsvoorzieningen. Het elektronisch betalingsverkeer is echter in handen van commerciële partijen. Er zou sprake moeten zijn van transparantie met betrekking tot de werking en de inrichting van het betalingsverkeer. Thans is niet duidelijk waarop de pin- en creditcardtarieven zijn gebaseerd. Waarom wordt er bijvoorbeeld een provisie in percentages in rekening gebracht? Of ik nu voor € 100,- of voor € 200,- pin; welke extra handeling moet er verricht worden die dit verschil rechtvaardigt? Moeten we straks bij het bestellen van een taxi ook een percentage van ons inkomen als tarief betalen?

De positie van de winkels en horecabedrijven wordt op dit moment ook te eenzijdig benaderd. Er wordt slechts vanuit gegaan dat wij gebruikers of afnemers zijn van betaalapparatuur, terwijl ondernemers feitelijk medeaanbieders zijn van het systeem. De elektronische portemonnee kan alleen een succes worden als toonbankinstellingen (dus ook horecabedrijven) hun medewerking verlenen.

Het onderzoek naar tariefstructuren en infrastructuur in het massale girale betalingsverkeer is inmiddels gestart door de commissie Wellink. Minister Zalm heeft opdracht gegeven voor dit onderzoek. Koninklijk Horeca Nederland is blij dat de minister de opdracht aan DNB heeft verstrekt zodat er duidelijkheid kan ontstaan. Wij vertrouwen erop dat we bij de presentatie van de bevindingen antwoord krijgen op de volgende vragen. Hoe functioneert het betalingsverkeer feitelijk? Voldoet de huidige tariefstructuur? Is er voldoende toegankelijkheid voor buitenlandse aanbieders?

HM302002

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: