Groei, talent en MVO voor Bilderberg in 2011

16 maart 2011 |
Groei, talent en MVO voor Bilderberg in 2011<

Voor het derde opeenvolgende jaar wordt Team Porsche Eindhoven door Bilderberg gesponsord. Tijdens een bijeenkomst op 14 maart in het Bilderberg Garden Hotel werd het team bestaande uit Jan Lammers, Phil Bastiaans, Paul van Splunteren en Maxime Soulet voorgesteld. Afgelopen jaar werden ze kampioen in de Dutch GT4 Championship en ook dit jaar gaan ze er helemaal voor. Waarom kiest Bilderberg voor Porsche? "Porsche is net als Bilderberg een A-merk", stelt Dries van der Vossen, managing director van Bilderberg.

Exposure en passie
"We zetten deze sponsoring in op het gebied van relatiemarketing, exposure, medewerkersbijeenkomsten en speciale Porsche arrangementen. Afgelopen jaar is het team kampioen geworden dat was extra mooi. Voorheen hadden we een nogal versnipperd sponsorbeleid, maar dit is echt een sport vol snelheid en dynamiek die bij ons past. Ik ben zelf enorm gepassioneerd als het gaat om autosport," vertelt liefhebber Van der Vossen.


Phil Bastiaans, Jan Lammers, Dries van der Vossen, Maxime Soulet en Paul van Splunteren

Groei, talentontwikkeling en de hotel-portefeuille
Voor Bilderberg staat 2011 in het teken van groei. Van der Vossen:"We zijn goed uit de twee afgelopen moeilijke jaren gekomen en zien dat onze hotels in Rotterdam, Amsterdam en Maastricht weer aan het groeien zijn. Voor de tweede helft van het jaar verwachten we ook weer groei op de Veluwe. Groei is ook een intern thema binnen Bilderberg. Commercial director Arlette Gilbert vertelt: "We zijn bezig met talentontwikkeling van de medewerkers. Dat gaat breder dan van mensen klaarstomen van leerling tot hoteldirecteur. Het gaat om ontplooiing binnen het vakgebied, chefs stimuleren en afdelingen als housekeeping een cursus aanbieden." Er zijn ook plannen voor uitbreiding van de bestaande portefeuille. "Naast plannen moeten er middelen zijn en dat is best ingewikkeld, daar gaan we de komende twee a drie jaar mee aan de slag", legt Van der Vossen uit.


Commercial director Arlette Gilbert (derde van rechts) en managing director Dries van der Vossen

Voeding en beweging hoog in het vaandel
"Op het gebied van MVO vraagt Bilderberg zich af 'Wie wil je zijn op het gebied van duurzaamheid?' Elk hotel is nu in het bezit van een Green key Gold de keten wil daarnaast inspringen op voeding en beweging. Wat betreft dat laatste denkt Bilderberg allereerst aan vitale medewerkers," vertelt Van der Vossen. "Het gratis sporten is een groot succes. Als het om voeding gaat kijken we naar duurzame elementen, hoe spring je om met suiker en energie." Gilbert vult aan: "Obesitas is een wereldwijd probleem. Bij Bilderberg zal het altijd blijven gaan om eten en genieten maar dat kan ook op een verantwoorde manier. Bilderberg gaat daarom vanaf half april met een nieuw ontbijtconcept van start. "Tot het nieuwe ontbijtconcept behoren brood van het Vlaams Broodhuys en veel biologische elementen."

Van Californische naar Maastrichtse wijn
Restaurant De Kromme Dissel dat dit jaar voor de veertigste keer op rij een Michelinster in ontvangst nam is volop bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Peter de Beer, general manager van Bilderberg Hotel Klein Zwitserland waartoe De Kromme Dissel behoort:"In plaats van wijnen uit Californië gaan we nu voor Nederlandse wijnen uit het Maastrichtse Hoeve Nekum. Die Californische wijnen kunnen wel biologisch zijn maar moeten alsnog vervoerd worden, dat is weinig duurzaam te noemen. Met Nederlandse wijnen is het wel moeilijk om dezelfde volumes en continuïteit te waarborgen toch is het mooier om een product uit de regio aan te bieden." De Kromme Dissel heeft dit bijzondere jaar verschillende ludieke acties omtrent veertigjarige jubilea. Mensen krijgen bijvoorbeeld een extra gang als ze hun veertigjarige bruiloft bij ons vieren, ook staat er een 'lente lunchactie' op stapel. En natuurlijk gaan we weer hard tegen een 41ste ster aankoken. We hebben een hele enthousiaste chef en brigade. Er is veel ruimte voor innovatie en er werken veel jonge mensen."


Erik Weijers, chief operating officer van Circuit Park Zanvoort, aan het woord

Souschef wordt chef de cuisine
In de keuken van restaurant De Kersentuin, gelegen in het vijfsterren Garden Hotel met 124 kamers, is het een en ander veranderd. General manager Ed Jongen: "Marcel de Leeuw was vijfenhalf jaar chef de cuisine bij ons. Vorig jaar is hij meesterkok geworden. Dan weet je dat hij veel aanbiedingen krijgt en hij is hier als jonge hond van 27 jaar begonnen. Toen hij aankondigde dat hij een overstap ging maken moest ik dus op zoek. Een kennis zei tegen me: 'Heb je een goede souschef? Dan moet je hem vragen.' Souschef Michel van Dijk heeft vijf jaar met Marcel de Leeuw samengewerkt, het is fantastisch dat hij de functie overneemt van Marcel. Zo blijven kwaliteit en continuïteit gewaarborgd. We belden Stephan Beld een oud leerling die we altijd zijn blijven volgen, hij staat nu als souschef met Michel in de keuken. Er was geen paniek, en genoeg inwerktijd voor iedereen. Afgelopen jaar vierden we het dertigjarig bestaan van De Kersentuin, in al die tijd hebben er maar vijf verschillende chefkoks in de keuken gestaan. We zeiden: Het wordt jullie feestje ze hebben alle topgerechten uit hun eigen tijd gekookt. Voor dit jaar staan er weer een aantal biologische kookworkshops op het programma waar iedereen zich voor kan inschrijven, in mei is de volgende al. Ook doen we mee aan Taste of Amsterdam en gaan we in september een Seafood festival organiseren. Als mensen net terug zijn uit Zuid-Frankrijk kunnen ze hier nog even doorgaan met het proeven van oesters en andere heerlijkheden."


Phil Bastiaans en Jan Lammers

Hospitality en autosport
Het belooft een mooi jaar groei, ontplooiing en nieuwe concepten voor Bilderberg te worden. Nu nog hopen dat het raceseizoen voor Team Porsche Eindhoven weer net zo glorieus wordt afgesloten als vorig jaar. Arlette Gilbert: In de autosport gaat het ook om details net als in de hospitality branche. Het draait om snelheid en resultaat ook in de hotellerie krijg je vaak maar een keer een kans om te scoren. Als het aan Jan Lammers, die al zijn levenslang de hoofdrol in zijn eigen jongensdroom speelt, en Paul van Splunteren ligt gaat het helemaal goed komen: "Winnen is realistisch."


Eline Dragt

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Opening
Charme Hotels breidt uit met Hotel Karsten in Norg

Grand Café Hotel Karsten in Norg ligt in de kop van Drenthe, te midden van prachtige fiets- en wandelroutes. Vanuit het hotel heeft u een prachtig uitzicht op de Kerkbrink en de 13e-eeuwse Romaanse kerk. In het hotel vindt u een ruime, gezellige lounge met een imposante openhaard en een sf...

Wet- en regelgeving Ondernemen
Nieuwe wetgeving voor franchise hotels en horeca op komst

De vele overnames en fusies in de hotelsector hebben de afgelopen jaren aangetoond dat het landschap binnen de hotelsector snel verandert. In Europa en Nederland worden franchiseformules in de hotelsector steeds populairder. Bekende hotelketens, zoals Holiday Inn, Best Western en Accor Hotels, hebbe...

Sanitair Advertorial
Papieren handdoeken in toiletten om de hoogste hygiënenormen te handhaven

De hoogste normen handhaven op het gebied van hygiëne en netheid is een belangrijk aandachtspunt voor elke horecazaak. De gezondheid en veiligheid van klanten en personeel is van cruciaal belang. Negatieve incidenten kunnen desastreuze gevolgen hebben voor de zaken en voor de reputatie. Hand...

Events Hoteltech
LiveBlog HotelTech 2019 [gesloten]

16.00 Live-interview Rogier Braakman We zijn alweer bijna aan het einde gekomen van het sprekersprogramma. Op de agenda staat het live-interview met Rogier Braakman, de man die medeoprichter was van IHMG, maar uit zijn zetel werd geduwd door Alex Mulder van Amerborgh.  Op het hoogtepunt had I...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: The Godfather

"Misschien wel de bekendste hotelier van Nederland”, zo noemde de hoofdredacteur van dit blad hem in een recent interview. Laat dat ‘misschien’ maar weg, want wie Nederlandse hotellerie zegt, zegt Roberto Payer. Karakterhotelier pur sang. Altijd gesoigneerd, altijd scherp en h...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Louvre Hotels Group lanceert wereldwijd nieuwe kamer voor Golden Tulip in Nederlandse stijl

De Franse hotelorganisatie Louvre Hotels Group zet de schijnwerpers op Nederland bij de vernieuwing van Golden Tulip hotels. In 2016 lanceerde de hotelketen een geheel nieuwe merkstrategie en -uitstraling voor het hotelmerk en recent is besloten om de Nederlandse roots wereldwijd te benadrukken in d...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: