Groei, talent en MVO voor Bilderberg in 2011

16 maart 2011
Groei, talent en MVO voor Bilderberg in 2011

Voor het derde opeenvolgende jaar wordt Team Porsche Eindhoven door Bilderberg gesponsord. Tijdens een bijeenkomst op 14 maart in het Bilderberg Garden Hotel werd het team bestaande uit Jan Lammers, Phil Bastiaans, Paul van Splunteren en Maxime Soulet voorgesteld. Afgelopen jaar werden ze kampioen in de Dutch GT4 Championship en ook dit jaar gaan ze er helemaal voor. Waarom kiest Bilderberg voor Porsche? "Porsche is net als Bilderberg een A-merk", stelt Dries van der Vossen, managing director van Bilderberg.

*Exposure en passie*
"We zetten deze sponsoring in op het gebied van relatiemarketing, exposure, medewerkersbijeenkomsten en speciale Porsche arrangementen. Afgelopen jaar is het team kampioen geworden dat was extra mooi. Voorheen hadden we een nogal versnipperd sponsorbeleid, maar dit is echt een sport vol snelheid en dynamiek die bij ons past. Ik ben zelf enorm gepassioneerd als het gaat om autosport," vertelt liefhebber Van der Vossen.


~Phil Bastiaans, Jan Lammers, Dries van der Vossen, Maxime Soulet en Paul van Splunteren~

*Groei, talentontwikkeling en de hotel-portefeuille*
Voor Bilderberg staat 2011 in het teken van groei. Van der Vossen:"We zijn goed uit de twee afgelopen moeilijke jaren gekomen en zien dat onze hotels in Rotterdam, Amsterdam en Maastricht weer aan het groeien zijn. Voor de tweede helft van het jaar verwachten we ook weer groei op de Veluwe. Groei is ook een intern thema binnen Bilderberg. Commercial director Arlette Gilbert vertelt: "We zijn bezig met talentontwikkeling van de medewerkers. Dat gaat breder dan van mensen klaarstomen van leerling tot hoteldirecteur. Het gaat om ontplooiing binnen het vakgebied, chefs stimuleren en afdelingen als housekeeping een cursus aanbieden." Er zijn ook plannen voor uitbreiding van de bestaande portefeuille. "Naast plannen moeten er middelen zijn en dat is best ingewikkeld, daar gaan we de komende twee a drie jaar mee aan de slag", legt Van der Vossen uit.


~Commercial director Arlette Gilbert (derde van rechts) en managing director Dries van der Vossen~

*Voeding en beweging hoog in het vaandel*
"Op het gebied van MVO vraagt Bilderberg zich af 'Wie wil je zijn op het gebied van duurzaamheid?' Elk hotel is nu in het bezit van een Green key Gold de keten wil daarnaast inspringen op voeding en beweging. Wat betreft dat laatste denkt Bilderberg allereerst aan vitale medewerkers," vertelt Van der Vossen. "Het gratis sporten is een groot succes. Als het om voeding gaat kijken we naar duurzame elementen, hoe spring je om met suiker en energie." Gilbert vult aan: "Obesitas is een wereldwijd probleem. Bij Bilderberg zal het altijd blijven gaan om eten en genieten maar dat kan ook op een verantwoorde manier. Bilderberg gaat daarom vanaf half april met een nieuw ontbijtconcept van start. "Tot het nieuwe ontbijtconcept behoren brood van het Vlaams Broodhuys en veel biologische elementen."

*Van Californische naar Maastrichtse wijn*
Restaurant De Kromme Dissel dat dit jaar voor de veertigste keer op rij een Michelinster in ontvangst nam is volop bezig met maatschappelijk verantwoord ondernemen. Peter de Beer, general manager van Bilderberg Hotel Klein Zwitserland waartoe De Kromme Dissel behoort:"In plaats van wijnen uit Californië gaan we nu voor Nederlandse wijnen uit het Maastrichtse Hoeve Nekum. Die Californische wijnen kunnen wel biologisch zijn maar moeten alsnog vervoerd worden, dat is weinig duurzaam te noemen. Met Nederlandse wijnen is het wel moeilijk om dezelfde volumes en continuïteit te waarborgen toch is het mooier om een product uit de regio aan te bieden." De Kromme Dissel heeft dit bijzondere jaar verschillende ludieke acties omtrent veertigjarige jubilea. Mensen krijgen bijvoorbeeld een extra gang als ze hun veertigjarige bruiloft bij ons vieren, ook staat er een 'lente lunchactie' op stapel. En natuurlijk gaan we weer hard tegen een 41ste ster aankoken. We hebben een hele enthousiaste chef en brigade. Er is veel ruimte voor innovatie en er werken veel jonge mensen."


~Erik Weijers, chief operating officer van Circuit Park Zanvoort, aan het woord~

*Souschef wordt chef de cuisine*
In de keuken van restaurant De Kersentuin, gelegen in het vijfsterren Garden Hotel met 124 kamers, is het een en ander veranderd. General manager Ed Jongen: "Marcel de Leeuw was vijfenhalf jaar chef de cuisine bij ons. Vorig jaar is hij meesterkok geworden. Dan weet je dat hij veel aanbiedingen krijgt en hij is hier als jonge hond van 27 jaar begonnen. Toen hij aankondigde dat hij een overstap ging maken moest ik dus op zoek. Een kennis zei tegen me: 'Heb je een goede souschef? Dan moet je hem vragen.' Souschef Michel van Dijk heeft vijf jaar met Marcel de Leeuw samengewerkt, het is fantastisch dat hij de functie overneemt van Marcel. Zo blijven kwaliteit en continuïteit gewaarborgd. We belden Stephan Beld een oud leerling die we altijd zijn blijven volgen, hij staat nu als souschef met Michel in de keuken. Er was geen paniek, en genoeg inwerktijd voor iedereen. Afgelopen jaar vierden we het dertigjarig bestaan van De Kersentuin, in al die tijd hebben er maar vijf verschillende chefkoks in de keuken gestaan. We zeiden: Het wordt jullie feestje ze hebben alle topgerechten uit hun eigen tijd gekookt. Voor dit jaar staan er weer een aantal biologische kookworkshops op het programma waar iedereen zich voor kan inschrijven, in mei is de volgende al. Ook doen we mee aan Taste of Amsterdam en gaan we in september een Seafood festival organiseren. Als mensen net terug zijn uit Zuid-Frankrijk kunnen ze hier nog even doorgaan met het proeven van oesters en andere heerlijkheden."


~Phil Bastiaans en Jan Lammers~

*Hospitality en autosport*
Het belooft een mooi jaar groei, ontplooiing en nieuwe concepten voor Bilderberg te worden. Nu nog hopen dat het raceseizoen voor Team Porsche Eindhoven weer net zo glorieus wordt afgesloten als vorig jaar. Arlette Gilbert: In de autosport gaat het ook om details net als in de hospitality branche. Het draait om snelheid en resultaat ook in de hotellerie krijg je vaak maar een keer een kans om te scoren. Als het aan Jan Lammers, die al zijn levenslang de hoofdrol in zijn eigen jongensdroom speelt, en Paul van Splunteren ligt gaat het helemaal goed komen: "Winnen is realistisch."


~Eline Dragt~

Overig nieuws