Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Van hoteldroom naar droomhotel

10 oktober 2017 | Coen Schelfhorst

Hotellerie, een leuker en uitdagender vak kan ik me niet voorstellen. Vol enthousiasme verkondig ik dan ook dat in mei/juni 2018 het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel haar deuren opent. Ik neem u graag mee op mijn avontuur van hoteldroom naar droomhotel en vind het gaaf dat ik daar een aantal blogs over mag schrijven. In de verhalen zal ik u proberen mee te nemen in de perikelen van de opzet, de bouw, de formule van het hotel en restaurant (foodwaste reductie!), de mee- en tegenvallers en natuurlijk de start van de exploitatie. Onze timetable en pre-openingschecklist bestaat uit maar liefst 1100 actiepunten dus er valt genoeg te vertellen!

Het juiste moment

Doorzetten, volhouden en vastbijten is wat ik een paar jaar lang heb gedaan. Daarbij heb ik ook nog het geluk gehad de juiste mensen tegen te komen die mij verder wilden helpen. Tijdens mijn tijd bij de Efteling, waar ik werkzaam was van 2004 tot 2013 en nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Efteling Bosrijk, verbaasde ik me er over dat er niet meer accommodaties rondom de Efteling werden geopend. Natuurlijk bouwde de Efteling door aan de eigen accommodaties, maar door onder andere de economische crisis kwamen externe hotelinitiatieven niet van de grond. Dit terwijl de Efteling zeker positief stond en staat tegenover de komst van nieuwe verblijfsaccommodaties. Die handschoen hebben we dus maar opgepakt.

Het GuestHouse Hotel

Samen met Piet den Hartog, franchisenemer van een succesvolle Albert Heijn in Kaatsheuvel, bedachten we een ‘blurring’-concept met als overkoepelend uitgangspunt: onderscheidende gastvrijheid. In één pand op loopafstand van de Efteling vestigen zich een supermarkt, visspeciaalzaak, slijterij, high end flowershop, restaurant en hotel.  De exploitatie van het GuestHouse Hotel en GuestHouse Kitchen (het restaurant) gaan wij voor onze rekening nemen. En dat willen we ‘net even anders’ doen. 

Ineens twee hotels

Op ons voorstelrondje door de buurt liepen we in dezelfde Gasthuisstraat (GuestHouse Hotel, voelt u ‘m al?) het familie Hotel de Kroon binnen. Wat bleek, dit leuke hotel stond te koop! Een unieke kans om in het klein te oefenen met bijvoorbeeld de nieuwste PMS systemen, OTA’s, email-acties en jong talentvol personeel op te leiden voor het nieuwe GuestHouse Hotel. Twee hotels die aan de achterkant door één team worden gerund, maar aan de ‘voorkant’  uit twee merken bestaan die zich beiden richten op de leisure doelgroep. Het is heerlijk om een proeftuin te hebben waar we de internationale doelgroep leren kennen en testen wat wel en niet werkt. Afstudeerder Noralie van de NHTV heeft met ons de “preferable customer journey” ontworpen voor gasten die een hotelbezoek combineren met het bezoek aan een attractiepark

Oprechte gastvrijheid

Het lijkt erop dat die eigen hoteldroom gaat uitkomen. We kunnen, na al die jaren ervaring in de hospitality & leisure sector, onze ideeën over oprechte gastvrijheid, klantvriendelijkheid, hostmanship of hoe je het ook wilt noemen, in de praktijk brengen en samen met ons team het Hospitality-DNA zichtbaar & voelbaar maken in de hotels. In Hotel de Kroon zijn we met een Booking.com score van 8.7 al goed op weg. Maar elke dag is er weer ruimte om het één procent beter te doen en daar gaan we voor! We geloven sterk in een persoonlijk antwoord op elke review en echt iets doen met opmerkingen van gasten is natuurlijk ook een voorwaarde. En als je dat dan weer terugkoppelt aan de gast, doe je vaak meer dan een gast verwacht.

Ik hou jullie graag op de hoogte van de projectvoortgang. Voorlopig is de fundering gestort, staan de eerste wanden van het hotel overeind en gaan we voor een opening in mei/juni 2018. “Het dreigt te lukken”, maar zeker niet zonder onze partners. Over de bijzondere samenwerking en de synergie van het project vertel ik de volgende keer graag meer! 

Coen Schelfhorst

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De weekendselectie: vooruitblik Michelinsterren, versierde kersthotels en meest gelezen artikelen

Het is weer weekend! Dagelijks plaatsen wij op Hospitality Management nieuws, achtergronden, interviews en blogs. Omdat wij ons kunnen voorstellen dat je de afgelopen week iets hebt gemist, vind je in de weekendselectie drie artikelen die gedurende de afgelopen week zijn geplaatst op onze website. ...

Achtergronden
Top 10 best gelezen artikelen op hospitality-management.nl

Het jaar is bijna voorbij, tijd om terug te blikken. Het was een roerig jaar, met veel hoogte- en dieptepunten. Voor wie nog geen afscheid kan nemen van 2017, hebben we een overzicht gemaakt van de tien meest gelezen artikelen op hospitality-management.nl. 1. Twee Van der Valk hotels openen op...

Awards
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnen titel Hotel of the Year 2017

Golden Tulip maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen een jaar lang de felbegeerde titel Hotel of the Year 2017 dragen. De prestigieuze awards werden persoonlijk overhandigd aan de General Managers van d...

Achtergronden
Wie heeft het mooist versierde 'kersthotel' in Nederland

Kerst. 'It's he most wonderful time of the year', als we zanger Andy Williams mogen geloven, en dat doen we. Daarom plaatsen we deze speciale oproep, bedoeld voor hoteliers. We zijn immers op zoek naar foto's van mooi versierde hotels, hotels in kerstsfeer of hotelmedewerkers in kers...

Michelin Interview
Michelinsterren: Topchef Margo Reuten wrijft over haar glazen bol

Op maandag 11 december worden de Michelinsterren weer uitgedeeld in Nederland, maar ongetwijfeld zullen er ook enkele chefs met een beteuterd gezicht de hoofdstad verlaten na de bekendmaking. Topchef Margo Reuten van tweesterrenrestaurant Da Vinci in Maasbracht heeft al veel uitreikingen meegemaakt ...

Hotelketens
Hein van Beek: “We richten ons niet op een snelle uitbreiding"

QL Hotels & Restaurants is een club voor kwaliteitshotels met uitstekende keukens. Inmiddels staat de teller op ruim 130 hotels in acht Europese landen. Ieder hotel wordt persoonlijk bezocht door oprichter Hein van Beek. Met recht zijn alle QL Hotels & Restaurants daardoor ‘handpicked&...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: