Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Van hoteldroom naar droomhotel

10 oktober 2017 | Coen Schelfhorst

Hotellerie, een leuker en uitdagender vak kan ik me niet voorstellen. Vol enthousiasme verkondig ik dan ook dat in mei/juni 2018 het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel haar deuren opent. Ik neem u graag mee op mijn avontuur van hoteldroom naar droomhotel en vind het gaaf dat ik daar een aantal blogs over mag schrijven. In de verhalen zal ik u proberen mee te nemen in de perikelen van de opzet, de bouw, de formule van het hotel en restaurant (foodwaste reductie!), de mee- en tegenvallers en natuurlijk de start van de exploitatie. Onze timetable en pre-openingschecklist bestaat uit maar liefst 1100 actiepunten dus er valt genoeg te vertellen!

Het juiste moment

Doorzetten, volhouden en vastbijten is wat ik een paar jaar lang heb gedaan. Daarbij heb ik ook nog het geluk gehad de juiste mensen tegen te komen die mij verder wilden helpen. Tijdens mijn tijd bij de Efteling, waar ik werkzaam was van 2004 tot 2013 en nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Efteling Bosrijk, verbaasde ik me er over dat er niet meer accommodaties rondom de Efteling werden geopend. Natuurlijk bouwde de Efteling door aan de eigen accommodaties, maar door onder andere de economische crisis kwamen externe hotelinitiatieven niet van de grond. Dit terwijl de Efteling zeker positief stond en staat tegenover de komst van nieuwe verblijfsaccommodaties. Die handschoen hebben we dus maar opgepakt.

Het GuestHouse Hotel

Samen met Piet den Hartog, franchisenemer van een succesvolle Albert Heijn in Kaatsheuvel, bedachten we een ‘blurring’-concept met als overkoepelend uitgangspunt: onderscheidende gastvrijheid. In één pand op loopafstand van de Efteling vestigen zich een supermarkt, visspeciaalzaak, slijterij, high end flowershop, restaurant en hotel.  De exploitatie van het GuestHouse Hotel en GuestHouse Kitchen (het restaurant) gaan wij voor onze rekening nemen. En dat willen we ‘net even anders’ doen. 

Ineens twee hotels

Op ons voorstelrondje door de buurt liepen we in dezelfde Gasthuisstraat (GuestHouse Hotel, voelt u ‘m al?) het familie Hotel de Kroon binnen. Wat bleek, dit leuke hotel stond te koop! Een unieke kans om in het klein te oefenen met bijvoorbeeld de nieuwste PMS systemen, OTA’s, email-acties en jong talentvol personeel op te leiden voor het nieuwe GuestHouse Hotel. Twee hotels die aan de achterkant door één team worden gerund, maar aan de ‘voorkant’  uit twee merken bestaan die zich beiden richten op de leisure doelgroep. Het is heerlijk om een proeftuin te hebben waar we de internationale doelgroep leren kennen en testen wat wel en niet werkt. Afstudeerder Noralie van de NHTV heeft met ons de “preferable customer journey” ontworpen voor gasten die een hotelbezoek combineren met het bezoek aan een attractiepark

Oprechte gastvrijheid

Het lijkt erop dat die eigen hoteldroom gaat uitkomen. We kunnen, na al die jaren ervaring in de hospitality & leisure sector, onze ideeën over oprechte gastvrijheid, klantvriendelijkheid, hostmanship of hoe je het ook wilt noemen, in de praktijk brengen en samen met ons team het Hospitality-DNA zichtbaar & voelbaar maken in de hotels. In Hotel de Kroon zijn we met een Booking.com score van 8.7 al goed op weg. Maar elke dag is er weer ruimte om het één procent beter te doen en daar gaan we voor! We geloven sterk in een persoonlijk antwoord op elke review en echt iets doen met opmerkingen van gasten is natuurlijk ook een voorwaarde. En als je dat dan weer terugkoppelt aan de gast, doe je vaak meer dan een gast verwacht.

Ik hou jullie graag op de hoogte van de projectvoortgang. Voorlopig is de fundering gestort, staan de eerste wanden van het hotel overeind en gaan we voor een opening in mei/juni 2018. “Het dreigt te lukken”, maar zeker niet zonder onze partners. Over de bijzondere samenwerking en de synergie van het project vertel ik de volgende keer graag meer! 

Coen Schelfhorst

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Advertorial
Brand, het zal je maar overkomen 

Een brand ligt altijd op de loer. Kortsluiting of onvoorzichtig gedrag zijn vaak de oorzaak. Als de brandweer weg is, ontdek je pas hoeveel er op je afkomt. Dan pas blijkt of alle schade wordt vergoed en hoe lang het duurt voor je weer gasten kunt ontvangen. Een goede risico-inschatting vooraf kan v...

Hotelketens
Louvre Hotels Group neemt Hôtels & Préférence over

Groupe du Louvre, moedermaatschappij van Louvre Hotels Group, tekent een overnameovereenkomst voor een aanzienlijke meerderheid in de aandelen van hotelketen Hôtels & Préférence. Door deze overname breidt Louvre Hotels Group haar portfolio uit met 140, voornamelijk 4- en 5-st...

Hotelbouwplannen
Fletcher Hotel Amsterdam opent nieuwe luxe kamers

Fletcher Hotel Amsterdam opent een nieuw kamertype op de 14e en 15e verdieping. Het superdeluxe hotel in Amsterdam Zuidoost laat haar gasten in het nieuwe kamertype, Executive kamer met panoramisch uitzicht, genieten van een fenomenaal uitzicht over de stad Amsterdam en vele andere extra’s. ...

Hotelbouwplannen Interieur
Amsterdam Marriott Hotel onthult nieuw design

Amsterdam Marriott Hotel, dat haar deuren opende in 1975 als eerste hotel van Marriott buiten Noord Amerika, heeft vandaag een volledig nieuw design onthuld na een twee jaar durende renovatie. Met de nieuwe look stralen de gastenkamers en publieke ruimtes een moderne, huiselijke stijl uit. Daarnaast...

Tech
Dit is waarom ook jouw bedrijf Facebook Messenger moet gebruiken

Facebook Messenger is niet meer weg te denken uit de hedendaagse communicatie tussen zowel consumenten als met bedrijven. Maar kun je daar nou constructief mee aan de slag gaan? In deze infographic lees je waarom je als bedrijf op Facebook Messenger aanwezig moet zijn en hoe je dat het beste kunt do...

Achtergronden Internationaal
De wereld rond met de beste gin tonics

Vandaag vieren we wereldwijd International Gin & Tonic Day. Gelukkig heeft de gin tonic het ver geschopt sinds het Britse leger het in India bedacht als medicijn tegen malaria. De grote buzz is in Amsterdam inmiddels voorbij, maar in de rest van Nederland groeit de populariteit van gin tonic nog...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: