Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Van hoteldroom naar droomhotel

10 oktober 2017 | Coen Schelfhorst

Hotellerie, een leuker en uitdagender vak kan ik me niet voorstellen. Vol enthousiasme verkondig ik dan ook dat in mei/juni 2018 het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel haar deuren opent. Ik neem u graag mee op mijn avontuur van hoteldroom naar droomhotel en vind het gaaf dat ik daar een aantal blogs over mag schrijven. In de verhalen zal ik u proberen mee te nemen in de perikelen van de opzet, de bouw, de formule van het hotel en restaurant (foodwaste reductie!), de mee- en tegenvallers en natuurlijk de start van de exploitatie. Onze timetable en pre-openingschecklist bestaat uit maar liefst 1100 actiepunten dus er valt genoeg te vertellen!

Het juiste moment

Doorzetten, volhouden en vastbijten is wat ik een paar jaar lang heb gedaan. Daarbij heb ik ook nog het geluk gehad de juiste mensen tegen te komen die mij verder wilden helpen. Tijdens mijn tijd bij de Efteling, waar ik werkzaam was van 2004 tot 2013 en nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Efteling Bosrijk, verbaasde ik me er over dat er niet meer accommodaties rondom de Efteling werden geopend. Natuurlijk bouwde de Efteling door aan de eigen accommodaties, maar door onder andere de economische crisis kwamen externe hotelinitiatieven niet van de grond. Dit terwijl de Efteling zeker positief stond en staat tegenover de komst van nieuwe verblijfsaccommodaties. Die handschoen hebben we dus maar opgepakt.

Het GuestHouse Hotel

Samen met Piet den Hartog, franchisenemer van een succesvolle Albert Heijn in Kaatsheuvel, bedachten we een ‘blurring’-concept met als overkoepelend uitgangspunt: onderscheidende gastvrijheid. In één pand op loopafstand van de Efteling vestigen zich een supermarkt, visspeciaalzaak, slijterij, high end flowershop, restaurant en hotel.  De exploitatie van het GuestHouse Hotel en GuestHouse Kitchen (het restaurant) gaan wij voor onze rekening nemen. En dat willen we ‘net even anders’ doen. 

Ineens twee hotels

Op ons voorstelrondje door de buurt liepen we in dezelfde Gasthuisstraat (GuestHouse Hotel, voelt u ‘m al?) het familie Hotel de Kroon binnen. Wat bleek, dit leuke hotel stond te koop! Een unieke kans om in het klein te oefenen met bijvoorbeeld de nieuwste PMS systemen, OTA’s, email-acties en jong talentvol personeel op te leiden voor het nieuwe GuestHouse Hotel. Twee hotels die aan de achterkant door één team worden gerund, maar aan de ‘voorkant’  uit twee merken bestaan die zich beiden richten op de leisure doelgroep. Het is heerlijk om een proeftuin te hebben waar we de internationale doelgroep leren kennen en testen wat wel en niet werkt. Afstudeerder Noralie van de NHTV heeft met ons de “preferable customer journey” ontworpen voor gasten die een hotelbezoek combineren met het bezoek aan een attractiepark

Oprechte gastvrijheid

Het lijkt erop dat die eigen hoteldroom gaat uitkomen. We kunnen, na al die jaren ervaring in de hospitality & leisure sector, onze ideeën over oprechte gastvrijheid, klantvriendelijkheid, hostmanship of hoe je het ook wilt noemen, in de praktijk brengen en samen met ons team het Hospitality-DNA zichtbaar & voelbaar maken in de hotels. In Hotel de Kroon zijn we met een Booking.com score van 8.7 al goed op weg. Maar elke dag is er weer ruimte om het één procent beter te doen en daar gaan we voor! We geloven sterk in een persoonlijk antwoord op elke review en echt iets doen met opmerkingen van gasten is natuurlijk ook een voorwaarde. En als je dat dan weer terugkoppelt aan de gast, doe je vaak meer dan een gast verwacht.

Ik hou jullie graag op de hoogte van de projectvoortgang. Voorlopig is de fundering gestort, staan de eerste wanden van het hotel overeind en gaan we voor een opening in mei/juni 2018. “Het dreigt te lukken”, maar zeker niet zonder onze partners. Over de bijzondere samenwerking en de synergie van het project vertel ik de volgende keer graag meer! 

Coen Schelfhorst

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
QL Hotels & Restaurants overgenomen door EHM Group

Met ingang van het nieuwe jaar zal QL Hotels & Restaurants worden voortgezet als onafhankelijk onderdeel van EHM Group. Het samenwerkingsverband van exclusieve hotels en restaurants, actief in 9 Europese landen en met bijna 140 leden, komt per 1 januari 2020 onder leiding van Sander Allegro. ...

Personalia
Sander Allegro nieuwe algemeen directeur van QL Hotels

Sander Allegro, vaste columnist voor Hospitality Management, maakte zojuist via social media bekend dat hij per 1 januari 2020 aan de slag gaat als algemeen directeur van QL Hotels. Hieronder lees je de bekendmaking van Sander, die hij op Facebook plaatste: 'Per 1 januari 2020 ga ik aan de sl...

Achtergronden Internationaal
Virtuoso feliciteert awardwinnende topmanagers

Wereldwijd reisnetwerk Virtuoso feliciteert de vijf leden en adviseurs van het reisbureau die de EMEA netwerkprijzen voor innovatie, leiderschap en verkoopkracht hebben gewonnen. De Virtuoso EMEA Member Awards tonen leden die het kaliber van het talent binnen het netwerk illustreren. De winnaars wer...

Opening Internationaal
Louvre Hotels Group opent twee hotels in ‘Le Belaroïa’

Louvre Hotels Group zet zijn ontwikkelingsstrategie voort door uit te breiden op belangrijke locaties. Deze keer richten zij zich in Montpellier specifiek op Le Belaroïa, een complex van 9000 m2, ontworpen door de Franse architect Manuelle Gautrand. In dit complex worden voor het eerst in Frank...

Achtergronden
Camille Oostwegel senior neemt afscheid

In 2020 gaat de Oostwegel Collection een nieuwe fase in, zo laat het Limburgse hotelbedrijf weten. Camille sr. neemt op zijn zeventigste verjaardag afscheid als eigenaar en algemeen directeur en draagt het stukje over aan zijn zoon, Camille jr. In het nieuwe jaar gaat de Oostwegel Collection vers...

Awards F&B
Genomineerden F&B Professional of the Year 2020 bekend

Ieder jaar gaat de AF&BM, hét netwerk voor F&B professionals, op zoek naar de F&B Professional of the Year. Dit is die professional die gastheer of -vrouw pur sang is en die dag in dag uit laat zien dat hij of zij met aanstekelijk enthousiasme een echte motivator en coach is voor ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: