Blog Coen Schelfhorst, GuestHouse Hotel Kaatsheuvel: Van hoteldroom naar droomhotel

10 oktober 2017 | Coen Schelfhorst

Hotellerie, een leuker en uitdagender vak kan ik me niet voorstellen. Vol enthousiasme verkondig ik dan ook dat in mei/juni 2018 het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel haar deuren opent. Ik neem u graag mee op mijn avontuur van hoteldroom naar droomhotel en vind het gaaf dat ik daar een aantal blogs over mag schrijven. In de verhalen zal ik u proberen mee te nemen in de perikelen van de opzet, de bouw, de formule van het hotel en restaurant (foodwaste reductie!), de mee- en tegenvallers en natuurlijk de start van de exploitatie. Onze timetable en pre-openingschecklist bestaat uit maar liefst 1100 actiepunten dus er valt genoeg te vertellen!

Het juiste moment

Doorzetten, volhouden en vastbijten is wat ik een paar jaar lang heb gedaan. Daarbij heb ik ook nog het geluk gehad de juiste mensen tegen te komen die mij verder wilden helpen. Tijdens mijn tijd bij de Efteling, waar ik werkzaam was van 2004 tot 2013 en nauw betrokken was bij de ontwikkeling van Efteling Bosrijk, verbaasde ik me er over dat er niet meer accommodaties rondom de Efteling werden geopend. Natuurlijk bouwde de Efteling door aan de eigen accommodaties, maar door onder andere de economische crisis kwamen externe hotelinitiatieven niet van de grond. Dit terwijl de Efteling zeker positief stond en staat tegenover de komst van nieuwe verblijfsaccommodaties. Die handschoen hebben we dus maar opgepakt.

Het GuestHouse Hotel

Samen met Piet den Hartog, franchisenemer van een succesvolle Albert Heijn in Kaatsheuvel, bedachten we een ‘blurring’-concept met als overkoepelend uitgangspunt: onderscheidende gastvrijheid. In één pand op loopafstand van de Efteling vestigen zich een supermarkt, visspeciaalzaak, slijterij, high end flowershop, restaurant en hotel.  De exploitatie van het GuestHouse Hotel en GuestHouse Kitchen (het restaurant) gaan wij voor onze rekening nemen. En dat willen we ‘net even anders’ doen. 

Ineens twee hotels

Op ons voorstelrondje door de buurt liepen we in dezelfde Gasthuisstraat (GuestHouse Hotel, voelt u ‘m al?) het familie Hotel de Kroon binnen. Wat bleek, dit leuke hotel stond te koop! Een unieke kans om in het klein te oefenen met bijvoorbeeld de nieuwste PMS systemen, OTA’s, email-acties en jong talentvol personeel op te leiden voor het nieuwe GuestHouse Hotel. Twee hotels die aan de achterkant door één team worden gerund, maar aan de ‘voorkant’  uit twee merken bestaan die zich beiden richten op de leisure doelgroep. Het is heerlijk om een proeftuin te hebben waar we de internationale doelgroep leren kennen en testen wat wel en niet werkt. Afstudeerder Noralie van de NHTV heeft met ons de “preferable customer journey” ontworpen voor gasten die een hotelbezoek combineren met het bezoek aan een attractiepark

Oprechte gastvrijheid

Het lijkt erop dat die eigen hoteldroom gaat uitkomen. We kunnen, na al die jaren ervaring in de hospitality & leisure sector, onze ideeën over oprechte gastvrijheid, klantvriendelijkheid, hostmanship of hoe je het ook wilt noemen, in de praktijk brengen en samen met ons team het Hospitality-DNA zichtbaar & voelbaar maken in de hotels. In Hotel de Kroon zijn we met een Booking.com score van 8.7 al goed op weg. Maar elke dag is er weer ruimte om het één procent beter te doen en daar gaan we voor! We geloven sterk in een persoonlijk antwoord op elke review en echt iets doen met opmerkingen van gasten is natuurlijk ook een voorwaarde. En als je dat dan weer terugkoppelt aan de gast, doe je vaak meer dan een gast verwacht.

Ik hou jullie graag op de hoogte van de projectvoortgang. Voorlopig is de fundering gestort, staan de eerste wanden van het hotel overeind en gaan we voor een opening in mei/juni 2018. “Het dreigt te lukken”, maar zeker niet zonder onze partners. Over de bijzondere samenwerking en de synergie van het project vertel ik de volgende keer graag meer! 

Coen Schelfhorst

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotel Achtergronden
Opening theaterseizoen en vernieuwde filmtheaterfoyer Figi

Afgelopen vrijdag stond Figi wederom in het teken van feestelijke vernieuwing! Met de uitverkochte voorstelling Driving Miss Daisy, met in de hoofdrol Anne Wil Blankers, werd het nieuwe theaterseizoen 2018-2019 geopend. Voorafgaande aan de voorstelling werd de nieuwe sfeervolle culturele filmtheate...

Bezorgen Achtergronden
Deliveroo for Business biedt roomservice in hotels

Deliveroo breidt het bedrijfsaanbod van 'Deliveroo for Business' uit met drie nieuwe opties. Van dit onderdeel van Deliveroo, gericht op de zakelijke markt, maken wereldwijd meer dan 7.000 bedrijven gebruik, waaronder bedrijven in Nederland. Nederlandse bedrijven bestellen via een zakelijk a...

Tech BUAS
Hoe wordt AR op dit moment toegepast in hotels en waar gaat het naartoe?

In mijn laatste column deelde ik een aantal gedachten over de kansen en de uitdagingen van augmented en virtual reality-technologie in onze branche. Ik probeeerde daarmee wat veelbelovende routes maar ook een kritische reflectie te bieden op het nut van deze technologie in de gastvrijheidscontext. A...

Hotelbouwplannen Utrecht
Overeenkomst bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel

De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de bouw van de Galaxy Tower in het hartje van Utrecht. De Lelie Vastgoed B.V. en Ballast Nedam sloten eerder een bouwteamovereenkomst waarin zij samen de engineering van de Galaxy Tower verder uitwerkten. De bouw...

Interview Longread
Horecaondernemer Bas Hoebink: ''De horeca moet een betere werkgever worden''

Bas Hoebink startte zo’n zes jaar geleden met zijn restaurant – De Firma – in Nijmegen. Inmiddels vallen er drie Nijmeegse horecazaken onder zijn onderneming ‘Het Hoofdkwartier Horeca' en heeft hij in Wijchen, samen met zijn compagnon, een vierde horecazaak: Italiaans res...

Hoteltech Advertorial BUAS
Stan Josephi over revenue management

In de loop van de jaren is de focus van revenue management flink aan verandering onderhevig. Waarbij er in de beginjaren met name gekeken werd naar het aantal kamers dat voor een bepaalde prijs moest worden verkocht, oftewel capacity management, houden revenue managers zich vandaag de dag zich in de...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: