Blog: De potentie van e-mail als marketingmiddel wordt onderschat

2 oktober 2019 | Hielko van der Molen
Blog: De potentie van e-mail als marketingmiddel wordt onderschat

Mocht je in het huidige tijdperk als marketeer in de hospitality werken, dan moet je van veel markten thuis zijn. Natuurlijk moet je bijhouden wat partijen als Booking en Airbnb doen. Dit nog naast kennis van sociale media tot aan search engine marketing. Het vak van marketeer wordt steeds lastiger en de concurrentie is moordend. De val van Thomas Cook en Amoma zijn een paar recente voorbeelden waar je voor je eigen bedrijf niet aan moet denken.

Hoe maak je het onderscheid in deze digitale wereld?

Onderscheiden, opvallen en relevant zijn bij de juiste klant, dat is de uitdaging van marketeers in de hospitality. Ik geef het je te doen, zeker wanneer je gekozen hebt voor dit vak vanuit het willen verlenen van gastvrijheid. Want in de hotel- of restaurantwereld draait het in essentie om het dit onderscheid, de gastvrijheid.
Laat het geen klanten zijn maar gasten. Dat doen we in de hospitality dag in dag uit, dat is de kern van het werk. Het is juist die kern die in de marketing vaak wordt vergeten!

Is het nu een klant of een gast?

De gegevens van je klanten heb je altijd. In het Property Management Systeem (PMS) van jouw hotel of B&B staat altijd wat klanten echt gedaan en ervaren hebben als gast. Dat is een stukje informatie, kennis over de klant, die je in de marketing kan en moet inzetten. Daarvoor is e-mailmarketing in mijn ogen het ideale marketingmiddel anno 2019.

Hielko van der Molen organiseert samen met de HM Academy de training 'E-mailmarketing speciaal voor de horeca' op 28 oktober 2019 in Postillion Hotel Utrecht Bunnik. Meer informatie en inschrijven kan via deze link. 

Waar of niet waar?

Je hoort vaak zaken als: “Niemand leest nog zijn e-mail, het is spam…” Deze en vele andere negatieve sentimenten over e-mailmarketing hoor ik al jaren, ook in hospitality. Gelukkig blijkt uit recent onderzoek van Spotler samen met Thuiswinkel.org dat e-mail juist het marketingmiddel is waarmee je direct met je doelgroep kan communiceren en waarvan het rendement hoog is.
Uit dit e-commerce onderzoek blijkt dat groei van online afneemt en de concurrentie alleen maar toeneemt. Dat is vergelijkbaar met wat er in de hospitalitybranche aan de hand is. Lees je verder in het onderzoek, dan blijkt dat de potentie van e-mailmarketing door de marketeers wordt onderschat. Sterker nog, je zou kunnen concluderen dat 45% van e-commercemarketeers niks doet met e-mailmarketing!

Terwijl uit het onderzoek ook blijkt dat de belangrijkste reden voor het inschrijven op een periodieke nieuwsbrief, het ontvangen van aanbiedingen en deals is. Maar nog een stap verder, en veel relevanter voor marketeers, is dat 72 procent van de Nederlanders het afgelopen jaar minimaal één keer een aankoop heeft gedaan naar aanleiding e-mailcampagne. Om het nog sterker te maken: 56% van de Nederlanders deed dat vaker dan 1 keer per jaar.

Dat is echt zonde

Wat een potentie ligt daar dan te wachten. Met dank aan de mobiele telefoons wordt een e-mail tegenwoordig gelezen op de telefoon. Bij interesse wordt de e-mail nog even bewaard om later op de computer, of met de partner op de bank, nog even in detail te bekijken. Iedereen checkt meerdere keren per dag of er nieuwe e-mails binnen zijn, wederom op de telefoon. Afmelden van een mailinglijst doen mensen niet meer. Dat is inmiddels omslachtiger dan de mail gewoon verwijderen. Kortom: met e-mailmarketing kun je op een effectieve en op een laagdrempelige manier op het netvlies van je gasten komen of blijven.

E-mail is een bijzonder marketingmiddel

Met geen ander marketingmiddel kun je zo direct en persoonlijk met je klanten communiceren. Wanneer je dat goed doet, gaat meetbaar het rendement omhoog. Marketeer, laat deze kans niet liggen, in e-mail komt gastvrijheid en marketing samen.

Om e-mailmarketing goed te doen, daar komt best wat bij kijken. Het gaat om de juiste content die gastvrijheid uitstraalt. Maar ook de juiste opmaak: denk aan telefoon waarop de mails gelezen worden. Uiteraard moet je ook nog het juiste systeem selecteren. Best wel een aantal uitdagingen.

Begin vandaag nog

Aan de andere kant is het ook gewoon beginnen. Ga bewust en serieus aan de slag met e-mailmarketing. Doe dit vanuit de kern, daar waar wij in de hospitality goed in zijn, namelijk gastvrijheid.
Je eigen gastvrijheid maakt je uniek, die ervaring kun je terughalen of laten merken in een e-mail. Gastvrijheid als basis nemen maakt de e-mails persoonlijker, relevanter en daarmee onderscheidend. Met dat onderscheid trek je klanten naar je website en creëer je nieuwe boekingen!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Wet- en regelgeving Corona
Avondklok bij instemming Kamer van kracht; bezorgen mag

Het demissionair kabinet wil de verwachte avondklok in gaan voeren. Dat maakte premier Rutte op de persconferentie van woensdag 20 januari bekend. Donderdag 21 januari debatteert het kabinet over de invoering met de Tweede Kamer. Als de Kamer het besluit steunt, wordt de avondklok ingevoerd. De avon ...

Ondernemen
Tips voor een onweerstaanbare hotelwebsite

De Hotel Website of the Year verkiezing 2021 zit erop. Tijdens een feestelijke, online ceremonie werd op 14 januari jl. de winnaar bekendgemaakt: Max Brown Hotels heeft de eer om deze titel een jaar lang te mogen voeren. Een fantastische prestatie. Wat kunnen we leren van de winnende website en de a ...

Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Akkoord!  

Naast Van der Valk met een dikke 700 miljoen euro omzet en Fletcher met 285 miljoen omzet in 2019, zijn er nog een stuk of vijf echt Nederlandse ketens over (Westcord, Eden, Bastion, Inntel, Amrâth en Postillion) met een gezamenlijke omzet van zo’n 430 miljoen in 2018 en vast wel meer in ...

Tech Longread
Kunstmatige intelligentie in de hotellerie (deel 1)

Robots kunnen steeds meer horecataken uitvoeren, zo schreef Marthijn van Oostveen in september 2019 op deze website. Anderhalf jaar daarvoor drukte Stef Driessen hoteliers al op het hart dat ze snel moesten anticiperen op de opkomst van voice assistants zoals Siri en Cortana. Toch zijn er in Ned ...

Park Boswijk zoekt een ondernemende general manager

Park Boswijk ligt in een parkachtige omgeving in midden-Nederland en bestaat uit een wooncomplex met 364 appartementen en ongeveer 500 bewoners. Voor bewoners biedt Park Boswijk tal van voorzieningen waar ze gebruik van kunnen maken. Zoals een terras met uitzicht op de parkachtige tuin met twee vijv ...

30 jaar Hospitality Management
11 jaar geleden in Hospitality Management: Chris Luken

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week Fletcher-oprichter Chris Luken. In 2010 sprak Hospitality Management met de 'self- ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: