Blog Gijs Hendrikx, Theaterhotel Venlo: Inspiratie door samenwerking

6 februari 2017 | Thijs Jacobs

Mijn Theaterhotel, een gloednieuw hotel in Hartje Venlo, is bijna een feit. Ik ben nu een klein jaar bezig en vanaf dag één ben ik ervan overtuigd dat de potentie van innovatie en de langdurige samenwerking met diverse partijen een groot onderdeel van de kracht van mijn hotel zullen zijn. Mijn gasten zullen vanaf midden april niet weten wat hun overkomt en de basis hiervan ligt bij originele en vergaande samenwerking met onder andere De Maaspoort Theater en Events. Een inspirerende partner.

Het is natuurlijk ook geen alledaagse gang van zaken om een hotel te combineren met de geneugten en de luxe van een van de beste theaters van ons land. Maar ik ben ervan overtuigd dat dit dé manier is om je te onderscheiden. Anders en uniek zijn, daar draait het immers allemaal om. Synergie met De Maaspoort leidt tot permanente motivatie en inspiratie en dat zullen mijn gasten gaan merken. Door innig samen te werken met aanbieders in de directe omgeving van mijn hotel, kan ik volledig leunen en positief profiteren van hun producten en diensten die uiteraard perfect zijn. Ik kan me ondertussen volledig focussen op datgene waar ik echt goed in ben en dat is gastvrijheid en luxe gunnen aan mijn gasten. Zo haal ik het beste uit mijn eigen hotel en uit de kwaliteiten van mijn omgeving.

Uniek en onderscheidend

Zo heb ik het vandaag de eerste dag gewild en zo doe ik het dus ook: krachtenbundeling om uniek en onderscheidend te zijn. Op zoek naar samenwerking en wederzijdse versterking. Dat was mijn drive en dat is het nog steeds. Mijn gevoel werd vanuit diverse inspiratiebronnen gevoed. Uiteraard lees ik veel vakliteratuur, volg ik trends en ontwikkelingen in de wereld van de hotellerie en zie ik met grote regelmaat originele, gewaagde, maar vooral schitterende ideeën voorbijkomen. Hoe bezielend en activerend is mijn branche toch!

Zo ben ik bijvoorbeeld zeer geïnspireerd geraakt door de filosofie van de La Bergère Group welke innovatieve hospitality concepten ontwikkeld en exploiteert. Bijvoorbeeld het Kaboom hotel, dat specifiek alleen hotelovernachtingen aanbiedt en de 'operationele' zaken zoals ontbijt, lunch en diner organiseert via partners. Deze partijen zijn al operationeel, waarbij het hotel dus een soort van aanvulling is op de huidige omzet en productie. Een win-winsituatie dus. Belangrijk aspect hierin is dat je elkaar versterkt en blijft versterken. Uiteraard zijn er in de hotelwereld wel meer dergelijke concepten en is het allemaal echt niet nieuw, maar belangrijk is wel dat alle partijen de neus dezelfde kant op hebben staan. Dan kun je aan iets bouwen en dan kun je de klant ook echt wat unieks bieden. In Venlo is dit hotelconcept trouwens wel uniek en dat heeft mij écht geïnspireerd om door te zetten. Ik geloof er heilig in!

Niet altijd feest

Een van mijn persoonlijke inspiratiebronnen is toch wel de ervaring die ik heb opgedaan tijdens mijn stages in Nederland en London. En ook mijn werkverleden bij mijn zus en zwager heeft mij een enorme push in de goede richting gegeven. Ik heb ze zien groeien van één bescheiden horecazaak naar momenteel twee cafés en twee restaurants. Wat ik hier dus écht inspirerend aan vind, is dat ze nu nog steeds veel nieuwe ideeën op de planken hebben liggen en deze zeer zeker ooit gaan uitvoeren. Dat is dus echt een drive voor mij ondanks dat ik ook heb gezien en meegemaakt dat het niet altijd feest is in de horeca. Ik zag dit als klein broertje met negen jaar leeftijdsverschil. Dit maak je van dichtbij mee en vergeet je nooit meer. Het heeft echter niet meegewerkt bij mijn definitieve besluitvorming. Groei, enthousiasme, gastvrijheid en inspiratie wel!   

Op 16 januari van dit jaar heb ik een samenwerkingscontract getekend met theaterdirecteur Leon Thomassen van De Maaspoort Theater & Events. De samenwerking zal zich manifesteren op diverse vlakken van het hotel én de schouwburg en zal elkaar stevig versterken. En geloof me, de neuzen staan dezelfde richting op. Samenwerking en elkaar versterken. Dat is mijn visie op de bedrijfsvoering. Mijn gasten kunnen het theater bezoeken en zo kan ik ze een unieke beleving garanderen waarin puur genieten op topniveau de hoofdrol speelt. Prima kansen ook voor het theater om theaterbezoekers uit verder gelegen postcodegebieden een totaalpakket aan te bieden. Dit geldt natuurlijk ook voor theater- of muziekgezelschappen van buiten de regio die hun optreden kunnen combineren met een overnachting onder hetzelfde dak.

Fantastische perspectieven dus voor De Maaspoort en voor het Theaterhotel waarbij nog gezegd dient te worden dat laatstgenoemde inspringt op de toenemende behoefte van zowel zakelijke als toeristische gasten om te kunnen overnachten middenin het centrum van Venlo. Dat is ook nog eens goed nieuws voor mijn stad Venlo, want ik mag ook nog eens bijdragen aan een stukje totaalbeleving van mijn mooie en gezellige stad. Goed nieuws dus voor De Maaspoort, Theaterhotel Venlo en voor de gasten. Goed nieuws ook voor Venlo! Alleen maar winnaars dus bij deze samenwerking! Zo kunnen alle functies met elkaar vervloeien en elkaar versterken. Zo heb ik het altijd voor ogen gehad en zo zal ik het doen! Samenwerking leidt tot inspiratie.

Gijs Hendrikx
Directeur Theaterhotel Venlo

(Hieronder zie je overigens foto's van voor en na de verbouwing van de kamers)

 

 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
FNV Horeca wil loonsverhoging van 7,25 procent

Als het aan FNV Horeca ligt gaan de lonen in de horeca met 7,25 procent omhoog. Dat heeft de werknemersorganisatie in een persbericht laten weten. FNV Horeca wil deze zomer samen met Koninklijke Horeca Nederland om de tafel gaan zitten om nieuwe cao-afspraken te maken over loon, werktijden en scholi...

Toerisme cijfers
Thailand is populairste zomerbestemming voor jongvolwassenen

In de zomer is een vliegticket naar Bangkok het meest populair onder jongvolwassenen. Gevolgd door Bali, New York, Colombo (Sri Lanka) en de Catalaanse hoofdstad Barcelona in Spanje. Dat blijkt uit cijfers van reisplatform PaperFlies dat 1,3 miljoen vliegticket zoekopdrachten van reizigers tussen de...

Events
Video: Hollandse Nieuwe proeven op Horeca Haringparty

Op 27 juni werd op de Horecawerf in Amsterdam voor de vijfde keer de Horeca Haringparty georganiseerd. Tijdens dit event werd er weer volop genoten van de Hollandse Nieuwe. Wij vroegen de gasten hoe goed de vangst dit jaar is. ...

Hotelbouwplannen Van der Valk
Mogelijk casino bij Van der Valk Apeldoorn

In de juni-editie van Hospitality Management las je al over het casino bij Van der Valk Leusden. In Apeldoorn zijn er nu ook plannen om een casino bij het Van der Valk hotel aan de A50 te bouwen. De gemeente moet het plan nog goedkeuren. 151 kamers In januari 2018 is de oplevering, zo lazen w...

Economie Toerisme
Hotelprijzen blijven gelijk, vliegtarieven stijgen licht

Adviesbureau Advito pleit voor meer focus op reizigersbetrokkenheid, een aanpak die lijnrecht in lijkt te gaan tegen het traditionele zakenreisbeheer. Advito bespreekt die aanpak in de juni-update van zijn 2017 Industry Forecast, waarin trends in aanbod, vraag en prijzen voor vluchten, hotels, meeti...

Achtergronden Internationaal
'Eigen volk' krijgt korting in de Brugse horeca

In Brugge zijn er enkele horecazaken die toeristen tien procent meer laten betalen dan locals. Dit doen zij naar eigen zeggen om 'een band te smeden met wie er vaak komt', zo lazen we in het Nieuwsblad. Het gaat in de praktijk om twee frituren, die hun producten aan inwoners van Brugge voor ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2017 - Uitgeverij PS

Uitgave door: