Blog Pim van het Reve: wat doe jij met je afval?

20 april 2018 | Pim van het Reve

5 April 2018. Op naar Apeldoorn, het is tijd voor mijn Thesis Proposal Defence, oftewel het verdedigen van mijn onderzoeksopzet. Het één-na-laatste tentamenmoment voordat ik afstudeer en mijn bachelor Hotel Management in ontvangst mag nemen. Met wat gezonde spanning leg ik mijn eerste  en tweede examinator uit hoe ik mijn onderzoek naar het verkrijgen van een Green Key en de implementatie hiervan aan ga pakken. Een overgang van niet-Green Key hotel naar Green Key hotel vergt een verandering in zowel werken als denken van de medewerkers.                           

De verandermodellen en veranderstrategieën die worden gebruikt om uiteindelijk op strategisch niveau een advies te kunnen schrijven worden uitvoerig besproken. Een prima verdediging, helder verhaal,  hier en daar wat puntjes die iets scherper geformuleerd mogen worden maar met een mooi cijfer weer naar huis. Tijd voor de laatste loodjes van mijn studie.

 

Ik heb de laatste maand niet stilgezeten. Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en dit is alweer blog nummer drie.

Circulaire Horeca

De laatste weken ben ik op zoek gegaan naar aspecten waar een hotel zich mee kan onderscheiden en wat daarnaast past binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.

Zoals ik in mijn vorige blog ook al beschreef wordt recycling van afval steeds belangrijker. Het begrip 'circulaire horeca' zie je steeds vaker in artikelen voorbij komen, dit zette ook mij aan het denken. Hotels produceren (ongemerkt) veel afval. Dit afval wordt, al dan niet gescheiden, aangeboden aan de afvalverwerker. Je hebt er alleen niet direct zicht op wat er daarna mee gebeurt. Ik dacht bij mezelf; mooiste zou zijn als je met het afval dat je als hotel produceert iets kan doen.      

Recycling

Zo kwam ik in contact met het DesignLab van de Universiteit Twente. Ook hier zijn ze veel bezig met recycling en hebben ze een machine ontwikkeld waarmee ze plastic kunnen recyclen. Op dit moment zijn we samen aan het kijken naar de mogelijkheid om met plastic afval dat wordt geproduceerd door het hotel, producten te gaan maken die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor in de hotelkamers. Duurzamer kan bijna niet! Daarnaast worden de muren achter de bedden in het nieuwe U Parkhotel voorzien van de zogenaamde "Jeans on the Wall". Muurdecoratie geproduceerd door gebruikte spijkerbroeken/bedrijfskleding te recyclen. Deze worden verwerkt tot een decoratieve, geluidwerende en duurzame wandbekleding. Mooi, multifunctioneel maar vooral duurzaam! Op deze manier is afval niet nutteloos, maar is het als het ware een grondstof voor nieuwe, innovatieve en onderscheidende producten.

Komende weken ga ik op bezoek bij Nederlandse hotels met een gouden Green Key certificaat en ga ik onderzoeken hoe vanuit organisatorisch en strategisch oogpunt de Green Key geïmplementeerd is in hun organisatie. Hoe is MVO onderdeel geworden van hun bedrijfsstrategie? Meer hierover in mijn volgende blog.

Water doorstroom douches

10 april 2018: Op bezoek bij het hoofdkantoor van Green Key Nederland in Utrecht. Hier krijg ik uitleg over de Green Key en de bijbehorende verplichte en optionele normen. Één van de verplichte normen van Green Key is dat er maximaal 9 liter water per minuut uit je douches mag stromen. Ik vroeg me altijd al af hoe dit gemeten wordt.

Mij werd uitgelegd dat dit eigenlijk heel simpel gebeurt door een emmer te plaatsen onder de douche, de douche een paar seconden te laten lopen en dan het water wat er uit is gekomen door te rekenen tot wat er per minuut uit komt. Heel simpel eigenlijk. Daarnaast werd verteld dat er enkele douchetypes/merken zijn die zo geprogrammeerd zijn dat er minder water uit de douches komt, maar dat de gasten er weinig van merken omdat er naast water ook lucht meekomt uit de douchekoppen van deze douches.  Zo leveren de gasten weinig tot niks in op hun comfort maar zijn ze toch (onopgemerkt) duurzaam bezig. Dit zijn de zogenaamde Ecosmart douches. Heb ik even mazzel dat in de bouwtekeningen van het U Parkhotel dit douchetype/merk al in een vroeg stadium is meegenomen.

Design U Parkhotel

Zo zijn er bij Green Key nog een aantal normen die bouwtechnisch gezien al meegenomen kunnen worden, dit zorgt er uiteindelijk voor dat je in een later stadium niet alsnog hoge investeringen hoeft te doen om aan je, al dan niet gouden, keurmerk te komen.

De bouw van het U Parkhotel ligt nog steeds op schema. Afgelopen week vooral de focus op het design van het interieur. Bijvoorbeeld hoe komt de incheck balie er precies uit te zien, hoe hoog of hoe laag moet die zijn zodat die voor zowel gast als voor het personeel functioneel is vormgegeven. Bij het interieur zijn ook vooral de kleurencombinaties en de te gebruiken materialen belangrijk om op de juiste manier en warm gevoel te creëren. Alles moet matchen en dat is niet altijd even makkelijk als je je bedenkt dat er alleen al bijna 100 verschillende soorten blauw zijn waarvan enkelen echt zo goed als niet van elkaar te onderscheiden zijn. Alles wordt uitvoerig met elkaar besproken en keuzes hierin worden weloverwogen gemaakt, alles om te garanderen dat het er straks smaakvol en strak uitziet. Allemaal zaken waar nog steeds mee geëxperimenteerd wordt.                         

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Longread
Interview Boutique Hotel Straelman: "Ik doe alles zelf"

Goh, als dat ook bij de hotelgasten zo gaat, dan kom je hier als gast werkelijk in een gespreid bedje terecht. De allereerste ervaring bij Boutique Hotel Straelman in Nijmegen is er namelijk direct één om niet gauw te vergeten. De deur wordt er eigenhandig geopend door Tanja Seegers, d...

Hotel Achtergronden
Hotel Karsten in Norg heeft nieuwe exploitant

Hotel Karsten in Norg maakt een doorstart. Het is allemaal heel snel gegaan volgens curator Paulien Antons tegenover RTN Noord. Vorige week meldden we nog dat het hotel failliet ging, maar nu is bekend dat er overeenstemming is bereikt met de nieuwe exploitant, Daan Veen. Nieuwe exploitant Vee...

Achtergronden Den Haag
De Pier in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie

De Pier in Scheveningen was in 2018 zeer in trek als evenementen- en congreslocatie. Ten opzichte van 2017 is het aantal evenementen dat op De Pier werd georganiseerd verdrievoudigd. Zo organiseerde het internationale bedrijf Directions EMEA een feest met Pier Proeverij voor 2500 Microsoft partners ...

Interview KHN Longread
Interview nieuwe directeur KHN: ''Meer zichtbaarheid in politiek Den Haag''

Afschaffing van de pariteitsclausules, minder macht voor de OTA’s, een eerlijk speelveld creëren en de problemen op de arbeidsmarkt aanpakken. Dirk Beljaarts is per 1 februari de nieuwe algemeen directeur van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en is ambitieus. “Met bijna 450.000 ...

Events
Het Global Restaurant Investment Forum in februari in Amsterdam

Het Global Restaurant Investment Forum 2019 (GRIF), de jaarlijkse ontmoetingsplaats voor internationale restaurantinvesteerders - georganiseerd door Bench Events - werkt voor de zesde editie samen met NH Hotel Group. GRIF vindt voor het eerst plaats in Amsterdam. Waar gaat het over? GRIF, dat ...

Awards Achtergronden
Pullman Eindhoven Cocagne Beste Vergaderlocatie 2018

Pullman Eindhoven Cocagne heeft op 21 januari 2019 tijdens de twaalfde editie van de Meetings Awards de titel Beste Vergaderlocatie 2018 en Beste Vergaderlocatie Regio Zuid 2018 gewonnen. Vakgenoten en gasten konden stemmen om de winnaar van de regionale en nationale rankings te bepalen. Om mee te m...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: