Blog Pim van het Reve: wat doe jij met je afval?

20 april 2018 | Pim van het Reve

5 April 2018. Op naar Apeldoorn, het is tijd voor mijn Thesis Proposal Defence, oftewel het verdedigen van mijn onderzoeksopzet. Het één-na-laatste tentamenmoment voordat ik afstudeer en mijn bachelor Hotel Management in ontvangst mag nemen. Met wat gezonde spanning leg ik mijn eerste  en tweede examinator uit hoe ik mijn onderzoek naar het verkrijgen van een Green Key en de implementatie hiervan aan ga pakken. Een overgang van niet-Green Key hotel naar Green Key hotel vergt een verandering in zowel werken als denken van de medewerkers.                           

De verandermodellen en veranderstrategieën die worden gebruikt om uiteindelijk op strategisch niveau een advies te kunnen schrijven worden uitvoerig besproken. Een prima verdediging, helder verhaal,  hier en daar wat puntjes die iets scherper geformuleerd mogen worden maar met een mooi cijfer weer naar huis. Tijd voor de laatste loodjes van mijn studie.

 

Ik heb de laatste maand niet stilgezeten. Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en dit is alweer blog nummer drie.

Circulaire Horeca

De laatste weken ben ik op zoek gegaan naar aspecten waar een hotel zich mee kan onderscheiden en wat daarnaast past binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.

Zoals ik in mijn vorige blog ook al beschreef wordt recycling van afval steeds belangrijker. Het begrip 'circulaire horeca' zie je steeds vaker in artikelen voorbij komen, dit zette ook mij aan het denken. Hotels produceren (ongemerkt) veel afval. Dit afval wordt, al dan niet gescheiden, aangeboden aan de afvalverwerker. Je hebt er alleen niet direct zicht op wat er daarna mee gebeurt. Ik dacht bij mezelf; mooiste zou zijn als je met het afval dat je als hotel produceert iets kan doen.      

Recycling

Zo kwam ik in contact met het DesignLab van de Universiteit Twente. Ook hier zijn ze veel bezig met recycling en hebben ze een machine ontwikkeld waarmee ze plastic kunnen recyclen. Op dit moment zijn we samen aan het kijken naar de mogelijkheid om met plastic afval dat wordt geproduceerd door het hotel, producten te gaan maken die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor in de hotelkamers. Duurzamer kan bijna niet! Daarnaast worden de muren achter de bedden in het nieuwe U Parkhotel voorzien van de zogenaamde "Jeans on the Wall". Muurdecoratie geproduceerd door gebruikte spijkerbroeken/bedrijfskleding te recyclen. Deze worden verwerkt tot een decoratieve, geluidwerende en duurzame wandbekleding. Mooi, multifunctioneel maar vooral duurzaam! Op deze manier is afval niet nutteloos, maar is het als het ware een grondstof voor nieuwe, innovatieve en onderscheidende producten.

Komende weken ga ik op bezoek bij Nederlandse hotels met een gouden Green Key certificaat en ga ik onderzoeken hoe vanuit organisatorisch en strategisch oogpunt de Green Key geïmplementeerd is in hun organisatie. Hoe is MVO onderdeel geworden van hun bedrijfsstrategie? Meer hierover in mijn volgende blog.

Water doorstroom douches

10 april 2018: Op bezoek bij het hoofdkantoor van Green Key Nederland in Utrecht. Hier krijg ik uitleg over de Green Key en de bijbehorende verplichte en optionele normen. Één van de verplichte normen van Green Key is dat er maximaal 9 liter water per minuut uit je douches mag stromen. Ik vroeg me altijd al af hoe dit gemeten wordt.

Mij werd uitgelegd dat dit eigenlijk heel simpel gebeurt door een emmer te plaatsen onder de douche, de douche een paar seconden te laten lopen en dan het water wat er uit is gekomen door te rekenen tot wat er per minuut uit komt. Heel simpel eigenlijk. Daarnaast werd verteld dat er enkele douchetypes/merken zijn die zo geprogrammeerd zijn dat er minder water uit de douches komt, maar dat de gasten er weinig van merken omdat er naast water ook lucht meekomt uit de douchekoppen van deze douches.  Zo leveren de gasten weinig tot niks in op hun comfort maar zijn ze toch (onopgemerkt) duurzaam bezig. Dit zijn de zogenaamde Ecosmart douches. Heb ik even mazzel dat in de bouwtekeningen van het U Parkhotel dit douchetype/merk al in een vroeg stadium is meegenomen.

Design U Parkhotel

Zo zijn er bij Green Key nog een aantal normen die bouwtechnisch gezien al meegenomen kunnen worden, dit zorgt er uiteindelijk voor dat je in een later stadium niet alsnog hoge investeringen hoeft te doen om aan je, al dan niet gouden, keurmerk te komen.

De bouw van het U Parkhotel ligt nog steeds op schema. Afgelopen week vooral de focus op het design van het interieur. Bijvoorbeeld hoe komt de incheck balie er precies uit te zien, hoe hoog of hoe laag moet die zijn zodat die voor zowel gast als voor het personeel functioneel is vormgegeven. Bij het interieur zijn ook vooral de kleurencombinaties en de te gebruiken materialen belangrijk om op de juiste manier en warm gevoel te creëren. Alles moet matchen en dat is niet altijd even makkelijk als je je bedenkt dat er alleen al bijna 100 verschillende soorten blauw zijn waarvan enkelen echt zo goed als niet van elkaar te onderscheiden zijn. Alles wordt uitvoerig met elkaar besproken en keuzes hierin worden weloverwogen gemaakt, alles om te garanderen dat het er straks smaakvol en strak uitziet. Allemaal zaken waar nog steeds mee geëxperimenteerd wordt.                         

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
“Forse huurverlaging is nu echt wel mogelijk voor hoteliers"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit achtste hoofdstuk b...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Hoe maak ik mijn hotel meer crisisbestendig?

Hotels sluiten massaal hun deuren vanwege het coronavirus. Een zeer ingrijpend en moeilijk besluit. Hotelketens Van der Valk en Fletcher kondigen aan ruimte beschikbaar te stellen om herstellende coronapatiënten op te vangen. Ziekenhuizen houden zo meer ruimte over voor de zware zorg. Geven hot...

Columns Sander Allegro
Column Sander Allegro: AI!

Of ik het verschil wist tussen artificiële intelligentie en robotisering? Het was een vraag van iemand die mij aansprak nadat ik een verhaal over hoteltrends had gehouden waarin ik weer eens mijn stokpaardje over High Tech en High Touch had bereden. Eerlijk gezegd had ik de begrippen altijd los...

Coronadagboek Bart Reints Bok: "Ik ontving een absurde e-mail van Emesa"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit zevende hoofdstuk b...

Personalia
Rogier Braakman keert terug in de hotellerie

Rogier Braakman keert terug in de hotellerie. De voormalig Managing Director van IHMG laat het volgende via zijn LinkedIn weten: "Terug in de hotelbusiness... Na anderhalf jaar 'hotelbusiness-sabbatical' (en het opdoen van nieuwe ervaringen in vele IT-gerelateerde bedrijven) voel ik me ...

Hotelketens
Hotelketen onder de loep: InterContinental Hotels Group

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In deze uitgave behandelen we IHG, een toonaangevend merk met wereldwijd 400.000 werknemers die werkzaam zijn in meer dan 100 landen. De merken IHG telt 16 merken, waarbij...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: