Blog Pim van het Reve: wat doe jij met je afval?

20 april 2018 | Pim van het Reve

5 April 2018. Op naar Apeldoorn, het is tijd voor mijn Thesis Proposal Defence, oftewel het verdedigen van mijn onderzoeksopzet. Het één-na-laatste tentamenmoment voordat ik afstudeer en mijn bachelor Hotel Management in ontvangst mag nemen. Met wat gezonde spanning leg ik mijn eerste  en tweede examinator uit hoe ik mijn onderzoek naar het verkrijgen van een Green Key en de implementatie hiervan aan ga pakken. Een overgang van niet-Green Key hotel naar Green Key hotel vergt een verandering in zowel werken als denken van de medewerkers.                           

De verandermodellen en veranderstrategieën die worden gebruikt om uiteindelijk op strategisch niveau een advies te kunnen schrijven worden uitvoerig besproken. Een prima verdediging, helder verhaal,  hier en daar wat puntjes die iets scherper geformuleerd mogen worden maar met een mooi cijfer weer naar huis. Tijd voor de laatste loodjes van mijn studie.

 

Ik heb de laatste maand niet stilgezeten. Hospitality Management heeft mij gevraagd om tijdens mijn afstudeertraject een blog bij te houden over mijn bevindingen en ontdekkingen binnen mijn onderzoek en daarnaast ook de vorderingen van de bouw en inrichting van het U Parkhotel in Enschede te bespreken. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen en dit is alweer blog nummer drie.

Circulaire Horeca

De laatste weken ben ik op zoek gegaan naar aspecten waar een hotel zich mee kan onderscheiden en wat daarnaast past binnen maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid.

Zoals ik in mijn vorige blog ook al beschreef wordt recycling van afval steeds belangrijker. Het begrip 'circulaire horeca' zie je steeds vaker in artikelen voorbij komen, dit zette ook mij aan het denken. Hotels produceren (ongemerkt) veel afval. Dit afval wordt, al dan niet gescheiden, aangeboden aan de afvalverwerker. Je hebt er alleen niet direct zicht op wat er daarna mee gebeurt. Ik dacht bij mezelf; mooiste zou zijn als je met het afval dat je als hotel produceert iets kan doen.      

Recycling

Zo kwam ik in contact met het DesignLab van de Universiteit Twente. Ook hier zijn ze veel bezig met recycling en hebben ze een machine ontwikkeld waarmee ze plastic kunnen recyclen. Op dit moment zijn we samen aan het kijken naar de mogelijkheid om met plastic afval dat wordt geproduceerd door het hotel, producten te gaan maken die van toegevoegde waarde kunnen zijn voor in de hotelkamers. Duurzamer kan bijna niet! Daarnaast worden de muren achter de bedden in het nieuwe U Parkhotel voorzien van de zogenaamde "Jeans on the Wall". Muurdecoratie geproduceerd door gebruikte spijkerbroeken/bedrijfskleding te recyclen. Deze worden verwerkt tot een decoratieve, geluidwerende en duurzame wandbekleding. Mooi, multifunctioneel maar vooral duurzaam! Op deze manier is afval niet nutteloos, maar is het als het ware een grondstof voor nieuwe, innovatieve en onderscheidende producten.

Komende weken ga ik op bezoek bij Nederlandse hotels met een gouden Green Key certificaat en ga ik onderzoeken hoe vanuit organisatorisch en strategisch oogpunt de Green Key geïmplementeerd is in hun organisatie. Hoe is MVO onderdeel geworden van hun bedrijfsstrategie? Meer hierover in mijn volgende blog.

Water doorstroom douches

10 april 2018: Op bezoek bij het hoofdkantoor van Green Key Nederland in Utrecht. Hier krijg ik uitleg over de Green Key en de bijbehorende verplichte en optionele normen. Één van de verplichte normen van Green Key is dat er maximaal 9 liter water per minuut uit je douches mag stromen. Ik vroeg me altijd al af hoe dit gemeten wordt.

Mij werd uitgelegd dat dit eigenlijk heel simpel gebeurt door een emmer te plaatsen onder de douche, de douche een paar seconden te laten lopen en dan het water wat er uit is gekomen door te rekenen tot wat er per minuut uit komt. Heel simpel eigenlijk. Daarnaast werd verteld dat er enkele douchetypes/merken zijn die zo geprogrammeerd zijn dat er minder water uit de douches komt, maar dat de gasten er weinig van merken omdat er naast water ook lucht meekomt uit de douchekoppen van deze douches.  Zo leveren de gasten weinig tot niks in op hun comfort maar zijn ze toch (onopgemerkt) duurzaam bezig. Dit zijn de zogenaamde Ecosmart douches. Heb ik even mazzel dat in de bouwtekeningen van het U Parkhotel dit douchetype/merk al in een vroeg stadium is meegenomen.

Design U Parkhotel

Zo zijn er bij Green Key nog een aantal normen die bouwtechnisch gezien al meegenomen kunnen worden, dit zorgt er uiteindelijk voor dat je in een later stadium niet alsnog hoge investeringen hoeft te doen om aan je, al dan niet gouden, keurmerk te komen.

De bouw van het U Parkhotel ligt nog steeds op schema. Afgelopen week vooral de focus op het design van het interieur. Bijvoorbeeld hoe komt de incheck balie er precies uit te zien, hoe hoog of hoe laag moet die zijn zodat die voor zowel gast als voor het personeel functioneel is vormgegeven. Bij het interieur zijn ook vooral de kleurencombinaties en de te gebruiken materialen belangrijk om op de juiste manier en warm gevoel te creëren. Alles moet matchen en dat is niet altijd even makkelijk als je je bedenkt dat er alleen al bijna 100 verschillende soorten blauw zijn waarvan enkelen echt zo goed als niet van elkaar te onderscheiden zijn. Alles wordt uitvoerig met elkaar besproken en keuzes hierin worden weloverwogen gemaakt, alles om te garanderen dat het er straks smaakvol en strak uitziet. Allemaal zaken waar nog steeds mee geëxperimenteerd wordt.                         

Meer over de vorderingen van de bouw van het U Parkhotel in mijn volgende blog.

 

 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: