Blog Shima Zeroual (11/12)

9 mei 2012
Blog Shima Zeroual (11/12)

%{font-size:14pt}Resultaten% Mijn deadline is voorbij, scriptie en competentie-rapport zijn ingeleverd en nu is het afwachten of ik mijn onderzoek mag verdedigen in juni. Het is nu bijna een jaar geleden dat ik begonnen ben met mijn blog.

Iedere maand heeft u de voortgang van mijn onderzoek kunnen volgen, van het creëren van de onderzoeksvraag tot het daadwerkelijke onderzoek.

Zoals u in mijn eerdere blogs heeft kunnen lezen heb ik onderzoek gedaan naar restaurant revenue management, specifiek naar de duur van de maaltijd en of dit verkort zou kunnen worden. Daarbij of het verkorten van de maaltijd zou kunnen leiden naar een verhoging van de winst.

*114 minuten uit eten*
Eerst heb ik gekeken naar wat de verwachte duur van de maaltijd is volgens de Nederlandse gast. De uitkomst was dat gasten gemiddeld 114 minuten dineren. Om uit te kunnen rekenen of de duur van de maaltijd verkort zou kunnen worden, heb ik gebruikt gemaakt van een methode uit een reeds bestaande onderzoek uit Amerika. Namelijk de Time Sensitivity Measurement [blog methodes], daarbij heb ik ook SPSS gebruikt om te kijken waar de duur van de maaltijd verkort zou kunnen worden.

*Wachttijden*
Resultaten uit SPSS lieten zien dat gasten minimaal 10 tot 15 minuten bereid zijn te wachten voordat het volgende gerecht geserveerd wordt. Maximaal wil men 15 tot 30 minuten wachten. Verdere resultaten uit SPSS liet zien dat oudere mensen (> 45 jaar) vaker uit eten gaan dan jongeren(< 26 jaar).

*Korter aan tafel*
U zult ondertussen wel nieuwsgierig worden naar de daadwerkelijke resultaten. Ik wil u wel graag er op attenderen dat dit een theoretisch onderzoek is en de resultaten nog niet geïmplementeerd zijn. Uit mijn onderzoeksresultaten blijkt dat de duur van de maaltijd met 25 procent verkort zou kunnen worden zonder dat dit ten koste gaat van gastbeleving/tevredenheid. Dit betekent in theorie dat de revenue met 34 procent toe zou kunnen nemen in een restaurant met 50 tafels.

*Niet opjagen*
Hoe zou u de maaltijd duur kunnen verkorten? Eerder onderzoek uit Amerika heeft aangetoond dat het begin en het eind van de maaltijd verkort kan worden zonder dat de gast het erg vindt. Maar het verkorten van de maaltijd tussen de gerechten door, geeft gasten het gevoel opgehaast te worden.

Als restaurantmanager kan ik me voorstellen dat u gastvrijheid op de eerste plaats zet. Door het trainen van bediening en keuken kan de duur van de maaltijd verkort worden.

*Tools voor managers*
Voor mijn onderzoek heb ik ook gekeken hoe managers de werknemers kunnen trainen om revenue management strategie toe te kunnen passen. In mijn volgende en tevens laatste blog, schrijf ik over de tools die managers kunnen gebruiken om hun medewerkers te trainen.

Tot de volgende keer, tot het volgende blog!

~Shima Zeroual~

Wilt u reageren? Stuur dan uw reactie naar de "redactie van Hospitality Management":mailto:redactie@uitgeverijps.nl?SUBJECT=Mijn%20reactie%20op%20blog%20Shima%20Zeroual. De contactgegevens van Shima Zeroual zijn bij ons bekend.

Overig nieuws