Booking.com aanvaardt wijzigingen pariteitstoezeggingen

21 april 2015
Booking.com aanvaardt wijzigingen pariteitstoezeggingen

Vandaag kondigt Booking.com, onderdeel van The Priceline Group [NASDAQ: PCLN], zijn steun aan
voor de recente beslissingen van de nationale mededingingsautoriteiten in Frankrijk, Italië en Zweden voor het aanvaarden van de wijzigingen van Booking.com’s pariteitstoezeggingen ten aanzien van de hotels in die landen.

*Meer transparantie*
Onder de nieuwe toezeggingen zal Booking.com afstand doen van zijn pariteitsbepalingen voor prijs, beschikbaarheid en boekingsvoorwaarden ten opzichte van andere online reisbureaus. Dit zal een omgeving creëren die meer transparantie en concurrentie tussen online reisbureaus ondersteunt en uiteindelijk zowel de consument als hoteliers ten goede zal komen, doordat deze instellingen de vrijheid krijgen om verschillende prijzen en boekingsvoorwaarden (bijvoorbeeld kosteloos annuleren, WIFI, ontbijt) aan te bieden via verschillende online reisbureaus.

*Toezeggingen*
De toezeggingen maken het voor Booking.com wel mogelijk om zijn ‘narrow MFN’s’ te behouden voor prijzen en boekingsvoorwaarden, wat ervoor zorgt dat hotels op zowel Booking.com als op hun eigen directe website dezelfde tarieven en boekingsvoorwaarden bieden. Bovendien geven de toezeggingen Booking.com toestemming om een minimum toewijzing, of een bepaalde beschikbaarheid, van hotels te vereisen. Deze zekerheid om een concurrerende prijs én kamers te kunnen aanbieden, zorgt ervoor dat Booking.com een waardevolle dienst kan blijven bieden die de consument transparantie, toegang tot informatie, keuze, waarde en een naadloze ervaring biedt. Tegelijkertijd kan Booking.com zo blijven fungeren als een zeer kosteneffectief marketingkanaal voor hotels, door de hotels te helpen met het marketen en promoten van hun accommodaties bij consumenten overal ter wereld, het bereiken van nieuwe reizigersgroepen en uiteindelijk om hun kamers te helpen vullen ter stimulering van de business.

*Eerlijke concurrentie*
"Onze business en teams worden gedreven door één doel: om een prachtige, ongeëvenaarde ervaring te leveren aan onze internationale klanten die ons gebruiken om op een eenvoudige, handige en betrouwbare manier accommodaties te vinden en te boeken, zowel hier in Europa als in de rest van wereld", zegt Darren Huston, CEO van Booking.com. "Wij welkomen en stimuleren eerlijke concurrentie in de markt, omdat de concurrentie zorgt voor innovatie, efficiëntie, en vooral, een grotere waarde voor de consument. De beslissingen van vandaag zijn een mooi voorbeeld van een voortdurende, gecoördineerde inspanning. Deze inspanningen promoten concurrentie op een manier die innovatie ondersteunt en bedrijven zoals ons stimuleert om te blijven investeren in de capaciteit en technische oplossingen die uiteindelijk resulteren in meer klanten voor onze partners en meer toerisme in Europa en daarbuiten."

Booking.com is voornemens om deze toezeggingen in de gehele Europese Economische Ruimte te implementeren en werkt voor het behalen van deze doelstelling samen met alle andere Europese nationale mededingingsautoriteiten. Booking.com vertrouwt erop dat deze toezeggingen de toon zetten voor een oplossing voor de hele sector die alle Europese mededingingsautoriteiten zullen onderschrijven en beschermen.

Overig nieuws