Booking.com beloont start-ups in duurzaam toerisme

1 juni 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag heeft Booking.com de tien start-ups binnen duurzaam toerisme bekendgemaakt die een beurs zullen ontvangen als onderdeel van het Booking Booster 'accelerator programma'. Na drie weken van workshops en intensieve coaching-sessies geleid door experts en werknemers van Booking.com, bereikte het programma zijn hoogtepunt met een laatste finale-pitch. Daarin konden de start-ups beurzen verkrijgen tot wel €500.000, uit het fonds van totaal 2 miljoen euro om de volgende groeifase van de start-ups te ondersteunen.

Pitch

De tien teams van finalisten presenteerden live hun groeiplannen in Amsterdam in een pitch voor groot publiek en een jury. De Indiase start-ups Sakha Consulting Wings: Women on Wheels en Global Himalayan Expedition werden voor hun plannen beloond met de hoogste beurzen van respectievelijk €325.000 en €400.000. Sakha Consulting is een unieke sociale onderneming, opgericht om vrouwen een veilige vervoersoplossingen te bieden in geselecteerde steden in India, met behulp van vrouwelijke chauffeurs. Op deze manier realiseren zij een waardige broodwinning door middel van professionele rij-mogelijkheden voor arme vrouwen, als onderdeel van het initiatief "Women on Wheels" (WOW). Global Himalaya Expedition (GHE) organiseert impactexpedities om toegang tot schone energie en digitaal onderwijs te bieden aan de afgelegen berggemeenschappen van de Himalaya, waardoor deze op de kaart kunnen worden gezet om verkend te worden door toekomstige reizigers.

Gillian Tans

“De visie en passie die we dit jaar bij alle start-ups hebben gezien, was zeer inspirerend”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Ik was vooral onder de indruk van de ontroerende missie van Wheel the World om mensen met een handicap in staat te stellen de wereld te verkennen binnen de avonturenreissector, Sakha's toewijding om vrouwen in staat te stellen de controle over hun levensonderhoud te nemen en natuurlijk met hoe GHE letterlijk licht naar afgelegen bergdorpen brengt met hun expedities in de Himalaya. We kijken ernaar uit om te zien hoe hun plannen de komende weken en maanden worden uitgerold, terwijl we samenwerken om hun visie voor een duurzamere reisindustrie naar nog meer bestemmingen over de hele wereld te brengen."

De tien start-ups die deelnamen aan de editie van 2018 zijn afkomstig uit zes verschillende landen en zijn samen actief op zes continenten, waaronder Antarctica. Zij vertegenwoordigen een rijke variatie aan innovatieve online platforms die reizigers verbinden met duurzame reiservaringen, de allernieuwste technologische oplossingen en initiatieven die lokale gemeenschappen meer mogelijkheden geven om zelf ook profijt te hebben van de kansen die het mondiale toerisme biedt.

Startblokken

"Booking Booster gaf ons de tijd om na te denken, onze strategie te herzien en zo wederom uit de startblokken te schieten. Het heeft ons nieuwe perspectieven en tools gegeven om onze business te analyseren, net zoals de inzichten om onze impact en bedrijfsverhaal te synchroniseren", stelt Meenu Vadera, oprichter van Sakha Consulting. "We zullen de beurs gebruiken om onze capaciteit op te schalen, de operationele efficiëntie te verbeteren en onze impact exponentieel te vergroten. Dankzij deze financiering kunnen we ook de komende twee jaar ervoor zorgen dat meer dan duizend arme vrouwen aan de slag kunnen in transport, die samen meer dan 2 miljoen euro voor zichzelf en hun families kunnen verdienen en 1,1 miljoen veilige ritten kunnen aanbieden aan vrouwen in heel India.”

"Het Booking Booster programma is enorm gunstig geweest voor GHE en heeft ons geholpen de dynamiek van klantontwikkeling te begrijpen, terwijl wij nog steeds een diepe, tastbare impact maken voor inheemse gemeenschappen over de hele wereld", aldus Jaideep Bansai, Energy Access Leader bij Global Himalayan Expedition. "Met deze subsidie ??kunnen we onze activiteiten uitbreiden naar andere geografische gebieden en het stelt ons in staat om 160 impact-expedities uit te voeren met 2.500 toeristen, elektriciteit te leveren aan 100.000 dorpsbewoners en daarbij 9.000 ton CO2-uitstoot te compenseren."

Beloond met een beurs

De volgende start-ups in duurzaam toerisme zijn eveneens beloond met een beurs uit het fonds van 2 miljoen euro uit het Booking.com Booster Programma 2018: Community Homestay Network (Nepal) met €225.000; Keteka (Verenigde Staten, actief in Centraal- en Zuid-Amerika, Antarctica) met €275.000 en Wheel the World (Verenigde Staten) met €275.000. HiveSters (Thailand), Hotel Con Corazón (Nederland, actief in Nicaragua), KITRO (Zwitzerland), Reflow (Nederland) en Tastemakers (Verenigde Staten, actief in Afrika) ontvingen beurzen van €100.000.

Alle start-ups die aan het programma deelnamen krijgen een jaar lang begeleiding door mentoring en coaching van een strategische mix van experts uit alle onderdelen van de business van Booking.com. Ook krijgen zij de kans om samen te werken met Booking.com op het gebied van innovatieve initiatieven en experimenten die hen helpen verder te groeien in de toekomst.

Amazon

Bovenop de 'accelerator'-prijzen van Booking.com was er ook, voor alle finalisten van deze editie van het Booster Programma, een beloning van Amazon Web Services (AWS): de mogelijkheid om te profiteren van AWS Activate, eveneens een programma voor start-ups. AWS voorziet de start-ups van middelen die ze nodig hebben om snel van start te gaan op AWS – waaronder krediet, training en ondersteuning – en hun ideeën tot leven te brengen.

Booking.com help niet alleen reizigers bij het ontdekken en ervaren van meer dan 130.000 unieke bestemmingen overal ter wereld, maar wil ook een bijdrage leveren aan het duurzaam maken en houden van die bestemmingen, zodat toekomstige generaties er nog lang van kunnen genieten. Samen met het onlangs gelanceerde Booster Labs en Booking Cares Fund, gaat het Booking Booster Programma hand in hand met het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com, waarbij werknemers al sinds lange tijd samenwerken met lokale organisaties en projecten, gericht op het verbeteren van reisbestemmingen wereldwijd. Al deze initiatieven samen laten zien dat Booking.com zich serieus toelegt om een positieve impact te hebben op de mondiale toerismesector.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: