Booking.com beloont start-ups in duurzaam toerisme

1 juni 2018 | Thijs Jacobs

Vandaag heeft Booking.com de tien start-ups binnen duurzaam toerisme bekendgemaakt die een beurs zullen ontvangen als onderdeel van het Booking Booster 'accelerator programma'. Na drie weken van workshops en intensieve coaching-sessies geleid door experts en werknemers van Booking.com, bereikte het programma zijn hoogtepunt met een laatste finale-pitch. Daarin konden de start-ups beurzen verkrijgen tot wel €500.000, uit het fonds van totaal 2 miljoen euro om de volgende groeifase van de start-ups te ondersteunen.

Pitch

De tien teams van finalisten presenteerden live hun groeiplannen in Amsterdam in een pitch voor groot publiek en een jury. De Indiase start-ups Sakha Consulting Wings: Women on Wheels en Global Himalayan Expedition werden voor hun plannen beloond met de hoogste beurzen van respectievelijk €325.000 en €400.000. Sakha Consulting is een unieke sociale onderneming, opgericht om vrouwen een veilige vervoersoplossingen te bieden in geselecteerde steden in India, met behulp van vrouwelijke chauffeurs. Op deze manier realiseren zij een waardige broodwinning door middel van professionele rij-mogelijkheden voor arme vrouwen, als onderdeel van het initiatief "Women on Wheels" (WOW). Global Himalaya Expedition (GHE) organiseert impactexpedities om toegang tot schone energie en digitaal onderwijs te bieden aan de afgelegen berggemeenschappen van de Himalaya, waardoor deze op de kaart kunnen worden gezet om verkend te worden door toekomstige reizigers.

Gillian Tans

“De visie en passie die we dit jaar bij alle start-ups hebben gezien, was zeer inspirerend”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “Ik was vooral onder de indruk van de ontroerende missie van Wheel the World om mensen met een handicap in staat te stellen de wereld te verkennen binnen de avonturenreissector, Sakha's toewijding om vrouwen in staat te stellen de controle over hun levensonderhoud te nemen en natuurlijk met hoe GHE letterlijk licht naar afgelegen bergdorpen brengt met hun expedities in de Himalaya. We kijken ernaar uit om te zien hoe hun plannen de komende weken en maanden worden uitgerold, terwijl we samenwerken om hun visie voor een duurzamere reisindustrie naar nog meer bestemmingen over de hele wereld te brengen."

De tien start-ups die deelnamen aan de editie van 2018 zijn afkomstig uit zes verschillende landen en zijn samen actief op zes continenten, waaronder Antarctica. Zij vertegenwoordigen een rijke variatie aan innovatieve online platforms die reizigers verbinden met duurzame reiservaringen, de allernieuwste technologische oplossingen en initiatieven die lokale gemeenschappen meer mogelijkheden geven om zelf ook profijt te hebben van de kansen die het mondiale toerisme biedt.

Startblokken

"Booking Booster gaf ons de tijd om na te denken, onze strategie te herzien en zo wederom uit de startblokken te schieten. Het heeft ons nieuwe perspectieven en tools gegeven om onze business te analyseren, net zoals de inzichten om onze impact en bedrijfsverhaal te synchroniseren", stelt Meenu Vadera, oprichter van Sakha Consulting. "We zullen de beurs gebruiken om onze capaciteit op te schalen, de operationele efficiëntie te verbeteren en onze impact exponentieel te vergroten. Dankzij deze financiering kunnen we ook de komende twee jaar ervoor zorgen dat meer dan duizend arme vrouwen aan de slag kunnen in transport, die samen meer dan 2 miljoen euro voor zichzelf en hun families kunnen verdienen en 1,1 miljoen veilige ritten kunnen aanbieden aan vrouwen in heel India.”

"Het Booking Booster programma is enorm gunstig geweest voor GHE en heeft ons geholpen de dynamiek van klantontwikkeling te begrijpen, terwijl wij nog steeds een diepe, tastbare impact maken voor inheemse gemeenschappen over de hele wereld", aldus Jaideep Bansai, Energy Access Leader bij Global Himalayan Expedition. "Met deze subsidie ??kunnen we onze activiteiten uitbreiden naar andere geografische gebieden en het stelt ons in staat om 160 impact-expedities uit te voeren met 2.500 toeristen, elektriciteit te leveren aan 100.000 dorpsbewoners en daarbij 9.000 ton CO2-uitstoot te compenseren."

Beloond met een beurs

De volgende start-ups in duurzaam toerisme zijn eveneens beloond met een beurs uit het fonds van 2 miljoen euro uit het Booking.com Booster Programma 2018: Community Homestay Network (Nepal) met €225.000; Keteka (Verenigde Staten, actief in Centraal- en Zuid-Amerika, Antarctica) met €275.000 en Wheel the World (Verenigde Staten) met €275.000. HiveSters (Thailand), Hotel Con Corazón (Nederland, actief in Nicaragua), KITRO (Zwitzerland), Reflow (Nederland) en Tastemakers (Verenigde Staten, actief in Afrika) ontvingen beurzen van €100.000.

Alle start-ups die aan het programma deelnamen krijgen een jaar lang begeleiding door mentoring en coaching van een strategische mix van experts uit alle onderdelen van de business van Booking.com. Ook krijgen zij de kans om samen te werken met Booking.com op het gebied van innovatieve initiatieven en experimenten die hen helpen verder te groeien in de toekomst.

Amazon

Bovenop de 'accelerator'-prijzen van Booking.com was er ook, voor alle finalisten van deze editie van het Booster Programma, een beloning van Amazon Web Services (AWS): de mogelijkheid om te profiteren van AWS Activate, eveneens een programma voor start-ups. AWS voorziet de start-ups van middelen die ze nodig hebben om snel van start te gaan op AWS – waaronder krediet, training en ondersteuning – en hun ideeën tot leven te brengen.

Booking.com help niet alleen reizigers bij het ontdekken en ervaren van meer dan 130.000 unieke bestemmingen overal ter wereld, maar wil ook een bijdrage leveren aan het duurzaam maken en houden van die bestemmingen, zodat toekomstige generaties er nog lang van kunnen genieten. Samen met het onlangs gelanceerde Booster Labs en Booking Cares Fund, gaat het Booking Booster Programma hand in hand met het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com, waarbij werknemers al sinds lange tijd samenwerken met lokale organisaties en projecten, gericht op het verbeteren van reisbestemmingen wereldwijd. Al deze initiatieven samen laten zien dat Booking.com zich serieus toelegt om een positieve impact te hebben op de mondiale toerismesector.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Internationaal
Chinees bedrijf HNA verkoopt Radisson

Het Chinese HNA Group heeft niet langer de ambities om de grootste hotelspeler ter wereld te worden. Dat werd duidelijk na de verkoop van Radisson hotelgroup afgelopen week, zo lezen we op de website van het FD. Eerder dit jaar verkocht het Chinese bedrijf ook al zijn belang in Hilton Internation...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: