Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

23 december 2019 | redactie

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving. Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting, aldus KHN.

Maatregelen

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel Hotelketens
Erwin M. Bruyn wordt Country Manager bij Deutsche Hospitality

Deutsche Hospitality herstructureert haar merkenportfolio. In de toekomst wordt het traditionele merk Steigenberger Hotels & Resorts gecombineerd met het lifestyle merk Jaz in the City om samen het nieuwe 'upscale' segment te vormen. Hierdoor wordt het mogelijk om gezamenlijke synergi&eu ...

Achtergronden
14 jaar geleden in Hospitality Management; Robert Kranenborg

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2007. Een interview met Robert Kranenborgh. In 2007 chef van het met e ...

De stelling van de maand: 2022 wordt nog uitdagender dan 2021

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De tweede stelling luidt ...

Internationaal
Edition Hotels opent 8 hotels wereldwijd

Edition Hotels kondigt haar verdere internationale uitbreiding aan richting eind 2022, met de geplande opening van acht nieuwe accommodaties verspreid over drie continenten. Onder de nieuwe openingen bevinden zich locaties in Rome, Madrid, Dubai, Reykjavik, Tampa, Doha, Mexico's Riviera Maya ...

Interview Longread
Mens, Bedrijf & Visie: Peter Hein van Mulligen (CBS)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Economie Interview Ewout Hoogendoorn
BORON investeert: 10.000 bedden op 30 locaties

In een tijd dat de hotellerie gebukt gaat onder de gevolgen van het coronavirus, maakt BORON - de investeringsmaatschappij van de familie J.A. Fentener van Vlissingen (oprichter BCD Travel) - bekend flink te investeren in de hotellerie. De plannen liegen er niet om: 10.000 bedden op minimaal der ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: