Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

23 december 2019 | redactie

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving. Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting, aldus KHN.

Maatregelen

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

21 jaar geleden in Hospitality Management: Sander Allegro

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een column van Sander Allegro uit het jaar 2000. Met de titel 'Groen' duidt Al ...

Hotelketens Interview Longread
"De langetermijnverwachtingen zijn onverminderd goed"

Erwin van der Graaf is directeur van Accor Hotels Services Nederland en als Vice President Operations verantwoordelijk voor de door Accor gemanagede hotels in Nederland. In het oog van de orkaan - het jaar 2020 - kreeg hij veel interviewaanvragen. Hij hield ze merendeels af; voelde geen behoeft ...

Interview
"Sales is oprecht nieuwsgierig zijn"

De essentie van sales. In het jaar dat de hotellerie ondersteboven werd gekegeld, zijn veel hotels anders naar hun salesprocessen gaan kijken. Van zwaar afhankelijk van OTA’s, naar op de juiste momenten de klant persoonlijk benaderen. Een ding is zeker: de kennis over en verbinding mét ...

Horeca naar de stembus deel twee: PvdA

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politiek partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonder ...

Personeel Hotelketens
Marriott International benoemt nieuwe CEO en President

De Raad van Bestuur van Marriott International heeft aangekondigd dat Anthony 'Tony' Capuano is benoemd tot Chief Executive Officer en is toegetreden tot de Raad van Bestuur van het bedrijf, met onmiddellijke ingang. Voorheen was hij Group President, Global Development, Design and Operation ...

Economie Hotelketens Internationaal
Accor verkoopt een belang van 1,5 procent in Huazhu voor 239 miljoen

Accor maakt bekend dat het de verkoop van een belang van 1,5% in Huazhu Group Limited (HTHT) heeft afgerond voor 239 miljoen euro. Deze transactie stelt Accor in staat om verdere waardecreatie van de initiële investering te ontwikkelen en tegelijkertijd haar balans te vereenvoudigen. Na deze tr ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: