Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

23 december 2019 | redactie

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving. Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting, aldus KHN.

Maatregelen

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Roberto Payer-editie Hospitality Management vaart nieuwe koers

De speciale Roberto Payer-editie die Hospitality Management in september uitgeeft, krijgt een nieuwe redactionele koers. Vanwege de coronacrisis zijn eerder bepaalde onderwerpen en thema's te komen vervallen. Vanochtend besprak Payer in het Waldorf Astoria de actualiteiten, thema's e...

Opening
Hotel De L'Europe Amsterdam heropent in nieuwe stijl

Na een volledige restyling van het interieur van de lobby, privé-eventkamers, restaurants en bar, opende De L'Europe Amsterdam het afgelopen weekend haar deuren voor gasten. Per 1 juni zijn ook alle restaurants van het hotel - Bord'Eau, Brasserie Marie, Freddy's Bar en de in &#...

Internationaal
CBS: passagiers nationale luchthavens 98% gedaald in april

In april 2020 reisden bijna 134 duizend passagiers van en naar de vijf nationale luchthavens, 98 procent minder dan in april 2019. Het vrachtvervoer daalde in deze periode met 25 procent tot 103 duizend ton aan vervoerd gewicht. Dit meldt het CBS op basis van de nieuwste cijfers. Vanweg...

Aannames, plannen en werkelijke reacties. Hoe we onze weg zoeken in de Covid-19 pandemie.

Sinds maart is Hotelschool The Hague een groot aantal onderzoeken gestart naar de Covid-crisis. Op welke termijn is een herstart van het toerisme te verwachten? Gaan we terug naar vroeger of zullen toeristen op dezelfde manier willen reizen? Gaan gasten hotels en andere accommodatie meer op criteria...

KHN
KHN: Demonstratie op de Dam klap in het gezicht voor horecaondernemers

De algemeen directeur van KHN, Dirk Beljaarts, noemt de demonstratie gisteren op de Dam in Amsterdam een klap in het gezicht voor horecaondernemers. Gisteravond kwamen duizenden mensen op de Dam bijeen om te demonstreren tegen racisme. “Het valt niet te rijmen met het beleid dat de afgelopen m...

Columns Coronacrisis
"Wat in Amsterdam gebeurde, voelt als een steek in de rug"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; we bellen hem geregeld op om met hem de situatie te bespreken. In dit hoofdstuk ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: