Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

23 december 2019 | redactie

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving. Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting, aldus KHN.

Maatregelen

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Coronacrisis
citizenM lanceert nieuwe subscriptions als antwoord op veranderd consumentengedrag

citizenM zet twee subscriptions in de markt die zich richten op de digital nomads, de thuiswerkers en de bedrijven die op zoek zijn naar invulling van het nieuwe hybride werken. Dit aanbod wordt wereldwijd beschikbaar. Vanaf vandaag kunnen remote workers en digital nomads werken én ontspannen ...

Toerisme
46 procent meer herfstboekingen in Nederlandse vakantieparken 

Vakantieparken in Nederland zien deze herfstvakantie een boekingenstijging van 46 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van BungalowSpecials, waar grote parken van onder andere Landal, Roompot en Center Parcs bij zijn aangesloten. Het aantal boekingen voor de herfstvakantie ...

Hotelbouwplannen Hotelketens
Nieuwbouw Van der Valk Hotel Venlo bereikt hoogste punt

Het is alweer ruim een jaar geleden dat er werd gestart met de sloop, maar nu heeft de nieuwbouw van het Van der Valk Hotel in Venlo het hoogste punt bereikt. De bestaande toren bleef staan en heeft zestig kamers, maar daarnaast wordt een compleet nieuwe hotelvleugel gebouwd. In de nieuwe vleugel ...

Awards Duurzaamheid
Bucuti haalt als eerste resort wereldwijd een perfecte score bij Green Globe

Bucuti & Tara Beach Resort heeft ’s werelds eerste perfecte score van 100 punten gehaald bij Green Globe, het wereldwijd erkende duurzaamheidslabel. Daarnaast heeft Bucuti & Tara wederom de certificering verkregen als CO2-neutraal resort en blijft het het eerste en enige energie-neutra ...

Hotelbouwplannen Internationaal
Louvre Hotels Group blijft uitbreiden: 10 nieuwe hotels

Ondanks de impact van COVID-19 op de internationale hotelindustrie, blijft Louvre Hotels Group (LHG) - de op één na grootste hotelgroep van Europa en een dochteronderneming van Jin Jiang International - haar netwerk in Europa ontwikkelen door tien '7 Days Premium’ hotels over ...

Columns
Column Tanja Seegers: Ik pas me aan

Ik fiets door prachtige groene wijngaarden en verlaten Franse dorpen. De wind waait door mijn haren. Heel even voel ik me zo vrij als een vogel. Een moment van geluk. Vrijheid; de mogelijkheid om naar eigen wil te handelen. In maatschappelijke zin behelst het de mogelijkheid van groepen en individue ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: