Booking.com voortaan transparanter over aanbiedingen, prijzen en voorwaarden

23 december 2019 | redactie

Hotelreserveringssite Booking.com past zijn website aan na een tik op de vingers van de Europese Commissie en Europese consumentenautoriteiten. Na maandenlang onderhandelen heeft het bedrijf afspraken gemaakt om wijzigingen aan te brengen in de manier waarop het prijzen, aanbiedingen en kortingen aan consumenten presenteert.

Consumenten zouden tot op heden misleid worden. Met deze wijzigingen moeten consumenten straks in staat zijn om geïnformeerde vergelijkingen te maken in overeenstemming met de vereisten van het consumentenrecht van de EU. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) heeft in de afgelopen jaren samen met koepelorganisatie HOTREC intensief gelobbyd voor betere Europese consumentenwetgeving. Deze nieuwe afspraken zijn dan ook een stap in de goede richting, aldus KHN.

Maatregelen

De nieuwe overeenkomst beschrijft een aantal maatregelen die Booking.com neemt, zodat Europese consumenten, ongeacht de lidstaat, dezelfde ervaring kunnen verwachten op Booking.com (lees hier). In totaal gaat het om acht aanpassingen. Zo moet Booking.com onder meer inzichtelijk maken hoe zoekresultaten tot stand komen. Ook moet duidelijk worden welke aanbieders betalen om hoger in de lijst met zoekresultaten terecht te komen. Het bedrijf krijgt tot juni 2020 de tijd om deze veranderingen voor de hele EU door te voeren.

De belangrijkste elementen uit de afspraken

Consumenten moeten duidelijk geïnformeerd worden hoe de zoekresultaten worden gerangschikt en of betalingen door de accommodatie zijn positie in de resultaten hebben beïnvloed. Daarnaast moet er meer duidelijkheid komen rondom aanbiedingen. Enkel wanneer een accommodatie besluit een aanbieding te doen, wordt dit ook zo weergegeven. Een lagere prijs t.o.v. een ander moment (door bijvoorbeeld een minder gewilde datum) kan niet als aanbieding worden weergegeven. Met de nieuwe regelgeving moeten prijzen straks ook altijd worden weergegeven inclusief belastingen, schoonmaakkosten en andere bijkomende toeslagen. Zo komt een gast niet voor verrassingen te staan bij het verblijf.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Toerisme
Bijna de helft van de Nederlanders gaat voor all-inclusive deze voorjaarsvakantie

Het aantal Nederlanders dat dit voorjaar voor een all inclusive-vakantie kiest, is gestegen: 48% van de vakantiegangers verkiest dit verzorgingstype boven logies en ontbijt (24%). In 2019 was dat nog 43% van de Nederlanders, blijkt uit cijfers van dé VakantieDiscounter. Ook hotels zijn n&o...

Hotel Verbouwen
Apollo hotel Amsterdam in een nieuw jasje

Apollo Hotel Amsterdam, a Tribute Portfolio Hotel brengt de Olympische Spelen van 1928 terug naar Amsterdam door 174 kamers in een geheel nieuw jasje te steken. Alle 223 kamers en suites zijn nu volledig gerenoveerd. Gelijktijdig met de onthulling van het vernieuwde interieurdesign, kondigt Apollo H...

Interview Longread
Twee bankiers over de 'herontdekking van de hotellerie'

Op de drempel van een nieuw decennium bespreken twee bankiers de staat van de hotellerie. Lianne Zondervan, Sector directeur Leisure van de ABN AMRO en Jos Klerx, Sectorspecialist Horeca & Recreatie van de Rabobank, blikken terug en kijken vooruit in een uitgebreid dubbelinterview. Dit interv...

Amsterdam
Hoofdkantoor The Student Hotel naar Amsterdam

Vanwege de exponentiële groei van The Student Hotel, heeft het internationale hoofdkantoor zich in januari 2020 in Amsterdam Noord gevestigd. Het culturele, eclectische en industriële bedrijventerrein in Noord sluit naadloos aan bij de kernwaarden van TSH. Het nieuwe hoofdkantoor is gev...

Amsterdam Verbouwen
De L'Europe Amsterdam brengt Amsterdamse iconen samen in 't Huys

Hotel De L'Europe Amsterdam opent in maart de deuren van 't Huys. Een vernieuwde vleugel van het hotel, met een eigen ingang aan de Nieuwe Doelenstraat, waar zowel de Amsterdammer als de hotelgast 'Original Amsterdam Luxury' vindt. 't Huys biedt onderdak aan drie Amsterdamse toon...

Awards Amsterdam
Park Inn by Radisson Amsterdam City West is hotel van het jaar

Het nieuwe Park Inn by Radisson Amsterdam City West hotel is verkozen tot ‘Hotel van het Jaar 2019’ in de regio Midden- en Zuid-Europa van de Radisson Hotel Group (RHG). Het designhotel behaalde op het gebied van bezettingsgraad, kwaliteit, omzet, gast-reviews, duurzaamheid en veiligheid...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: