Booking.com werkt met gemeente Amsterdam aan toerismespreiding

3 augustus 2018 | Thijs Jacobs

In samenwerking met de gemeente Amsterdam doet Booking.com vandaag de aftrap voor het eerste Booking Cares Lab in Amsterdam. Het initiatief verkent unieke kansen op het gebied van verantwoord stedelijk toerisme en komt voort uit het Booking Booster 'accelerator programma' voor social enterprise scale ups. Daarnaast past het binnen de ambitie van Booking.com overal ter wereld samen te werken met non-profit organisaties als onderdeel van het Booking Cares vrijwilligersprogramma.

Tijdens het driedaagse programma van 9 tot 11 oktober krijgen acht tot tien innovatieteams een mentor van Booking.com toegewezen en werken ze samen met andere experts van Booking.com, gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Het doel is om, door middel van een pitch, een jury van specialisten te overtuigen hen beurzen te geven voor hun plan. Zo maken ze kans op beurzen van €10.000,- tot €25.000,-. Tot slot kan de gemeente Amsterdam het team met het beste plan de kans om met de stad een pilot op te zetten.

Thema’s

De stad Amsterdam dient als inspiratiebron voor de teams. De innovators wordt gevraagd oplossingsgerichte projectplannen te ontwikkelen voor de volgende actuele thema’s:

Spreiding van het toerisme: de druk verlichten van drukbezochte toeristengebieden;

Inclusieve groei: om iedereen in de stad mee te laten delen in de groeiende kansen die toerisme biedt, ook door het stimuleren van een gevarieerd lokaal bedrijvenbestand;

Gedragsbewustzijn: reizigers informeren hoe ze zich meer als een local kunnen gedragen, bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast, afval en straatvervuiling, enz.

Gillian Tans

“We geloven dat mensen niet alleen gemakkelijker kunnen reizen dankzij technologie, maar ook duurzamer”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “We zijn er trots op voor dit nieuwe initiatief zo nauw samen te werken met de gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Samen hopen we met startups en non-profit changemakers aan bijzondere oplossingen te werken, die niet alleen een meetbare impact hebben voor Amsterdam maar die ook gebruikt kunnen worden stedelijke gebieden in Europa en de rest van de wereld.”

Samenwerking gemeente en Amsterdam Marketing

De gemeente voorziet niet alleen in gespecialiseerde mentoren, sprekers en extra context vanuit hun perspectief, maar is ook actief betrokken bij het selectieproces en de beslissingen over van de te vergeven beurzen. Ger Baron, CTO bij de gemeente Amsterdam, is een van de juryleden. Amsterdam Marketing heeft geholpen bij het bepalen van de kernthema’s voor het Amsterdam Cares Lab en speelt een actieve rol in het selectieproces van innovatieteams en het toekennen van de beurzen.

Inschrijven

Startups, non-profitorganisaties, onderzoekers en andere changemakers vanuit heel Europa worden uitgenodigd om een aanvraag in te dienen voor het eerste Booking.com Cares Lab in Amsterdam. Meer informatie is beschikbaar via https://www.bookingcares.com/cares-labs. De inschrijving voor het allereerste Booking.com Cares Lab opent vandaag  (3 augustus) en sluit op 26 augustus. De geselecteerde deelnemers krijgen rond half september bericht.

Duurzaam toerisme

Booking.com helpt reizigers meer dan 138.000 unieke bestemmingen over de hele wereld te ontdekken en te ervaren. Daarbij draagt het bij aan het in stand houden van deze bestemmingen, zodat ook toekomstige generaties er nog jarenlang van kunnen genieten. Het Booking Cares Lab ondersteunt deze visie door toerismegerelateerde onderwerpen overal ter wereld aan te pakken. Daarbij werkt het samen met lokale organisaties om ambitieuze changemakers op het gebied van duurzaam toerisme uit de for-profit- en non-profitsectoren te helpen innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

In combinatie met het Booking Booster Programma en het Booking Cares Fund is het Booking Cares Labs een initiatief naast het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com. Binnen dit programma werken medewerkers al jaren samen met lokale organisaties aan projecten die bestemmingen wereldwijd helpen verbeteren. Deze initiatieven zijn gestart vanuit de wens van Booking.com om een positieve invloed uit te oefenen op de internationale toerismebranche.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
Welke beoordelingen ontvangen hotels en hoe uiten zij zich op social media?

Nog snel een vakantie boeken of dit najaar een weekendje weg in eigen land? Online ondernemersplatform Places.nl zocht voor u uit hoe hotels beoordeeld worden door klanten. En dat niet alleen: hoe presteren deze hotels eigenlijk op social media? Want wat is nou leuker dan foto’s bekijken om al...

Wet- en regelgeving
Alle rookruimtes gesloten in 2022

Het is de bedoeling dat de laatste rookruimtes in Nederland in 2022 sluiten. In (semi)overheids- en openbare gebouwen sluiten de rookruimtes al in 2021. Dat betekent dat er dan geen rookruimtes meer te vinden zijn in de zorg, het onderwijs, bij overheidsgebouwen en in de cultuur- en sportsector. In ...

Economie
FNV Horeca bereikt cao-akkoord horeca met 3% loonsverhoging

FNV Horeca en CNV Vakmensen hebben met werkgeversorganisatie Koninklijke Horeca Nederland een onderhandelingsakkoord bereikt voor een nieuwe cao horeca. Het belangrijkste resultaat is een loonsverhoging van in totaal 3%. Edwin Vlek, bestuurder FNV Horeca, over het behaalde onderhandelingsakkoord:...

Interview Longread
Michael Struck, Ruby Hotels: "Rotterdam staat op ons lijstje"

Ruby Hotels fonkelt aan het firmament van het Duitse hotellandschap en zal binnen niet al te lange tijd wereldwijd bekend zijn. Als we de drukke openingsagenda bekijken, zien we openingen in Londen, Frankfurt, Düsseldorf, Keulen, Helsinki, Zürich en enkele locaties in China op de planning....

Achtergronden Tech
Overname Winner Hotel Software door Mews

Mews, het snelst groeiende SaaS Property Management Systeem (PMS) voor hotels en hostels, heeft de grootste Belgische software-leverancier, Winner Hotel Software, overgenomen. De strategische samenwerking tussen de twee toonaangevende Property Management Systems draagt bij aan de uitbreiding van ...

Achtergronden Internationaal
Deze items worden door hotelgasten het vaakst gestolen uit het hotel

Het stelen van zeep of pennen lijkt voor veel hotelgasten onschuldig, maar sommige zijn zo brutaal dat ze tv's, piano's, matrassen of zelfs opgezette dieren uit het hotel dragen. Wellness Heaven heeft 1.157 hoteliers gevraagd welke items het meest worden gestolen. In het bijzonder zien we ee...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: