Booking.com werkt met gemeente Amsterdam aan toerismespreiding

3 augustus 2018 | Thijs Jacobs

In samenwerking met de gemeente Amsterdam doet Booking.com vandaag de aftrap voor het eerste Booking Cares Lab in Amsterdam. Het initiatief verkent unieke kansen op het gebied van verantwoord stedelijk toerisme en komt voort uit het Booking Booster 'accelerator programma' voor social enterprise scale ups. Daarnaast past het binnen de ambitie van Booking.com overal ter wereld samen te werken met non-profit organisaties als onderdeel van het Booking Cares vrijwilligersprogramma.

Tijdens het driedaagse programma van 9 tot 11 oktober krijgen acht tot tien innovatieteams een mentor van Booking.com toegewezen en werken ze samen met andere experts van Booking.com, gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Het doel is om, door middel van een pitch, een jury van specialisten te overtuigen hen beurzen te geven voor hun plan. Zo maken ze kans op beurzen van €10.000,- tot €25.000,-. Tot slot kan de gemeente Amsterdam het team met het beste plan de kans om met de stad een pilot op te zetten.

Thema’s

De stad Amsterdam dient als inspiratiebron voor de teams. De innovators wordt gevraagd oplossingsgerichte projectplannen te ontwikkelen voor de volgende actuele thema’s:

Spreiding van het toerisme: de druk verlichten van drukbezochte toeristengebieden;

Inclusieve groei: om iedereen in de stad mee te laten delen in de groeiende kansen die toerisme biedt, ook door het stimuleren van een gevarieerd lokaal bedrijvenbestand;

Gedragsbewustzijn: reizigers informeren hoe ze zich meer als een local kunnen gedragen, bijvoorbeeld met betrekking tot geluidsoverlast, afval en straatvervuiling, enz.

Gillian Tans

“We geloven dat mensen niet alleen gemakkelijker kunnen reizen dankzij technologie, maar ook duurzamer”, zegt Gillian Tans, CEO van Booking.com. “We zijn er trots op voor dit nieuwe initiatief zo nauw samen te werken met de gemeente Amsterdam en Amsterdam Marketing. Samen hopen we met startups en non-profit changemakers aan bijzondere oplossingen te werken, die niet alleen een meetbare impact hebben voor Amsterdam maar die ook gebruikt kunnen worden stedelijke gebieden in Europa en de rest van de wereld.”

Samenwerking gemeente en Amsterdam Marketing

De gemeente voorziet niet alleen in gespecialiseerde mentoren, sprekers en extra context vanuit hun perspectief, maar is ook actief betrokken bij het selectieproces en de beslissingen over van de te vergeven beurzen. Ger Baron, CTO bij de gemeente Amsterdam, is een van de juryleden. Amsterdam Marketing heeft geholpen bij het bepalen van de kernthema’s voor het Amsterdam Cares Lab en speelt een actieve rol in het selectieproces van innovatieteams en het toekennen van de beurzen.

Inschrijven

Startups, non-profitorganisaties, onderzoekers en andere changemakers vanuit heel Europa worden uitgenodigd om een aanvraag in te dienen voor het eerste Booking.com Cares Lab in Amsterdam. Meer informatie is beschikbaar via https://www.bookingcares.com/cares-labs. De inschrijving voor het allereerste Booking.com Cares Lab opent vandaag  (3 augustus) en sluit op 26 augustus. De geselecteerde deelnemers krijgen rond half september bericht.

Duurzaam toerisme

Booking.com helpt reizigers meer dan 138.000 unieke bestemmingen over de hele wereld te ontdekken en te ervaren. Daarbij draagt het bij aan het in stand houden van deze bestemmingen, zodat ook toekomstige generaties er nog jarenlang van kunnen genieten. Het Booking Cares Lab ondersteunt deze visie door toerismegerelateerde onderwerpen overal ter wereld aan te pakken. Daarbij werkt het samen met lokale organisaties om ambitieuze changemakers op het gebied van duurzaam toerisme uit de for-profit- en non-profitsectoren te helpen innovatieve oplossingen te ontwikkelen.

In combinatie met het Booking Booster Programma en het Booking Cares Fund is het Booking Cares Labs een initiatief naast het interne vrijwilligersprogramma van Booking.com. Binnen dit programma werken medewerkers al jaren samen met lokale organisaties aan projecten die bestemmingen wereldwijd helpen verbeteren. Deze initiatieven zijn gestart vanuit de wens van Booking.com om een positieve invloed uit te oefenen op de internationale toerismebranche.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: