CBS: hotellerie stijgt het sterkst

28 februari 2018 | David Bakker
CBS: hotellerie stijgt het sterkst<
De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 0,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer bekend. In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999. Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Hotellerie stijgt het sterkst

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van hotels en fastfoodrestaurants namen in het vierde kwartaal toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Met 3,3 procent steeg de omzet van hotels het sterkst. Hotels ontvingen eind 2017 zowel meer Nederlandse als buitenlandse gasten. Fastfoodrestaurants hebben 1,1 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 0,5 procent binnen fastfoodrestaurants. 

Restaurants zetten daarentegen 1,2 procent minder om dan een kwartaal eerder. Het volume daalde met 1,7 procent. In de voorgaande acht kwartalen steeg de omzet van restaurants nog. De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.

Algehele groei

De horeca heeft in het vierde kwartaal 6,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, restaurants, fastfoodrestaurants en cafés). Het volume was 4,4 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2016.  Voor heel 2017 kwam de groei van de omzet uit op 7,4 procent. Dat is net zoveel als de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: