CBS: hotellerie stijgt het sterkst

28 februari 2018 | David Bakker
CBS: hotellerie stijgt het sterkst<
De omzet van hotels, restaurants en cafés steeg in het vierde kwartaal van 2017 met 0,5 procent ten opzichte van het vorige kwartaal, meldt het CBS. Al bijna vijf jaar neemt de omzet van de horeca toe. Het volume, het aantal consumpties en/of overnachtingen, steeg met 0,6 procent.

Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer bekend. In 2017 heeft de horeca 7,4 procent meer omgezet dan in 2016. Dat is een evenaring van de recordgroei in 1999. Vandaag publiceert het CBS ook de Kwartaalmonitor Horeca met meer informatie over de horeca, inclusief vakantieparken, kantines en catering.

Hotellerie stijgt het sterkst

De omzet en het volume (de voor prijsontwikkelingen gecorrigeerde omzet) van hotels en fastfoodrestaurants namen in het vierde kwartaal toe in vergelijking met een kwartaal eerder. Met 3,3 procent steeg de omzet van hotels het sterkst. Hotels ontvingen eind 2017 zowel meer Nederlandse als buitenlandse gasten. Fastfoodrestaurants hebben 1,1 procent meer omgezet. Het volume, het aantal verkochte consumpties, steeg met 0,5 procent binnen fastfoodrestaurants. 

Restaurants zetten daarentegen 1,2 procent minder om dan een kwartaal eerder. Het volume daalde met 1,7 procent. In de voorgaande acht kwartalen steeg de omzet van restaurants nog. De omzet van cafés, waaronder ook eetcafés en koffiebars, is met 0,3 procent gedaald. Het volume daalde met 0,6 procent. In de voorgaande vier kwartalen steeg de omzet van cafés nog.

Algehele groei

De horeca heeft in het vierde kwartaal 6,8 procent meer omgezet dan een jaar eerder. De omzetstijging gold voor alle branches (hotels, restaurants, fastfoodrestaurants en cafés). Het volume was 4,4 procent hoger dan in het vierde kwartaal van 2016.  Voor heel 2017 kwam de groei van de omzet uit op 7,4 procent. Dat is net zoveel als de recordgroei in 1999. Het volume van de horeca groeide in 2017 met 4,9 procent.

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Van der Valk Verbouwen
Nieuw gastvrijheidsconcept bij De Cantharel

Na een grondige verbouwing is de nieuwe entree van de hotelhoeve nu gesitueerd in het hart van het gebouw, als verbinding tussen de oude en de nieuwe vleugel van het hotel. De entree staat symbool voor het nieuwe gastvrijheidsconcept waarmee de Cantharel haar gasten nog meer kan verwennen en verrass...

Hotelketens Achtergronden
Hotel De 14 Sterren onderdeel van Hotel Groep Texel

Hotel De 14 Sterren aan de Smitsweg nabij Den Burg heeft zich aangesloten bij Hotel Groep Texel. Daarmee is dit het vierde hotel dat deel uitmaakt van dit samenwerkingsverband. Het hotel aan de bosrand werd in 1998 gebouwd door Alfons Griffioen en Wenny Steinmann, die enkele jaren daarvoor al het na...

Tech Advertorial
De Lindenhof Giethoorn kiest voor Micros en Suite8

De Lindenhof prijkt al jaren achtereen hoog op de ranglijsten van beste restaurants in Nederland. Maar de patron-cuisinier Martin Kruithof telt ook internationaal mee. Dat bewijzen de twee Michelinsterren die een kroon op zijn creatieve talent betekenen. Dat zijn naam als topkok stevig verankerd is,...

Hotelbouwplannen Bed&Breakfast
Voormalig hotel in Markelo wordt B&B

Voormalig hotel-restaurant 'In de Dennen' in Markelo wordt omgebouwd tot een bed and breakfast met wellnesscentrum en ook nog eens een kleine praktijk voor chirurgische ingrepen, zo lezen we op tubantia.nl Aantal kamers Julian Kuyumdzhiev is medisch specialist en van Bulgaarse afkoms...

Toerisme Airbnb
Dit is de top 10 Airbnb wish list van Nederlanders

De zomer is vandaag begonnen, dus hoog tijd voor het plannen van je vakantie! De grote vraag is natuurlijk: waarheen? Blijf je dit jaar in Europa, reis je af naar Azië, kies je voor Zuid-Amerika of toch liever Afrika? Voor iedereen die wel wat reisinspiratie kan gebruiken maakt Airbnb vandaag d...

Longread NHTV
"Het hotelmanagementcontract ... als u begrijpt wat ik bedoel"

We hebben het waarschijnlijk allemaal weleens meegemaakt: vragen wie de eigenaar is van een hotel en dan als antwoord iets krijgen als: “Ja, de stenen zijn van meneer/mevrouw X.” Doorvragen levert niet altijd meer duidelijkheid op over de precieze eigendomsstructuur, zéker niet al...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: