CBS: omzet horeca krimpt ongekend hard

1 maart 2021 | Redactie

De omzet van de horeca daalde in het vierde kwartaal van 2020 met bijna 44 procent ten opzichte van het voorgaande kwartaal, meldt het CBS. Dat is vooral te wijten aan de aanscherping van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. In het derde kwartaal maakte de horeca nog een forse opleving door toen de maatregelen werden versoepeld. Met het vierde kwartaal is ook het jaarcijfer beschikbaar. In 2020 kromp de omzet van de horeca met 33,9 procent ten opzichte van 2019. Deze krimp is zonder precedent. De horeca is een van de zwaarst getroffen sectoren door de coronacrisis.

Medio maart moest de horeca, waaronder hotels, cafés en restaurants, de deuren sluiten om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Het bezorgen en het afhalen van eten en drinken was wel toegestaan. Door de maatregelen tegen het coronavirus nam de omzet in het eerste kwartaal van 2020 met bijna 14 procent af ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Dit was de eerste omzetdaling in 7 jaar tijd. In het tweede kwartaal van 2020 daalde de omzet verder, met iets meer dan 50 procent. Op 1 juni 2020 werden de maatregelen wat versoepeld. Hierdoor veerde de omzet in het derde kwartaal van 2020 sterk op (met ruim 100 procent) en lag nagenoeg weer op hetzelfde niveau als in het eerste kwartaal van 2020. In het vierde kwartaal werden de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus echter weer aangescherpt en daalde de omzet van de horeca met bijna 44 procent ten opzichte van het derde kwartaal.

Omzet cafés daalt het sterkst in vierde kwartaal

In het vierde kwartaal van 2020 daalde de omzet van cafés het hardst. Cafés hebben 70,4 procent minder omgezet dan een kwartaal eerder. Restaurants boekten 56,7 procent minder omzet dan in het derde kwartaal en hotels 51,1 procent minder. De omzetdaling ten opzichte van het derde kwartaal was bij de overige horecasectoren minder sterk, maar nog altijd fors. Overige logiesverstrekking zoals vakantiehuisjes en kampeerterreinen verloren in het vierde kwartaal 23 procent aan omzet, fastfoodrestaurant 19,7 procent en kantines en catering 13,8 procent.

De omzet van de horeca kromp in 2020 met 33,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Dit is de grootste krimp ooit en maar liefst 7 keer groter dan de omzetdaling in 2009. Door de kredietcrisis behaalde de horeca toen 4,8 procent minder omzet dan in het jaar ervoor.

Hotels leden grootste omzetverlies in 2020

Hotels hebben vorig jaar 50,8 procent minder omgezet dan in 2019. De krimp bij de overige logiesverstrekkers was met 13,1 procent een stuk kleiner. In totaal kromp de omzet van de logiesverstrekkers in 2020 met 40,6 procent.

De omzet van eet- en drinkgelegenheden kromp, met 31,2 procent, minder hard dan die van de logiesverstrekkers. Fastfoodrestaurants hadden relatief het minste last van de coronamaatregelen. Hun omzet was 13,5 procent lager dan in 2019. Cafés en restaurants hebben in 2020 respectievelijk 41,7 en 34,6 procent minder omgezet dan een jaar eerder. Kantines en catering ten slotte verloren 35,6 procent omzet. 

De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld. Door de coronacrisis zijn de cijfers omgeven met een grotere onzekerheid dan gebruikelijk is.

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie
ibis Styles Delft City Centre verwelkomt haar eerste gast

ibis Styles Delft City Centre opent vanaf vandaag haar deuren. Het driesterren hotel telt 82 kamers en is gevestigd aan het Van Leeuwenhoekpark 2 in Delft. Het hotel bevindt zich in het hart van het centrum, vlakbij het station. Met de toevoeging van ibis Styles Delft City Centre aan het ibis Styles ...

Hotelbouwplannen
Bouw Amrâth Galaxy Jaarbeurs Hotel vertraagd

De ambitie om nog dit jaar het Amrath Galaxy Jaarbeurs Hotel in Utrecht te openen, gaat niet worden gehaald. De bouw van het multifunctionele gebouw heeft vertraging opgelopen. Bijna drie jaar geleden startte de bouw van de 90 meter hoge toren. Het hotelgedeelte bestaat uit de eerste zeven verdie ...

Interview
E-mailmarketing in de horeca: personalisatie is 'key'

Communiceren met gasten is in de horeca essentieel. Nu de branche nog altijd gebukt gaat onder de coronamaatregelen is communiceren via digitale kanalen van groot belang. Voor nieuwe gasten, maar ook voor terugkerende gasten. E-mailmarketing is daarin essentieel. Het verzamelen van e-mailadressen ...

Corona
Terrassen gaan op 21 april niet open

De terrassen gaan op 21 nog niet open. De voorgenomen versoepelingen zijn met minstens een week opgeschoven, aangezien de besmettingscijfers nu nog te hoog zijn. Een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst heeft dit bevestigd na het 'Catshuisoverleg' van zondag. De burgemeesters van ...

Toerisme Achtergronden
Oasis Parcs verandert naam in Oasis Premium Resorts

Het premium merk Oasis Parcs gaat verder onder de naam Oasis Premium Resorts. De nieuwe naam sluit beter aan bij het portfolio van uitsluitend luxe resorts met 4- en 5-sterren hotelfaciliteiten. De exploitant van luxe vakantieresorts beheert momenteel zeven resorts in Nederland, Curaçao, Oost ...

Achtergronden
Dit lees je in de gloednieuwe Hospitality Management

Een bijzonder speciale editie van Hospitality Management valt over een aantal dagen bij iedere hotelier op de mat. Ewout Hoogendoorn – al jaren als gewaardeerde columnist verbonden aan het blad – interviewt niemand minder dan John Fentener van Vlissingen, oprichter van zakenreisconcern B ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: