Column Ewout Hoogendoorn: Amsterdam het duurst?

1 oktober 2012 | Ewout Hoogendoorn

Te laat geboekt; uiteindelijk een late vlucht die veel vertraging had door de mist in München.  Daar zijn ze zo slim geweest om een nieuwe luchthaven 40 kilometer buiten de stad te bouwen, in een moerasgebied waar het vaak mistig is. Met Schiphol is dat min of meer per ongeluk gegaan, maar in München was het boze opzet. Men koesterde de hoop dat de stad naar de luchthaven toe zou groeien. Om een beetje te helpen, hebben ze een immense Messe gebouwd op de plek van de oude luchthaven, tussen de stad en de nieuwe luchthaven in.

In Nederland leeft dat idee al jaren: de RAI verplaatsen naar Schiphol en Schiphol in zee te leggen. Op de plek van de RAI kun je dan hoogwaardige woningen bouwen. Ach ja, in München hebben ze het aangedurfd.

Maar wat heeft het ze gebracht? In ieder geval een ‘Messestadt’ waar  de RAI minstens vier keer in kan. Zo’n Expo Real met 37.000 bezoekers (1.000 uit Nederland!) en 1700 exposanten uit 31 landen, op 64.000 vierkante meter; dat is toch andere koek dan bijvoorbeeld onze Provada met 22.000 bezoekers (voornamelijk Nederlandse) en 300 standhouders op 20.000 vierkante meter. En die Messe zit toch minstens twintig keer per jaar een paar dagen stampvol.

Het leidt dan natuurlijk wel tot piekbezettingen in de hotels. Men zet gewoon een bordje bij de receptie: "Wir haben zurzeit Messe." Dat betekent dat de prijzen minimaal zijn verdriedubbeld. Ik heb een eigen zaak, dus let vanzelf wat meer op de kleintjes. Alleen gaat het niet meer om ‘kleintjes’. Ik had een achteraf hotelletje geboekt in de omgeving Hauptbahnhof. De taxichauffeur, die alle hotels daar in die straat wél kende, kende dit onderkomen. Uiteindelijk toch wel: "Ach ja, das ist ein ganz süsses kleines Hotel, und die leute sind sehr net."

Het was schoon en functioneel; verder wil je er niet dood gevonden worden, maar dat was ook precies mijn criterium. De 'süsse kleine Preis' die ik daarvoor mocht betalen was 280 euro voor één nacht. Als ik daar al van schrok... Iemand anders bekende bedremmeld dat hij in het Courtyard by Marriott had geboekt: twee nachten van 550 euro per stuk. Hij had er nog één willen annuleren, vanwege een gewijzigd schema. Dat mocht, maar hij kreeg geen geld terug.

In Amsterdam blijven de hoteliers daar alleen maar van dromen. We blijven lekker kneuterig klein denken, en als de IBC niet meer past, of het cardiologencongres meer gasten wil huisvesten, dan laten we ze gewoon naar München gaan.
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Banqueting
Drie experts over banquet sales: "Volop kansen"

In de crisis werd er niet naar omgekeken, maar in tijden van economische voorspoed is het onomstreden: de banquetingafdeling is in beweging. En hoe. De meningen over verkoop zijn verdeeld. Nogal. Maar dat er kansen liggen binnen de banquetingafdeling is een feit. De leisuremarkt trekt aan en de jong...

Columns Ewout Hoogendoorn
Column Ewout Hoogendoorn: Dutch Hotel City Index

De hotelmarkt als geheel laat cijfers zien die we nog niet eerder hebben gezien. Bezettingsgraden en kamerprijzen komen inmiddels boven de getallen van het jubeljaar 2007 uit. Het perspectief voor het komende jaar is bijzonder positief, dus dat belooft wat! Waar moet je als investeerder met je geld ...

Achtergronden Tech
Met een marketingbril naar Nederlandse hoteliers kijken, dat is schrikken!

Als online retailbankier kwam ik jaren geleden in aanraking met hoteliers, in de online managementrol bij Fletcher. Het voelde vertrouwd, alleen zijn klanten opeens gasten en is bestellen boeken. Binnen Fletcher vond men zichzelf, en werkte men eigenlijk als, een retailbedrijf. Dus was marketing een...

Hotelketens Interview Longread
Interview Harry en Jennifer Westers, WestCord Hotels: "Wij spelen onze eigen wedstrijd"

Naamsbekendheid is meestal te danken aan opzienbarend nieuws. De naam Harry Westers doet bij menigeen binnen de hotellerie een belletje rinkelen. Nou ja, ‘belletje’; zeg gerust een scheepsbel. Hij heeft immers de SS Rotterdam weer op koers gekregen. En we kennen hem ook nog van Golden Tu...

Achtergronden
Rotterdam heeft hotels nodig

In het jaar 2017 steeg het aantal overnachtingen in Rotterdam met maar liefst 9 procent tot 1,8 miljoen overnachtingen. De groei zette in 2018 flink door; maar liefst 27,6 procent over het eerste kwartaal, meldt Colliers International. Het aantal Nederlandse toeristen in de havenstad stijgt de a...

Events
Training e-mailmarketing

Een goed opgezetten e-mailcampagne zorgt voor meer directe boekingen. De HM Academy heeft de kennis in huis om u als hotelier verder te helpen met een goed opgezette e-mailmarketingcampagne. Op 24 september aanstaande organiseert de HM Academy de training e-mailmarketing in de Utrechtse trainingsloc...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: