Column Ewout Hoogendoorn: Amsterdam het duurst?

1 oktober 2012 | Ewout Hoogendoorn

Te laat geboekt; uiteindelijk een late vlucht die veel vertraging had door de mist in München.  Daar zijn ze zo slim geweest om een nieuwe luchthaven 40 kilometer buiten de stad te bouwen, in een moerasgebied waar het vaak mistig is. Met Schiphol is dat min of meer per ongeluk gegaan, maar in München was het boze opzet. Men koesterde de hoop dat de stad naar de luchthaven toe zou groeien. Om een beetje te helpen, hebben ze een immense Messe gebouwd op de plek van de oude luchthaven, tussen de stad en de nieuwe luchthaven in.

In Nederland leeft dat idee al jaren: de RAI verplaatsen naar Schiphol en Schiphol in zee te leggen. Op de plek van de RAI kun je dan hoogwaardige woningen bouwen. Ach ja, in München hebben ze het aangedurfd.

Maar wat heeft het ze gebracht? In ieder geval een ‘Messestadt’ waar  de RAI minstens vier keer in kan. Zo’n Expo Real met 37.000 bezoekers (1.000 uit Nederland!) en 1700 exposanten uit 31 landen, op 64.000 vierkante meter; dat is toch andere koek dan bijvoorbeeld onze Provada met 22.000 bezoekers (voornamelijk Nederlandse) en 300 standhouders op 20.000 vierkante meter. En die Messe zit toch minstens twintig keer per jaar een paar dagen stampvol.

Het leidt dan natuurlijk wel tot piekbezettingen in de hotels. Men zet gewoon een bordje bij de receptie: "Wir haben zurzeit Messe." Dat betekent dat de prijzen minimaal zijn verdriedubbeld. Ik heb een eigen zaak, dus let vanzelf wat meer op de kleintjes. Alleen gaat het niet meer om ‘kleintjes’. Ik had een achteraf hotelletje geboekt in de omgeving Hauptbahnhof. De taxichauffeur, die alle hotels daar in die straat wél kende, kende dit onderkomen. Uiteindelijk toch wel: "Ach ja, das ist ein ganz süsses kleines Hotel, und die leute sind sehr net."

Het was schoon en functioneel; verder wil je er niet dood gevonden worden, maar dat was ook precies mijn criterium. De 'süsse kleine Preis' die ik daarvoor mocht betalen was 280 euro voor één nacht. Als ik daar al van schrok... Iemand anders bekende bedremmeld dat hij in het Courtyard by Marriott had geboekt: twee nachten van 550 euro per stuk. Hij had er nog één willen annuleren, vanwege een gewijzigd schema. Dat mocht, maar hij kreeg geen geld terug.

In Amsterdam blijven de hoteliers daar alleen maar van dromen. We blijven lekker kneuterig klein denken, en als de IBC niet meer past, of het cardiologencongres meer gasten wil huisvesten, dan laten we ze gewoon naar München gaan.
 

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Accor Interview Longread
Caro van Eekelen van AccorHotels: ''Zeg eens 'ja' op uitdagingen''

Met haar aanstelling in 2009 werd Caro van Eekelen de eerste vrouwelijke country director van AccorHotels. Dat was baanbrekend voor de organisatie en maakte haar tot rolmodel voor veel vrouwen in de hospitalitybranche. “Hoe ik het zo ver heb geschopt? Door altijd ja te zeggen op uitdagingen!&r...

Columns Starten in de horeca Ondernemen
Functioneren en disfunctioneren: wat kan en moet een werkgever?

Elke werkgever kampt vroeg of laat met een medewerker die het in het functioneren laat afweten. Van een werkgever wordt verwacht een gedegen verbeterplan op te stellen en met de medewerker te doorlopen. Een verbeterplan kent duidelijke doelen, een reële termijn waarbinnen de doelen moeten zijn ...

Advertorial Sanitair
Meer bling bling in badkamer

Midnight is de nieuwe zwarte kleur met glinsterende pigmenten. Het zorgt voor glamour en een glansrijke beleving. Verwen uw gasten met de extra luxe van Bette badarchitectuur. Exclusieve ligbaden, douchevloeren en wastafels. Fonkelende edelstenen, glanzende mineralen, goud, zilver en reflectie in...

Achtergronden F&B
Colliers International zet afdeling Food & Beverage op

Op 1 juni start vastgoedadviseur Colliers International met een nieuwe afdeling Food & Beverage onder leiding van Etienne van Unen. Deze afdeling is een uitbreiding van de afdeling Retail. Food & Beverage (F&B) speelt een steeds belangrijkere rol in het retaillandschap. Het aandeel s...

Achtergronden
Download nu de Hotel & Food & Beverage special

Hij is er! De langverwachte, jaarlijkse F&B-special van Hospitality Management is deze week op de spreekwoordelijke mat van menig hotel en hotelier gevallen. Hospitality Management wordt immers verzonden naar alle hotels in Nederland. In deze uitgave besteden we aandacht aan 'concepting'...

Hilton Achtergronden
Hilton stopt met plastic rietjes

Hilton zal tegen eind 2018 de plastic rietjes hebben verwijderd uit 650 gebouwen. Vandaag onthult Hilton ook zijn nieuwe wetenschappelijk onderbouwde 2030 doelstellingen, gericht op het halveren van de wereldwijde impact op het milieu en het verdubbelen van de investeringen met een sociaal effect. ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: