Column Ewout Hoogendoorn: Hotelbeleid Metropoolregio Amsterdam

1 februari 2017 | Ewout Hoogendoorn

We zijn weer druk aan het nadenken en discussiëren over het hotelbeleid in de Metropoolregio Amsterdam. Samen met Buck Consultants International werkt Horwath HTL aan de analyses voor, en het helpen opzetten van, een hotelbeleid voor de komende periode. Het huidige beleid is van voor de crisis, opgesteld eind 2006, begin 2007. Op basis van alle economische plannen, de beschikbare accommodatie, bezettingsgraden en kameropbrengsten van dat moment, verwachtte men dat er ongeveer 9.000 kamers extra nodig waren in Amsterdam en nog eens 6.000 kamers in de regio daaromheen, in de periode tot en met 2015.

Op die manier zou men de bezettingsgraden en ook de prijzen op hetzelfde niveau kunnen houden en tegelijkertijd de verwachte groei kunnen faciliteren. Maar de crisis sloeg toe en vrijwel alle verwachtingen werden naar beneden bijgesteld, dus ook het aantal benodigde kamers. De feiten leren echter, dat de Metropoolregio behoorlijk resistent is tegen de crisis. Het aantal overnachtingen in de gehele regio is alleen in 2008 achteruitgegaan; in de periode 2006 tot en met 2011 werd een absolute groei gerealiseerd van 1,7 miljoen overnachtingen, hetgeen neerkomt op een gemiddelde jaarlijkse groei van 2,7%.

Welke sector kan dat ook zeggen? De gemiddelde kamerprijs is evenwel gedaald van 123 euro in 2007 naar 114 euro in 2011. Dat is een daling van bijna 2% per jaar! In zes jaar - van 2006 tot en met 2012 - zijn er circa 6.400 kamers bijgekomen in de Metropoolregio. De bezettingsgraad is desondanks ongeveer op hetzelfde niveau gebleven, maar de kamerprijzen zijn wel fors gedaald. Kun je op basis daarvan iets zeggen over de gewenste ontwikkeling van het hotelbeleid?

De Metropoolregio Amsterdam koestert de ambitie om als economische factor minstens op hetzelfde niveau in Europa te blijven meespelen. Wat is er gebeurd in andere Europese steden? Wat is de invloed van meer hotelkamers, en wat is het karakter van die kamers; duur of goedkoop, design of standaard? Londen en Parijs hebben een vergelijkbare uitbreiding doorgemaakt, met enigszins vergelijkbare resultaten, hoewel de prijzen daar minder onder druk hebben gestaan.

Hoe werkt de razendsnelle ontwikkeling van concepten als Airbnb en Wimdu door in de resultaten? Hoe moet je daar als Metropoolregio mee omgaan? Moet daar beleid op worden gemaakt? Leidt het  converteren van leegstaande kantoren tot een ‘hotelbubbel’?  Hoe ontwikkelen vraaggeneratoren zich in de regio?

Er zijn inmiddels veel analyses gedaan voor de MRA, en - voor toerisme en congressen - in de MRA. Met alle partijen samen werken we aan de formulering van een hotelbeleid dat houvast biedt voor marktpartijen en overheden. Wordt vervolgd!
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Interview Coronacrisis
"De reddingsboeien zijn er wel, maar te weinig"

Bart Reints Bok is directeur/eigenaar van Charme Hotels, de hotelgroep die 26 hotels onder haar vleugels heeft. Hij houdt dagelijks de Nederlandse hotellerie op de hoogte van het reilen en zeilen in deze roerige tijden; iedere dag bellen we hem om de situatie te bespreken. In dit dertiende hoofdstuk...

Food Amsterdam
Paascreaties van Hotel Jakarta verkocht in Bakkerij Westers

Pastry chef Ramona Rütti van Hotel Jakarta Amsterdam maakt bijzondere paascreaties om te paastafel op te fleuren. Dit jaar zal de tafel voor minder mensen gedekt worden, maar daardoor is er des te meer aandacht voor wat er op tafel staat. Er zijn verschillende creaties te verkrijgen in Bakke...

Economie Coronacrisis
HorecaMonitor doet voorstel om horeca te behoeden voor faillissementen

HorecaMonitor roept KHN op om 'Den Haag' een serieus voorstel te doen. Een voorstel dat, wanneer het geaccepteerd wordt, horecaondernemers mogelijk behoedt voor faillissementen. Hieronder de brief: Beste heer, mevrouw, Ons bureau is sterk betrokken bij de begeleiding van vele horecakla...

Coronacrisis
Wapenen tegen de crisis: Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? (Deel 2)

Kamerprijs dumpen is dom. Waarom doen we het dan steeds weer? Volgens Arne Sorenson, CEO van Marriott, zijn de effecten van de coronacrisis op de korte termijn al groter dan die van 9/11 en de bankencrisis tezamen. Bezettingsgraden zijn gedaald tot 90% in de sterk getroffen gebieden en tot 75% in mi...

Columns
Column: Het post-corona tijdperk

Hoe ziet de wereld eruit in een post-corona tijdperk? Dat is een vraag die mij de laatste tijd erg bezighoudt. Vliegen we nog net zoveel als twee maanden geleden? Blijven er maatregelen bij evenementen boven de 100 personen? Hoe gaan mensen om met fysiek contact? Draagt een hostess achter de recepti...

Coronacrisis
Hotellerie op slot: Vier hoteliers uiten hun zorgen (deel 1)

De hotellerie zit op slot. Boekingen worden massaal geannuleerd, nieuwe boekingen blijven uit en veel hotels zijn genoodzaakt de deuren te sluiten. In een digitaal rondetafelgesprek bespreken vier hoteliers wat de coronacrisis voor gevolgen heeft op hun onderneming. Hoe kijken zij aan tegen de rol ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: