Column Gabriella Esselbrugge: Blosjes

7 maart 2017 | Gabriella Esselbrugge

Al kreeg ik het met de paplepel ingegoten, ik zeg wel eens dat ik 360 graden moet kunnen kijken om alle gasten de aandacht te geven die ze verdienen. Generaties voor mij deden het al. Na het rietsnijden, koeien melken of hooien ging ’s avonds de deur van het huis open om met elkaar in het huiskamercafé verhalen te vertellen en naar elkaar te luisteren. Als er ’s avonds laat nog iemand aanklopte bij het hotel van mijn oma, dan ging ze zelf op de grond liggen. Toen ik besloot om aan het roer van de dames van de Jonge te gaan staan, lag de lat dus best hoog in onze familie.

Sommige hotels zijn mooier of groter dan andere hotels, sommige hotels hebben een mooiere ligging en sommige hotels zijn beter in marketing. Maar er is volgens mij één ding het meest belangrijk: de emotie. Mijn team bij de dames van de Jonge is net een familie. We vullen elkaar aan, kibbelen er wat op los, maar over één zin zijn we het eens: 'Je moet blikken van de gast vangen en zorgen dat ze gaan blozen'.

Als je de cultuur van de gast niet kent, is het moeilijk om deze te kunnen raken. Bij een Zuid-Koreaan is het netjes om te buigen als je hem ontvangt. Bij een Chinese gast is het aan te raden niet te teveel gebaren te gebruiken. Bij Arabieren geef je een visitekaartje met je rechterhand en hoe leuk is het als je deze dan ook nog in het Arabisch hebt gemaakt? Pas als je de cultuur van deze gasten kent, dan kan je ze écht raken. Waar kun je iemand mee verrassen? Wat kun je echt niet maken? We verdiepen ons altijd in de cultuur van de gast, proberen de taal van hem te spreken en te zorgen dat hij aan onze lippen hangt.

Ook voor ons is die hoge lat niet altijd haalbaar. Wie werkt er nog dag en nacht? Wie durft echt concessies te doen voor een gast? Ik hoop dat we als hoteliers zorgen voor meer blosjes op de wangen van onze (internationale) gasten.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Booking.com Coronacrisis
Booking.com ontving een megabedrag van 61 miljoen euro vanuit de NOW-regeling

KLM is met afstand de grootste ontvanger van steun uit de NOW-regeling. De regeling voorziet in het dorbetalen van een deel van het loon door het rijk. De luchtvaartmaatschappij ontving in totaal 301 miljoen euro, zo bleek uit gegevens van het UWV. Binnen onze branche is Booking.com een zeer grote o...

Hotelbouwplannen Opening
Stayokay Maastricht heropent deuren na grondige renovatie

Vandaag heropent Stayokay Maastricht officieel de deuren na een complete renovatie. Het vernieuwde hostel biedt plaats aan gezinnen, individuele reizigers, groepen en zakelijke gasten. Daarnaast wil Stayokay met bar-restaurant The 5th een fijne hotspot aan de Maas bieden om te eten, drinken, relaxen...

Economie Coronacrisis
Rabobank: blijvende omzetdaling door coronacrisis

De lagere omzetten voor bijna alle bedrijfssectoren in Nederland gaan nog zeker een jaar aanhouden. Met name in de horeca, industrie, automotive en delen van de retailsector blijft de omzetdaling groot. Dat blijkt uit de analyse van omzetprognoses voor alle sectoren die Rabobank vandaag heeft gepubl...

Columns Blog
Blog Gijs Hendrikx: opgedroogde tranen

En dan vermindert de sneltreinvaart en staan de voertuigen plots stokstijf stil. Corona heeft toegeslagen en dat heeft tot op de dag van vandaag een enorme impact op de totale horecabranche. We kenden in ons Theaterhotel in Venlo vóór het coronatijdperk alleen maar groei en dat stopt v...

Branded Content Coronacrisis
In jouw hotel voelen gasten en medewerkers zich veilig, toch?

Bij binnenkomst in een hotel bepaalt de gast of hij zich comfortabel en op zijn gemak voelt. Dat gaat allemaal vanzelf en is een gevoelskwestie. Natuurlijk speelt hierbij de receptioniste een belangrijke rol. Een glimlach, een luisterend oor, zakelijk maar toch vriendelijk, het helpt allemaal mee. ...

Economie Coronacrisis
Vooral horecaondernemers maken zich zorgen over voortbestaan onderneming

Het vertrouwen in het voortbestaan bij de huidige economische situatie is in juni in nagenoeg alle sectoren van het niet-financiële bedrijfsleven toegenomen. In de meeste sectoren dacht meer dan de helft van de bedrijven in juni minstens nog een jaar te bestaan. In mei was dit nog alleen in de ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: