Column Gabriella Esselbrugge: Blosjes

7 maart 2017 | Gabriella Esselbrugge

Al kreeg ik het met de paplepel ingegoten, ik zeg wel eens dat ik 360 graden moet kunnen kijken om alle gasten de aandacht te geven die ze verdienen. Generaties voor mij deden het al. Na het rietsnijden, koeien melken of hooien ging ’s avonds de deur van het huis open om met elkaar in het huiskamercafé verhalen te vertellen en naar elkaar te luisteren. Als er ’s avonds laat nog iemand aanklopte bij het hotel van mijn oma, dan ging ze zelf op de grond liggen. Toen ik besloot om aan het roer van de dames van de Jonge te gaan staan, lag de lat dus best hoog in onze familie.

Sommige hotels zijn mooier of groter dan andere hotels, sommige hotels hebben een mooiere ligging en sommige hotels zijn beter in marketing. Maar er is volgens mij één ding het meest belangrijk: de emotie. Mijn team bij de dames van de Jonge is net een familie. We vullen elkaar aan, kibbelen er wat op los, maar over één zin zijn we het eens: 'Je moet blikken van de gast vangen en zorgen dat ze gaan blozen'.

Als je de cultuur van de gast niet kent, is het moeilijk om deze te kunnen raken. Bij een Zuid-Koreaan is het netjes om te buigen als je hem ontvangt. Bij een Chinese gast is het aan te raden niet te teveel gebaren te gebruiken. Bij Arabieren geef je een visitekaartje met je rechterhand en hoe leuk is het als je deze dan ook nog in het Arabisch hebt gemaakt? Pas als je de cultuur van deze gasten kent, dan kan je ze écht raken. Waar kun je iemand mee verrassen? Wat kun je echt niet maken? We verdiepen ons altijd in de cultuur van de gast, proberen de taal van hem te spreken en te zorgen dat hij aan onze lippen hangt.

Ook voor ons is die hoge lat niet altijd haalbaar. Wie werkt er nog dag en nacht? Wie durft echt concessies te doen voor een gast? Ik hoop dat we als hoteliers zorgen voor meer blosjes op de wangen van onze (internationale) gasten.

Deze column staat in de nieuwe editie van Hospitality Management. Klik hier om deze te downloaden!

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Economie Coronacrisis
Dit zijn de aanvullingen op het derde steunpakket corona

De opleving van het coronavirus en de huidige maatregelen hebben flinke gevolgen voor de economie. Het kabinet stelt extra geld beschikbaar voor ondernemers die door de recente maatregelen een onevenredig harde klap hebben gekregen. Zo krijgt de horeca een eenmalige subsidie op aangelegde en nu onbr ...

Opening Den Haag
Park Centraal opent in cultureel centrum van Den Haag

Hospitalitygroep Sircle Collection heeft het 160 jaar oude pand van Park Hotel Den Haag, voorzien van een grondige restyling waarmee het interieur en de identiteit opnieuw zijn vormgegeven tot Park Centraal Den Haag. De renovatie en rebranding van het hotel brengen het culturele erfgoed en bewaarde ...

Columns
Column Jantiene Berg: Mijn hele hebben en houwen op tafel

Het is nu vijf maanden geleden dat mijn compagnon en ik de sleutel van ons urban boutique hotel in Rotterdam inleverden bij de curator. Per direct geen zeggenschap meer, maar nog wel een hoop verplichtingen richting de curator. Een eenzaam proces zonder echt afscheid van je gasten en medewerkers te ...

Achtergronden Coronacrisis
Horecaondernemers krijgen eenmalig gemiddeld 2500 euro overheidssteun

De horecabedrijven die vanwege de coronacrisis gesloten zijn, kunnen een eenmalige uitkering van gemiddeld 2500 euro tegemoetzien. Het bedrag is afhankelijk van het geleden omzetverlies, dus een gemiddelde op basis van deze rekensom: 2,75 procent van het verlies aan omzet. Dit meldt de NOS op basis ...

Wet- en regelgeving Coronacrisis
Ook in hotels geen alcohol meer na 20.00 uur

In bars en restaurants van hotels mag vanaf vanavond 20.00 uur geen alcohol meer worden geserveerd. Ook niet via roomservice. Hiermee trekt het kabinet de lijn met het verbod op de verkoop van alcohol in winkels tussen 20.00 en 07.00 uur door. In winkels is dat sinds vorige week woensdag niet meer t ...

Wet- en regelgeving KHN
KHN: Alcoholklok hotels wederom toppunt van symboolpolitiek

KHN heeft vol onbegrip kennis genomen van het kabinetsbesluit om vanaf vrijdagavond 23 oktober een alcoholklok voor hotels in te voeren. Volgens dit besluit mag er vanaf vanavond in hotels na 20:00 uur ook geen alcohol meer worden geschonken of genuttigd in publieke ruimten zoals in het restaurant o ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: