Column Gabriella Esselbrugge: Ranking the stars

27 september 2017 | Redactie

Ben je onderweg in de auto na een afspraak, hoor je ineens onbekende sterren op de radio. Radar besteedde afgelopen week op Radio 1 aandacht aan hotelsterren. "Wat zegt de hoeveelheid sterren over een hotel?",  vroegen ze zich af. 

Dat onderwerp is koren op mijn molen. Maar de uitzending deed mij bijna van de snelweg geraken. Niet alleen toen het over het leed van de consumenten ging, maar vooral vanwege de manier waarop hotels (met sterren) in de uitzending werden weggezet. Hoe waardevol zijn de sterren? Volgens de sprekers zou een eenduidig stelsel in Europa niet bestaan. Nou, in mijn beleving is er wel degelijk iets opgezet vanuit onze branche waar het oordeel van professionals tot een sterrenstelstelsel heeft geleid. De sterren worden Europees breed gelijk gewaardeerd om voor consumenten één niveau te schetsen. Dit is de Hotel Stars Union (HSU). Heb je als hotelier nog een oud schildje hangen? Dan voer je wat in je schild en informeer je de consument niet meer juist. Volgens het HSU-systeem, waarin inmiddels achttien landen samen optrekken voor meer uniformiteit, creëren we wel degelijk duidelijkheid naar de consument. De criteria zijn objectief en transparant. Kijk maar eens op www.hotelsterren.nl.

Als dit systeem echt Europees breed is aangenomen, kunnen we gaan praten met andere werelddelen die systemen hanteren om zo een werelddekkend systeem te maken voor gasten. Wellicht kan er in Brussel worden gezorgd dat we deze uitdaging waar gaan maken. Eerst moeten consumenten de huidige sterren serieus nemen. Zullen we daar samen campagne voor voeren door middel van sterreclame op onze eigen sites? Gasten kunnen volgens het panel bij Radar het hotel alleen maar beoordelen op basis van de reisomschrijving en dan ter plekke controleren of we die beloftes wel nakomen. Waarom zijn er dan filters voor gasten met reviews en sterren? Hebben we als hoteliers baat bij het benadelen van onze gasten? Waar staat gastvrijheid dan voor? Als er sterren zijn, dan moet je gasten ook sterren laten zien. Laten we onze sterren correct opgeven. Krijg geen sterallures, waardoor je de gast zult teleurstellen. Vervolgens kunnen consumenten ons vertrouwen en kunnen panels problemen oplossen die échte gastvrijheid ondermijnen.

HM302017
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Personeel
Hotelpersoneel in trek binnen andere sectoren

Alhoewel onze branche in last is, zijn mensen met een hospitality-achtergrond in trek binnen andere sectoren. Niet alleen de zorg zit verlegen om mensen met een sterke dienstverlenende achtergrond, maar ook de uitvaartverzorging is een sector waar deze professionals welkom zijn. Tegelijkertijd zien ...

David Bakker
Column: lang leve Leeuwarden

In 2018 was Leeuwarden, samen met Valletta (Malta), de Culturele Hoofdstad van Europa. De hotels puilden uit, bedden waren niet meer te boeken en provincie Friesland profiteerde mee. Eindstand: 5,4 miljoen bezoekers voor Friesland in 2018. In het bidbook werd uitgegaan van 4 miljoen bezoeken aan ...

Internationaal
a&o breidt uit naar het Verenigd Koninkrijk

Vanaf 1 juli heet a&o Hostels haar gasten ook in Edinburgh welkom. Het eerste hostel in het Verenigd Koninkrijk van Europa’s grootste budget hostelketen biedt 131 kamers en 610 bedden. Het is centraal gelegen in de oude binnenstad van de Schotse hoofdstad. Voor oprichter en CEO Oliver Wint ...

Stelling van de maand mei: De overheid loodst de hotellerie goed door de coronacrisis

In deze nieuwe rubriek 'De stelling van de maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De stelling van de maand ...

Achtergronden Interview
12 jaar geleden in Hospitality Management: Caro van Eekelen

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Dit keer een artikel uit 2009. In de zomer van 2009 werd Caro van Eekelen aangesteld als managi ...

Interview
Mens, Bedrijf & Visie: Ricardo Eshuis (SVH)

In de rubriek Mens, Bedrijf & Visie portretteert de redactie van Hospitality Management vooraanstaande personen in en rondom de horecabranche. De coronacrisis dendert als een donderwolk door de sector. In deze rubriek zetten we de mens, de visie en het bedrijf centraal. In deze aflevering een ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: