Column Gabriella Esselbrugge: Ranking the stars

27 september 2017 | Roy Spijker

Ben je onderweg in de auto na een afspraak, hoor je ineens onbekende sterren op de radio. Radar besteedde afgelopen week op Radio 1 aandacht aan hotelsterren. "Wat zegt de hoeveelheid sterren over een hotel?",  vroegen ze zich af. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Dat onderwerp is koren op mijn molen. Maar de uitzending deed mij bijna van de snelweg geraken. Niet alleen toen het over het leed van de consumenten ging, maar vooral vanwege de manier waarop hotels (met sterren) in de uitzending werden weggezet. Hoe waardevol zijn de sterren? Volgens de sprekers zou een eenduidig stelsel in Europa niet bestaan. Nou, in mijn beleving is er wel degelijk iets opgezet vanuit onze branche waar het oordeel van professionals tot een sterrenstelstelsel heeft geleid. De sterren worden Europees breed gelijk gewaardeerd om voor consumenten één niveau te schetsen. Dit is de Hotel Stars Union (HSU). Heb je als hotelier nog een oud schildje hangen? Dan voer je wat in je schild en informeer je de consument niet meer juist. Volgens het HSU-systeem, waarin inmiddels achttien landen samen optrekken voor meer uniformiteit, creëren we wel degelijk duidelijkheid naar de consument. De criteria zijn objectief en transparant. Kijk maar eens op www.hotelsterren.nl.

Als dit systeem echt Europees breed is aangenomen, kunnen we gaan praten met andere werelddelen die systemen hanteren om zo een werelddekkend systeem te maken voor gasten. Wellicht kan er in Brussel worden gezorgd dat we deze uitdaging waar gaan maken. Eerst moeten consumenten de huidige sterren serieus nemen. Zullen we daar samen campagne voor voeren door middel van sterreclame op onze eigen sites? Gasten kunnen volgens het panel bij Radar het hotel alleen maar beoordelen op basis van de reisomschrijving en dan ter plekke controleren of we die beloftes wel nakomen. Waarom zijn er dan filters voor gasten met reviews en sterren? Hebben we als hoteliers baat bij het benadelen van onze gasten? Waar staat gastvrijheid dan voor? Als er sterren zijn, dan moet je gasten ook sterren laten zien. Laten we onze sterren correct opgeven. Krijg geen sterallures, waardoor je de gast zult teleurstellen. Vervolgens kunnen consumenten ons vertrouwen en kunnen panels problemen oplossen die échte gastvrijheid ondermijnen.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Tech Branded Content
Netflix streamen kan nu ook op de hotelkamer

Het Van der Valk Hotel in Vianen heeft een primeur te pakken. In dit hotel kunnen de hotelgasten, op dit moment op 12 kamers, alle content vanaf hun eigen device streamen naar de hotel-tv. Dit is nieuw, want met name Netflix kon in hotels tot op heden niet zomaar gestreamd worden. Thuis kan vrijw ...

Hotelketens Achtergronden
Escape room geopend in Hampshire Hotel

Sir Paul McCartney verlaat halsoverkop zijn hotelkamer na een onrustige nacht. In zijn haast is hij een gigantische koffer vergeten. De inhoud hiervan is raadselachtig. Vrijwel meteen na zijn vertrek contacteert zijn management het hotel. Zij verzoeken nadrukkelijk de koffer te bewaken en deze niet ...

Hotelbouwplannen Achtergronden
Start van bouw Hotel De Timmerfabriek Vlissingen

Op donderdag 26 november heeft Wethouder John de Jonge, doormiddel van het onthullen van het bouwbord, de bouw van Hotel De Timmerfabriek officieel ingeluid. In het rijksmonumentale pand uit 1914 worden naast maar liefst 68 luxe loft (hotel)appartementen een restaurant, brasserie met chefs table, ba ...

Hotelketens Gastronomie
Thuisbezorging door Van der Valk tijdens Kerst

Het is niemand ontgaan; de horeca gaat er inmiddels vanuit dat er geen massale openstelling komt deze Kerst. Ook op het Van der Valk concern heeft corona flinke impact. Hoewel overnachtende hotelgasten welkom zijn, ziet de Kerst er voor Nederlands grootste horecabedrijf dit jaar heel anders uit. Sti ...

Interview Longread
Interview: ''Gelukkig hebben wij long-stay appartementen''

Loppersum. De Groningse plaats staat bekend als epicentrum van de aardbevingen, veroorzaakt door de gaswinning door de NAM. Tegelijkertijd is het een oase van rust, een plek waar je ruimte vindt en veilig kunt vertoeven. Cees de Vries, eigenaar van Hotel Spoorzicht & Spa, neemt ons mee door zijn ...

Economie KHN
Fors deel van de horeca staat op omvallen

Volgens de berichtgeving van de afgelopen dagen – waaronder het laatste OMT advies – en gesprekken die Koninklijke Horeca Nederland (KHN) voert met de overheid en MKB-Nederland lijkt de kans dat er op korte termijn versoepelingen voor (delen van) de horeca komen voor medio januari uiterm ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: