Column Gabriella Esselbrugge: Ranking the stars

27 september 2017 | Roy Spijker

Ben je onderweg in de auto na een afspraak, hoor je ineens onbekende sterren op de radio. Radar besteedde afgelopen week op Radio 1 aandacht aan hotelsterren. "Wat zegt de hoeveelheid sterren over een hotel?",  vroegen ze zich af. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Dat onderwerp is koren op mijn molen. Maar de uitzending deed mij bijna van de snelweg geraken. Niet alleen toen het over het leed van de consumenten ging, maar vooral vanwege de manier waarop hotels (met sterren) in de uitzending werden weggezet. Hoe waardevol zijn de sterren? Volgens de sprekers zou een eenduidig stelsel in Europa niet bestaan. Nou, in mijn beleving is er wel degelijk iets opgezet vanuit onze branche waar het oordeel van professionals tot een sterrenstelstelsel heeft geleid. De sterren worden Europees breed gelijk gewaardeerd om voor consumenten één niveau te schetsen. Dit is de Hotel Stars Union (HSU). Heb je als hotelier nog een oud schildje hangen? Dan voer je wat in je schild en informeer je de consument niet meer juist. Volgens het HSU-systeem, waarin inmiddels achttien landen samen optrekken voor meer uniformiteit, creëren we wel degelijk duidelijkheid naar de consument. De criteria zijn objectief en transparant. Kijk maar eens op www.hotelsterren.nl.

Als dit systeem echt Europees breed is aangenomen, kunnen we gaan praten met andere werelddelen die systemen hanteren om zo een werelddekkend systeem te maken voor gasten. Wellicht kan er in Brussel worden gezorgd dat we deze uitdaging waar gaan maken. Eerst moeten consumenten de huidige sterren serieus nemen. Zullen we daar samen campagne voor voeren door middel van sterreclame op onze eigen sites? Gasten kunnen volgens het panel bij Radar het hotel alleen maar beoordelen op basis van de reisomschrijving en dan ter plekke controleren of we die beloftes wel nakomen. Waarom zijn er dan filters voor gasten met reviews en sterren? Hebben we als hoteliers baat bij het benadelen van onze gasten? Waar staat gastvrijheid dan voor? Als er sterren zijn, dan moet je gasten ook sterren laten zien. Laten we onze sterren correct opgeven. Krijg geen sterallures, waardoor je de gast zult teleurstellen. Vervolgens kunnen consumenten ons vertrouwen en kunnen panels problemen oplossen die échte gastvrijheid ondermijnen.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Amsterdam Hotel Duurzaamheid
Duurzaamste hotelketen van Europa viert tiende verjaardag

Conscious Hotels opende 10 jaar geleden, in juli 2009, haar eerste hotel in Amsterdam. Dit was het eerste duurzame hotel van Nederland. Inmiddels is Conscious gegroeid tot 4 hotels, waar in totaal maar liefst 800.000 groene nachten geslapen zijn. Het nieuwste hotel opende een jaar geleden in het...

Amsterdam Culinair
Baby Shower Afternoon Tea in Waldorf Astoria Amsterdam

De Baby Shower Afternoon Tea is de jongste loot aan de stam van de befaamde Afternoon Tea thema’s in Waldorf Astoria Amsterdam. Chef Vipin Charly tovert verwachtingsvolle dromen om tot verbluffende patisserie. De hartige en zoete hapjes worden gepresenteerd in tot de verbeelding sprekende &lsq...

Hotelketens Internationaal
Icelandair Hotels heeft een koper gevonden

De Icelandair Group heeft in het Maleisische Berjaya Land Berhad een koper gevonden voor Icelandair Hotels. Via de Ierse dochter Berjaya Property Ireland Limited neemt het een meerderheidsaandeel in de hotelketen. Icelandair heeft op dit moment acht hotels op IJsland, met een negende hotel in ont...

Events Achtergronden
Mindervalidenhotel op Zwarte Cross

Het wordt dit jaar voor 20 tot 25 mindervaliden mogelijk om de Zwarte Cross maximaal te beleven. De 33-jarige Rick Brink uit Hardenberg is maandag 17 juni in het KRO-NCRV programma Minister van Gehandicaptenzaken verkozen tot de eerste minister van Gehandicaptenzaken van Nederland en zal MIVA Las Ve...

Accor Amsterdam
Vierde Accor-hotel klaar voor meetings en events farmaceuten

Ook Novotel Amsterdam City voldoet nu aan de eisen voor meetings en events in de gezondheidszorg / farmaceutische industrie. Het is het vierde als groen gecertificeerde Accor-hotel, na Mercure Amsterdam City, Movenpick Amsterdam City Centre en Novotel Amsterdam Schiphol Airport. De locatie in de omg...

Hilton Hotelketens
Hotelketen uitgelicht: Hilton

In deze rubriek presenteert Hospitality Management de bekendere hotelketens. Een historisch overzicht met actuele cijfers. In 1919 opende Conrad Hilton het eerste Hilton Hotel in Cisco, Texas in de Verenigde Staten. In honderd jaar tijd groeide het bedrijf uit tot een van de bekendste en grootste...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: