Column Gabriella Esselbrugge: Wat zijn de topsectoren zonder gastvrijheid?

10 januari 2018 | Gabriella Esselbrugge

Over het belang van gastvrijheid is eigenlijk iedereen het wel eens. Maar als je kijkt waarmee we in Nederlands ons geld verdienen en in welke sectoren we uitblinken, kun je maar één conclusie trekken: zonder gastvrijheid zijn we nergens.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Met het Nederlandse bedrijfsleven en onze onderzoekscentra blinken we wereldwijd uit in de zogenoemde negen topsectoren. We staan aan de top in vele takken van sport: agri & food, energie, life sciences & health, chemie, high tech-systemen & -materialen, tuinbouw & uitgangsmaterialen, creatieve industrie, logistiek en water & maritiem. Volgens mij hoort daar een tiende topsector bij: hospitality, als verbinder van alle topsectoren. Zonder gastvrijheidssector blinken topsectoren ook niet uit. En is Nederlandse gastvrijheid niet ook een prachtig exportproduct? Hoeveel hotello’s werken internationaal? En wat is onze positie op de internationale hospitalitymarkt?

Gastvrijheid is volgens mij van belang voor het slagen van de topsectoren en het positioneren van Nederland. Ga je zaken doen, dan bouw je aan een relatie en daar horen overleggen, diners en ontmoetingen bij die regelmatig plaatsvinden in hotels. Wanneer vestig je een bedrijf en je medewerkers in een stad of land? Inderdaad, als daar een goede gastvrijheid is geborgd.

Zijn we wel concurrerend genoeg? Past Nederlandse hospitality wel in de top 5 van concurrerende economieën? Wel als we als branche zelf met een gastvrijheid-topteam komen om de komende jaren verder in te zetten op de maatschappelijke en economische impact van gastvrijheid. We zullen moeten inzetten op een sterke samenwerking, een gemeenschappelijke agenda, we moeten opschalen en nog meer internationaal laten zien dat we in die top staan. Het hospitality-onderwijs in de top, de bestemming Nederland in de top en van Nederlandse gastvrijheid een wereldmerk maken.

We kunnen starten met het benoemen van mooie cross-overs met de huidige topsectoren en ondertussen onze campagne starten: ‘Gastvrijheid, een topsector’. Wij brengen als sector culturen samen, wij zorgen voor het slagen van de handel, innovaties worden beklonken bij ons en wij zijn het die het echte Nederlandse thuisgevoel ‘branden’ zodat er aan relaties gebouwd kan worden. Wij denken zonder grenzen, onze exportwaarde is waanzinnig hoog. Uiteraard is de sociaal-maatschappelijke status het meest relevant. Nederlandse hospitality aan de internationale top. Gewoon doen!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Hotelketens Internationaal
World Trade Center Association kiest voor Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp

World Trade Center Association (HQ New York) kiest ervoor om zijn dienstverlening onder te brengen in het Lindner WTC Hotel & City Lounge Antwerp aan het Centraal Station in Antwerpen. Door de samenwerking en de co-branding met dit wereldmerk verandert de naam van het hotel officieel in: Lindner...

Amsterdam Van der Valk
Waxsalon in Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel

In oktober opent Van der Valk Hotel Amsterdam-Amstel aan de Joan Muyskenweg 20 de deuren. Dit gloednieuwe hotel is een aanwinst voor het Van der Valk concern én voor de hoofdstad. Hier vindt u alles onder één dak, waaronder een zeer complete wellness met een waxsalon van Delete ...

Awards
De winnaars van Gaia Green Awards zijn...

Tijdens de horecavakbeurs Gastvrij Rotterdam zijn op dinsdag 18 september voor de derde keer de Gaia Green Awards uitgereikt. Op het inspiratiepaviljoen rondom duurzaam ondernemen in de horeca, het Dit Smaakt Naar Meer! Paviljoen heeft ambassadeur Leon Keekstra (Stadsbemoeial Rotterdam) in de catego...

Amsterdam Culinair
Viering 25 jaar Roberto’s Restaurant met parade van pure klassiekers

Roberto’s Restaurant in Hilton Amsterdam viert dit najaar zijn 25-jarig bestaan. Het klassiek Italiaanse restaurant is altijd trouw gebleven aan zijn filosofie ‘Italiaans te zijn in alle facetten’. Vanaf oktober wordt het jubileum gevierd met een parade van pure klassiekers op de m...

Hilton Interview Longread
Exclusief interview Roberto Payer: "Dit is geen afscheidsinterview"

Roberto Payer. Wellicht de bekendste hotelier van Nederland, een boegbeeld van de hotellerie. Naar eigen zeggen wordt hij snel vergeten als hij stopt. “Zo zit de samenleving in elkaar, maar mij maakt dat niets uit. Als ik stop, herkent niemand me meer, dan ben ik een totale nobody.” Miss...

Events Hoteltech
Wat gebeurt er in het brein van de hotelier?

Tijdens HotelTech 2018, op maandag 19 november in Bunnik, is Margriet Sitskoorn keynote spreker. Zij spreekt over de invloed van leiderschap op het brein en dat geldt natuurlijk niet alleen voor uw hoteliersbrien. Voor hotelmanagers is HotelTech een event dat je niet wilt missen. Bovendien is regist...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: