Column Gabriella Esselbrugge: Wat zijn de topsectoren zonder gastvrijheid?

10 januari 2018 | Gabriella Esselbrugge

Over het belang van gastvrijheid is eigenlijk iedereen het wel eens. Maar als je kijkt waarmee we in Nederlands ons geld verdienen en in welke sectoren we uitblinken, kun je maar één conclusie trekken: zonder gastvrijheid zijn we nergens.

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE EDITIE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Met het Nederlandse bedrijfsleven en onze onderzoekscentra blinken we wereldwijd uit in de zogenoemde negen topsectoren. We staan aan de top in vele takken van sport: agri & food, energie, life sciences & health, chemie, high tech-systemen & -materialen, tuinbouw & uitgangsmaterialen, creatieve industrie, logistiek en water & maritiem. Volgens mij hoort daar een tiende topsector bij: hospitality, als verbinder van alle topsectoren. Zonder gastvrijheidssector blinken topsectoren ook niet uit. En is Nederlandse gastvrijheid niet ook een prachtig exportproduct? Hoeveel hotello’s werken internationaal? En wat is onze positie op de internationale hospitalitymarkt?

Gastvrijheid is volgens mij van belang voor het slagen van de topsectoren en het positioneren van Nederland. Ga je zaken doen, dan bouw je aan een relatie en daar horen overleggen, diners en ontmoetingen bij die regelmatig plaatsvinden in hotels. Wanneer vestig je een bedrijf en je medewerkers in een stad of land? Inderdaad, als daar een goede gastvrijheid is geborgd.

Zijn we wel concurrerend genoeg? Past Nederlandse hospitality wel in de top 5 van concurrerende economieën? Wel als we als branche zelf met een gastvrijheid-topteam komen om de komende jaren verder in te zetten op de maatschappelijke en economische impact van gastvrijheid. We zullen moeten inzetten op een sterke samenwerking, een gemeenschappelijke agenda, we moeten opschalen en nog meer internationaal laten zien dat we in die top staan. Het hospitality-onderwijs in de top, de bestemming Nederland in de top en van Nederlandse gastvrijheid een wereldmerk maken.

We kunnen starten met het benoemen van mooie cross-overs met de huidige topsectoren en ondertussen onze campagne starten: ‘Gastvrijheid, een topsector’. Wij brengen als sector culturen samen, wij zorgen voor het slagen van de handel, innovaties worden beklonken bij ons en wij zijn het die het echte Nederlandse thuisgevoel ‘branden’ zodat er aan relaties gebouwd kan worden. Wij denken zonder grenzen, onze exportwaarde is waanzinnig hoog. Uiteraard is de sociaal-maatschappelijke status het meest relevant. Nederlandse hospitality aan de internationale top. Gewoon doen!

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Overig nieuws

Awards Hotelketens
Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport winnaars Hotel of the Year 2018

Louvre Hotels Group maakte vandaag de winnaars van de jaarlijkse Hotel of the Year verkiezing bekend. Golden Tulip Weert en Tulip Inn Eindhoven Airport mogen zich voor het tweede jaar op rij ‘Hotel of the Year’ noemen. De hotels worden beoordeeld op diverse aspecten zoals klantcontact, u...

Interview Longread
Interview: welke rol speelt de hotelkamer nog?

Rotterdam ontwikkelt zich tot een geweldige hotelstad. De Maasstad is meer en meer ‘in the picture’. Niet alleen bij toeristen, maar ook bij zakelijke gasten, expats en studenten. We bezochten twee hoteliers in deze stad; zij runnen hotels met een sterke focus op de gemeenschappelijke ru...

Opening Internationaal
Courtyard by Marriott introduceert nieuw design in hartje Parijs

Courtyard by Marriott heeft een nieuw hotel in het centrum van Parijs geopend, tegenover het Gare de Lyon-treinstation, dat als zowel nationaal als internationaal knooppunt jaarlijks miljoenen reizigers ziet. De ligging in de dynamische wijk met een groot aantal flexwerkplekken en start-up incubator...

OTA's Tech
Ga de strijd aan met OTA's: 11 tips

Tijdens de afgelopen editie van HotelTech, georganiseerd door Hospitality Management, heeft Mike Roefs van Hoteliers.com een presentatie gegeven over de strijd met OTA's. Vanwege de overweldigende belangstelling voor deze presentatie, waarin Mike 11 bruikbare tips heeft gegeven, vatten wij de be...

Achtergronden Den Haag
Hotel Des Indes treedt toe tot de wereldtop van exclusieve hotels

Hotel Des Indes is geselecteerd om vanaf 10 december 2018 onderdeel uit te maken van de prestigieuze portfolio van The Leading Hotels of the World. Het vermaarde Haagse hotel komt hiermee in het gezelschap van meer dan 400 bijzondere en exclusieve hotels in 80 landen. The Leading Hotels of the World...

Hotelbouwplannen Amsterdam
Fattal Hotel Group opent Leonardo Royal Hotel Amsterdam in Amstelkwartier

18 verdiepingen, 490 kamers en een balzaal van 900m2 met uitzicht over het water. Het Leonardo Royal Hotel Amsterdam is de volgende stap in de groeistrategie van de internationale Fattal Hotel Group. De groep is sinds 2007 actief op de Europese markt waar het merk Leonardo gevoerd wordt. Het nieuwe ...

Meer nieuws

Nieuwsbrief

Ontvang wekelijks alle hotelupdates

Lees Nu
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2018 - Uitgeverij PS

Uitgave door: