Column Hans van Sponsen: Een verstandshuwelijk met een happy end?

15 november 2017 | Hans van Spronsen

Het is weer behoorlijk onrustig op het dossier OTA’s en hotellerie. Nu demissionair minister van Economische Zaken Henk Kamp zich op de valreep ook in de discussie heeft gemengd, lopen de emoties weer hoog op. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Hoe zit het nu eigenlijk? Technisch gesproken hebben de OTA’s een overeenkomst met de hotels waarin de rechten en plichten tussen de partijen zijn vastgelegd. Zolang deze afspraken binnen de wetgeving van een land vallen is er verder niks van te zeggen. Natuurlijk kun je het er dan nog steeds niet mee eens zijn. Belangrijkste knelpunt in deze overeenkomsten is het principe van rate parity.  Een hotel mag geen kamers tegen lagere prijzen aanbieden op hun eigen site als waar zij deze bij de OTA’s voor aanbieden. Deze afspraak gaat steeds meer op de helling. In meerdere Europese landen hebben rechters deze afspraken verboden. Het lijkt een kwestie van tijd tot ook in Nederland dit principe gaat verdwijnen. Op het eerste gezicht lijkt dit een overwinning voor de hoteliers, de vraag is of dit ook echt zo zal uitpakken. 

Er zal weinig veranderen aan de huidige situatie als, in de nieuwe situatie, partijen nog steeds voldoende verdienen aan het aangepaste model. Als de hoteliers genoeg blijven verdienen door exposure op de OTA, dan zal de OTA dezelfde percentages blijven vragen. Er zal nog steeds commotie zijn, maar geen van de partijen zal de noodzaak zien om te komen tot echt ‘nieuwe’ afspraken waar eenieder zich in kan vinden. Zoals in vele verstandshuwelijken overheerst hier het economische principe. 

Daarom zullen wij voorlopig nog te maken hebben met het gevecht om de eerste pagina’s van de website van de OTA’s. Met dezelfde irritatie en frustratie als momenteel bij hoteliers over de, in hun ogen, te hoge commissies die zij moeten betalen en hotels die alles zullen doen om de gasten te verleiden met lagere prijzen op hun eigen site. Allemaal activiteiten die leiden tot minder vreugdevolle momenten in het huwelijk. Als je tot elkaar veroordeeld bent, en beide partijen begrijpen mijns inziens heel goed dat zij niet zonder elkaar kunnen, dan moet je toch een keer gaan werken aan nieuwe afspraken in de samenwerking. Het lijkt bijna wel een gewoon huwelijk. Ga eens om de tafel over een ander commissiestelsel, bespreek systemen zoals die gewoon waren in de oude economie: naarmate je meer verkoopt, betaal je een lager percentage commissie. Dus meer praten en betere afspraken maken met als doel, zoals in elk huwelijk, een happy end.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Ondernemen Longread
Simuleer een bijna-doodervaring voor je hotel

De coronacrisis overvalt iedereen. De omvang en impact nemen dramatische proporties aan. Hadden we eerder en meer rekening moeten houden met de desastreuze effecten van corona? Misschien. Hiervoor is echter een paradigmashift nodig. Van optimisme naar paranoïde optimisme. We moeten de eindighei ...

Wet- en regelgeving Hotelketens Internationaal
Miljoenenboete Marriott voor datalek uit 2014

Marriott moet een boete van 18,4 miljoen pond (ruim 20 miljoen euro) betalen voor de datalek uit 2014. De boete wordt betaald aan de Britse privacyautoriteit. De Information Commissioner's Office (ICO) concludeert dat de hotelketen te weinig moeite heeft gedaan om de gegevens van de gasten te be ...

Columns
Column Tanja Seegers: Er zijn geen grenzen

Precies een jaar geleden zei mijn grote held Eliud Kipchoge letterlijk: “Ik wil mensen inspireren, er zijn geen grenzen!” De Keniaanse atleet liep op 12 oktober 2019 de marathon binnen 2 uur. Met maar liefst een snelheid van 21,1 km per uur behaalde hij een historisch record. Hij deed wa ...

Branded Content
Hotelmanagers welkom in de zorg: "Oprecht contact maakt voor mij het verschil"

Bart van der Ven, locatiemanager bij WoonZorgcentra Haaglanden (WZH), is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van het woonzorgcentrum WZH Schoorwijck voor ouderen. Samen met zijn medewerkers zorgt hij dagelijks voor de verzorging, behandeling en begeleiding van de bewoners waarbij hij zelfstan ...

Coronacrisis
61% van de Nederlanders wil met Kerst (verantwoord) buiten de deur eten

Uit het persmoment van dinsdag jl. is duidelijk geworden dat de horeca nog een tijd gesloten blijft. Hoelang is nog niet precies duidelijk. Hoopvol is de blik nu gericht op kerst. Nederlanders willen deze feestdagen weer genieten van quality time buiten de deur. Uit onderzoek van TheFork* blijkt dat ...

Hotelketens Internationaal
Accor opent nieuw hotel Mercure Han-sur-Lesse

Accor, ’s werelds meest toonaangevende hotelgroep, opent vandaag het nieuwe hotel Mercure Han-sur-Lesse in de idyllische gelijknamige plaats Han-sur-Lesse, middenin de Belgische Ardennen. Deze opening is in samenwerking met Accor’s Franchise Partner Unibricks. Het viersterrenhotel telt 1 ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Wat vindt Sander Allegro ervan?
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2020 - Uitgeverij PS

Uitgave door: