Column Hans van Sponsen: Een verstandshuwelijk met een happy end?

15 november 2017 | Hans van Spronsen

Het is weer behoorlijk onrustig op het dossier OTA’s en hotellerie. Nu demissionair minister van Economische Zaken Henk Kamp zich op de valreep ook in de discussie heeft gemengd, lopen de emoties weer hoog op. 

DOWNLOAD GRATIS DE NIEUWSTE UITGAVE VAN HOSPITALITY MANAGEMENT

Hoe zit het nu eigenlijk? Technisch gesproken hebben de OTA’s een overeenkomst met de hotels waarin de rechten en plichten tussen de partijen zijn vastgelegd. Zolang deze afspraken binnen de wetgeving van een land vallen is er verder niks van te zeggen. Natuurlijk kun je het er dan nog steeds niet mee eens zijn. Belangrijkste knelpunt in deze overeenkomsten is het principe van rate parity.  Een hotel mag geen kamers tegen lagere prijzen aanbieden op hun eigen site als waar zij deze bij de OTA’s voor aanbieden. Deze afspraak gaat steeds meer op de helling. In meerdere Europese landen hebben rechters deze afspraken verboden. Het lijkt een kwestie van tijd tot ook in Nederland dit principe gaat verdwijnen. Op het eerste gezicht lijkt dit een overwinning voor de hoteliers, de vraag is of dit ook echt zo zal uitpakken. 

Er zal weinig veranderen aan de huidige situatie als, in de nieuwe situatie, partijen nog steeds voldoende verdienen aan het aangepaste model. Als de hoteliers genoeg blijven verdienen door exposure op de OTA, dan zal de OTA dezelfde percentages blijven vragen. Er zal nog steeds commotie zijn, maar geen van de partijen zal de noodzaak zien om te komen tot echt ‘nieuwe’ afspraken waar eenieder zich in kan vinden. Zoals in vele verstandshuwelijken overheerst hier het economische principe. 

Daarom zullen wij voorlopig nog te maken hebben met het gevecht om de eerste pagina’s van de website van de OTA’s. Met dezelfde irritatie en frustratie als momenteel bij hoteliers over de, in hun ogen, te hoge commissies die zij moeten betalen en hotels die alles zullen doen om de gasten te verleiden met lagere prijzen op hun eigen site. Allemaal activiteiten die leiden tot minder vreugdevolle momenten in het huwelijk. Als je tot elkaar veroordeeld bent, en beide partijen begrijpen mijns inziens heel goed dat zij niet zonder elkaar kunnen, dan moet je toch een keer gaan werken aan nieuwe afspraken in de samenwerking. Het lijkt bijna wel een gewoon huwelijk. Ga eens om de tafel over een ander commissiestelsel, bespreek systemen zoals die gewoon waren in de oude economie: naarmate je meer verkoopt, betaal je een lager percentage commissie. Dus meer praten en betere afspraken maken met als doel, zoals in elk huwelijk, een happy end.
 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Duurzaamheid
a&o Hostels biedt gasten gratis drankje aan in plaats van kamerschoonmaak

Hostelgasten kunnen vanaf nu bij alle a&o Hostels vrijwillig afzien van een dagelijkse schoonmaak van hun kamer. In ruil hiervoor krijgen zij een gratis drankje in de bar aangeboden. De hostelketen, met 39 vestigingen in 23 Europese steden, is tot deze beslissing gekomen na een uitgebreide proef...

Economie
Dit zijn de hotelvastgoed transacties van 2018

In 2018 is in Nederland voor ruim € 910 miljoen aan hotelvastgoed verkocht. Dit is een verwachte daling ten opzichte van het recordjaar van 2017, toen ruim € 1,7 miljard aan hotelvastgoed werd verkocht. Gezien het grote aantal unieke transacties in 2017 kon niet worden verwacht dat 2018 di...

Interview Longread
Outsourcing (deel 1): Volledig ontzorgen door outsourcing is een illusie

Hotels kunnen niet zonder outsourcing. Maar waar de één zonder blikken of blozen een externe partij inhuurt voor de F&B, doet de ander uit volle overtuiging zelf de schoonmaak. Of je nu in- of uitbesteedt, in beide gevallen blijft er voor de opdrachtgever een belangrijke rol weggel...

Columns Ewout Hoogendoorn
Go, Dutch Hotel Cities!

De Dutch Hotel City Index heeft dit jaar weer Amsterdam als de verrassende nummer één. Niet spannend? Nee, nu nog niet. Maar voor hoe lang nog? Amsterdam doet z’n stinkende best om van die pole position af te komen. Geen ‘I Amsterdam’, wordt het ‘Hi Lemmermeer&r...

Tech Advertorial
Meer tijd voor gasten met minder leveranciers

Met nieuwe technologie en smart data kun je rechtstreeks boeken bevorderen, doeltreffend upsellen en service op maat bieden. Maar als je al die mogelijkheden wilt benutten, heb je vaak met veel verschillende leveranciers te maken. PMS-aanbieder Guestline breidt het bestaande platform uit met de nieu...

Wet- en regelgeving Hotelbouwplannen
Brandveiligheid in hotels: “Hoteliers hebben vaak geen idee”

Max van Holst Pellekaan is dé expert op het gebied van brandveiligheid in de hotellerie. Hij verbaast zich over de onwetendheid van veel hoteliers. “En dat kan uiteindelijk ontzettend veel geld kosten, dat is zonde.” Hij ziet het steeds vaker om zich heen. Hoteliers die na de v...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Lees Nu
Columns Sander Allegro
Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2019 - Uitgeverij PS

Uitgave door: