Column Hans van Spronsen: Trend: echt veilige seks

23 oktober 2007 | Redactie

Trendwatcher Marian Salzman geeft in een interview aan (in het tijdschrift Marketing) dat in de komende jaren slapen de nieuwe seks wordt. Zij geeft daarbij deze uitleg: mensen gaan het steeds drukker krijgen; zij krijgen dus steeds minder tijd om te slapen. Let wel, de extase van het slapen! Verder vertelt zij dat mensen vaker apart zullen gaan slapen, omdat men niet meer gestoord wil worden door het gewoel, de zware ademhaling of het gesnurk van de partner. Slaaptijd is immers kostbaar.
Voor u als hotelier maakt dit de advertentie weer een stuk simpeler: 'Echt veilige seks', het ultieme slapen!' Was het maar zo. Ik ben er wel van overtuigd dat Marian gelijk heeft als zij zegt dat onze wereld dusdanig hectisch aan het worden is dat mensen slapen steeds meer zullen gaan waarderen. En dus ook meer eisen zullen gaan stellen aan de rust en de ruimte voor slapen.  Zal de hotelkamer van de toekomst dan werkelijk een bepalende rol gaan innemen?
Wordt het slaapgedeelte bepalend voor de keuze van mijn hotel? Komen er ultieme slaaphotels waar je 24 uur per dag kan slapen? Of laat ik mij nu te veel meevoeren naar dromenland? De moeilijkheid in een wereld waar elke dag honderden trends worden gesignaleerd, is om vast te stellen of een trend ook serieus iets gaat worden.
Hoe bepaalt u nu of een trend interessant is voor uw bedrijf? Dat moet u dus voelen in uw buik. U moet er iets mee kunnen; u moet uw eigen draai er aan kunnen geven. Het moet passen binnen het concept van uw hotel en bij het type gasten dat u graag de hal ziet binnenlopen. Want als iets duidelijk is geworden door al die trendgevoelige concepten die de afgelopen jaren op de markt zijn gekomen, dan is het dit: het lukt alleen wanneer het uw 'eigen' product is geworden.
Momenteel zien we ontwikkelingen als Qbic hotels, Yotels. Kamers gebaseerd op de Japanse capsulehotels: niet echt groot en met een uitgeklede luxe. De concepten zijn bedacht door mensen die op de hoogte zijn van de behoeften van de zakelijke reiziger. Zij weten dat deze mensen voornamelijk behoefte hebben aan een goed bed. Bij Qbic slaap je op een Hästens bed, kijk je naar een goede tv, heb je eventueel een Ipod station en natuurlijk een wireless internet omgeving. Verder geen enkele extra dienstverlening; alles is zelfbediening. Van het inchecken tot en met het eten en drinken.
Maar heeft uw gast daar behoefte aan? En is dat wat u wilt: geen extra service bieden? Of gaat u zich gewoon op het ultieme slapen richten? Seks verkoopt, dat weten we allemaal. Dus toch nog maar een nachtje over uw toekomstplannen slapen?

HM302007

 

 

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Overig nieuws

Achtergronden
De stelling van de maand: De MICE-markt wordt en blijft hybride

In deze nieuwe rubriek 'De Stelling van de Maand' publiceert de redactie van Hospitality Management iedere eerste vrijdag van de maand een scherpe stelling waarop u als hotelier kunt reageren: JA of NEE. De antwoorden worden verzameld en de resultaten worden gedeeld. De eerste stelling luidt ...

Columns David Bakker
Column: Stop de leegloop 2.0

De kop van dit artikel (nee niet mijn behaarde gezicht) heb ik gestolen van Sander Allegro. In zijn column in de Kersteditie van Hospitality Management uitte hij zijn zorgen over de hotelprofessionals die de branche verlaten. Veel hospitality professionals verlaten noodgedwongen de branche, maar ...

Interview
15 jaar geleden in Hospitality Management: Tolmeijer en Monaco

Hospitality Management blaast dit jaar dertig kaarsjes uit. Dat mag gevierd worden en dat doen we dan ook uitgebreid! Iedere week publiceert de redactie een verhaal uit vervlogen tijden op de website. Deze week een interview uit 2006 met Bas Tolmeijer en Francesco Monaco, directeuren van het Euro ...

Hotelketens Mice
Postillion Hotels opent hotel en congrescentrum in Den Haag

Postillion Hotels breidt uit naar Den Haag. Op maandag 15 maart 2021 opent het Meeting Centre van 2000 m2 in HSK Offices, naast Holland Spoor. In januari 2022 gaat het volledige Convention Centre van ruim 6500 m2 met een congrescapaciteit van 1400 personen plenair open. Postillion heeft de intentie ...

Ondernemen
Zelfs nu het hotel vol dankzij online marketing 

Nu de nabijheid is vervangen door (gepaste) afstand, is het meer dan ooit belangrijk om contact te onderhouden met je doelgroep. Daar zijn verschillende online mogelijkheden voor, maar e-mailmarketing is een uiterst effectief instrument gebleken. Terwijl veel hotels door een diep dal gaan, heeft ...

Horeca naar de stembus deel zes: ChristenUnie

Op 17 maart gaat Nederland naar de stembus voor de Tweede Kamerverkiezingen. In aanloop naar die verkiezingen analyseert de redactie van Hospitality Management wat de grote politieke partijen voor ondernemend Nederland in hun verkiezingsprogramma hebben staan. Het zijn roerige tijden voor horecaonde ...

Meer nieuws

Schrijf gratis in voor de nieuwsbrief

Twee keer per week alle hotelupdates

Nieuwsbrief ontvangen

Copyright 2021 - Uitgeverij PS

Uitgave door: